هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
جمعه، 31 فروردين 1403
ساعت 08:56
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

سه شنبه 18 فروردين 1394 ساعت 13:37
سه شنبه 18 فروردين 1394 13:00 ساعت
2015-4-7 13:37:37
شناسه خبر : 207238
وی افزود: روسیه که کشور نیمه متحد ماست برای راه اندازی نیروگاه بوشهر بیش از یک سال زمان صرف کرد و اکنون که قرار است آمریکایی ها در نوسازی رآکتور اراک مشارکت کنند معلوم نیست چقدر طول خواهد کشید.
وی افزود: روسیه که کشور نیمه متحد ماست برای راه اندازی نیروگاه بوشهر بیش از یک سال زمان صرف کرد و اکنون که قرار است آمریکایی ها در نوسازی رآکتور اراک مشارکت کنند معلوم نیست چقدر طول خواهد کشید.
رجانیوز: 17 ماه پس از توافق ژنو، بالاخره اولین مناظره تلویزیونی درباره موضوع هسته ای با حضور مهدی محمدی کارشناس مسائل سیاسی و حسن بهشتی پور کارشناس مسائل بین الملل در شبکه خبر برگزار شد.
 
 بهانه این مناظره، اختلاف تفسیرها درباره دستاوردهای مذاکرات لوزان سوئیس بود، با این حال پخش مناظره هسته ای از رسانه ملی نشان داد ، بازگویی برخی از حقایق که توسط مقامات دولتی گفته نمی شود یا پنهان می ماند می تواند تصویر درستی از دستاوردهای مذاکرات را برای مردم به به همراه داشته باشد. 
 
به گزارش رجانیوز، در ابتدا آقای بهشتی پور درباره نقاط ضعف و قوت بیانیه لوزان سوئیس گفت: مهمترین نقطه قوت این بیانیه به رسمیت شناختن غنی سازی اورانیوم در ایران است که قرار شد تا میزان سه و 67 صدم درصد غنی سازی کند.
 
وی  مدعی شد: این به مقداری است که برای تولید برق در بوشهر نیاز داریم و این یک دستاورد است.
 
بهشتی پور ادامه داد: نگرانی ای که در این بیانیه وجود دارد موضوع کد 3/1 است که ترتیبات اجرایی و چگونگی اجرای آن مهم است.
 
وی گفت : توافق باید به گونه ای تدوین شود تا تفسیرهای دوگانه از آن استنباط نشود.
 
بهشتی پور افزود: آنها آب سنگین اراک را پذیرفتند و ماهیت رآکتور اراک، آب سنگین باقی خواهد ماند و این دستاورد مهمی است.
 
در ادامه مهدی محمدی کارشناس مسایل سیاسی و روزنامه نگار گفت: حداقل 2 نکته مثبت در این بیانیه وجود دارد.
 
وی افزود: نکته مثبت نخست اینکه چیزی به نام تعلیق تحریم های اقتصادی ولو به نحو مبهم و تفسیر پذیر در آن آمده است. محمدی ادامه داد: نکته مثبت دوم این است که به هر حال یک برنامه غنی سازی در این بیانیه وجود دارد ولو محدود و با حق ما در معاهده ان پی تی فاصله دارد.
 
نقاط ضعف بیانیه لوزان
 
وی با بیان اینکه نقاط ضعف و مبهمی هم در بیانیه لوزان وجود دارد آنها را برشمرد و گفت: اولین نکته این است که برنامه غنی سازی که اکنون وجود دارد با نیاز ما تطبیق ندارد یعنی در هشت سال آینده 190 هزار سو غنی سازی نیاز داریم در حالی که غنی سازی که اینجا وجود دارد حجم موادی که به ما می دهد به اندازه نیاز نیروگاه بوشهر نیست.
 
محمدی افزود: بوشهر سالانه 30 تن مواد باید مصرف کند در حالی که ما با این ظرفیت غنی سازی حداکثر ماهانه بتوانیم 5 تا 6 کیلو مواد تولید کنیم.
 
وی شرایط تعلیق را مبهم دانست و افزود: ایراد بعدی این است که این توافق؛ مشکل جدی زمان بندی دارد.
 
