هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403
ساعت 18:22
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

چهارشنبه 27 مهر 1401 ساعت 12:02
چهارشنبه 27 مهر 1401 11:50 ساعت
2022-10-19 12:02:29
شناسه خبر : 361698
سید جواد حسینی عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) با تاکید بر این که راهکار عبور از مسایل اخیر گفت‌وگو در نهاد دانشگاه است، گفت: روشنفکران، اندیشمندان و صاحب نظران در فضای دانشگاهی حضور دارند؛ بنابراین اولین و ضروری ترین راه حل برای رفع مشکلات دانشگاه‌ها، گفت‌وگو است که باید به صورت فراگیر به آن توجه شود.
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع):

راه عبور از مسایل اخیر گفت‌وگو در نهاد دانشگاه است

سید جواد حسینی عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) با تاکید بر این که راهکار عبور از مسایل اخیر گفت‌وگو در نهاد دانشگاه است، گفت: روشنفکران، اندیشمندان و صاحب نظران در فضای دانشگاهی حضور دارند؛ بنابراین اولین و ضروری ترین راه حل برای رفع مشکلات دانشگاه‌ها، گفت‌وگو است که باید به صورت فراگیر به آن توجه شود.
گروه فرهنگی-رجانیوز:درباره ریشه یابی ناآرامی‌های اخیر و نقش دانشگاه ها در حل مسایل روز گفت: به مسایل اجتماعی نمی شود از یک جنبه نگاه کرد، باید مجموعه ای از ادله‌ها و متغیرها را در نظر گرفت. در وضعیت فعلی در دانشگاه عوامل مختلفی نقش دارند که یکی از آنها مساله کرونا و مجازی بودن دانشگاه در دو سال اخیر است. چرا که در این مدت فضای تربیتی و فرهنگی دانشگاه را در اختیار نداشتیم و نهاد دانشگاه در اختیار ما نبود و به صورت مجازی اداره می شد.
 
به گزارش رجانیوز ؛ وی افزود: یکی دیگر از عوامل، نسل هایی هستند که رفته رفته وارد نهاد دانشگاه و علم می شوند و متفاوت از نسل‌های گذشته‌اند و به نوعی ناظر به یکسری امتیازات و انتظارات هستند. همچنین عامل مهم دیگر، مساله نوع کنش و واکنشی است که در جامعه وجود دارد و لبریز آن خود را در دانشگاه نشان می دهد. جامعه امروز ما در حال حاضر جامعه‌ ملتهبی است که برخی تلاش می کنند به این التهاب دامن بزنند و آن را زیاد کنند چرا که دانشگاه جزو نهادهایی است که متاثر از جامعه است و خود را سخنگو و زبان جامعه می داند.
حسینی افزود: مساله دیگر در دانشگاه  مساله هویت نسل جوان است که بحث هویتی و شکاف نسلی ذیل آن مطرح می شود؛ بنابراین مجموعه این عوامل در این اعتراضات و اغتشاشات باید با یکدیگر دیده شوند.
 
این استاد علوم سیاسی در ادامه راهکارهای عبور از این مساله را گفت‌وگو در نهاد دانشگاه عنوان کرد و گفت: مهمترین مساله در نهاد دانشگاه مبتنی بر گفت‌وگو است و این گفت‌وگو و دیالوگ است که نهاد علم و دانشگاه را با نهادهای دیگر متفاوت می کند؛ بنابراین با توجه به این که از زمان تاسیس دانشگاه ها در کشور روشنفکران و افراد اندیشمند و صاحب نظران در فضای دانشگاهی حضور داشتند، اولین و ضروری ترین راه حل در دانشگاه مساله گفت‌وگو است یعنی گفت‌وگو باید به صورت فراگیر در دانشگاه اتفاق بیفتد.
 
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) افزود: دومین راه حل دوری از هیجانات است چرا که در این روزها هیجان بر تحلیل های سیاسی غلبه پیدا کرده است. از طرف دیگر جلوگیری کردن از مرجعیت یافتن رسانه های بیگانه و تاثیرگذاری آنها در موج سازی و شکل گیری بعضی از حوادث است. در کنار آن ترمیم سرمایه اجتماعی است که باعث واگرایی نهاد علم به سیستم حکمرانی شده است. سرمایه اجتماعی باید ترمیم شود و اعتماد متقابل به وجود بیاید؛ بنابراین کلید اصلی برای این که این اتفاق بیفتد گفت‌وگو است.
 
حسینی تاکید کرد: مشکل این است که چرا عده ای اجازه نمی دهند در دانشگاه ها گفت‌وگو شکل بگیرد و تلاش می کنند فضا ملتهب شود و هیجانات غلبه پیدا کند و به نوعی فضای دانشگاه از گفت‌وگو دور شود.
 
وی یادآور شد: نمی توانیم به کف جامعه اشکال بگیریم چرا که از همه افراد و اصناف در آن حضور دارند و یک دست نیستند اما دانشگاه ها در عین کسرت در شأن اجتماعی با یکدیگر قرابت دارند؛ بنابراین باز تکرار می کنم که بهترین محل شکل گیری گفت‌وگو دانشگاه ها هستند.
 
این استاد دانشگاه در ادامه فیلترینگ بعضی از اپلیکشن‌های فضای مجازی را راه حل موقتی برای عبور از بحران عنوان کرد و گفت: اما این راه حل در بلندمدت نمی تواند جوابگو باشد چرا که گفت‌وگو مبتنی بر آگاهی و گردش آزاد داده‌ها است که این مساله الان در جامعه ما آسیب دیده است.
حسینی تاکید کرد: قطع کردن اینترنت و فیلترینگ راه حل قطعی نیست و شاید مسکنی باشد برای این که التهاب جامعه را در کوتاه مدت مدیریت کند اما در درازمدت نمی شود چرا که خود این ممکن است موجب التهاب دوباره شود از طرف دیگر وقتی که شما محدودیت کنید فضایی را برای جولان دادن رسانه‌های بیگانه ایجاد می کنید. آنها در فضای نابرابری در حال تولید محتوا هستند مخاطبان خود را می گیرند و ذهنشان را شکل می دهند و سناریوهایشان را اجرا می کنند در حالی که شما این طرف راه را مسدود کرده اید؛ بنابراین در بلندمدت این مساله راه حل نیست.
 
وی درباره این که برخورد مجموعه حاکمیت در مقابل اینگونه حوادث چگونه باید باشد تا مسائل پیچیده نشود، گفت: این گونه مسایل پیچیده است هر چند هم که بخواهیم کاری کنیم که پیچیده نشود آن را پیچیده می کنند. اما همان طور که گفتم برای جلوگیری از این گونه بحران ها چند کار باید انجام دهیم. ابتدا افزایش سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی است که باید آن را بازسازی کنیم.
 
حسینی افزود: از طرف دیگر باید مرجعیت رسانه مجازی فکری را شکل دهیم و راه دیگر نوع مواجهه و برخورد در جامعه است. اگر فردی مبتنی بر رفتارهای هیجانی در کف جامعه حضور پیدا کرده است باید با آن برخورد متفاوتی نسبت به کسی که به صورت شبکه و سازمان یافته در جامعه حضور پیدا کرده است، داشته باشیم.
 
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: اگر نهاد خانواده را جدی بگیریم و برای آن هزینه کنیم و برنامه ریزی داشته باشیم و اقدام کنیم، می توانیم به راحتی از این گونه بحران ها عبور کنیم یا شاهد تکرار آن نباشیم. نهاد خانواده برگ برنده ای است که باید روی آن سرمایه گذاری شود.


کلیدواژه ها »