هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
جمعه، 10 فروردين 1403
ساعت 03:00
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

شنبه 22 آبان 1400 ساعت 10:58
شنبه 22 آبان 1400 10:57 ساعت
2021-11-13 10:58:38
شناسه خبر : 352635
در واقع استرس نه تنها بر روی سلامت روح و سطح تمرکز ما تاثیر‌گذار می‌باشد، بلکه نقش پر رنگی در سلامت قلب ما هم بازی می‌کند.
در واقع استرس نه تنها بر روی سلامت روح و سطح تمرکز ما تاثیر‌گذار می‌باشد، بلکه نقش پر رنگی در سلامت قلب ما هم بازی می‌کند.
 
به گزارش رجانیوز به نقل از آفتاب نیوز، قلب یکی از حیاتی‌ترین ارگان‌های بدن محسوب می‌شود، به همین دلیل بررسی شرایط آن می‌تواند تاثیر مستقیمی بر کیفیت زندگی ما داشته باشد. زندگی پر تنش امروز باعث شده تا همه ما بیش از قبل با مشکلاتی نظیر استرس یا رفتارهای نامناسب رو به رو شویم.
 
در واقع استرس نه تنها بر روی سلامت روح و سطح تمرکز ما تاثیر‌گذار می‌باشد، بلکه نقش پر رنگی در سلامت قلب ما هم بازی می‌کند. یکی از بیماری‌های مهم قلبی، ضخیم شدن دیواره قلب یا کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک است که تقریبا در بین یک درصد از افراد جامعه شایع می‌باشد لذا با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد دراینباره با دکتر نادر افشاری، متخصص قلب و عروق و دکتر لیلا عسگرپور، متخصص قلب و عروق گفتگو کرده است.
 
درابتدا دکترافشاری دراینباره می‌گوید: ضخیم شدن دیواره قلب یا کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک (HCM)، اغلب به وسیله ژن‌های غیر طبیعی در عضله قلب ایجاد می‌شود.
 
وی ادامه داد: این ژن‌ها باعث انقباض و ضخیم شدن دیواره‌های حجره قلب (بطن چپ) به صورت غیر طبیعی می‌شوند. بافت دیواره‌های ضخیم شده، سفت می‌شود و این امر، میزان خون دریافتی و میزان خون پمپاژ شده به بدن را کاهش می‌دهد.
 
> ضخیم شدن دیواره قلب، یک بیماری مزمن است
این متخصص قلب و عروق اظهار کرد: به طور کلی ضخیم شدن دیواره قلب، یک بیماری مزمن است که می‌تواند با گذشت زمان وخیم‌تر شود. این مسئله می‌تواند عملکرد جسمی فرد را تضعیف و کیفیت زندگی بیمار را تحت تاثیر قرار دهد و همچنین ممکن است منجر به بروز عوارض طولانی مدت و ایجاد بار مالی و اجتماعی بیشتری نیز شود.
 
وی ابراز داشت: افراد مبتلا به بیماری کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک، معمولا برای سازگاری با بیماری خود نیاز به تغییر در سبک زندگی و محدود کردن فعالیت‌های خود دارند. با پیشرفت این بیماری، ممکن است فرد دچار سایر مشکلات مربوط به سلامتی شود.
 
دکترافشاری مطرح کرد: ضخیم شدن دیواره قلب افراد را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی که می‌تواند منجر به لخته شدن خون، سکته مغزی و سایر عوارض مرتبط با قلب شود، قرار می‌دهد.
 
این متخصص قلب و عروق با بیان این نکته که ضخیم شدن دیواره قلب در دو حالت ضخیم شدن دیواره قلب انسدادی و غیر انسدادی اتفاق می‌افتد"، بیان کرد:درحالت ضخیم شدن دیواره قلب انسدادی دیواره یا به اصلاح سپتوم بین دو حجره قلب، ضخیم می‌شود. دیواره‌های محفظه پمپاژ نیز ممکن است سفت شوند و این مسئله ممکن است جریان خون از بطن چپ به آئورت را مسدود کند و یا کاهش دهد. اکثر افراد مبتلا به کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک دچار این نوع مشکل می‌شوند.
 
