هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
شنبه، 1 ارديبهشت 1403
ساعت 08:19
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

دوشنبه 13 خرداد 1392 ساعت 14:12
دوشنبه 13 خرداد 1392 18:42 ساعت
2013-6-3 14:12:04
شناسه خبر : 142084
آن روزى كه ايشان تصميم گرفتند برگردند ايران، همه دچار دلهره شدند... و نديدم كسى را كه غير از اين قضاوت داشته باشد. با هر كس برخورد كرديم ديديم همينجور است. خب تمام اين تاكتيك‌ها، تمام اين شيوه‌هاى گوناگونى كه اين ضرباتى كه در مواقع حسّاس اين مرد بزرگ، اين رهبر بزرگ وارد آورده، تمام ضربات بجايى بوده و اين را سرنوشت مبارزه و گذشت كار و گردش كار به ما ثابت كرد

رجانيوز- گروه فرهنگي: قطعا هيچ كتابي به اندازه «صحيفه امام» براي آشنايي با رهبر كبير انقلاب به كار نمي‌آيد؛ اما جداي از اينكه خيلي‌ها به هر دليلي شايد خيلي حال و حوصله مطالعه اين كتاب چندين جلدي را ندارند، حتما خواندن كتابهايي كه از زاويه‌هاي متفاوت به امام خميني(ره) مي‌نگرند هم خالي از لطف نيست.

حالا در آستانه سالروز عروج او و تعطيلات دو روزه، مي‌توان وقتي را براي مطالعه برخي از اين كتاب‌ها در نظر گرفت و يا شروع به خواندن آنها كرد. كتابهاي زير تعداد از اين عناوين است كه سعي شده حال و هواي متفاوتي داشته باشند.

 

خميني نامه/ احمد مقيمي/ نشر آرما

مرحوم بهلول آنقدر شخصيت محبوب و عجيبي‌ست كه خواندن كتاب‌هايي درباره وي حتما جذاب است، كما اينكه كتبي كه حاوي خاطراتي از او بوده هميشه خوب خوانده شده‌اند. حالا اگر چنين شخصي درباره امام خميني چيزي نوشته باشد حتما خواندني‌تر مي‌شود. به اين اضافه كنيد اين شايعه را كه از مرحوم بهلول نقل كرده بودند كه من بايد رهبر انقلاب مي‌شدم نه خميني!

اين كتاب درواقع پاسخي است به اين شايعه:

«برخی افراد جاهل و منافق که می خواستند بین من و اما دشمنی بیفکنند، حرف مرا تحریف نمودند و شایع کردند، که بهلول می گوید؛ انقلاب حق من بود و من بایستی انقلاب را رهبری می کردم  نه امام خمینی! بنده ارادت خود را نسبت به امام و انقلاب در منظوه ای تنظیم نمودم و آن را «خمینی نامه» نام گذاشتم تا همه از محبت و علاقه ی من به امام و انقلاب آگاه شوند... من سرباز و فدایی امام خمینی هستم.»

 

 

مهربان تر ازنسیم/ محمدرضا بایرامی/  نشر ذکر

روزي كه مسيح را ديدم/ محسن پرويز / عروج

از ميان خاطرات فراواني كه درباره حضرت روح الله نقل شده است، نمونه‌هاي نابي وجود دارد كه يا تعامل زيباي امام و كودكان  و نوجوانان را نشان مي‌دهد و يا اينكه خاطره‌اي است كه دركش براي اين گروه سني آسان و خواندنش لذت بخش است. در اين زمينه دو كتاب وجود دارد كه مي‌تواند پيشنهاد خوبي براي هديه دادن به بچه‌ها باشد.

«روزي كه مسيح را ديدم» مجموعه داستان جمع و جوري است به قلم محسن پرويز كه يكي از جذابيت‌هاي آن مي‌تواند نقل خاطره‌اي از زبان يك كودك فرانسوي از برخوردش با امام در نوفل لوشاتو باشد.

كتاب ديگر، «مهربان‌تر از نسيم» است كه 99  قصه از زندگی امام‌خمینی را در بر دارد. نويسنده اين كتاب هم محمدرضا بايرامي است. شايد حضور نام اين دو نويسنده معروف بر روي جلد اين دو كتاب بهانه خوبي باشد كه به اين پيشنهاد توجه كنيد.

 

 

 

 

 

 

 

مدح خورشيد/ انتشارات انقلاب اسلامي

كتاب «مدح خورشيد» سال قبل و در آستانه نيمه خرداد منتشر شد. اين كتاب در 136 صفحه گزيده‌اي از خاطرات حضرت آيت الله خامنه‌اي درباره بنيانگذار انقلاب اسلامي است. این خاطرات كه برخی از آن‌ها تاكنون انتشار عمومی نیافته است، خاطرات ایام ریاست جمهوری آیت‌الله خامنه‌ای را هم شامل می‌شود.

براي تهيه اين كتاب راه سرراستي هم وجود دارد و آن اينكه  با شماره تلفن‌های 66483975 - 66410649 -021 تماس بگيريد و یا با نشانی پست الكترونیك book@khamenei.irمكاتبه كنيد.