وی ادامه داد: مشکل جدی بعدی مسئله دسترسی ها و بازرسی های پروتکلی است که خطرات حفاظتی و امنیتی بسیار جدی برای ما ایجاد می کند.
 
محمدی گفت: نقطه ضعف دیگر محدودیت در موضوع تحقیق و توسعه است و قرار نبود محدودیتی در این زمینه وجود داشته باشد اما متأسفانه در این بیانیه اندک محدودیت هایی به صورت مبهم وجود دارد.
 
وی افزود: نکته آخر هم از دست رفتن مواد هسته ای است، که بزرگترین سرمایه ماست و اگر قرار باشد انرا انباشت نکنیم در واقع برنامه هسته ای ما بخش مهمی از موجودیت خود را از دست می دهد.
در ادامه مناظره مجری پرسید: آژانس سابقه خوبی ندارد، آیا می توان به گزارش آژانس اعتماد کرد؟
 
بهشتی پور : عملکرد آژانس مثبت بوده است!
 
بهشتی پور در پاسخ با بیان اینکه آژانس گزارش های مثبتی هم داده است گفت: آژانس همیشه گزارش منفی نداده است.
 
وی افزود: آژانس بین المللی انرژی هسته ای تنها نهاد با صلاحیت بین المللی است که از نظر حقوقی و فنی می تواند نظر دهد که آیا ایران آن چرا که توافق کرده، اجرایی کرده است یا نه و نهاد جایگزین، ندارد.
 
بهشتی پور ادامه داد: از آذر سال 92 که آژانس بین المللی انرژی اتمی بر توافق ژنو نظارت کرد، 10 گزارش ارائه کرد که در همه آنها گفته ایران کارهایی را که متعهد شده، انجام داده است.وی افزود: بنابراین عملکرد یک و نیم ساله گذشته آژانس مثبت بوده است.
 
این کارشناس مسائل بین الملل گفت: اگر در اثر توافق جامع هسته ای، ایران تعهداتی را بپذیرد، آژانس همان روال را ادامه می دهد.
 
بهشتی پور افزود: آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته درباره مسائلی که ندیدیم نمی توانم نظر بدهیم، روال هم این است که آژانس درباره مسائلی که دیده نظر می دهد و آنچه ندیده نمی تواند تأیید کند، ضمن اینکه در سال های گذشته فشارهای بین المللی علیه برنامه هسته ای ایران وجود داشت.
 
وی ادامه داد: اکنون اگر بر فرض توافق جامعی میان ایران و گروه 1+5 امضا شود، آنها طبق روال قبلی روی ایران فشار نمی آورند زیرا خود آنها این توافق را انجام داده اند بنابراین دیگر فشار سیاسی وجود نخواهد داشت.
 
آژانس تاکنون به تعهدات خود عمل نکرده است
 
در ادامه مناظره دو کارشناس با موضوع  دیدگاه های متفاوت درباره بیانیه لوزان سوئیس  به این سئوال پرداخته شد که آژانس بین المللی انرژی هسته ای که ملاک راستی آزمایی توافق هسته ای در تیرماه است آیا تاکنون به درستی عمل کرده است؟ 
 
مهدی محمدی پیش از پاسخ به این سئوال و تا قبل از به نمایش درآمدن اسلایدش گفت: مطرح کردن این مسائل به معنای زیرسئوال بردن زحمات آقایان تیم مذاکره کننده نیست بلکه ما از کید و حیله دشمن غدار صحبت می کنیم.
 
وی با بیان اینکه اساسا کسی مخالف توافق نیست و ما هم موافق توافقیم اما توافق خوب افزود: در توافق بده بستان وجود دارد اما باید دید در توافق نهایی در تیرماه آیا تحریم ها به طور یکجا لغو می شود یا نه؟
 
محمدی گفت: اگر امتیازات جدی هسته ای بدهیم و لغو تحریم ها را نگیریم توافق خوبی نکرده ایم.
 
