هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
جمعه، 31 فروردين 1403
ساعت 07:16
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

شنبه 2 بهمن 1400 ساعت 09:37
شنبه 2 بهمن 1400 09:31 ساعت
2022-1-22 09:37:50
شناسه خبر : 354762

نوبت دهی تعویض پلاک

از زمان اینترنتی شدن نوبت دهی تعویض پلاک، بسیاری از مالکان وسایل نقلیه گیج و سر در گم شده‌اند. چگونه باید این نوبت را دریافت کنیم؟ چه مدارکی نیاز داریم؟ به همین دلیل،  در این مطلب قصد داریم از سیر تا پیاز این موضوع را برای شما توضیح دهیم تا دیگر ابهامی برایتان باقی نماند. پس در ادامه این مطلب ما را همراهی بفرمایید.

کرونا و نوبت دهی اینترنتی تعویض پلاک

تا پیش از شیوع بیماری کرونا، اگر قصدتعویض پلاک داشتید، باید به صورت حضوری به یکی از مراکز تعویض پلاک مراجعه می‌کردید. ماندن در صف‌های طولانی و ازدحام جمعیت بالا در این مراکز باعث شد که در زمان همه‌گیری کرونا، مسئولین به فکر راه چاره باشند. از شهریور ماه ۱۳۹۹ سیستم نوبت دهی به جای حضوری، اینترنتی شد. دیگر برای دریافت نوبت، نیاز نیست که ساعت‌ها در مراکز تعویض پلاک منتظر بمانید.

کافی است که از طریق سایت nobatdehi.epolice.ir برای روز و ساعت مشخصی نوبت رزرو کنید. در روز مشخص، کار تعویض پلاک خودرو به سرعت انجام می‌شود. فقط دقت داشته باشید که در زمان حضور در مراکز تعویض پلاک تمامی مدارک لازم را همراه داشته باشید. در غیر این صورت باید مجدداً اینترنتی نوبت بگیرید.

اما چه مراحلی را باید برای دریافت نوبت تعویض پلاک طی کنیم. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.

مراحل نوبت دهی تعویض پلاک

نوبت دهی تعویض پلاک ماشین مراحلی دارد که در ادامه به شرح این مراحل می‌پردازیم.

 ثبت نام در سایت نوبت دهی تعویض پلاک ماشین

برای دریافت نوبت به صورت اینترنتی ابتدا وارد سایت epolice.ir شوید. اولین کاری که می‌کنید این است که در این سایت به عنوان کاربر ثبت نام کنید (البته در صورتی که قبلاً ثبت نام نکرده‌اید)

 

 

با کلیک بر روی “ثبت نام کاربران” پنجره‌ای باز می‌شود که در آن باید شماره تلفن همراه مالک وسیله نقلیه را وارد کنید. پس از وارد کردن شماره تلفن همراه و عبارت تصویر، روی “+ عضویت” کلیک ‌کنید.

 

 

نکته: ایجاد حساب کاربری فقط با کد ملی مالک شماره تلفن همراهی که وارد می‌کنید، امکان‌پذیر است.

پس از آن یک کد تأیید برای تلفن همراه، ارسال می‌شود. با وارد کردن این کد و فشردن دکمه “ارسال” پنجره‌ی جدیدی برای تکمیل اطلاعات باز می‌شود.

در این جا باید نام، نام خانوادگی، کد ملی مالک شماره تلفن و تابعیت  را وارد کرده و یک رمز عبور برای حساب کاربریتان وارد کنید. در آخر با فشردن “تکمیل عضویت”، حساب کاربری شما فعال می‌شود.

 

 

نکته: رمز عبور باید ترکیبی از اعداد، حروف انگلیسی و برخی کاراکترها مانند_ و … باشد.

مراحل ثبت‌نام نوبت دهی اینترنتی

در بخش داشبورد حساب کاربری، تمامی نوبت‌های شما نمایش داده‌می‌شود. در اینجا می‌توانید در صورت نیاز، از نوبت‌هایتان پرینت تهیه‌کنید. پس از ایجاد حساب کاربری، به صفحه نخست بروید.

 

در این مرحله، برای دریافت نوبت، استان محل سکونت، شهر، خدمت مورد نظر و نوع وسیله نقلیه را از منوی کشویی، انتخاب کنید. دقت کنید در قسمت خدمات باید نقل و انتقال را انتخاب کنید. پس از انتخاب شهر و خدمت، دکمه “جستجو” را فشار دهید.

 

 

(فعلا ساکنین شهر تهران می‌توانند از طریق مراکز میثم و خاوران، بقیه مراحل را به صورت اینترنتی انجام دهند و فقط برای بازرسی و فک پلاک به صورت حضوری به مرکز مراجعه کنند.)

در مرحله بعد، باید از بین مراکز نشان داده‌شده برای استان موردنظرتان، یکی از مراکز را انتخاب کنید و “دریافت نوبت” را فشار دهید.