وی اظهار کرد: در فرآیند ضخیم شدن دیواره قلب غیر انسدادی نیز محفظه اصلی پمپاژ قلب سفت می‌شود که این امر، میزان خون ورودی به بطن و میزان خون پمپاژی به بدن را می‌تواند کاهش دهد، ولی انسدادی صورت نمی‌گیرد.
 
دکترافشاری عنوان کرد: در برخی از افراد مبتلابه ضخیم شدن دیواره قلب، این بیماری هیچ علائمی ندارد اما در برخی دیگر نیز این امکان وجود دارد که در مراحل اولیه، بیماری علائم و نشانه‌هایی نداشته باشد اما با گذشت زمان این علائم بروز پیدا می‌کنند لذا دانستن علائم و نشانه‌های کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک HCM مهم است، چرا که با دانستن علائم و نشانه‌ها می‌توان بروز این عارضه را زودتر تشخیص داد و در نتیجه درمان موثرتر خواهد بود.
 
این متخصص قلب و عروق تشریح کرد: علائم ضخیم شدن دیواره قلب شامل درد قفسه سینه، تنگی نفس، خستگی مفرط، آریتمی (ریتم غیر طبیعی قلب)، سرگیجه،سبکی سر، غش (سنکوپ)،تورم در مچ پا، پا، ساق پاها، شکم و رگ‌های گردن است.
 
> بیماری ضخیم شدن دیواره قلب غالبا ارثی است
وی در پاسخ به این پرسش که " دلایل ضخیم شدن دیواره قلب چیست"، می‌گوید: بیماری ضخیم شدن دیواره قلب غالبا ارثی است. این بیماری شایع‌ترین شکل بیماری ژنتیکی قلب است. این بیماری در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد، اما بیشتر در سنین میانسالی تشخیص داده می‌شود.
 
دکترافشاری گفت: تخمین زده می‌شود که از هر ۵۰۰ نفر ۱ نفر به بیماری ضخیم شدن دیواره قلب مبتلا است، اما وجود این عارضه در درصد زیادی از بیماران تشخیص داده نمی‌شود. از بین افرادی که تشخیص داده شده اند، دو سوم آنها کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک انسدادی و یک سوم آنها کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک غیر انسدادی دارند.
 
این متخصص قلب و عروق متذکر شد: یک کاردیولوژیست و یا متخصص قلب کودکان اغلب بیماری ضخیم شدن دیواره قلب را تشخیص و تحت درمان قرار می‌دهد. همچنین ممکن است شما را به یک مرکز کاردیومیوپاتی ارجاع داده تا تیم مراقبت‌های بهداشتی برای تائید تشخیص این بیماری شما را مورد ارزیابی و خدمات لازم را به شما ارائه دهند.
 
وی اظهار کرد: برای تشخیص دلایل ضخیم شدن دیواره قلب، شناختن سوابق پزشکی و علائم و نشانه‌های شما اولین گام ضروری است. پزشک شما همچنین می‌خواهد دریابد که در خانواده شما سابقه ضخیم شدن دیواره قلب، نارسایی قلبی یا ایست قلبی وجود دارد یا خیر و سپس قلب و ریه‌های شما مورد بررسی قرار می‌گیرند.
 
پزشک برای شنیدن صداهایی خاص از استتوسکوپ (گوشی پزشکی) استفاده می‌کند. صداهایی خاص مانند بلندی صدا، زمان و محل سوفل قلب می‌تواند نشان‌دهنده بیماری کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک انسدادی باشد.
 
دکترافشاری ادامه داد: تشخیص بیماری ضخیم بودن دیواره قلب به طور معمول به وسیله اکوکاردیوگرام انجام می‌شود. اکوکاردیوگرام، ضخامت عضله قلب و جریان خون از قلب را بررسی می‌کند. در بعضی موارد، ممکن است نوع دیگری از اکوکاردیوگرام، به نام اکو ترانزیسوفاژیال (اکو قلب از راه مری (یا TEE)) انجام شود.
 
این متخصص افزود: اکو قلب از راه مری با استفاده از یک پروب صورت می‌گیرد. در حالی که بیمار بر روی تختی دراز کشیده است، پروب در گلوی بیمار قرار داده می‌شود و سپس وارد مجرای مری می‌شود. سایر آزمایشات تشخیصی عبارت است ازالکتروکاردیوگرام (نوار قلب)،ام آرآی قلب، تست‌های استرس، نظارت هولتر و رویدادها،آزمایش ژنتیک.
 