در ادامه بهشتی پور دیگر کارشناس و تحلیلگر از محمدی خواست راجع به سئوال مطرح شده پاسخ دهد نه چیز دیگری که محمدی اظهار داشت: منتظر به نمایش درآمدن اسلایدم هستم و در این حین با به نمایش درآمدن اسلاید (متن توافق ژنو و بیانیه لوزان) گفت: بر اساس توافق انجام شده در ژنو باید تحریم های شورای امنیت به طور کامل لغو می شد و نقش آژانس بین المللی انرژی هسته ای در این میان بر اساس متن بیانیه مشترک جدی است.
 
وی با بیان اینکه آژانس بایستی تعهدات ما را  ودی فای  می کرد افزود: پس از ان باید به سراغ تحریم های اتحادیه اروپا می رفتیم که در این باره گفته شده بود  اجرا  ی آن(تحریم های اقتصادی و مالی و نه تحریم انرژی) بایستی خاتمه یابد به شرطی که ابتدا ما همه تعهداتمان را انجام می دادیم یعنی مواد غنی شده به 300 کیلو کاهش، ماشین های فردو 1000 دستگاه، نطنز 5 هزار دستگاه، قلب راکتور اراک نابود و زیرساخت های غنی سازی جمع می شد.
 
بهشتی پور در این حین با قطع صحبت های محمدی گفت: تحریم های مربوط به انرژی همان تحریم های مالی است و قلب راکتور اراک نابود نشد بلکه بازسازی شد که هر دوی این مطالب با مخالفت محمدی روبرو شد.
 
محمدی گفت: دیگر تعهد ما بر اساس توافق ژنو پذیرش دسترسی های فراتر از پروتکل آژانس بود و با انجام همه این تعهدات به تحریم های امریکا می رسیم که آنهم قرار بود فقط استپ موقت کند نه لغو.
این کارشناس با بیان اینکه آژانس بین المللی انرژی هسته ای، آژانس رژیم صهیونیستی است که در گروه فشار به ایران قرار دارد افزود: آژانس تاکنون به تعهدات خود بر اساس توافق ژنو عمل نکرده است.
 
دفاع همه جانبه بهشتی پور از آژانس
 
در ادامه بهشتی پور با اعتراض به محمدی گفت: آقای محمدی تکنیکش این است که چند موضوع را مطرح کند در صورتی که قرار ما این بود که بر اساس سئوال مجری مناظره، راجع به یک موضوع آن هم نقش آژانس بپردازیم .
 
وی افزود: درباره اورانیوم بحث اصلا نابود کردن آن نبوده بلکه بحث اکسیدکردن است و وقتی اکسید می شود آماده استفاده در صفحات سوخت است.
 
بهشتی پور گفت: آقای محمدی می خواهد با زرنگی تعلیق تحریم ها را گردن آژانس بیاندازد در صورتی که اصلا این موضوع ربطی به آژانس ندارد.
 
وی افزود: نکته بعد این است که آژانس صلاحیت دارد که بگوید در توافق تیرماه از نظر فنی و حقوقی ایران به تعهداتش عمل کرده است یا نه و کس دیگری هم نمی تواند این نقش آژانس را داشته باشد.
 
بهشتی پور گفت: در سوابق آژانس نیز هست که آنچه را دیده است تایید می کند و آنچه را ندیده تایید نمی کند.
 
محمدی :چطور از آژانسی حمایت می کنید که باعث شهادت دانشمندان شد
 
در این حین محمدی با واکنش به صحبت های بهشتی پور راجع به آژانس بین المللی انرژی هسته ای گفت: تعجب می کنم چطور شما از آژانسی دفاع می کنید که اطلاعات دانشمندان هسته ای ما را به بیرون درز داد و باعث شهادتشان شد.
 
وی با ناکارآمد خواندن نقش آژانس در توافق ژنو افزود: مذاکره کنندگان ما باید بگردند و سازوکار صحیح دیگری غیر از آژانس پیدا کنند چرا که گذشته و سوابق آژانس معلوم و همواره درباره ایران خلاف نوشته است .
 
محمدی به بهشتی پور گفت: شما از آژانس و آمانو دفاع می کنید واقعیت این است که انها به عنوان عضوی از گروه فشار علیه ایران عمل کرده اند.
 
