هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
جمعه، 31 فروردين 1403
ساعت 20:06
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

چهارشنبه 25 خرداد 1401 ساعت 13:40
چهارشنبه 25 خرداد 1401 13:26 ساعت
2022-6-15 13:40:53
شناسه خبر : 358353
تنها به فاصله دو روز از اجرای برنامه بانک مرکزی برای مهار نوسانات در بازار ارز، شاهد عقبگرد قابل توجه قیمت‌ها در این بازار هستیم، به‌طوری که براساس اعلام یکی از اعضای کانون صرافان کشور، دلار ۱۲۰۰تومان افت قیمت داشته و پیش‌بینی می‌شود طی روزهای آینده این روند نزولی تداوم داشته باشد.
تنها به فاصله دو روز از اجرای برنامه بانک مرکزی برای مهار نوسانات در بازار ارز، شاهد عقبگرد قابل توجه قیمت‌ها در این بازار هستیم، به‌طوری که براساس اعلام یکی از اعضای کانون صرافان کشور، دلار ۱۲۰۰تومان افت قیمت داشته و پیش‌بینی می‌شود طی روزهای آینده این روند نزولی تداوم داشته باشد.
 
 بنابراین بانک مرکزی به‌عنوان بازارساز بدون اینکه نرخ ارز را قیمت‌گذاری و بازار را تشویق یا وادار به رسیدن به آن کند، با استفاده از ظرفیت صادرکنندگان توانست بخش عمده‌ای از التهابات بازار را خنثی کند. درحالی که پیش از این صادرکنندگان به دلیل تکلیفی که برای عرضه ارز خود در سامانه نیما که قیمتی پایین‌تر از بازار دارد داشتند، رغبت چندانی از خود نشان نمی‌دادند، با طرح جدید بانک مرکزی برای فروش توافقی ارز، انگیزه آنها بشدت افزایش یافت. در اولین روز پس از جلسه رئیس کل بانک مرکزی با صرافان یعنی روز دوشنبه نیز کانون صرافان از رشد چهار برابری مراجعه صادرکنندگان برای فروش ارز خبرداد.
 
با مجوز بانک مرکزی، صادرکنندگان می‌توانند با قیمت توافقی، ارز خود را در بازار بفروشند و صرافی‌ها نیز می‌توانند تمام نیازهای واقعی متقاضیان ارز را در بازار پاسخگو باشند. این مجوز ارزی موجب شده تا بدون استفاده از منابع بانک مرکزی و بازار متشکل ارزی و تنها با استفاده از ارزهای حاصل از صادرات، بازار شاهد افزایش عرضه و کاهش نوسانات قیمتی باشد.
 
 
در بخشنامه ابلاغی به صرافی‌های مجاز آمده است که در راستای درخواست‌های صادرکنندگان و به منظور تنظیم و مدیریت بازار ارز و تسهیل برگشت ارز حاصل از صادرات به صورت اسکناس، کلیه صرافی‌های مجاز معتبر می‌توانند نسبت به خرید ارز از صادرکنندگان به صورت اسکناس با نرخ توافقی اقدام و منابع تجهیز شده فوق را در سرفصل‌های مصارف ارزی خدماتی (موضوع ابلاغیه شماره ۳۰۱۳۰۵ مورخ ۱۴دی‌ماه سال گذشته) و همچنین فروش ارز در سرفصل سایر (کد۲۴) با احراز هویت متقاضی به فروش برسانند.
 
 
طبق اعلام انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی، ازابتدای سال‌جاری تاکنون بیش از ۳میلیارد دلار از حاصل صادرات محصولات پتروشیمی وارد کشور شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال این رقم به ۱۵میلیارد دلار برسد.
با دست به دست هم دادن این اقدامات، به سرعت قیمت ارز در بازار آزاد هم عقب نشست. بدین ترتیب تیر دلالانی که تلاش می‌کردند نرخ ارز را بالا ببرند یا حداقل درهمان محدوده نگه دارند به سنگ خورد.
 
