هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403
ساعت 14:52
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

سه شنبه 18 مرداد 1401 ساعت 12:24
سه شنبه 18 مرداد 1401 12:22 ساعت
2022-8-9 12:24:27
شناسه خبر : 359697
ماشین آلات سنگین به دلیل نوع کاربری و نحوه‌ی استفاده، مدام در حال حرکت و تردد می‌باشند. به طور معمول از این نوع وسایل نقلیه جهت حمل بار و یا جا به جایی مسافران به نقاط مختلف کشور استفاده می‌شود. از این رو برخی از قطعات ماشین دچار استهلاک شده و نیاز به تعویض دارند. وضعیت نامناسب جاده‌ها، فشار بیش از حد تحمل خودرو و سبک رانندگی می‌تواند از دلایل آسیب دیدن قطعات خودرو باشند. با پرهیز از یک سری اعمال و انجام برخی از کارها، می‌توان طول عمر لوازم یدکی ماشین سنگین را تا حدودی افزایش داد.طول عمر لوازم یدکی ماشین سنگین به بازه زمانی اطلاق می‌شود که کارخانه‌ی تولید کننده برای کارکرد صحیح قطعه در نظر گرفته است.

 این مسئله با توجه به میزان فعالیت خودرو و شرایط رانندگی، می‌تواند کمتر و یا حتی بیشتر باشد. به طبع هر چه میزان مسافت طی شده توسط خودرو کمتر باشد استهلاک قطعات نیز کمتر می‌شود. البته نحوه‌ی نگهداری و کیفیت قطعات از عوامل تاثیر گذار در طول عمر لوازم یدکی ماشین سنگین نیز می‌باشند.

تاثیر سرویس‌های دوره‌ای در افزایش طول عمر لوازم یدکی ماشین سنگین

تعویض به موقع لوازم مصرفی خودرو و روغن آن می‌تواند نقش مهمی در افزایش طول عمر لوازم یدکی ماشین سنگین داشته باشد. روان کننده‌هایی مانند روغن موتور، روغن گیربکس، واسکازین، روغن هیدرولیک و... باعث می‌شوند که قطعات درگیر بر روی هم به راحتی حرکت کنند و میزان اصطکاک آنها به حداقل برسد. از این رو تاخیر در تعویض روان کننده‌های موجب کاهش خاصیت روغن می‌شود و قطعات خودرو دچار آسیب می‌گردند. از سوی دیگر استفاده از روغن‌های مناسب و با کیفیت در افزایش طول عمر لوازم یدکی ماشین سنگین، بسیار تاثیرگذار است. لوازم دیگری که به هنگام سرویس‌های دوره‌ای باید تعویض گردند فیلترها می‌باشند. فیلترهایی همچون فیلتر هوا، روغن و صافی سوخت از نفوذ ذرات معلق به داخل موتور جلوگیری می‌کنند. افزایش طول عمر سیستم برق ماشین سنگیناز دیگر بخش‌های مهم ماشین سنگین، سیستم برق کشی و دستگاه‌های متصل به آن می‌باشد. به عنوان مثال استفاده از مانیتور و سیستم‌های صوتی قوی بر روی اتوبوس، بدون در نظر گرفتن توان دینام، باتری خودرو و سیم کشی‌ها، می‌تواند در کاهش طول عمر لوازم یدکی ماشین سنگین بسیار موثر باشد. از این رو برای تجهیز خودرو به امکاناتی چون چراغ‌های اضافی و سایر لوازم تزئینی، بهتر است مواردی مانند اضافه کردن باتری و یا افزایش قدرت دینام مد نظر قرار گیرند. لازم به ذکر است که کارکرد بیش از حد توان دینام به موتور و سایر اجزا خودرو فشار مضاعف وارد می‌آورد.

تاثیر سیستم خنک کننده موتور در افزایش طول عمر لوازم یدکی ماشین سنگین

خودرو‌های سنگین به صورت مداوم در حال فعالیت می‌باشند. از این رو افزایش دمای موتور امری اجتناب ناپذیر است. همین موضوع اهمیت کنترل مداوم سیستم خنک کننده‌ی موتور را دو چندان می‌کند. سیستم خنک کننده شامل رادیاتور، واتر پمپ، فن و... نیز می‌شود. بازدید دوره‌ای از اتصالات، شیلنگ‌ها، بررسی آب رادیاتور و... نیز می‌تواند در افزایش طول عمر لوازم یدکی ماشین سنگین خریداری شده بسیار تاثیر گذار باشد. دمای بالای موتور عمر مفید قطعات خودرو را کاهش می‌دهد و افزایش بیش از اندازه‌ی دما می‌تواند به موتور آسیب‌های جدی وارد کند. تعویض آب رادیاتور و استفاده از ضد یخ و ضد جوش می‌تواند در کاهش دمای موتور خودرو، بسیار موثر واقع شود.