می خواهند بر تاسیسات نظامی ما هم نظارت داشته باشند
 
وی افزود: اینجا(توافق تیرماه) دیگر ژنو نیست اینجا تعهداتی مانند پی ام دی مطرح است که باید حواسمان جمع باشد چرا که آنها می خواهند به تاسیسات نظامی ما نیز نظارت داشته باشند.
 
محمدی گفت: چرا آژانس در گزارش های خود چیزی درباره استپ کردن تحریم های امریکا ننوشته است.
 
وی افزود: نکته مهم این است که ما کارهایی را که باید انجام شود انجام دهیم بعد بحث لغو تحریم ها مطرح شود و مسئله همزمانی که مطرح می کنند وجود ندارد، مگر قرار نبود تحریم ها یکجا لغو شود.
بهشتی پور گفت: البته وقتی آژانس تأیید کرد که چه کارهایی انجام شده، در خصوص لغو تحریم ها هم صحبت خواهد شد.
 
توضیح بهشتی پور درباره لغو یا تعلیق تحریم ها!
 
مجری پرسید: مقامات آمریکایی بحث تعلیق را می گویند و ما نیز بحث لغو را و این احساس نگرانی وجود دارد که کدام خواهد شد.
 
بهشتی پور گفت: البته آنچه غرب درباره این مسئله می خواهد انجام دهد در توافق تیر ماه خواهد آمد، مثل اینکه ما می خواهیم مسکنی بخریم، در مرحله اول در مشاور املاک مبایعه نامه تنظیم می کنیم و بعد از انجام یک سری مراحل که متعهد شده ایم کار اصلی در محضر انجام خواهد شد و کلید منزل را در محضر تحویل می دهند، آنچه آمریکایی ها می گویند و تعلیق را مطرح می کنند از قول و زبان آمریکایی هاست اما وزیرخارجه ما می گوید بعد از تیر ماه حتماً تحریم بخش های اقتصادی و مالی لغو خواهد شد و بخش مربوط به تسلیحات می ماند که البته ما در تأمین تسلیحات خودمان خودکفا هستیم و نیازی هم نداریم و مسئله اصلی، انرژی است که در بخش اقتصادی تعریف می شود.
 
لغو تحریم های مالی و اقتصادی مشروط به گزارش آژانس شده است
 
محمدی گفت: در خصوص تحریم ها گفته می شود که آمریکایی ها اول تحریم های خود را متوقف می کنند و در این حالت زیرساخت های تحریم سر جایش باقی است و لغو تحریم های اقتصادی و مالی هم مشروط شده به گزارش آژانس و در این متن چیزی به معنی لغو به صورت همزمان نیامده است و امکان به وجود آوردن محدودیت های جدید وجود دارد و لغو تحریم ها از طرف آمریکایی هاست که بایستی تحریم ها را بردارند و اوباما هم در این باره صحبت کرده و حرف او هم سند است و با این متن هم نمی توان جلوی سوء استفاده را گرفت و من از دوستان می خواهم که بروند متن را طوری بنویسند که آمریکایی ها نتوانند سوء استفاده کنند.
 
تایید بهشتی پور بر مشروط بودن تحریم های اقتصادی و مالی
 
بهشتی پور گفت: البته این برداشت شخصی است، قرار شده که در اولین زمان پس از امضای قرارداد، شورای امنیت دو سه روز بعد قطعنامه صادر کرده و قطعنامه های قبلی را لغو کند تا در یک نشست دیگر اعلام کند که توافق های جدیدی با ایران انجام داده ایم که برای هر دو طرف تعهدآور است که موسوم به برجام باشد و در آنجا مشخص است که هر کدام از طرفین چه اقداماتی باید انجام دهند. ایران تعهدات خود را انجام خواهد داد و وقتی که آژانس آن را تأیید کرد تحریم ها لغو خواهد شد.
 
بهشتی پور افزود: امریکا می گوید در مرحله اول تعلیق می کنیم و شبهات آقای محمدی در تیر ماه برطرف خواهد شد و مشخص خواهد شد که دقیقاً هر کسی باید چه کاری بکند.
 
