هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
پنجشنبه، 9 فروردين 1403
ساعت 11:48
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

يكشنبه 14 آذر 1400 ساعت 09:07
يكشنبه 14 آذر 1400 09:02 ساعت
2021-12-5 09:07:22
شناسه خبر : 353342
ده ها سال است که افراد گوناگون از این نوع کاشت دندان استفاده می کنند که اگر به خوبی از آن مراقبت کنند می تواند سال ها عمر داشته باشد. با توجه به تحقیقات و مطالعات انجام شده حدود 95 درصد افرادی که از این نوع کاشت دندانی استفاده کرده اند ایمپلنتشان پنج سال ماندگاری داشته....

ایمپلنت دندان نوعی پایه ی تیتانیومی سازگار به سلول های بدن می باشد که هم جنبه ی درمانی و هم جنبه ی زیبایی دارد. ایمپلنت ها نوعی کاشت دندان محسوب شده و جایگزین مناسبی برای دندان های از بین رفته ی افراد می باشند.

انواع ایمپلنت دندان از نظر علمی

  1. داخل استخوان : از جمله معروف ترین ایمپلنت ها این دسته هستند که به حالت یک پیج درون استخوان قرار می گیرند.
  2. ساب پریوستیال : هنگامی که استخوان فک پایین در حالت شدیدی تحلیل رفته باشد از این نوع استفاده می شود.
  3. زایگوماتیک : وقتی استخوان های فک بالا به صورت شدیدی تحلیل می روند یک ساختار فلزی به استخوان پیچ می شود.

طول عمر ایمپلنت دندان

ده ها سال است که افراد گوناگون از این نوع کاشت دندان استفاده می کنند که اگر به خوبی از آن مراقبت کنند می تواند سال ها عمر داشته باشد. با توجه به تحقیقات و مطالعات انجام شده حدود 95 درصد افرادی که از این نوع کاشت دندانی استفاده کرده اند ایمپلنتشان پنج سال ماندگاری داشته که البته گاهی عمر مفید آن ها به بالای پنج سال نیز می رسد. متاسفانه برخی از افراد اقدامات و توصیه های بهداشتی- درمانی را جدی نگرفته و همین موضوع سبب کاهش طول عمر کاشت دندان هایشان می شود برای مثال افراد دارای کاشت باید از مصرف سیگار جدا بپرهیزند ، برای چکاپ لثه و دندان های خود به دندان پزشک مراجعه کرده و روزانه از مسواک استفاده نمایند تا کاشت دندان هایشان حدود پنج الی شش سال ماندگاری داشته باشد ، علاوه بر این ها مراجعه به دندان پزشک برای چکاپ لثه و دندان باعث می شود در صورت بروز هر گونه مشکل پیش از آنکه استحکام ایمپلنت دچار آسیب شود فرد آگاه شده و به موقع مشکل را حل کند.

 

                                             کاشت دندان

مراحل کاشت ایمپلنت دندان

  • مشاوره اولیه دندان پزشکی

اولین کاری که قبل از شروع باید انجام دهید این است که با دندان پزشک خود مشورت کرده و صحبت کنید. در طی این مشاوره متخصص ایمپلنت تمامی بررسی های لازم از جمله گرفتن رادیوگرافی اشعه ایکس و ... را از دهان شما انجام داده و در نهایت در رابطه با برنامه درمان ، مراحل درمان ، مدت زمان درمان و همچنین وظایف شما در طول درمان با شما صحبت می کند تا آگاهانه تمامی مراحل را پشت سر بگذارید.

  • پیوند استخوان و کشیدن دندان

اگر پیش از شروع کار پیوند استخوانی انجام دهید 4 الی 12 ماه برای ترمیم استخوان شما طول می کشید که پس از این مدت اولین ایمپلنت شما انجام می شود.

  • قرار دادن ایمپلنت

در این مرحله دندان پزشک درون استخوان دندان شما پیچ فلزی را وارد کرده و این پیچ برای کل پروتز به عنوان یک لنگر عمل می کند ، در این مرحله دندان پزشک بیمار را بیهوش کرده و در تمامی طول درمان که حدود یک الی دو ساعت طول می کشد بیمار در حالت خواب به سر میبرد.  پس از اتمام این مرحله حدود هفت ماه برای درمان فک بالا و پنج ماه برای فک پایین طول می کشد که مرحله ی بعدی پس از بهبودی کامل بیمار آغاز می شود.

  • قرار دادن تاج موقت

پس از اینکه مواد به طور کامل به استخوان بیمار متصل شدند مرحله ی قرار دادن تاج موقت شروع می شود. تاج موقت که یک قطعه ی فلزی است سبب دور ماندن لثه ها از ایمپلنت دندان می شود. دندان پزشک بر روی سر ایمپلنت تاج موقت را می گذارد تا بافت لثه به طرز صحیحی بهبود یابد.

 

                                          ایمپلنت

  • قرار دادن Abutment در کاشت دندان

Abutment قسمتی است که به ایمپلنت پیچ خورده و وظیفه ی پشتیبانی از تاج را بر عهده دارد. سپس یک تاج موقت گذاشته می شود که حدود چهار الی شش هفته این تاج توسط شما نگه داری شده و در این زمان تاج دائمی ساخته می شود.

  • قرار دادن روکش دندان

قرار دادن تاج دائمی در دندان مرحله نهایی این عمل می باشد. تاج ها قسمت مهم دندان ها محسوب شده و این توانایی را دارند که یا داخل abutment پیچ شده و یا در جایی که هستند چسبیده شوند.

مراقبت بعد از ایمپلنت دندان

  1. بهتر است فردای روز جراحی بیمار از دهان شویه به صورت سه مرتبه در روز استفاده نماید.
  2. افرادی که این عمل را انجام می دهند باید از مصرف سیگار و یا هر گونه دخانیات جدا بپرهیزند.
  3. بیماران تا سه روز پس از جراحی به هیچ وجه نباید از نوشیدنی هایی همچون چای و قهوه مصرف نمایند.
  4. نظافت دندان ها را رعایت کرده و از نخ دندان ، مسواک ، برس های بین دندانی و ... برای تمیز نمودن دندان استفاده شود.
  5. از خوردن غذا های سفت و محکم خودداری کرده و تا جایی که امکان دارد از مواد غذایی نوشیدنی استفاده کنید.
  6. پس از کاشت دندان های خود حدود یک روز از مسواک زدن ناحیه ی عمل شده خودداری کنید اما پس از گذشت یک روز نظافت و شست و شوی دندان ها و دهان خود را جدی بگیرید.
  7. تا هشت الی نه ساعت بعد از عمل جراحی از شستن دهان و دندان خودداری نمایید .