هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
سه شنبه، 4 ارديبهشت 1403
ساعت 23:20
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

شنبه 29 آبان 1400 ساعت 12:32
شنبه 29 آبان 1400 12:31 ساعت
2021-11-20 12:32:51
شناسه خبر : 352878

خشکبار (خشکه بار) که در گذشته بیشتر برای اشاره به میوه خشک استفاده می شد، کاربرد بسیاری در تهیه انواع غذا ها و نیز به عنوان تنقلات سالم دارد. انواع خشکبار با پوست و بدون پوست وجود دارند که افراد با توجه به سلیقه و نوع مصرف خود آن را تهیه می کنند.

خشکبار در واقع راهی برای استفاده طولانی مدت از مواد تازه است. در صورتی که بتوان انواع خشکبار را در شرایط مناسب نگهداری کرد، می توان تا مدت های طولانی و بدون فاسد شدن از آنها استفاده کرد. در ادامه به توضیح دقیق مفهوم خشکبار و نیز معرفی انواع خشکبار و کاربرد های آنها می پردازیم.

 انواع خشکبار را بشناسیم

همه ی ما به وفور و در طول روز واژه خشکبار را می شنویم، اما درباره ی اینکه خشکبار دقیقا به چه معناست و به چه موادی اشاره دارد اطلاعات کمی داریم. بسیاری تصور می کنند که منظور از خشکبار فقط حبوبات مختلف است. در واقع حبوبات نیز جزئی از خشکبار هستند، اما خشکبار به مواد دیگری نیز اشاره دارد.

خشکبار اصطلاحی است که به مواد خشک بسیاری اشاره دارد.از آنجا که در گذشته نیز برای طولانی کردن مدت زمان نگهداری از مواد تازه از روش خشک کردن استفاده می کردند، این واژه برای تمام افراد نام آشنایی است و ریشه در گذشته دارد. اگر خشکبار به طور طبیعی رطوبت اندکی دارند باید آنها را با استفاده از نور خورشید و یا به وسیله دستگاه کاملا خشک کرد.

خشکبار به برگه ها، آلوها و نیز میوه های خشک شده ای گفته می شود که در فصول مختلف سال قابل استفاده هستند. در واقع همانطور که از نام آن پیداست خشکبار شامل اقلامی است که تمامی آنها خشک هستند و هیچ گونه رطوبتی در آنها وجود ندارد. این نقطه قوت خشکبار است که باعث ماندگاری بالای آن و بهره بردن از خواص آن شده، زیرا فیبر مواد خوراکی تازه با خشک کردن آنها افزایش می یابد.

معمولا نام آجیل و خشکبار در کنار هم می آیند و این باعث شده تا بسیاری خشکبار و آجیل را یکی بدانند، اما آجیل صرفا به ترکیباتی با مغز های بسیار مغذی اشاره دارد. خشکبار بیشتر به میوه خشک هایی اشاره دارد که می توان آنها را مدت زمان طولانی استفاده کرد. انواع خشکبار سرشار از انرژی هستند و می توان آنها را برای استفاده ی روزمره بکار برد.

پرکاربردترین انواع خشکبار کدامند؟

همانطور که گفته شد خشکبار شامل مواد خوراکی بسیاری است که همگی آنها فاقد رطوبت هستند. در ادامه به مهم ترین انواع خشکبار که در دسته ی میوه خشک قرار دارند می پردازیم.

برگه ی زرد آلو و برگه ی هلو

دو نمونه از خشکبار که در غذا های مختلف نیز از آنها استفاده می شود برگه ی زردآلو و هلو می باشد که تمامی خواص میوه ی تازه را داشته و مزه ی بسیاری خوبی دارند.

آلبالو و گیلاس خشک

دو نوع از خشکبار پرطرفدار آلبالو و گیلاس خشک هستند که برای خوش طعم شدن آنها می توان مقداری نمک نیز به آنها اضافه کرد. این دو نوع از خشکبار در میان کودکان بسیار محبوب است.

سیب خشک و خرمالوی خشک

در میان این دو نوع خشکبار ممکن است خشک کردن خرمالو اندکی دشوار به نظر برسد، اما امروزه با پیشرفت دستگاه ها این میوه را می توان به راحتی خشک کرد.

موز، آلو و توت خشک

این خشکبار را می توان در غذا، انواع دسر ها و نیز به عنوان میان وعده ی سالم استفاده کرد.

گلابی خشک

مصرف گلابی خشک بویژه در میان کودکان طرفداران بسیاری دارد و می توانند آن را جایگزین خوراکی های ناسالم کنند. این نوع از خشکبار مدت زمان طولانی قابل استفاده هستند. همچنین اگر مکانی که از آنها نگهداری می شود فاقد رطوبت باشد مزه ی آنها هیچ گونه تغییری نخواهد کرد.

کشمش و مویز

دو نوع از خشکباری که به همراه خشکبار دیگر یعنی نخودچی استفاده می شوند کشمش و مویز می باشد. این دو نوع خشکبار از انگورهای مختلفی تهیه می شوند و افراد به همراه چای و در انواع پلو ها از آنها استفاده می کنند. کشمش و مویز انرژی بسیاری به فرد می دهند و می توان به عنوان تنقلات سالم در زمانی که فرد مشغول به کار یا درس خواندن است از آنها استفاده کرد.

زرشک، سنجد و عناب

عناب خاصیت بسیاری دارد و در طب سنتی نیز کاربرد وسیعی دارد. زرشک و سنجد نیز به عنوان دو خشکبار قدیمی همواره مورد استفاده قرار گرفته اند و خواص خاص خود را دارند.

لیمو خشک

خشکباری که باعث طعم مطلوب به غذا می شود لیمو خشک است و به عنوان چاشنی در انواع غذا ها و کباب از آن استفاده می شود.

نکاتی درباره خرید خشکبار

در این مقاله درباره ی انواع خشکبار و کاربرد آنها توضیحاتی داده شد، اما نکته ای که در مورد خشکبار بسیار حائز اهمیت است و نباید مورد غفلت قرار گیرد خرید خشکبار است. امروزه و با افزایش تقاضا برای خشکبار تقریبا اکثر فروشگاه ها و عطاری ها انواع خشکبار را دارند. خشکبار جزء مواد حساس است که اگر درست نگهداری شود تا یکسال قابل استفاده است، اما در صورت نگهداری ناصحیح به راحتی فاسد و غیر قابل استفاده می شود.

یکی از موارد مهم در رابطه با طرز نگهداری صحیح خشکبار، نوع بسته بندی آن است. بنابراین تازگی و نوع بسته بندی نکاتی است که هنگام خرید خشکبار باید به آنها توجه کرد. رئوف نام سایت و کارخانه ای است که انواع خشکبار تازه را برای فروش در اختیار مشتریان قرار می دهد. خرید خشکبار رئوف  راه مطمئن برای دستیابی به انواع خشکبار تازه و بهداشتی است که وبسایت https://raoufnuts.ir  در بسته بندی های مناسب و به صورت اینترنتی این مواد را عرضه می کند.

نتیجه گیری

در این مقاله توضیح دادیم که خشکبار به چه می گویند تا از این طریق بتوانیم انواع خشکبار را بشناسیم. انواع خشکبار به عنوان مواد خوراکی ضروری در تمام منازل وجود دارند که از بازار خشکبار خریداری می شوند.از آنجایی که این مواد خشک هستند، برای استفاده طولانی مدت کاملا مناسب هستند. امیدواریم این مطالب برای شما مفید واقع شده باشد و از مزایای خشکبار بهره ببرید