وی بیان کرد:تائید تشخیص ضخیم بودن دیواره قلب یا آماده شدن برای جراحی نیز ممکن است شامل انجام یک یا چند فرآیند پزشکی از جمله آنژیو گرافی قلب،آنژیوگرافی کرونر می‌باشد.
 
دکترافشاری خاطرنشان کرد: در حال حاضر هیچ داروی خاصی برای بیماری ضخیم شدن دیواره قلب وجود ندارد. برای افراد مبتلا به کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک HCM که هیچ علائمی ندارند، تغییر سبک زندگی و مصرف داروهای مربوط به بیماری‌های قلبی ممکن است توصیه و برای کسانی که دارای علائم هستند، تمرکز بر روی مدیریت علائم با استفاده از داروها و رویه‌ها بهترین راه درمان است.
 
این متخصص قلب و عروق اضافه کرد: مصرف داروهایی به نام مسدود کننده‌های بتا، مسدود کننده‌های کانال کلسیم و ادرار آورها علائم بیماری کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک را تا حدودی تخفیف می‌دهند. این داروها ممکن است عملکرد قلب را بهبود بخشند ولی ممکن است عوارض جانبی نامطلوبی نیز به همراه داشته باشند.
 
وی ابراز کرد: برای درمان کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک HCM می‌توان از طیف وسیعی از اقدامات جراحی و غیر جراحی استفاده کرد که عبارتند از میکتومی سپتال، الکل سپتال آبلیشن، ایمپلنت (کاشت) دستگاه به وسیله جراحی و پیوند قلب.
 
دکترافشاری ادامه داد: میکتومی سپتال، نوعی جراحی قلب باز است که برای افرادی که به نوع انسدادی بیماری مبتلا هستند و علائم شدیدی دارند در نظر گرفته می‌شود.
 
این جراحی برای بیماران جوان و افرادی که به داروها جواب نمی‌دهند، در نظر گرفته می‌شود. جراح، بخشی از سپتوم ضخیم شده که در بطن چپ برآمده است را بر می‌دارد، تا باعث بهبود جریان ورودی و خروجی خون در قلب می‌شود.
 
این متخصص قلب و عروق مطرح کرد: در روش اتانول (نوعی الکل) از طریق یک لوله به شریان کوچکی از ناحیه ی قلب که ضخیم شده است، تزریق می‌شود. الکل باعث از بین رفتن این سلول‌ها می‌شود. بافت ضخیم شده به اندازه نرمال‌تری جمع می‌شود. خطرات و عوارض جراحی قلب با افزایش سن افزایش می‌یابد.در بیماران مسن با سایر شرایط پزشکی، رویه ی آبلیشن به رویه ی میکتومی ترجیح داده شود.
 
وی گفت: در بیماران مبتلا به کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک HCM با بیماری پیشرفته و مرحله نهایی، پیوند قلب در نظر گرفته می‌شود. در این روش، قلب فرد بیمار با قلب سالم اهدا‌کننده جایگزین می‌شود.
 
>ضخیم شدن عضله قلب باعث سفت‌تر شدن بطن می‌شود
درادامه نیزدکتر عسگرپور در اینباره خاطرنشان کرد: در کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک (HCM) دیواره‌های عضلانی بطن‌های قلب (محفظه‌های پمپاژ پایین) ضخیم می‌شوند. در ناحیه عضله ضخیم شده، سلول‌های عضلانی ممکن است به هم ریخته (یا در حالت نامنظم) ظاهر شوند.
 
وی بیان کرد: بیماری ضخیم شدن دیواره قلب به طور کلی بر بطن چپ و به ویژه سپتوم (ناحیه عضله در وسط قلب که دو طرف راست و چپ را جدا می‌کند) تاثیر می‌گذارد. با این حال، می‌تواند بر بطن راست نیز تاثیر بگذارد.
 
این متخصص قلب و عروق عنوان کرد: ضخامت متوسط دیواره بطن چپ در بزرگسالان ۱۲ میلی متر است اما در کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک ضخامت ۱۵ میلی متر یا بیشتر است.
 
