هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
سه شنبه، 4 ارديبهشت 1403
ساعت 02:21
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

دوشنبه 18 مهر 1401 ساعت 20:38
دوشنبه 18 مهر 1401 19:19 ساعت
2022-10-10 20:38:41
شناسه خبر : 361386
نباید گمان کنیم که فتنه‌ای بر پا شد و خنثی شد و دیگر تمام شد؛  فتنه‌ها هر روز پیچیده‌تر می‌شوند. چراکه هنوز نه ابلیس مرده و نه شیاطین إنس و جن از بین رفته‌اند.
نباید گمان کنیم که فتنه‌ای بر پا شد و خنثی شد و دیگر تمام شد؛ فتنه‌ها هر روز پیچیده‌تر می‌شوند. چراکه هنوز نه ابلیس مرده و نه شیاطین إنس و جن از بین رفته‌اند.

گروه معارف-رجانیوز: آیت الله مصباح یزدی، در سخنرانی‌های متعددی که در طول این سال‌های عمر با برکتشان داشته‌اند، به تشریح و تحلیل پیرامون فتنه و فتنه‌انگیزی پرداخته‌اند که بازخوانی آن‌ها در این فضای غبار آلود می‌تواند راهنمای راه مومنان باشد.

 

به گزارش رجانیوز؛ در ادامه هفت نکته از آیت الله محمدتقی مصباح یزدی پیرامون فتنه‌‌ها آمده است:

 

لزوم شناخت سریع فتنه‌جویان و مقاصدشان

در فتنه‎‌ها اگر فتنه‌‎جویان زود شناخته شوند و مقاصد آن‎ها معلوم شود، مردم حساس می‎‌شوند و از خود مراقبت می‌کنند؛ اما اگر مثل آتش زیر خاکستر آرام آرام کار خود را انجام دهد و حساسیتی در جامعه ایجاد نکند، بالاخره ضرر خود را به جامعه وارد می‌کند و مردم هم حساس نمی‌‎شوند، به خصوص در فتنه‌های فرهنگی که ارزش‌ها آرام آرام کم‌رنگ می‎شود.

 
رواج بدعت‌ها از هر آتش‌سوزی بدتر است
از بین رفتن احکام اسلام و رواج بدعت‌ها که از هر نوع آتش سوزی بدتر است. خسارت آتش سوزی نهایتاً به زندگی دنیایی ما ضرر می‌زند، اما عذاب آخرت محدود نیست. چگونه وجدان انسان می‌تواند ببیند کسی نزدیک است دینش را از دست بدهد و آرام بنشیند؟
 
وظایف مردم در فتنه‌ها
وظایف مردم در برابر فتنه‌ها عبارتند از «حفظ دین و ارزش‌ها»، «حفظ هوشیاری و پرهیز از سواری دادن به فتنه‌گران»، «امر به معروف و نهی از منکر»، «شناخت و پیروی از رهبری در نظام اسلامی».
 
 
گاهی کسانی از روی جهل به نفع فتنه‌گران کار می‌کنند
کسانی هستند که بدون سوء نیت، از روی کم بصیرتی و جهل، کاری می‎کنند که به نفع فتنه‌گران تمام می‎شود. گاهی از این اشتباهات پیش می‎آید. امیرالمؤمنین می‌فرماید: «کسی که طالب حق بود و اشتباه کرد، مثل کسی نیست که عامداً علیه حق قیام می‌کند»؛ ولی چه بدانند و چه ندانند، ضررشان با دیگرانی که می‎دانند مساوی است. خیال می‌کنند مشغول به انجام وظیفه شرعی هستند؛ امّا متوجّه نیستند که تیشه به ریشه اسلام می‌زنند.
 
فتنه‌جو فریبکار است
فتنه‌‎جو علاوه بر داشتن هوش برتر، لازم است از قدرت پنهان‌کاری و فریب‌کاری خاصّی، یعنی نفاق هم برخوردار باشد؛ در یک‎جا باید در ظاهر محّب اهل‌بیت ظاهر شود، روضه بخواند و گریه کند، و در جای دیگر که مخاطبین با دین سروکاری ندارند و به رأی آن‎ها نیاز دارد، باید روشنفکر شود و حرف‎هایی بزند که آن‎ها بپسندند؛ در یک‎جا باید سیاست‌‎بافی، در جای دیگر عرفان‌بافی و در جای دیگر فلسفه‌بافی کند، و یک‎جا باید فقیهانه سخن بگوید.
 
آیا در فتنه‌ها باید بی‌طرف بود؟
امیرالمؤمنین می‌فرمایند: «در زمان فتنه مثل شتر دوساله باش که نه در حدّی است که سوار آن شوند و نه پستانی برای شیر دوشیدن دارد». برخی از این سخن سوءاستفاده می‌کنند و می‌‎گویند: «در فتنه نباید در کاری دخالت کرد؛ بلکه باید به کناری رفت و بی‌طرف بود»! این برداشت، برداشت اشتباهی است. این روایت می‎‌‌گوید مراقب باش از تو سوءاستفاده نشود. موضع‎‌گیری صحیح داشته باش. این امر در فتنه زیاد اتفاق می‌‎افتد که کسانی بدون این‎که فکر و طرحی برای این کار داشته باشند، ناخواسته ابزار دیگران می‌شوند و دیگران از رفتار، گفتار، نشست و برخاست و حتّی از سکوت آن‎ها سوءاستفاده می‌کنند.
 
فتنه‌ها هر روز پیچیده‌تر می‌شوند
نباید گمان کنیم که فتنه‌ای بر پا شد و خنثی شد و دیگر تمام شد؛ «أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَكُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا یُفْتَنُون‏». فتنه‌ها هر روز پیچیده‌تر می‌شوند. هنوز نه ابلیس مرده و نه شیاطین إنس و جن از بین رفته‌اند. احتمال دارد ما در آینده فتنه‌هایی سخت‌تر و پیچیده‌تر داشته باشیم که امروز نمی‌توانیم آنها را تصور کنیم.
 
انتهای پیام/

 



کلیدواژه ها »

دیدگاه کاربران

خدا رحمتش کند که سربازی بزرگ برای انقلاب اسلامی ایران و مطیع صادق ولایت فقیه و سدی بزرگ در مقابل غربگدایان منحرف ضد اسلام بود.