افزایش طول عمر دیسک ترمز

یکی از مهم‌ترین بخش‌های خودرو که امنیت جان سرنشینان را تامین می‌کند سیستم ترمز می‌باشد. سیستم ترمز از قطعات و بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. مهم‌ترین اجزاء این سیستم، لنت‌ها و دیسک ترمز می‌باشند. طول عمر لوازم یدکی ماشین سنگین مانند، لنت و دیسک ترمز محدود است و کاملا وابسته به میزان و شرایط رانندگی است. افزایش نجومی قیمت لوازم یدکی ماشین ‌سنگین چون؛ کامیون و اتوبوس موجب شده که نگهداری از قطعات خودرو بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

عوامل موثر بر طول عمر دیسک ترمز

  • کیفیت جاده

به طبع رانندگی در جاده‌ها و بزرگ راه‌های با کیفیت، به افزایش طول عمر لوازم یدکی ماشین سنگین به خصوص لنت‌ها و دیسک ترمز کمک می‌کند. تردد در جاده‌های شلوغ و پر ترافیک می‌تواند موجب افزایش استهلاک خودروهای سنگین گردد. همچنین داغ شدن دیسک ترمز به دلیل ترمزهای متوالی می‌تواند در کاهش عمر آن موثر باشد.

  • نوع لنت ترمز

مهم‌ترین مسئله در کاهش و یا افزایش عمر مفید دیسک ترمز، نوع و جنس لنت‌های نصب شده بر روی آن می‌باشد. استفاده از لنت‌هایی که از نرمی بیشتری برخوردار هستند موجب بهبود ترمزگیری خودرو سنگین می‌شود و باعث افزایش طول عمر لوازم یدکی ماشین سنگین مانند دیسک ترمز می‌گردد. البته لنت ترمز نرم، خود نیز از عمر مفید کمتری نسبت به نمونه‌های زبر برخوردار است.

  • تعداد سرنشینان اتوبوس و میزان بار کامیون

هرچه خودرو سنگین‌تر باشد عمر مفید دیسک ترمز کمتر می‌شود. وزن بالای خودرو سنگین موجب ایجاد فشار بیشتر به سیستم ترمز در زمان عمل ترمزگیری می‌گردد.

  • طول مسافت

خودروهای سنگین که مصافت‌های طولانی‌تری را طی می‌کنند به طبع فشار بیشتری را متحمل می‌شوند. به عنوان مثال عمر مفید لوازم یدکی کامیون یا اتوبوسی که در مسیر چابهار، تهران در تردد است بسیار کمتر از خودرویی است که مسافت اصفهان تا تهران را طی می‌کند. البته لازم به ذکر است که اتوبوس‌های شهری به دلیل وجود ترافیک و توقف‌های مداوم بیشتر تحت فشار هستند.

همان طور که گفته شد طول عمر لوازم یدکی ماشین سنگین ارتباط مستقیمی با نحوه و شرایط استفاده از خودرو دارد. به عنوان مثال؛ کامیون‌ها به دلیل حمل بار در تناژهای بالا و فعالیت در جاده‌های نامناسب بیشتر از سایر خودروهای سنگین تحت فشار می‌باشند. از این رو عمر مفید لوازم یدکی چنین خودروهایی به مراتب پایین‌تر از سایر خودروهای سنگین است. از پر مصرف‌ترین لوازم یدکی کامیون می‌توان به دیسک ترمز نیز اشاره کرد. دیسک ترمز دارای عمر مفید مشخصی می‌باشد که بسته به شرایط رانندگی می‌تواند کمتر یا بیشتر شود. در هر حال دیسک ترمز یکی از پر مصرف‌ترین لوازم یدکی اتوبوس و کامیون محسوب می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد لوازم یدکی کامیون میتوانید مقاله لوازم یدکی کامیون چیست را مطالعه نمائید. البته لوازم یدکی با کیفیت از عمر مفید بیشتری نسبت به نمونه‌های تقلبی و بی کیفیت برخوردار می‌باشند. استفاده از قطعات بی کیفیت علاوه بر عملکرد نادرست، موجب آسیب دیدگی به سایر قطعات دیگر خودرو نیز می‌شوند.

علاوه بر آنچه که در مورد عوامل موثر در میزان طول عمر لوازم یدکی ماشین سنگین گفته شد، این نکته را در گوشه ذهن خود داشته باشید که تهیه قطعات یدکی اصل و با کیفیت می تواند شما را از تعمیرات و تعویض های پی در پی قطعات بی نیاز کند. برای خرید انواع لوازم یدکی ماشین سنگین با تضمین کیفیت و اصالت کالا، قیمت مناسب و ارسال سریع از شرکت بازرگانی واته به نشانی اینترنتی https://vateh-sp.com/ مراجعه و یک خرید مطمئن را تجربه کنید.