وی ابراز داشت: ضخیم شدن عضله قلب باعث سفت‌تر شدن بطن می‌شود که شل شدن قلب را مشکل کرده و در پر شدن قلب از خون اختلال ایجاد می‌کند. بسته به ناحیه و میزان ضخیم شدن، ممکن است حجم بطن طبیعی باشد یا کاهش یابد.
دکتر عسگرپور تصریح کرد: انواع مختلف کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک با توجه به جایی که عضله در قلب ضخیم شده، توصیف می‌شود. این امر همچنین بر روی علائمی که ممکن است فرد تجربه کند و همچنین درمان مورد نیاز تاثیر دارد.
 
این متخصص قلب و عروق می‌گوید: هیپرتروفی آپیکال، ناحیه ضخیم شده در پایین (راس) قلب است که معمولاً باعث کاهش حجم بطن می‌شود.هایپرتروفی متقارن نیز با ضخیم شدن بر روی کل بطن چپ تاثیر می‌گذارد و حجم آن را کاهش می‌دهد. این گاهی اوقات هیپرتروفی “متحدالمرکز” نامیده می‌شود.
 
وی اظهار کرد: هایپرتروفی تیغه‌ای نامتقارن بدون انسداد نیز با ضخیم شدن روی سپتوم قلب تاثیر می‌گذارد. “بدون انسداد” به این معنی است که ضخیم شدن جریان خونی که از قلب خارج می‌شود را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد و آن را محدود نمی‌کند.
دکتر عسگرپور می‌گوید: هایپرتروفی تیغه‌ای نامتقارن همراه با انسداد هم با ضخیم شدن روی سپتوم قلب تاثیر می‌گذارد. با این حال، بر خلاف نوع قبلی، منطقه ضخیم شده باعث انسداد می‌شود که بر جریان خون خارج شده از قلب تاثیر می‌گذارد. وقتی این اتفاق می‌افتد، بطن باید بیشتر کار کند تا خون را به بیرون پمپاژ کند.
 
> بیماری ضخیم بودن دیواره قلب شایع‌ترین بیماری قلبی ارثی است
این متخصص قلب و عروق عنوان کرد: تصور می‌شود بیماری ضخیم بودن دیواره قلب شایع‌ترین بیماری قلبی ارثی است و از هر ۵۰۰ نفر ۱ نفر را درگیر می‌کند. این بیماری می‌تواند زن و مرد، بزرگسال و کودک را تحت تاثیر قرار دهد.
 
وی مطرح کرد: بیماری ضخیم بودن دیواره قلب اغلب به دلیل یک جهش ژنتیکی و معمولاً با یک جهش منفرد ایجاد می‌شود. این غالباً به عنوان یک ویژگی اتوزومال غالب به ارث می‌رسد. فرزند والدین مبتلا۵۰درصد احتمال به ارث بردن جهش را دارد.
دکتر عسگرپور ادامه داد: جهش‌ها در ژن‌های مختلف می‌توانند در هنگام ایجاد علائم کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک تاثیر بگذارند بنابراین اگرچه کسی با جهش متولد شده است، اما ممکن است تا سال‌های نوجوانی یا اوایل ۲۰ سالگی به این بیماری یا علائم آن مبتلا نشود.
 
این متخصص قلب و عروق عنوان کرد:برخی از افراد علائم کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک جزئی دارند یا حتی بدون علامت هستند. در برخی موارد، این عارضه در اواخر زندگی رخ می‌دهد، که به “کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک دیررس” معروف است. همچنین برخی شرایط ژنتیکی مانند بیماری اندرسون فابری وجود دارد که می‌تواند منجر به کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک شود.
 
