هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403
ساعت 04:38
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

يكشنبه 23 آبان 1400 ساعت 12:52
يكشنبه 23 آبان 1400 12:50 ساعت
2021-11-14 12:52:32
شناسه خبر : 352699
اگر چه یافته‌های باستان شناسی نشان می‌دهد که استفاده انسان از خواص عسل طبیعی به بیش از ۴۰۰۰ سال پیش بر می‌گردد. اما هنوز هم هستند کسانی که در مورد خواص عسل در تردید هستند و نمی‌دانند که آیا در مورد آن اغراق شده یا اینکه حقیقت دارد.
اگر چه یافته‌های باستان شناسی نشان می‌دهد که استفاده انسان از خواص عسل طبیعی به بیش از ۴۰۰۰ سال پیش بر می‌گردد. اما هنوز هم هستند کسانی که در مورد خواص عسل در تردید هستند و نمی‌دانند که آیا در مورد آن اغراق شده یا اینکه حقیقت دارد.

اما پیش از اینکه به بررسی خواص عسل طبیعی بپردازیم،‌ باید به این نکته توجه کنید که زمانی که از خواص عسل صحبت می‌شود، منظور عسل طبیعی و خام است. عسلی که حرارت ندیده باشد و درست به همان صورتی که از کندو خارج می‌شود به دست شما می‌رسد.

در مقالات و کتاب‌های مختلف فواید بسیاری برای عسل برشمرده‌اند که همه‌ی آنها دقیق و علمی نیستند. در اینجا برخی از مهمترین خواص عسل برای شما آورده شده است.

۱۱ مورد از مهمترین خواص عسل طبیعی

همانطور که گفتیم در منابع مختلف فواید متعددی برای عسل طبیعی ذکر شده است. از جمله خواص عسل برای بیماری ها، فواید عسل برای پوست و مو، خواص عسل برای ورزشکاران و ... که به بعضی از آنها اشاره خواهد شد.

۱.فواید عسل برای قلب و عروق

بیماری‌های قلبی یکی از شایع‌ترین علت‌های مرگ و میر در سراسر جهان است.

مطالعات مختلف نشان داده است که مصرف عسل طبیعی می‌تواند باعث کاهش کلسترول‌های بد (LDL) شود. این امر به دلیل وجود آنتی اکسیدان ها، فلاونوئید‌ها و همچنین آنزیم‌های موجود در عسل است.

عسل طبیعی همچنین از انعقاد خون و تجمع پلاکت‌ها که یکی از اصلی‌ترین عوامل ایجاد ناراحتی‌های قلبی و عروقی است جلوگیری می‌کند.

۲. بهبود عفونت لثه با عسل

عفونت لثه یکی از بیماری‌های متداول دهان است که به خاطر تجمع باکتری‌ها با تورم همراه است.

عسل طبیعی به خاطر خواص ضدباکتریایی که دارد می‌تواند باعث بهبود عفونت لثه شود. همچنین خواص ضد التهابی عسل باعث می‌شود که در صورت تورم و التهاب لثه، باعث بهبودی آن شود.

اگر چه معمولا دندان پزشکان برای جلوگیری از پیشرفت عفونت لثه از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده می‌کنند. اما در مراحل اولیه عفونت، عسل طبیعی به خوبی می‌تواند از پیشرفت آن جلوگیری کند.

۳. خواص عسل برای مشکلات معده

بسیاری از ما با مشکلات معده، مثل زخم معده و رفلاکس معده دست و پنجه نرم می‌کنیم. اگر چه داروهای شیمیایی بسیاری برای این مشکلات وجود دارد اما عسل طبیعی نیز خواص ویژه‌ای برای این مشکلات دارد.

در مورد رفلاکس معده، عسل طبیعی به خاطر خواص آنتی اکسیدانی‌ای که دارد می‌تواند از معده در برابر رادیکال‌های آزاد، که نشان داده شده یکی از عوامل اصلی رفلاکس معده است جلوگیری کند. همچنین عسل به خاطر بافتی که دارد می‌تواند یک لایه محافظ بر روی مری ایجاد کند که از سوزش آن هنگام رفلاکس معده جلوگیری می‌کند.

در مورد زخم معده، به طور کلی زخم معده علت‌های گوناگونی دارد اما شایع‌ترین علت زخم معده وجود باکتری هلیکو باکتر پیلوری است. این باکتری به دیواره معده چسبیده و باعث التهاب و تضیعف دیواره معده می‌شود که در نتیجه‌ی آن دچار زخم معده می‌شویم.

عسل طبیعی با داشتن خواص باکتریایی قوی خود می‌تواند باعث از بین رفتن و جلوگیری از تکثیر این باکتری و در نتیجه محافظت و بهبودی معده شود.

۴. خواص عسل برای پوست و مو

علاوه بر خواصی که عسل برای مشکلات داخلی بدن انسان دارد، استفاده موضعی از آن نیز خواص بی‌نظیری برای پوست و مو افراد دارد و به همین دلیل است که معمولا در بسیاری از پماد‌ها و کرم‌ها از پایه عسل استفاده می‌شود.