در يكي از خاطرات اين كتاب كه مربوط به بهار 1358 است آمده:

«تمام شيوه‌هايى كه ايشان در طول اين مدّتِ مبارزه به كار زدند ابتكارى بود و ابتكاراتى بود كه ديگرانى كه ناظر بودند همه رد می‌كردند، حتّی دوستان ايشان، حتّی دوستان ايشان! شما ببينيد در ظرف اين يك سالِ اخير چه شيوه‌هايى را ايشان به كار زدند و به كار بردند! همه‌اش مبتكرانه و همه مثل تيرهايى كه درست به هدف می‌خورد؛ يك دانه‌اش خطا نكرد؛ يك دانه‌اش اشتباه از آب در نيامد؛ در حالى كه اغلب خدشه  می‌كردند، تخطئه می‌كردند.

آن روزى كه اعلاميه‌ى خون بر شمشير پيروز {است}، آمد، دوستانِ نزديك ايشان در تهران، در قم دچار ترديد شدند كه آيا اين مصلحت است؟ اين جايز است؟ اين اعلاميه خوب بود؟ درست است؟ قرص، مثل كوه ايستاد و ديديد كه خون بر شمشير پيروز شد. آن روزى كه ايشان رفتند به فرانسه، براى همه شگفت‌آور بود و هيچ كس به ذهنش نمی‌آمد.

آن روزى كه ايشان تصميم گرفتند برگردند ايران، همه دچار دلهره شدند... و نديدم كسى را كه غير از اين قضاوت داشته باشد. با هر كس برخورد كرديم ديديم همينجور است. خب تمام اين تاكتيك‌ها، تمام اين شيوه‌هاى گوناگونى كه اين ضرباتى كه در مواقع حسّاس اين مرد بزرگ، اين رهبر بزرگ وارد آورده، تمام ضربات بجايى بوده و اين را سرنوشت مبارزه و گذشت كار و گردش كار به ما ثابت كرد.»

 

سيري در ساحل/ علي احمدي‌خواه/ مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره(

 علمي، عرفاني ـ اخلاقي، سياسي ـ اجتماعي، و مديريت و رهبري، چهار وجهي هستند كه آيت الله مصباح يزدي منش و روش امام خميني را در اين دسته‌بندي‌ها بررسي كرده است. در سايت شخصي علامه مصباح يزدي درباره اين كتاب امده است:

ابتكارات آن رهبر بزرگ و مرجع عاليقدر را در مباحث فقه، اصول، فلسفه و عرفان بر مي‌شمارد و با اشاره به ويژگي عبوديت به‌عنوان جوهره شخصيت وجودي آن عزيز، از پيوند او با كانون بي‌نهايت عظمت و سرچشمه نور سخن مي‌راند.

مؤلف در ادامه اين سير ژرف‌نگرانه در ويژگي‌هاي والاي حضرت امام، آراي تربيتي ايشان را تحليل و برتري آراي تربيتي امام بر نظر بسياري ديگر از مصلحان و مربيان جهان را بيان مي‌كند. نقش آن اسلام‌شناس گران‌قدر در احياي ابعاد فراموش شده اسلام به‌ويژه مسايل تربيتي، و بيان علت فراموش‌شدن آن‌ها بخش ديگري از اين مطالعه را تشكيل مي‌دهد. امام و جلوه‌بخش مذهب جعفري، امام و كشف هويت متدينان و ... از جمله مباحث اين فصل از نوشتار مزبور است.

در فصلي ديگر، استراتژي و راهبرد حضرت امام در دفاع از ارزش‌ها بيان مي‌شود و ضمن معرفي راهبرد قرآني به‌عنوان راهبرد امام امت، به چند نمونه از برخوردهاي آن حضرت در دفاع از ارزش‌ها اشاره مي‌شود. در خاتمه، اهداف و آرمان‌هاي بنيان‌گذار جمهوري اسلامي ايران كه همانا اهداف و آرمان‌هاي اسلام ناب است، شرح و توضيح داده شده، تشكيل حكومت اسلامي، حمايت از محرومان، حفظ وحدت ميان اقشار جامعه و ايجاد همبستگي و اتحاد ميان مسلمانان و مبارزه با طاغوت از جمله اين اهداف بر شمرده شده‌اند.

 

 

سه ديدار/ نادر ابراهمي/ سوره مهر

شك نكنيد كه اگر مي‌خواهيد يك كتاب داستاني درباره حضرت امام بخوانيد، كتاب نادر ابراهمي بايد در ابتداي اولويتهايتان باشد. «سه ديدار با مردي كه از فراسوي باور ما مي‌آمد: رجعت به ريشه‌ها» جلد اول از سه گانه‌اي است كه البته جلد سومش سرنوشت نامعلومي پيدا كرد، اما همين دو جلد هم كهآنقدر خواندني هستند كه اگر ميخواهيد بخشي از زندگي امام را در قالب داستان بخوانيد، حتما از اينها شروع كنيد.

 

 

 

 

 

پابه پاي آفتاب/ اميررضا ستوده/ نشر پنجره

اما اگر دنبال كتاب جامعي هستيد تا درباره امام خميني خاطرات كاملي بخوانيد، مجموعه كتاب «پا به پاي آفتاب» را از دست ندهيد. اين مجموعه شش جلدي، حاوي خاطرات افرادي است كه در مقاطع مختلف با امام در ارتباط بوده اند و همين امر هم موجب شده تا بتوانيم «پا به پاي آفتاب» را يك اثر جامع براي بررسي زندگي شخصي و شخصيتي امام راحل بدانيم.

به شش جلدي بودن و قطور بودن نسبي هر جلد آن فكر نكنيد، مطمئن باشيد اين كتاب آنقدر جذاب هست كه بخوانيدش.



13
پسندیدم