هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403
ساعت 11:27
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

دوشنبه 24 آبان 1400 ساعت 15:12
دوشنبه 24 آبان 1400 14:55 ساعت
2021-11-15 15:12:17
شناسه خبر : 352785
جرمی هانت وزیر خارجه سابق بریتانیا: انگلیس باید بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی(۵۳۵ میلیون دلاری) خود به ایران را بپردازد.
جرمی هانت وزیر خارجه سابق بریتانیا: انگلیس باید بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی(۵۳۵ میلیون دلاری) خود به ایران را بپردازد.
گروه بین الملل_رجانیوز: برگزاری یک دادگاه نمادین با عنوان دادگاه مردمی آبان در انگلیس به مناسبت فاجعه‌ی مدیریتی دولت روحانی در قائله‌ی افزایش قیمت بنزین با پوشش گسترده رسانه‌های معاند در صدر توجه قرار گرفت.
 
به گزارش رجانیوز: برگزاری چنین دادگاهی جدای از آن که هیچ گونه شانیت حقوقی ندارد و صرفا یک حرکت نمادین و نمایشی تلقی می‌شود این سوال را در اذهان بوجود می‌آورد که انگلستان چه هدفی را در برگزاری این شو رسانه‌ای بدنبال دارد.
 
قحطی بی‌سابقه در ایران توسط انگلستان؛ هیچ دادگاهی برگزار نشد
 
کشوری مثل انگلیس که در کارنامه‌ی خود ایجاد قحطی و نسل کشی ۶ میلیون نفری از ساکنان فلات ایران را دارد که در تمام تاریخ این منطقه بی‌سابقه است، نمی‌تواند نقش خیرخواه ایران را بازی کند.
 
میزان این قحطی درحدی بود که محمدقلی مجد نویسنده کتاب "قطحی بزرگ" معتقد است، هیچ کشوری مانند ایران از جنگ جهانی آسیب ندیده‌است. به عقیده وی، این بزرگترین قحطی تاریخ ایران و همچنین بزرگترین فاجعه تاریخ ایران بود که از حمله مغول در قرن سیزدهم میلادی نیز بسیار فراتر است.
 
 
به عقیده مجد، در این قحطی نزدیک به ۴۰%( ودر برخی دیگر از منابع ۲۵ درصد) از جمعیت ایران به سبب گرسنگی و سوءتغذیه و بیماری‌های ناشی از آن نابود شدند و دولت بریتانیا به دلیل خرید گسترده غله و مواد غذایی در ایران، وارد نکردن غذا از هند و بین‌النهرین، ممانعت از ورود غذا از ایالات متحده و اتخاذ سیاست‌های مالی -از جمله نپرداختن درآمدهای نفت به ایران- مسبب اصلی این بحران بود.
 
با وجود این سوابق بهتر است مجامع حقوق بشر دادگاهی برای محاکمه‌ی انگلیس برگزار کنند تا پاسخگوی فجایع به بار آورده در ایران باشد. اما گویا مسئله فراتر از بازی های رسانه‌ای است و انگلستان سعی در منحرف کردن اذهان از اخبار مهم تری دارد.
 
تکلیف بدهی چهل ساله‌ی بریتانیا به ایران چه شد؟
 
علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص پرداخت بدهی انگلیس به ایران ابراز امیدواری کرد: بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی(۵۳۵ میلیون دلاری) دولت انگلیس به ایران بابت یک قرارداد قدیمی نظامی «به زودی» پرداخت خواهد شد و دو کشور در تلاشند ببینند پرداخت این مبلغ چطور می‌تواند انجام گیرد
 
بدهی بریتانیا به ایران به قرارداد تسلیحاتی لندن و تهران در دهه ۱۹۷۰ میلادی مربوط است که بر اساس این قرارداد، وزارت دفاع بریتانیا ۱۵۰۰ تانک چیفتن و ۲۵۰ خودروی زرهی به ایران فروخت.
 
اما باوقوع انقلاب اسلامی، این قرارداد لغو شد. با لغو این قرارداد، ایران خواستار بازپس‌گیری پول‌های خود شد اما این بدهی تاکنون پرداخت نشده است. علاوه بر مبلغ تعیین شده، سود ۲۰ میلیونی به این بدهی افزوده شده که بریتانیا مجبور به پرداخت آن است.
 
در همین راستا جرمی هانت، وزیر خارجه پیشین بریتانیا می‌گوید کشورش باید بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی ایران را بپردازد.
 
 
همچنین بعضی مقامات انگلیس سعی در ارتباط دادن پرداخت این بدهی با آزادی بعضی زندانیان دوتابعیتی داشتند که  خطیب زاده در این باره گفت: دولت انگلیس بدهی قطعی ۴۰ ساله به ایران دارد و تفاوتی نمی‌کند که این بدهی را یک مقام دولت انگلیس بپذیرد یا نه. واقعیت این است تا همین امروز هم دولت انگلیس تأخیر‌های مکرری از پرداخت این بدهی داشته است.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت که جمهوری اسلامی ایران از کانال‌های مختلف و در تمامی گفت‌وگو‌هایی که با طرف انگلیسی داشته، تاکید کرده است که این بدهی قطعی را باید دولت انگلیس پرداخت کند و این ربطی به هیچ موضوع دیگری ندارد.
 
بنظر می‌رسد انگلیس در پرداخت بدهی‌اش به ایران عرصه را بر خود تنگ دیده و با ایجاد شوهای رسانه‌ای و تکیه بر نهاد های به ظاهر مستقل بین المللی، سعی دارد اذهان را منحرف کند و دست برتر پیدا کند. این عمل البته با واکنش ایران نیز همراه بود و امیر عبداللهیان تهدید کرد که اگر این نمایش متوقف نشود بخشی از مذاکرات اتمی را متوقف می‌کنیم.
 
با اینحال الان دولت انگلیس است که می‌‌بایست پاسخگوی مطالبه‌ی بحق ایران در پرداخت پولی که بیش از چهل سال از موعدش گذشته باشد.