به طور کلی عسل به خاطر داشتن انواع ویتامین‌ها، خواص آنتی اکسیدانی، خواص ضد التهابی و خواص ضدباکتریایی خود، می‌تواند مرهم مناسبی برای انواع پوست ها باشد.

یکی از مشکلات رایج پوستی، جوش و آکنه‌ی پوستی است که معمولا به خاطر بسته بودن منافذ پوست و رشد باکتری ها اتفاق می‌افتد که باعث ایجاد التهاب در سطح پوست می‌شود.

 

 

 

ماسک عسل طبیعی‌ به خاطر خواص عسل می‌تواند از رشد باکتری و در نتیجه‌ی آن ایجاد التهاب در سطح پوست جلوگیری کند.

همچنین استفاده از عسل برای مو به خاطر آنزیم‌ها و ویتامین‌های آن می‌تواند باعث تقویت پوست سر و همچنین تقویت موی شما شود.

۵. بهبود سرفه و گلودرد با عسل

همه ما در زندگی بارها و بارها تجربه ناخوشایند سرفه و گلودرد ناشی از سرماخوردگی و آنفولانزا را داشته‌ایم و سعی کرده‌ایم هرچه زودتر این مشکل برطرف شود.

مصرف منظم عسل طبیعی در این دوران می‌تواند با هیدراته کردن مجاری تنفسی، سرفه و گلودرد را تا حد خوبی کاهش دهد. اما از آنجا که افراد در این دوران نمی‌توانند عسل طبیعی را به صورت مستقیم میل کنند، بهتر است یک قاشق چایخوری عسل را با یک لیوان آب ولرم مخلوط کنند و به دفعات در طول روز میل کنند.

ضمن این که مصرف عسل طبیعی به مرور باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و باعث پیشگیری از بروز انواع سرماخوردگی و آنفولانزا می‌شود.

۶. خواص عسل برای مشکلات کبدی

کبد یکی از اعضای حیاتی بدن است که وظیفه تصفیه خون از سموم را دارد. اما متاسفانه عادت‌های غذایی نادرست باعث ایجاد مشکلات زیادی برای این عضو حیاتی می‌شود.

عسل طبیعی با داشتن منابع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها مانند پلی فنول‌ها، فلاونوئيدها، ویتامین‌ C و منوفنولیک‌ها می‌تواند از کبد در برابر استرس‌های اکسیداتیو و آسیب‌هایی که ممکن است به سلول‌های کبدی وارد شود محافظت کند.

 

 

 

۷. بهبود و پیشگیری از سرطان

ایجاد سرطان یک فرایند مرحله‌ای است و به عوامل گوناگونی نظیر پایین بودن سطح ایمنی بدن، التهابات مزمن، عفونت‌های مزمن و سبک زندگی بستگی دارد.

مطالعات متعدد نشان می‌دهد که مصرف عسل طبیعی می‌تواند به مرور باعث افزایش سطح ایمنی بدن شود و همچنین به خاطر خواص ضد التهابی و ضدباکتریایی با عفونت‌ها و التهابات مزمن مقابله کند.

در نتیجه این امکان وجود دارد که مصرف مداوم عسل باعث پیشگیری از سرطان و همچنین بهبود روند درمان آن شود.

۸. التیام انواع زخم و سوختگی

یکی از اولین استفاده‌های انسان‌ها از عسل در درمان، استفاده از آن برای درمان زخم‌ها و سوختگی‌ها بود است. عسل طبیعی به خاطر داشتن خواص فیزیکی و بیولوژیکی ویژه‌ای که دارد می‌تواند باعث التیام زخم‌ها شود.

به طور کلی خاصیت اسمزی عسل و همچنین اسیدیته‌ی آن باعث می‌شود که زخم از انواع عفونت‌ها در امان باشد.

همچنین خواص بیولوژیکی عسل باعث می‌شود که عسل بهتر از هر مرهم دیگری باعث تسریع روند بهبودی زخم و سوختگی شود.

۹. تقویت بدن با عسل طبیعی

عسل یک منبع عالی و غنی از کربوهیدارت‌هایی مثل گلوکز و فروکتوز است. این کربوهیدارت‌ها بهترین منابع ذخیره گلیکوژن که سوخت مصرفی ماهیچه‌ها به شمار می‌رود، هستند.

تحقیقاتی که بر روی ورزشکاران انجام شده است نشان می‌دهد که مصرف عسل می‌تواند قند خون ورزشکاران را در طی فعالیت‌های ورزشی ثابت نگه دارد و همچنین قدرت ماهیچه‌ای این افراد به مراتب از کسانی که از قند استفاده می‌کنند بیشتر است.

خرید عسل طبیعی و خام برای بهرمندی از خواص آن

همانطور که در ابتدای این مطلب هم گفتیم تمامی خواص عسل مربوط به عسل خام و طبیعی است که کیفیت مناسبی داشته باشد. عسلی که مستقیم از زنبوردار به دست شما می‌رسد.

اگر شما هم دوست دارید از فواید سلامتی عسل بهرمند شوید اما برای خرید عسل طبیعی در بین نزدیکان و آشنایان خود زنبوردار یا فروشنده مطمئنی را نمی‌شناسید می‌توانید از طریق سایت روستایی، عسل طبیعی را با برگه آزمایش و از زنبورداران معتمد بخرید