 

 

پس از آن وارد صفحه‌ای می‌شوید که مجدداً باید در  قسمت انتخاب نوع خدمات”، نقل و انتقال را انتخاب کنید. پس از انتخاب خدمت، از روی تقویم، روز مورد نظر خود را مشخص کنید. روزهایی که با رنگ قرمز مشخص شده‌اند، نشان دهنده پر بودن نوبت‌های آن روز هستند. شما فقط می‌توانید از روزهایی که با رنگ سبز مشخص شده‌اند، یکی را برگزینید. پس از انتخاب روز، جدول زمان نوبت‌ها در پایین ظاهر می‌شود (در پایین صفحه هم لوکیشن دقیق مرکز تعویض پلاک منتخب، نشان داده شده‌است)

حالا می‌توانید ساعت مورد نظر خود را انتخاب کنید.

 

 

با انتخاب ساعت مورد نظر، به مرحله نهایی نوبت دهی تعویض پلاک می‌رسید. اینجا باید نوع وسیله نقلیه و شماره پلاک فعلی آن را وارد کنید. در صورتی که وکالت فروش دارید، تیک آن را بزنید.

 

 

نهایتا با زدن تیک مربوط به مطالعه شرایط و مدارک و نیز وارد کردن کد امنیتی نمایش داده شده، “ثبت نوبت” را فشار دهید. پس از دریافت نوبت پیامکی برای شما ارسال می‌شود که تاریخ و ساعت نوبت شما را نشان می‌دهد. این پیامک را نزد خود نگه دارید.

چند نکته مهم برای نوبت گیری در سایت

نکته: حتما به قسمت “درباره” که در بالای صفحه است دقت کنید. شاید آن مرکز، تعویض پلاک وسیله نقلیه مورد نظر شما را انجام ندهد.

به این ترتیب شما نوبت اینترنتی خود را برای تعویض پلاک دریافت کردید.

نکته: در صورتی که نمی‌توانید در زمان مقرر شده به مرکز مراجعه کنید، حتماً نوبت خود را از صفحه کاربریتان لغو کنید. در غیر این صورت، اگر در زمان مشخص‌شده در محل حضور نداشته باشید علاوه بر ابطال نوبت، برای نوبت گرفتن‌های بعدی ممکن است با محدودیت‌هایی روبه رو شوید.

نکته: پیش از رزرو نوبت، اطمینان داشته باشید که تمامی مدارک را لازم جهت تعویض پلاک  خصوصاً مدارک مربوط به احراز محل سکونت دارید.

به یاد داشته باشید که حتماً چند دقیقه قبل از نوبتتان در مرکز حاضر باشید. در زمان حضور در مرکز، کلیه مدارک کنترل می‌شود؛ فقط به صاحب کد ملی درج شده در سامانه یا نماینده قانونی او به همراه پلاک خودروی ثبت شده در سامانه نوبت دهی اجازه ورود داده‌می‌شود.

این مسئله را در نظر داشته باشید که گرفتن پلاک زوج یا فرد کاملاً اتفاقی است. از زمانی که طرح ترافیک زوج و فرد برداشته شده دیگر داشتن پلاک زوج یا فرد تفاوتی نمی‌کند. پس از این بابت چانه نزنید.

مدارک مورد نیاز برای تعویض پلاک

پس از اخذ نوبت از طریق نوبت دهی اینترنتی تعویض پلاک، حتماً به خاطر داشته باشید که با مدارک کامل در روز مشخص شده حضور داشته باشید. مدارکی که برای تعویض پلاک لازم است شامل موارد زیر می‌شود:

  • اصل کارت ملی و شناسنامه خریدار و فروشنده
  • اصل سند مالکیت و کارت وسیله نقلیه
  • گواهی تسویه حساب تخلفات رانندگی وسیله نقلیه
  • بیمه‌ شخص ثالث وسیله نقلیه
  • گواهی معتبر معاینه فنی خودرو یا موتور  (این گواهی برای خودروهایی که بیش از ۴ سال از عمرشان می‌گذرد الزامی)
  • مدارک احراز محل سکونت خریدار

نکته: در صورتی که سند وسیله نقلیه گم شده‌است، باید یک نوبت آگهی در روزنامه‌های کثیرالانتشار در رابطه با مفقودیت سند چاپ شده و ۱۰ روز از تاریخ درج آگهی گذشته باشد.

نکته: در صورتی که از طریق سند محل سکونت نتوانید محل سکونت خود را احراز کنید می‌توانید مدارکی از قبیل دفترچه تأمین اجتماعی، معرفی‌نامه از کارگزینی محل خدمت با درج آدرس محل سکونت برای کارکنان دولت و یا معرفی‌نامه از آموزش و پرورش محل سکونت فرزندان با درج آدرس منزل ارائه دهید.

توجه: در زمان تعویض پلاک، هم خریدار و هم فروشنده و یا نماینده قانونی آن‌ها به همراه وسیله نقلیه باید در محل حضور داشته باشند.

توجه: اگر به جای مالک، وکیل او در مرکز حاضر می‌شود، کارت ملی و شناسنامه وکیل به علاوه‌ی وکالت‌نامه معتبر هم باید ارائه شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نوبت دهی تعویض پلاک به وب سایت بیمه دات کام در اینجا مراجعه نمایید.