هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
جمعه، 10 فروردين 1403
ساعت 03:49
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

جمعه 30 دى 1401 ساعت 02:30
جمعه 30 دى 1401 02:26 ساعت
2023-1-20 02:30:57
شناسه خبر : 364211
قصه‌ی مسدود شدن کارت‌های بانکی مهاجرین افغانستانی، تبدیل به رویه‌ای تکراری شده است که زندگی روزمره آنها را تحت تاثیر قرارداده به‌گونه‌ای که افغانستانی‌ها را برای خرید کوچک‌ترین ملزومات نیز به دردسر انداخته است.
قصه‌ی مسدود شدن کارت‌های بانکی مهاجرین افغانستانی، تبدیل به رویه‌ای تکراری شده است که زندگی روزمره آنها را تحت تاثیر قرارداده به‌گونه‌ای که افغانستانی‌ها را برای خرید کوچک‌ترین ملزومات نیز به دردسر انداخته است.
گروه اجتماعی-رجانیوز: مسدود شدن کارت‌های بانکی اتباع افغانستانی، شاید مهم‌ترین مسئله آن‌ها در ایران نباشد اما نقش اساسی در مختل کردن زندگی‌شان دارد. این مشکل علی‌رغم قول‌ها و پیگیری‌های مسئولان ذی ربط، همچنان دامنگیر آنهاست.
 
به گزارش رجانیوز؛ چندی پیش «رنا» (پایگاه اطلاع‌رسانی مهاجرین و پناهجویان افغانستان) مدعی شد که از ۲۲ دی ماه کارت‌های بانک ملی کلیه اتباع غیرایرانی شهرستان کاشان و حومه مسدود شده است و برداشت، انتقال و خرید با کارتخوان برای دارندگان این کارت‌ها امکان‌پذیر نیست. 
 
«رنا» به نقل از یکی از مخاطبان خود نوشت: «شنبه ۲۴/۱۰/۱۴۰۱ به سرپرستی شعب بانک ملی کاشان مراجعه کردم، جمعی زیادی از مهاجرین به علت مسدودی کارت‌های بانکی‌شان به آنجا مراجعه کرده بودند، ولی کسی جواب درستی نمی‌داد، فقط می‌گفتند افغانی‌ها حسابتان بسته شده، بروید جای دیگر انتقال بدهید و حتی حاضر نبودند پول ما را به صورت وجه نقدی هم بدهند! به بانک‌های دیگر از جمله بانک صادرات، تجارت و سپه هم رفتم اما حساب باز نکردند و می‌گویند برای اتباع حساب باز نمی‌کنیم. درصورتی‌که خیلی از مهاجرین کارت همین بانک‌ها را دارند...»
 
آنچه «رنا» به نقل از مخاطبین خود در کاشان نقل کرده است، ظاهراً شامل مهاجرین افغانستانی سایر شهرها هم شده است؛ در همان گزارش مخاطبینی از اصفهان و تهران نیز مدعی شده‌اند، کارت‌های بانک ملی آنان مسدود شده است و این امر مشکلات فراوانی را برای آن‌ها به وجود آورده است.
 
برای مسدودیت کارت‌های بانکی مهاجرین دو فرض موجود است؛ یا متصدیان بانک به صورت غیرقانونی و یا اشتباه انسانی اقدام به این عمل کرده‌اند که فرض دور از ذهنی است و در صورت مشاهده باید با متصدی مذکور برخورد شود اما فرض دوم که صحیح‌تر به نظر می‌رسد این است که بانک‌ها در یک فرایند کاملاً قانونی و با استناد به منقضی شدن مدارک اقامتی افراد اقدام به مسدودی کارت‌های صادر شده نموده‌اند، اتفاقی که قبلاً هم افتاده است.
 
عمل به قانون، وظیفه هر کارمند و هر نهادی است اما گاهی لازم است برای انجام عمل صحیح و قانونی، وضعیت مشتری را هم در نظر گرفت. چرا که مسدود‌سازی یکباره کارت بانکی شخص در روز پنجشنبه، در دورانی که پول کاغذی در معاملات روزمره نقش سابق خود را از دست داده است و تراکنش‌های اینترنتی سایه سنگینی بر معاملات دارد، عملاً او را از اکثر کارها باز می‌دارد.
 
این پرسش از مدیران بانکی قابل طرح است که آیا ارسال یک پیام کوتاه برای یک «مشتری» که برای «بانک» فقط «آورده» دارد و شامل هیچ «مزایایی» هم نمی‌شود، جزو حقوق پیش‌پاافتاده و اولیه او محسوب نمی‌شود؟
 
تأمل و دقت اندک در این مسئله هم نشان می‌دهد که گره کار، گره کوری نیست که به بهانه آن، برخی بانک‌ها هر از چند گاهی برای مشتریان خود مشکلات ریز و درشتی به وجود بیاورند. اگر دلیل مسدود شدن کارت‌های بانکی منقضی شدن اعتبار مدارک است، در قدم اول یک اطلاع‌رسانی ساده، هیچ مسئولیتی را در مشکلات احتمالی متوجه بانک نمی‌کند.
 
زندگی به عنوان فردی مهاجر در کشوری غریب هرچند هم‌زبان، به خودی خود سخت و دشوار است؛ با کمی تامل و خارج کردن سایه بروکراسی از تصمیمات اداری میتوان مشکلات را به نحوی مدیریت کرد که در روزهای سخت و سرد زمستان، زندگی برای مهاجرین همسایه پررنج نشود و در کنار آن قانون نیز به بهترین نحو آن اجرا شود.
 
انتهای پیام/


5
پسندیدم