نقطه آغازی برای کمدی روستایی/ فیلمی که راه خود را از کمدیهای مبتذل تجاری جدا کرده است.
گروه فرهنگ-رجانیوز: «خجالت نکش۲» توانست با گذشت حدود سه ماه از حضور در جدول اکران، به آمار۸۱ میلیارد تومان در فروش برسد و با این میزان فروش رده چهارم جدول کلی فیلمهای در حال اکران را تصاحب کند. این میزان فروش بیشک مدیون لحظات دلنشینی بود که رضا مقصودی در «خجالت نکش۱» برای مخاطبان ساخته بود. «خجالت نکش۲» بیشتر از قسمت قبلی خود از قواعد کمدی پیروی کرده و آسیبهایی که در فیلمنامه، داستانپردازی، شخصیتپردازی و ... دیده میشود ناشی از همین موضوع است. «خجالت نکش۲» با همه معایبی که دارد اما نماینده جریانی است که در ژانر کمدی مسیر خود را از کمدیهای مبتذل تجاری جدا کرده است.
به گزارش رجانیوز؛ «خجالت نکش »۲، دومین اثر رضا مقصودی در مقام کارگردان است. این فیلم از تاریخ ۱۶ مردادماه ۱۴۰۳، وارد رقابت نفسگیر این روزها بر روی پرده نقرهای شد و نام آن درکنار نام فیلمهای در حال اکران قرار گرفت. فیلم رضا مقصودی در سه روز ابتدائی اکران، توانست ۵ میلیارد تومان بفروشد و در همان هفته اول اکران، پس از تگزاس ۳ جایگاه دوم فروش هفتگی را بدست بیاورد. همچنین فیلم مقصودی در هفته دوم اکران فیلم، ۹ میلیارد تومان فروخت و جایگاه دوم اکران هفتگی را همچنان حفظ کرد. در ادامه نیز این فیلم به موفقیت خود ادامه داد و امروز پس از گذشت بیش از سه ماه از شروع اکران، خجالت نکش ۲ با فروش حدود ۸۱ میلیارد تومان در رده چهارم جدول کلی فیلمهای در حال اکران قرار دارد. یعنی یک رده پایینتر از فیلم بیگپروداکشنی مانند «مست عشق» که به نظر میرسد که فیلم مقصودی با همین روند فروش، جایگاه فیلم «مست عشق» را در جدول فروش خواهد گرفت.
کارگردان در «خجالت نکش۱»، داستانی با محوریت خانواده را مد نظر قرار داده بود و از دل آن موقعیتهای طنز و لحظات با مزهای را برای مخاطب ساخته بود. داستان قنبر و صنم با همان مختصات و ویژگیهای یک خانواده ایرانی در دل یک روستا و آداب و رسوم روستایی، با همان نگرانیها، دغدغهها و تعارفات یک زن و شوهر روستایی، سوژهای بود که مخاطب میتوانست با آن همذاتپنداری کند و به مذاق او خوش میآمد. لحظات دلنشینی که این داستان در ذهن مخاطب بر جا گذاشته بود، باعث شد که مردم رغبت کنند تا بار دیگر قنبر و صنم را بر روی پرده نقرهای تماشا کنند.
«خجالت نکش۲» نیز یک کمدی روستایی با درونمایه اجتماعی و خانوادگی است. پدیدهای به نام کمدی روستایی اتفاق خوب و تازهای است که از نقاط مثبت این فیلم به شمار میرود. رضا مقصودی در این فیلم، پنجره جدیدی از فیلمسازی کمدی را به روی مخاطب باز کرد و با توجه به موفقیت «خجالت نکش۲» در فروش، کمدی روستایی میتواند جای خود را در سینمای ایران پیدا کند. «خجالت نکش۲» با آنکه مرزبندی جدی با کمدیهای مبتذل تجاری دارد اما به هرشکل یک فیلم کمدی است و با تکیه بر قواعد فیلمسازی کمدی ساخته شده است. مقصودی اگرچه سعی کرده فیلم خود را از لجنزار ابتذال دور نگه دارد و دیالوگها را از رنگ ولعابها و مضامین جنسی نجات بدهد، اما نتوانسته فیلم را از لودگی حفظ کند. سکانسهایی که شخصیتهای داستان در فیلم موش و گربه بازی میکنند و مثل کودکان به دنبال یکدیگر میدوند، نمونههایی هستند که به جای اینکه موقعیتهای طنز و خندهداری را برای مخاطبان ایجاد کنند، فیلم را به فضای لودگی وارد میکنند.
از طرفی این فیلم همانند برخی کمدیهای داخلی و خارجی، در برخی سکانسها از فضای رئال خارج میشود و جنبه سوررئال و غیر واقعی پیدا میکند. همچنین دومین فیلم مقصودی برخلاف فیلم اول او، داستان ضعیفتری دارد؛ در «خجالت نکش۲» خط سیر منطقی حوادث یا پیرنگ دچار اشکال است و برخی از حوادث فیلم بدون دلیل واضح و مشخصی رخ میدهند. البته داستان ضعیف بلای جان همه فیلمهای کمدی در ایران است و گویا داستانپردازی ضعیف در یک فیلم کمدی ایرانی، یک اتفاق کاملا عادی به شمار میرود.
از لحاظ محتوایی هم خجالت نکش۲ در قیاس با قسمت اول خود افت پیدا کرده است. سینماگران باید بدانند که تصویر یک مرد کتکخور و ضعیف، نمیتواند یک تصویر صحیح و واقعی از پدر یک خانواده ایرانی باشد. از طرفی عامل موفقیت این فیلم در فروش را باید در قسمت اول خجالت نکش و شخصیتپردازی و داستانپردازی مطابق با فرهنگ و بوم ایرانی درآن قسمت جستجو کرد. به همین جهت هرچقدر کارگردان و نویسنده این مجموعه از واقعیت زیست یک خانواده ایرانی در فیلم فاصله بگیرند،ضربه جدیتری به برند خجالت نکش وارد خواهد شد.
اما در مجموع باید گفت که «خجالت نکش۲» با همه ایرادات و نقاط منفی که دارد اما در فضای کنونی سینمای کمدی ما حتما یک نقطه امید است و بیانگر جریانی از سینمای کمدی است که راه خود را از کمدیهای مبتذل تجاری جدا کرده است. موفقیت این فیلم در گیشه هم بیانگر آن است که جریان کمدی سالم در سینمای ایران جای خود را پیدا کرده و مخاطب خود را بدست آوزده است.
انتهای پیام/