مجری گفت: بر اساس رصد در فضای مجازی بحث خلف وعده طرفین وجود دارد و اینکه کدام طرف خلف وعده هایی انجام داده است.
 
برگشت پذیری برای ایران خیلی دشوار خواهد بود
 
محمدی گفت: مسئله این است که پس از انجام تعهدات ایران و در صورت تأیید آژانس ما تازه می رسیم به آمریکا که دشمن ماست و در این زمان برگشت پذیری برای ایران خیلی دشوار خواهد بود وقتی که زیرساخت ها را جمع کردید، قلب رآکتور اراک خاموش شد و در آن زمان آمریکایی ها خلف وعده کردند برگشت پذیری دشوار خواهد بود و شاید دو سه سال طول بکشد که برگشت پذیری انجام شود.
 
 
بهشتی پور گفت: بحث مهم این است که اولاً ما دستاورد مهمی با این توافق بدست آوردیم و آن اینست که هر دو طرف می توانیم برگردیم به جای اول خودمان و مراحل اجرای توافق ها کلی نیست بلکه بر اساس حساب و کتاب مشخص نوشته شده است. همچنین هیچ کدام حقی را از خود لغو نکرده اند یا درباره همه چیز توافق خواهد شد و یا کاری انجام نخواهد شد و در این صورت برگشت پذیری ممکن است و مراحل انجام کار به صورت تدریجی مشخص شده و دبه در آوردن در آن خیلی سخت خواهد بود. بالأخره ما هوشمندانه یک سری حقوق خود را پیش بینی می کنیم و باید توجه داشته باشیم که تحقیق و توسعه ما بر روی دستگاههای پیشرفته مانند ir8 ادامه خواهد یافت و ما قادر به ادامه تحقیق و توسعه در این علوم و فنون پیشرفته خواهیم بود. همچنین امکان همکاری بین المللی در خصوص مسائل هسته ای فراهم خواهد شد. 
 
وی افزود: ما الآن در این زمینه فقط با روسیه همکاری داریم اما با این توافق می توانیم از علوم و دستاوردهای سایر کشورها هم استفاده کنیم. ما می توانیم با پنج هزار سانتریفیوژ هم تحقیق و توسعه خود را انجام دهیم و اگر آنها تخلف کردند می توانیم برگردیم. فردو با داشتن هزار سانتریفیوژ مانند یک ضمانت عمل می کند. البته من قبول دارم که در نظام بین المللی زور و حق کشی وجود دارد اما در این توافق طوری مهندسی شده است که بتوانیم از زیر فصل هفتم شورای امنیت خارج شویم.
 
بعد از 10 سال محدودیت هم باید درباره غنی سازی با آمریکا مذاکره کنیم
 
محمدی در ادامه گفت: در متن بیانیه مشترک آمده است که زمان محدودیت برنامه غنی سازی ایران، 10 سال است آیا معنی آن این است که پس از ده سال، محدودیت ها بر غنی سازی ایران به طور کامل از بین می رود.
 
وی ادامه داد: اما این گونه نیست و پس از این بازه زمانی باید دوباره با آمریکا مذاکره کنیم که آیا اجازه غنی سازی به ما می دهند یا خیر.
 
محمدی تأکید کرد: باید مراقب حقه بازی های آمریکایی ها باشیم و توافق به گونه ای نوشته شود تا آمریکا نتواند آن را به نفع خود تفسیر کند.
 
این کارشناس مسائل سیاسی افزود: متن فعلی بیانیه کاملاً‌ ابهام دارد و در توافق نهایی باید صریح نوشته شود که پس از 10 سال محدودیت های غنی سازی به طور کامل برداشته می شود یا خیر.
 
بهشتی پور : آمریکا حقه باز است و منافع خود را برجسته کرده
 
بهشتی پور هم گفت: دو طرف پس از اعلام بیانیه مشترک هسته ای لوزان سوئیس سعی کردند آن بخش را که مطلوب خودشان بوده است برجسته کنند.
 