 
تداوم روند نزولی قیمت ارز در روزهای آینده
عضو شورای‌عالی کانون صرافان گفت: پس از مصوبه بانک مرکزی درخصوص اصلاح مقررات خرید و فروش ارز یک‌هزار و ۲۰۰تومان کم شد و پیش‌بینی می‌شود این روند نزولی ادامه خواهد داشت.
کامران سلطانی‌زاده در گفت‌وگو با ایرنا، درخصوص وضعیت بازار در دومین روز پس از مصوبه بانک مرکزی مبنی بر فروش ارز صادرکنندگان گفت: با توجه به مصوبه جدید بانک مرکزی، صادرکنندگان با شدت خوبی به بازار ورود کرده و ارز خود را عرضه می‌کنند. وی توضیح داد: قبل از تصمیمات و مصوبه بانک مرکزی، قیمت دلار در بازار ۳۳هزار و ۶۰۰تومان بود و بعد از مصوبه به ۳۲هزار و ۹۰۰تومان رسید و دیروز هم با نرخ ۳۲هزار و ۴۰۰تومان معامله شد و پیش‌بینی می‌شود این روند نزولی ادامه یابد.
 
 
این فعال در حوزه ارز با بیان اینکه صادرکننده برای ادامه فعالیت خود نیاز دارد که ارز را به ریال و ریال را به ارز تبدیل کند، گفت: این چرخه برای صادرکنندگان که ارز با قیمت واقعی معامله می‌شود، جذابیت دارد، بنابراین صادرکنندگان برای ادامه فعالیت خود به فروش ارز روی آوردند.
عضو شورای‌عالی کانون صرافان اظهار داشت: صادرکنندگان از فرصتی که مصوبه جدید بانک مرکزی برای آنها فراهم کرده استفاده می‌کنند تا ارز خود را از طریق سامانه سنا به صرافی‌ها بفروشند.
 
 
خریداری در بازار نیست
وی تأکید کرد: در بازار وقتی عرضه ارز صادرکنندگان افزایش می‌یابد با این افزایش عرضه، نرخ به تعادل می‌رسد بنابراین بسیاری از خریداران دست نگه می‌دارند و خرید می‌کنند و عرضه بر تقاضا پیشی می‌گیرد و روند بازار به این ترتیب متعادل می‌شود.
سلطانی‌زاده گفت: اکثر خریدارانی که در روزهای گذشته برای خرید به صرافی‌ها مراجعه می‌کردند، فعلاً برای خرید دست نگه داشته‌اند، برای اینکه مطمئن هستند در روزهای آینده روند با افزایش ارز حاصل از صادرات متعادل می‌شود.
 
 
صادرکنندگان برای فروش ارز به صف شدند
عضو شورای‌عالی کانون صرافان از مراجعه صادرکنندگان به صرافی‌ها برای عرضه ارز خبر داد. سلطانی‌زاده در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما، درباره آخرین وضعیت بازار ارز گفت: صادرکنندگان با جدیت و تعداد زیاد برای فروش ارز در حال مراجعه به صرافی‌ها هستند.
وی افزود: قیمت، توافقی است و محدودیتی برای قیمت‌گذاری وجود ندارد. با توجه به کاهشی شدن قیمت ارز، خریداران نیز فعلاً دست نگه داشته‌اند. سلطانی‌زاده درباره‌ بازار روز دوشنبه ارز نیز گفت: در آخرین معاملات این روز دلار وارد کانال ۳۲هزار تومان شد و درهم نیز زیر ۹هزار تومان معامله شد.
 
 
خریداران ارز منتظر ثبات بازار هستند
عضو کانون صرافان همچنین درگفت‌و‌گویی با تسنیم به مردم توصیه کرد از معامله در بازار متشنج پرهیز کرده و منتظر ثبات بازار بمانند. سلطانی‌زاده درباره وضعیت بازار ارز بعد از اجرای سیاست‌های جدید ارزی بانک مرکزی، اظهار داشت: اجرای مصوبات ارزی طی دو روز گذشته در بازار، موجب آرامش فضای معاملات و امنیت ذهنی خریداران شده است و عملاً بسیاری از خریداران دست نگه داشته‌اند و منتظرند قیمت‌ها بازهم کاهش یابد.
 