وی خاطرنشان کرد: به دلایل گفته شده مهم است که بستگان درجه یک (فرزندان، خواهر و برادر و والدین) فرد مبتلا به کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک نیز برای کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک غربال شوند. این معمولاً شامل انجام اکوکاردیوگرام و نوار قلب، تحت مراقبت یک متخصص قلب است. آزمایش ژنتیکی بستگان نیز ممکن است در نظر گرفته شود که شامل بررسی ژن‌های آنها برای همان جهشی است که باعث کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک در خویشاوند آنها می‌شود.دکتر عسگرپور اظهار کرد: در علائم بیماری ضخیم شدن دیواره قلب تنوع گسترده‌ای وجود دارد، در برخی افراد علائم کمی وجود دارد و یا علائمی وجود ندارند، در برخی افراد علائم بسیار شدید است وعلائم رایج شامل تپش قلب،درد قفسه سینه، سرگیجه یا غش کردن، تنگی نفس، خستگی است.این متخصص قلب و عروق افزود: چندین آزمایش وجود دارد که ممکن است برای تشخیص بیماری ضخیم شدن دیواره قلب استفاده شود. در ابتدا برای بررسی علائم قبلی و اینکه آیا اعضای دیگر خانواده نیز به این عارضه مبتلا هستند یا خیر، بررسی می‌شود و انجام معاینه بدنی، به منظور بررسی هرگونه علائم بیماری و سایر مشکلات سلامتی نیاز است.وی ادامه داد: نوار قلب نیز فعالیت الکتریکی قلب و آریتمی‌ها را بررسی می‌کند زیرا بسیاری از افراد مبتلا به کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک نوار قلب غیرطبیعی دارند و اکو (اکوکاردیوگرام) نیز این نوعی اسکن اولتراسوند است که از امواج صوتی برای ایجاد اکوسیستم در هنگام برخورد به نقاط مختلف بدن استفاده می‌کند، و ساختار قلب و نحوه کار آن را بررسی می‌کند.
 
دکتر عسگرپور اضافه کرد: تست ورزش قلب، ثبت سرپایی امواج قلبی یا هولترو اسکن‌ام آر‌ای (تصویربرداری تشدید مغناطیسی) نیز از دیگر مواردی هستند که جهت تشخیص بیماری ضخیم شدن دیواره قلب استفاده می‌شود. این متخصص قلب و عروق متذکر شد: هنگامی که فردی مبتلا به کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک تشخیص داده می‌شود، مهم است که تاثیر آن به طور جداگانه و خطر فردی آریتمی‌های خطرناک بررسی شود. هدف از درمان، کنترل علائم و کاهش عوارض است. برخی از افراد ممکن است نیازی به درمان نداشته باشند.
 
وی عنوان کرد: داروها اغلب برای درمان علائم و جلوگیری از عوارض بیشتر بیماری ضخیم بودن دیواره قلب تجویز می‌شوند. داروهایی مانند مسدود کننده‌های بتا و مسدود‌کننده کانال کلسیم، ماهیچه قلب را شل می‌کنند و به این وسیله باعث می‌شوند که بهتر پر شده و موثرتر پمپاژ شود. در صورت لزوم برای کنترل ضربان قلب یا کاهش وقوع آریتمی‌ها ممکن است داروهای دیگری نیز تجویز شود.
 
دکتر عسگرپور اظهار کرد: در صورت ابتلا به بیماری ضخیم بودن دیواره قلب ممکن است به شما گفته شود که از مصرف برخی داروها مانند نیترات‌ها خودداری کنید زیرا فشار خون یا دیگوکسین را پایین می‌آورند به این دلیل که باعث افزایش نیروی انقباض قلب می‌شود و داروهای آنتی بیوتیکی ممکن است برای کاهش خطر آندوکاردیت عفونی، یک بیماری بالقوه تهدید‌کننده زندگی تجویز شود.
 
این متخصص قلب و عروق توضیح داد: روش‌های درمان کاردیومیوپاتی انسدادی هیپرتروفیک شامل سپتال میکتومی، فرسایش اتانول، کاردیوورتر-دفیبریلاتور قابل کاشت (ICD) و در صورت لزوم، مدیریت نارسایی قلبی است.
 
وی تشریح کرد: در طی جراحی سپتال میکتومی، جراح مقدار کمی از دیواره سپتال ضخیم شده را برمی‌دارد تا دستگاه بیرون‌ریزی (مسیری که خون طی می‌کند) از بطن چپ تا آئورت گشاد شود. هنگامی که داروها در درمان کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک موثر نباشند، میکتومی در نظر گرفته می‌شود. این روش اغلب برگشت دریچه میترال را از بین می‌برد.
 