وی افزود: قرار است در توافق نهایی میان ایران و گروه 1+5 به صراحت نوشته شود که محدودیت های غنی سازی ایران، 10 سال خواهد بود.
 
این کارشناس مسائل بین الملل تأکید کرد: آمریکایی ها حقه باز هستند و آنچه را که در بیانیه به نفع آنهاست برجسته و محدودیت های ایران را نیز برجسته می کنند.
 
بهشتی پور گفت: ایران در چارچوب پروتکل الحاقی نظارت هایی را پذیرفته است که 146 کشور دیگر نیز آن را پذیرفته اند.
 
وی افزود: کل مسئله ما با آمریکا، بهانه است اما مذاکره و نرمش قهرمانانه، این بهانه را از آنها می گیرد.
 
بهشتی پور: مذاکره کنندگان فعلی در یک سال و نیم به دستاوردهایی رسیدند که مذاکره کنندگان قبلی در 6 سال نرسیدند!
 
بهشتی پور ادامه داد: مذاکره کنندگان قبلی ایران، 6 سال مذاکره کردند اما به جایی نرسیدند اما مذاکره کنندگان فعلی یک و نیم سال مذاکره کردند و این دستاوردها را بدست آوردند.محمدی در پاسخ به این مطلب بهشتی پور گفت: مذاکره کنندگان پیشین در شش سال مذاکره خود سرمایه ای فراهم کردند که مذاکره کنندگان فعلی با توجه به آن توانستند این توافق را انجام دهند.
وی افزود: قبلاً هم این دوستان بر سر کار بودند اما نتوانستند کاری کنند.
 
بازطراحی نیروگاه اراک چقدر طول می کشد؟
 
محمدی در ادامه این برنامه درباره رآکتور اراک گفت: نکته مثبت بیانیه لوزان سوئیس این است که رآکتور اراک، آب سنگین باقی خواهد ماند اما نکته این است که این فرایند نوسازی و بازطراحی چقدر طول خواهد کشید؟
 
وی افزود: روسیه که کشور نیمه متحد ماست برای راه اندازی نیروگاه بوشهر بیش از 20 سال زمان صرف کرد و اکنون که قرار است آمریکایی ها در نوسازی رآکتور اراک مشارکت کنند معلوم نیست چقدر طول خواهد کشید.
 
محمدی ادامه داد: در توافق نهایی بازطراحی نیروگاه اراک باید مشروط به زمان بندی معین باشد.
 
چرا سوخت راکتور اراک را بدون مابه  ازا صادر می کنیم؟
 
وی گفت: نکته دیگر این است که چرا ما باید سوخت مصرف شده راکتور اراک را بدون دریافت مابه ازایی صادر کنیم. 
 
محمدی افزود: اگر آنها می خواهند این سوخت را ببرند باید در ازای آن چیزی بدهند و این نکته کلیدی است که چیزی می دهیم اما در ازای آن چیزی دریافت نمی کنیم.
 
بهشتی پور در پاسخ با اشاره به اینکه باقی ماندن ماهیت رآکتور آب سنگین اراک دستاورد بزرگی است گفت: در شرایط تحریم، دانشمندان ما دسترسی به امکانات لازم و به روز را نداشتند اما در توافق نهایی قرار است غربی ها در بازطراحی رآکتور آب سنگین اراک با ما همکاری کنند و امکانات لازم را نیز در اختیار بگذارند.
 
وی افزود: بنابراین ما پسماند سوخت نیروگاه اراک را می دهیم و در مقابل آن تحریم ها برداشته می شود و همچنین کشورهایی در زمینه نوسازی این نیروگاه با ما همکاری می کنند بنابراین ما در ازای سوخت نیروگاه اراک، همکاری های بین المللی در جهت ارتقای علمی دانشمندان خود را دریافت می کنیم.
 
اقدام غیرقانونی تیم مذاکره کننده درباره وعده تصوسیب پروتکل الحاقی به 1+5 
 
دو کارشناس شرکت کننده در مناظره برنامه دوشنبه شب تیتر شبکه خبر همچنین راجع به بیانیه لوزان سوئیس در ادامه به موضوع پروتکل الحاقی و صحبت های اخیر اوباما پرداختند.
 
