هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
سه شنبه، 29 اسفند 1402
ساعت 05:54
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

دوشنبه 1 خرداد 1402 ساعت 13:09
دوشنبه 1 خرداد 1402 12:44 ساعت
2023-5-22 13:09:15
شناسه خبر : 367635
وزیر خارجه سوریه با تاکید بر تقویت روابط با عربستان، اعلام کرد که روابط با ترکیه جز با عقب نشینی این کشور از خاک سوریه به حالت عادی برنخواهد گشت.
وزیر خارجه سوریه با تاکید بر تقویت روابط با عربستان، اعلام کرد که روابط با ترکیه جز با عقب نشینی این کشور از خاک سوریه به حالت عادی برنخواهد گشت.
گروه بین الملل - رجانیوز: وزیر خارجه سوریه با تاکید بر تقویت روابط با عربستان، اعلام کرد که روابط با ترکیه جز با عقب نشینی این کشور از خاک سوریه به حالت عادی برنخواهد گشت.
 
به گزارش رجانیوز به نقل از مهر، «فیصل المقداد» وزیر خارجه سوریه در گفتگو با شبکه آر تی تاکید کرد: اوضاع کنونی روابط میان کشورهای عربی و بحث گسترش آن، خوب است و نشست‌های برگزار شده در حاشیه نشست سران عربی جده به ویژه دیدار با رهبران سعودی را مثبت ارزیابی می‌کنیم.
 
وی در ادامه افزود: ما شاهد ابراز لطف در جریان نشست سران عربی در جده در قبال ملت و رهبران سوریه بودیم و احساس می‌کنیم که همواره چه رهبران و ملت‌های کشورهای عربی به ما محبت دارند زیرا سوریه بیش از همه به اهداف امت عربی پایبند بوده و برای مسائل این امت، فداکاری کرده است به همین دلیل این حجم از استقبال در تمام نشست‌های اخیر ما، نباید عجیب باشد.
 
المقداد تصریح کرد: نشست برگزار شده میان بشار اسد رئیس جمهور سوریه و محمد بن سلمان ولی عهد عربستان بسیار گرم و صمیمی بوده و بیانگر روابط تاریخی میان دو کشور است. ما از سخنان بسیار مهم ولی عهد عربستان این برداشت را داریم که آینده روشن است و روابط دوجانبه به مسیر طبیعی خود بازگشته است. روابط میان دو کشور طی دوره‌های گذشته در سطوح مختلف به حد صفر نرسیده است.
 
وی اضافه کرد: مقامات عربستان سعودی همان میزان محبت و احترام را به مقامات سوری گذاشتند که ملت سوریه از برادران سعودی خود انتظار داشتند. تمام مردم سوریه در سراسر این کشور به خاطر حضور مقامات کشورشان در نشست جده، ابراز خوشحالی کردند.
 
المقداد در خصوص روابط سوریه و قطر گفت: ما نباید به گذشته بازگردیم. ما همانطور که بشار اسد تاکید کرده، فرزندان عصر حاضر هستیم و باید به آینده چشم بدوزیم. ممکن است ملاحظاتی در این خصوص و ارزیابی‌های مختلفی در قبال اوضاع امت عربی و روابط میان کشورهای عربی وجود داشته باشد اما امیدواریم این مشکلات از میان کشورهای عربی رخت بندد.
 
وی درباره روابط با مصر تاکید کرد: هدف ما بازگرداندن روابط کامل است اما در برخی موارد، شاهد آن هستیم که امور دیپلماتیک زمان‌بَر است. بشار اسد و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر بعد از زلزله اخیر در سوریه به صورت تلفنی صحبت کردند و تماس‌های دیگری نیز میان آنها برقرار شده است. به همین دلیل نباید فقط به تصاویر تلویزیونی و اطلاعات خبری توجه کرد چرا که در روابط دیپلماتیک چیزی گفته می‌شود چیز دیگری اعلام عمومی می‌گردد.
 
المقداد در ادامه گفت: اقدامات ظالمانه و یکجانبه آمریکا علیه سوریه در تضاد با قوانین بین المللی و تمام عرف‌های جهانی است. آمریکا مدعی آن است که رهبری جنگ علیه تروریسم را به دست دارد اما در قبال سوریه و دیگر کشورها، آمریکا بخش جداناپذیر از تروریسم است. این کشور، مواضع تروریست‌ها را بنا به منافع خود تغییر داده و جابه‌جا می‌کند.
 
به همین دلیل نظامیان آمریکایی در منطقه التنف سوریه حضور دارند تا از گروهک‌های تروریست مثل داعش حمایت کرده و آنها را آموزش دهند، تا دست به عملیات تروریستی علیه ملت سوریه زده و روابط میان این کشور و کشورهای همسایه مانند عراق و اردن را متشنج کنند.
 
وی تصریح کرد: نمی‌توان یک روزه تروریسم را از بین برد و اوضاع اقتصادی را بهبود بخشید و آوارگان را به منازل خود بازگرداند بلکه باید شرایط لازم برای تحقق این اهداف، مهیا شود. ما از اقدامات گام به گام صحبت نمی‌کنیم بلکه از اتخاذ گام‌هایی برای دستیابی به راه کار حل اوضاع سوریه حرف می زنیم؛ سوریه به دلیل مبارزه با حملات تروریستی تحت حمایت برخی کشورهای اروپایی و دولت‌های تروریست، با این شرایط رو به رو شده است. این کشورهای اروپایی همچنان بر تحریم ملت سوریه اصرار دارند.
 
المقداد تاکید کرد: کشورهای عربی دلیل اصلی نبود شرایط لازم برای بازگشت آوارگان سوری به منازل خود هستند. آنها مسئول نابودی زیر ساخت‌ها و نهادهای اقتصادی سوریه از طریق حمایت از تروریسم هستند. سوریه در جریان این نبرد، تبدیل به محلی برای قاچاق مواد مخدر به اردن و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس شده است.
 
وی در خصوص روابط با ترکیه گفت: سوریه هرگز روابط خود را با کشوری مثل ترکیه که خاک این کشور را اشغال کرده، عادی نمی‌کند. عادی سازی روابط با ترکیه جز با عقب نشینی نیروهای این کشور از خاک سوریه انجام نخواهد شد. دیدار اسد و اردوغان تنها در این حالت ممکن است. ما از تلاش‌های روسیه و پیوستن جمهوری اسلامی ایران به مذاکرات امنیتی و نظامی در این خصوص قدردانی می‌کنیم.
 
المقداد تصریح کرد: سوریه خواهان داشتن بهترین روابط میان کشورهای عربی و جمهوری اسلامی ایران است. این آمریکا و رژیم صهیونیستی و مزدوران آنها هستند که برای منطقه و کشورهای عربی شر و بدی می‌خواهند.
 
جهان جدید در حال شکل گرفتن است و شاهد ظهور قدرت‌های جدید در عرصه جهانی هستیم؛ قدرت‌هایی که خواهان چند قطبی بودن جهان هستند. در این جهان، رژیم صهیونیستی و آمریکا و برخی دیگر که هنوز در رؤیای قرون وسطی هستند بر کل جهان حکم رانی نمی‌کنند.