دکتر عسگرپور می‌گوید: روش فرسایش اتانول که به آن فرسایش سپتال نیز گفته می‌شود، مختص بیمارانی است که کاندیدای واجد شرایط برای عمل سپتال میکتومی نیستند. روش فرسایش در آزمایشگاه کاتتریزاسیون قلب انجام می‌شود.
 
این متخصص قلب و عروق ابراز کرد: کاردیوورتر- دفیبریلاتور قابل کاشت برای افرادی که در معرض خطر آریتمی تهدیدکننده زندگی یا مرگ ناگهانی قلبی هستند، پیشنهاد می‌شود. کاردیوورتر- دفیبریلاتور قابل کاشت وسیله کوچکی است که دقیقاً در زیر پوست قرار گرفته و به سیمی که از رگ به سمت قلب کشیده شده متصل می‌شود.
 
کاردیوورتر- دفیبریلاتور قابل کاشت به طور مداوم ریتم قلب را کنترل می‌کند.
 
وی ادامه داد: هنگامی که کاردیوورتر- دفیبریلاتور قابل کاشت، ریتم قلب بسیار سریع و غیرطبیعی را تشخیص می‌دهد، انرژی (یک شوک کوچک اما قدرتمند) را به عضله قلب می‌رساند تا باعث ضربان دوباره قلب در ریتم طبیعی شود. پزشک در صورت نیاز به انجام کاردیوورتر- دفیبریلاتور قابل کاشت به شما اطلاع می‌دهد.
 
دکتر عسگرپور اظهار کرد: برخی از تغییرات سبک زندگی، برای مدیریت صحیح کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک ضروری است. یک رژیم متعادل می‌تواند به حفظ وزن سالم کمک کند، که باعث کاهش تاثیر بد بر قلب و همچنین کمک به سلامت عمومی می‌شود.
 
این متخصص قلب و عروق افزود: کاهش مصرف نمک می‌تواند به کاهش احتباس آب که می‌تواند باعث تورم مچ پا و شکم شود و فشار خون کمک می‌کند، که به عملکرد قلب کمک می‌کند. متخصص می‌تواند به شما در مورد مصرف نمک راهنمایی‌هایی کند.
 
وی توصیه کرد: در صورت سیگار کشیدن، قطع سیگار برای کمک به سلامت کلی شما و همچنین عملکرد قلب و ریه مهم است زیرا می‌تواند سطح اکسیژن را در خون کاهش داده و همچنین رگ‌های خونی را کاهش می‌دهد.
 
دکتر عسگرپور گفت: برخی از افراد نسبت به اثرات کافئین حساسیت بیشتری نسبت به دیگران دارند و می‌تواند باعث تپش قلب در برخی از افراد شود. برای هر کسی که به کافئین حساس باشد، محدود کردن چای و قهوه با کافئین و پرهیز از کالاهای حاوی کافئین می‌تواند مفید باشد.
 
این متخصص قلب و عروق متذکر شد: اگر به کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک مبتلا هستید، احتمال ابتلا به آندوکاردیت باکتریایی یا عفونی افزایش می‌یابد. اندوکاردیت باکتریایی یا عفونی عفونت دریچه‌های قلب یا پوشش داخلی قلب (اندوکاردیوم) است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که میکروب‌ها وارد جریان خون می‌شوند و به پوشش قلب یا دریچه‌های قلب حمله می‌کنند.
 
وی ادامه داد: اندوکاردیت باکتریایی باعث رشد یا سوراخ شدن دریچه‌ها یا زخم شدن بافت دریچه می‌شود که در بیشتر موارد منجر به نشت دریچه قلب می‌شود. در صورتی که آندوکاردیت باکتریایی درمان نشود می‌تواند یک بیماری کشنده باشد.
 
وی در پایان گفت: متخصصان قلب معتقدند که برای بیماران مبتلا به کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک مهم است که برای کاهش خطر، از آنتی بیوتیک‌های پیشگیرانه قبل از برخی اقدامات پزشکی و دندانپزشکی استفاده کنند. لطفاً با پزشک خود در مورد نوع و مقدار آنتی بیوتیک‌هایی که باید مصرف کنید و اینکه برای انجام چه روش‌هایی باید از آنها استفاده کنید،صحبت کنید.