محمدی گفت: در متن بیانیه مشترک آمده است ما تا قبل از تصویب مجلس شورای اسلامی، پروتکل الحاقی را داوطلبان اجرا کنیم و این غیرقانونی و خلاف مصوبه مجلس است.
 
وی افزود: دوستان ابتدا باید می آمدند و با نمایندگان مجلس مشورت می کردند امیدواریم در متن نهایی این موضوع اصلاح شود.
 
محمدی گفت: موضوع دیگر اینکه دسترسی هایی که در بیانیه مشترک برای آژانس در نظر گرفته شده فراتر از وظایف آژانس است.
 
وی با بیان اینکه در بیانیه لوزان وظایفی فراتر از پروتکل الحاقی با عنوان دسترسی های بیشتر امده است افزود: دسترسی بیشتر از پروتکل الحاقی یعنی رژیم بازرسی ویژه، در حالی که کشورها حداکثر پروتکل الحاقی را امضا می کنند.
 
محمدی گفت: اوباما هم گفت رژیم بازرسی که در ایران اجرا خواهد شد در هیچ جای دنیا اجرا نمی شود.
 
وی افزود: زنجیره تأمین یعنی مجموعه آدم ها، شرکت ها و ظرفیت های داخلی و خارجی برای تأسیسات هسته ای، یعنی اگر ما یک پیچ استفاده می کنیم به اطلاع آنها باید برسانیم.
 
کل غنی سازی را بدهیم بهتر است تا اطلاعاتمان را به موساد و سیا بدهیم!
 
محمدی گفت: من معتقدم ما اگر کل غنی سازی مان را بدهیم بهتر است که اطلاعاتمان را به موساد و سیا بدهیم.
 
وی در ادامه به موضوع pmd اشاره کرد و افزود: pmd پل بحث هسته ای و نظامی ماست و بهانه ای است تا به برنامه تسلیحاتی و موشکی ما ورود پیدا کنند.
 
محمدی گفت: در حوزه دسترسی و بازرسی اگر آنچه در بیانیه لوزان آمده در توافق نهایی تأیید شود، دوران جدیدی از عملیات سایبری و ترور، ما را تهدید خواهد کرد.
 
 
اظهارات جالب بهشتی پور درباره شیوه بازرسی بر مبنای پروتکل الحاقی
 
 
درادامه بهشتی پور کارشناس مسایل بین الملل گفت: این حرف های آقای محمدی دل مردم را خالی می کند در صورتی که حقیقت موضوع این طور نیست.
 
وی افزود: مسئله پروتکل الحاقی دو بخش مهم دارد؛ 1- نظارت بر فعالیت های هسته ای ایران که ایران در این خصوص هیچ معذوریتی قائل نیست چرا که معتقد است کسی که حسابش پاک است چه حاجت به محاسبه است و 2- کسانی که گربه رقصانی می کنند بهانه هایشان بریده شود.
 
بهشتی پور گفت: به عنوان مثال بر اساس این موضوع آژانس می گوید می خواهیم از پارچین بازدید کنیم، در این جا آژانس باید دلایل خود را ارائه دهد و از قبل اعلام کند که در این وضعیت دو حالت به وجود می آید یا ایران می پذیرد یا می گوید دلایل منطقی نیست.
 
وی افزود: در ادامه آژانس هم در خصوص پاسخ ایران یا آن را می پذیرد یا نمی پذیرد که در اینجا در حالت نپذیرفتن، سکوت است که می خواهند برای آن راه حلی بیابند.
 
بهشتی پور گفت: همچنین آمده است که اگر خواستند جایی را ببینند و بازدید کنند، نزدیک آن مکان را نشان می دهند که شاید قانع شدند و بعد قرار است کمیته ای تشکیل دهند تا در این خصوص موارد تصمیم گیری شود و فراتر از پروتکل نیز همین است.
 
وی افزود:‌ وقتی دو طرف اختلاف پیدا کردند آن کمیته بررسی می کند که کدام طرف دلایل منطقی دارد.
 
چشم بازرسان آژانس را ببندند و با چی پی اس مکان را برایشان مشحض می کنیم!
 
