هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
جمعه، 31 فروردين 1403
ساعت 05:36
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

دوشنبه 26 دى 1401 ساعت 16:24
دوشنبه 26 دى 1401 16:18 ساعت
2023-1-16 16:24:18
شناسه خبر : 364086
فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران، در جشن نیروی دریایی اعلام کرد که ارتش ایران در کانال پاناما حضور خواهد داشت. این خبر با واکنش رسانه‌های آمریکایی و همچنین ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا رو به رو شد.
فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران، در جشن نیروی دریایی اعلام کرد که ارتش ایران در کانال پاناما حضور خواهد داشت. این خبر با واکنش رسانه‌های آمریکایی و همچنین ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا رو به رو شد.

گروه بین‌الملل-رجانیوز: ارسال ناوهای نظامی ایران به کانال پاناما مورد توجه رسانه‌های غربی قرار گرفته است. پایگاه تحلیلی «یو.اس.ان.آی»، که به تحلیل مسائل دفاعی می‌پردازد؛ در گزارشی به تحلیل این اتفاق پرداخته است.

 

به گزارش رجانیوز به نقل از یو.اس.ان.آی؛ فرماندهی نیروی دریایی ارتش ایران، در گردهمایی نیروی دریایی گفت: «ناوهای ما در شرق و غرب عالم حضور خواهند داشت». این فرمانده همچنین به حضور در کانال پاناما اشاره کرد. این اتفاق تاثیر زیادی بر معادلات این منطقه خواهد داشت.
 
صبحت‌های فرمانده نیروی دریایی ارتش، بشدت مورد توجه این رسانه آمریکایی قرار گرفته است. این تحلیلگر در ادامه به صحبت‌های دریادار شهرام ایرانی، پیرامون بر هم زدن نظم آمریکا محور در آب‌های بین‌الملل اشاره کرده است.
 
به گفته دریادار شهرام ایرانی، ایران در تمام آب‌های جهانی حضور دارد. تاکنون فقط در تنگه پاناما و یک تنگه دیگر حضور نداشته است که در حال برنامه ریزی برای این‌ کار است.
 
 
در ادامه گزارش یو.اس.ان.آی آمده است که ارتش و سپاه تلاش برای افزایش حضور نظامی خود در جهان دارند. این رسانه همچنین با «بهنام طالبلو» عضو ایرانی یکی از اندیشکده‌های دفاعی آمریکا گفتگو کرده است. طالبلو در این گفتگو حضور نظامی ایران را به اصطلاح تهدیدآمیز خواند و ابراز نگرانی کرد.
 
اگر چه دریادار ایرانی اشاره‌ای نکرد که از چه ناوهایی برای حضور در کانال پاناما استفاده خواهد کرد اما سال گذشته ارتش ایران از دو مدل جدید ناو رونمایی کرد. این دو ناو همچنین اکنون در آب‌های بین‌الملل و اقیانوس آرام حضور دارند.
 
ناو جنگی دنا و ناو مکران، دو ناوی هستند که ارتش ایران از آنها می‌تواند برای حضور در کانال پاناما استفاده کند. ناو مکران که بزرگترین ناو نظامی ایران است اکنون در شرق آسیا و در نزدیکی جاکارتای اندونزی قرار دارد. این کشتی تاکنون اگرچه با مزاحمت‌هایی از سوی استرالیا و فرانسه رو به رو شده است اما اعلام عقب نشینی نکرده است.
 
یکی از مقامات دفاعی استرالیا در گفتگو با رسانه ای.بی.سی مدعی شد که ترافیک دریای آن منطقه را همواره رصد خواهد کرد. او همچنین در ادامه گفت: «در جریان تهدید حضور ناوهای ایرانی هستیم».
 
ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به تصمیم ایران در نشست خبری خود گفت: «از این ادعای ایران آگاهی داریم و فعالیت‌های ایران را رصد خواهیم کرد». با این حال اما حتی حرف و ادعای مقابله با ایران را مطرح نکرد.
 
ایران به دنبال افزایش مولفه‌های قدرت
حضور بین‌المللی ایران در سطح جهانی یکی از عوامل امنیت‌ساز ایران بوده است. از حضور نظامی در منطقه تا افزایش این دایره نفوذ به آب‌های بین‌الملل کمک شایانی به امنیت و همچنین دیپلماسی ایران کرده است.
 
حضور در کانال پاناما البته اولین حضور ایران در حیات خلوت آمریکا محسوب نمی‌شود. ایران سابقه حمایت نظامی از ونزوئلا را نیز داشته است. حتی برخی تحلیلگران معتقدند ایران قصد تاسیس یک پایگاه نظامی در این کشور را دارد.
 
چندی پیش نیز رسانه‌های دفاعی آمریکا به این کشور بابت پهپادهای ایران که ونزوئلا نیز مشاهده شدند؛ هشدار دادند.
 
نظم جهانی از دوران تک قطبی بودن آمریکا در حال عبور است و در این دوران قدرت‌هایی از سراسر جهان و علی‌الخصوص شرق عالم در حال ظهور هستند. جمهوری‌اسلامی نیز تلاش دارد بر تکیه مبانی تمدنی ایرانی-اسلامی، بتواند ایران را مجددا به بازیگری موثر در نظام بین‌الملل تبدیل کند. همچنین قدرت دفاعی می‌تواند در دیپلماسی نیز تاثیر مثبتی داشته باشد.
 
انتهای پیام/