 
دلار به اندازه کافی در صرافی‌ها وجود دارد
رئیس سابق کانون صرافان با بیان اینکه دلار به اندازه کافی در صرافی‌ها وجود دارد، از روند کاهشی نرخ دلار در بازار آزاد خبرداد.
احمد لواسانی در گفت‌وگو با فارس، در مورد روند قیمت دلار در بازار گفت: از دو روز گذشته که اصلاح مقررات خرید و فروش ارز صادرکننده توسط بانک مرکزی انجام شده، بازار ارز ثبات پیدا کرده و روند عرضه ارز بهتر شده است، به گونه‌ای که عرضه بر تقاضای دلار پیشی گرفته است.
وی در مورد میزان ارز خرید و فروش شده در دو روز گذشته گفت:‌ آمار آن دست بانک مرکزی است، اما شرکت‌های صادرکننده، ارز حاصل از صادرات خود را با تمایل بیشتری برای فروش به صرافی‌ها عرضه می‌کنند که عرضه ارز صادراتی به نرخ توافقی با صرافی صورت می‌گیرد.
 
 
به گفته لواسانی، طبق مصوبه بانک مرکزی، در صرافی‌ها به هر فرد تا سقف ۲هزار دلار یا ۲هزار یورو فروخته می‌شود، اما در حال حاضر چون تقاضا برای خرید ارز به اندازه عرضه نیست، در حالی که چون مازاد عرضه داریم، اگر بانک مرکزی اجازه دهد، توان عرضه بیشتر از این مقدار هم برای هر فرد وجود دارد.
رئیس سابق کانون صرافان تأکید کرد: ‌به هیچ‌وجه در میزان ارز کمبودی نداریم و ارز کافی از صادرکنندگان در دست صرافی‌ها وجود دارد و مشکل صرافی‌ها کمبود تقاضا برای خرید ارز است و همچنین از این بیم دارند که در روزهای آینده مقدار بیشتری از قیمت دلار کاهش یابد و آنها دچار ضرر شوند. لواسانی این را هم گفت که اگر ارز حواله دانشجویی یا سایر متقاضیانی که در خارج کشور هستند آزاد شود، صرافی‌ها می‌توانند گشایش بیشتری ایجاد کنند و ارز مازاد خود را بفروشند. وی در مورد اینکه آیا روند نرخ ارز رو به کاهش است، گفت:‌ خواسته صرافان و فعالان بازار ثبات در بازار است، چون باید پارامترهای اقتصادی تا حدی دچار ثبات باشند، اما اگر بگوییم روند رو به کاهش است، ممکن است در ماه‌های آینده دوباره بازار دچار تلاطم شود، بنابراین ثبات در بازار و همچنین در نرخ‌ها برای فعالان اقتصاد مطلوب‌تر از روند کاهشی است.
 
 
عقب‌نشینی قیمت سکه به نیمه کانال ۱۵میلیون تومان
نوسان قیمت سکه در روزهای گذشته به اوج خود رسید و طی یک روز یک‌میلیون و ۳۵۰هزار تومان افزایش یافت و به میانه کانال ۱۶میلیون تومان رسید، اما این روند خیلی دوام نداشت و دوباره به کانال ۱۵میلیون تومان عقب‌نشینی کرد.
به گزارش ایرنا، قیمت سکه از ابتدای سال‌جاری با افزایش بهای انس جهانی طلا و بیشتر تحت‌تأثیر ثبات قیمت دلار در بازار ارز در کانال ۱۴میلیون تومان نوسان داشت و آرامش و سکون همواره بر بازار حاکم و دادوستدها در بازار طلا متعادل بود. پیش‌بینی می‌شود با کاهش ۱۲۰۰تومانی نرخ دلار و ادامه روند مذکور، قیمت انواع سکه و طلا در روزهای آینده کاهشی شود
 
منبع: ایران