بهشتی پور گفت: نظارتی که آژانس می کند مدیریت شده است و متخصصان ایرانی در کنارشان خواهند بود؛ اصلاً‌ ممکن است چشم کارشناس آژانس را ببندند و با جی پی اس مکان را مشخص کنند.وی افزود: همان طور که آقای محمدی می گوید طرف ما دشمن ماست و احتیاط آقای محمدی را باید پیش بینی کنیم تا در توافق کلاه بر سر ما نگذارند.
 
محمدی گفت: دنیا به این زیبایی که شما می گویید نیست، این دنیا؛ دنیایی است که به رغم انجام کلیه تعهدات ما بر اساس گزارش های رژیم صهیونیستی و آمریکا عمل می کند.وی افزود: من احساس می کنم دوستان ما کمی عجله کردند می توانستند تا تیر ماه به جزئیات بیشتر بپردازند.
 
محمدی گفت: به جای اینکه محدودیت های 10 ساله، 25 ساله و غیره را بپذیریم آیا بهتر نبود قطعنامه های شورای امنیت را اجرا می کردیم؟  این صحبت محمدی با تعجب بهشتی پور مواجه گردید و گفت: خدا نکند که نظر آقای محمدی اجرایی شود.
 
بهشتی پور ادامه غنی سازی، آب سنگین اراک، باقی ماندن فردو، لغو قطعنامه های قبلی و لغو تحریم های اقتصادی و مالی را ازجمله دستاوردهای بیانیه لوزان برشمرد.
 
در ادامه این مناظره دو طرف به موضوع روند رشد علمی در قالب بیانیه لوزان سوئیس پرداختند.
 
تحقیق و توسعه را هم محدود کردیم!
 
محمدی در این باره گفت: یکی از کارهایی که تیم ما به دنبالش بود؛ تحقیق و توسعه نامحدود بوده است و آنچه در بیانیه مشترک آمده راجع به تعداد، گستره و جدول زمانی باید توافق کنند و این صراحت ندارد که برنامه تحقیق و توسعه؛ نامحدود است.
 
وی افزود: درباره تعداد ماشین های پیشرفته ما محدودیت قائل خواهند شد و برنامه R ampersand D ما دچار محدودیت خواهد شد و در بیانیه ایران هم برای آن فرجه زمانی آمده است بنابراین من معتقدم تحقیق و توسعه ای که محدود شود دیگر تحقیق و توسعه نیست و دانش تولید نخواهد کرد.
 
بهشتی پور در پاسخ به محمدی گفت: به بینندگان قول می دهم به عنوان یک کارشناس، که ما در مورد تحقیق و توسعه به لحاظ کمیت و کیفیت شرایطی فراهم شود که بتوانیم با دانشمندان دیگر کشورها ارتباط داشته باشیم.
 
وی افزود: تحقیق و توسعه خط قرمز ماست و توافق آینده می گوید محدودیت پذیرفته ایم یا خیر؟
 
محمدی نیز در گفت: من هم در آرزوی آقای بهشتی پور شریکم.
 
وی افزود: زحمت بزرگ دوستان نیازمند زحمت بزرگتری است تا توافق نهایی بر اساس راستی آزمایی درست دشمن صورت گیرد نه خوش بینی های ما.
 
بهشتی پور در پایان با تبریک به صدا و سیما به خاطر فراهم کردن چنین فضای کارشناسی برای بررسی بیانیه لوزان سوئیس گفت: تمام دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران و این بیانیه حاصل زحمات 10 ساله ای است که آقای ظریف و تیم هسته ای زنندگان نهایی گل آن بودند.
 


دیدگاه کاربران

پسندیدم
24
آقای محمدی فوق العاده بودن و واقعا درخشیدن. ایشالله خداوند ایشون رو برای آینده و خدمت به این نظام نگهداره...

رای منفی!
-82
گل به خودی یا گل به حریف؟؟!!!

رای منفی!
-77
حالا بنظر شما توقف ده ساله برنامه هسته ای شرم آور نیست که اینها اینقدر راحت در مورد پذیرش آن حرف میزنن