هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403
ساعت 07:37
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

يكشنبه 16 آبان 1400 ساعت 12:17
يكشنبه 16 آبان 1400 11:44 ساعت
2021-11-7 12:17:45
شناسه خبر : 352465
همزمان با پیشروی های سریع نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن به سوی شهر مأرب، هراس شدیدی به جان واشنگتن و ریاض افتاده است و آنها تمام تلاش خود را برای ممانعت از فتح این شهر به کار بسته اند.
همزمان با پیشروی های سریع نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن به سوی شهر مأرب، هراس شدیدی به جان واشنگتن و ریاض افتاده است و آنها تمام تلاش خود را برای ممانعت از فتح این شهر به کار بسته اند.

گروه بین‌الملل-رجانیوز: سلسله پیشروی‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در نبرد با عناصر وابسته به ائتلاف متجاوز سعودی در استان مأرب همچنان ادامه دارد. ارتش و کمیته‌های مردمی یمن موفق شدند بر پایگاه نظامی «أم ریش» در جنوب استان مأرب مسلط شوند.

 

به گزارش رجانیوز به نقل از مهر، این پایگاه نظامی آخرین پایگاه نیروهای وابسته به سعودی در جنوب مأرب بود. نیروهای یمنی با تحقق این دستاورد مهم اکنون می‌توانند به سمت منطقه «صافر» که بسیاری از میادین نفتی و گازی یمن در آنجا واقع شده است، پیشروی کنند.

 

پیشروی های سریع انصارالله در مأرب و گزینه های واشنگتن و ریاض

 

گزارش‌های میدانی حاکی از آن هستند که نیروهای مقاومت یمن بیش از هر زمان دیگری به تسلط بر ارتفاعات استراتژیک «ملعا» نزدیک شده‌اند. هم اکنون درگیری‌های شدیدی در این جبهه در جریان است. نیروهای مقاومت یمن تاکنون پیشروی چشمگیری به سمت ارتفاعات مذکور داشته‌اند.

 

برخی رسانه‌ها اعلام کردند که شمارش معکوس برای آزادسازی ارتفاعات مذکور آغاز شده است.

 

فتح مأرب با پشتوانه طرح عبدالملک الحوثی

در کنار نبرد و آمادگی نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن برای فتح مأرب، دولت نجات ملی صنعا با پشتوانه طرح عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن نیم نگاهی هم به فتح بدون خونریزی و جنگ این شهر دارد.

 

این روزها سران قبایل مأرب دسته دسته عازم صنعا می‌شوند. همزمان شبه نظامیان وابسته به ائتلاف سعودی در مارب هم از جنگیدن در کنار نیروهای ائتلاف و عبد ربه منصور هادی عامل دست نشانده ریاض در یمن، دست برداشته و به نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن ملحق شده‌اند.

 

در این راستا، ۱۵۰۰ نفر از شبه‌نظامیان وابسته به ائتلاف سعودی در مأرب، وارد شهر صنعاء پایتخت یمن شده و از دولت مستعفی «منصور هادی» جدا شده‌اند.

 

حسین العزی» معاون وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن در این باره در توییتی نوشت: نزدیک به ۱۵۰۰ نیرو از فرزندان عزیز مأرب به صنعاء بازگشته‌اند. قدوم این عزیزان با کرامت را گرامی داشته و به آن‌ها می‌گوئیم که به پایتخت خودتان و به میان خانواده و منطقه خودتان خوش آمده‌اید.

 

از سوی دیگر سرهنگ «یحیی محسن دردخ» از مقامات امنیتی مأرب نیز به همراه تعدادی از افراد خود، وارد صنعاء شده و اعلام کردند از دولت مستعفی منصور هادی جدا شده‌اند.

 

در یک هفته گذشته همچنین دهها نفر از نیروها و افسران وابسته به دولت مستعفی با جدا شدن از ائتلاف سعودی وارد صنعاء شده و به ارتش و کمیته‌های مردمی اعلام وفادارای کرده‌اند.

 

گرویدن سران قبایل، شبه‌نظامیان و افسران وابسته به دولت منصور هادی به ارتش و کمیته‌های مردمی یمن پس از آن شتاب گرفته است که «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن هفته گذشته از عناصر ائتلاف سعودی در مأرب خواست تا سلاحشان را به زمین گذاشته و از فرصت عفو عمومی استفاده کنند و وارد صنعاء شوند.

 

دستور آزادی اسرای شهر العبدیه از سوی رهبر انصارالله

همزمان یک هیأت از قبایل شهرهای «العبدیه»، مأرب و شبوه که به تازگی از اشغال مزدوران وابسته به ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی آزاد شده‌اند نیز، با «عبدالملک الحوثی» رهبر جنبش انصارالله یمن دیدار کرد. در جریان این دیدار، رهبر انصارالله دستور داده است که اسرای شهر العبدیه آزاد شوند. او همچنین از مسئولان محلی حاضر در استان‌های مأرب و شبوه خواست که در مناطق آزاد شده به شهروندان توجه داشته باشند. الحوثی در ادامه از ساکنان العبدیه و تمامی مناطق آزاد شده خواست که صلح عمومی را بپذیرند و با حکومت مرکزی همکاری کنند تا امنیت و ثبات در این کشور برقرار شود.

 

به هر حال آنگونه که روند تحولات میدانی نشان می‌دهد، نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن دست بالا را دارند و به دروازه‌های شهر مارب رسیده‌اند. همانطور که گفته شد دولت نجات ملی به دنبال این است که گزینه‌های دیگر را برای ورود به شهر هم بیازماید که از جمله این گزینه‌ها محاصره شهر و ممانعت از رسیدن هرگونه امداد رسانی نظامی به مزدوران وابسته به سعودی و فراهم آوردن زمینه تسلیم شدن نیروهای عبد ربه منصور هادی و شبه نظامیان الاصلاح است.

 

تاکتیک نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی این است که طرح مزدوران و نیروهای وابسته به سعودی در داخل شهر مارب را به شکست بکشاند به ویژه که این مزدوران به دنبال استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی و ایجاد جنگ خیابانی هستند. دولت نجات ملی تمایل شدید به حفظ جان غیرنظامیان دارد تاکتیک نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی این است که طرح مزدوران و نیروهای وابسته به سعودی در داخل شهر مارب را به شکست بکشاند به ویژه که این مزدوران به دنبال استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی و ایجاد جنگ خیابانی هستند. دولت نجات ملی تمایل شدید به حفظ جان غیرنظامیان دارد.

 

ارتش و کمیته‌های مردمی یمن آمادگی دارند در صورتی که نیروهای عبد ربه منصور هادی تسلیم نشوند، به همه گزینه‌ها روی بیاورند. خواسته دولت نجات ملی یمن از مزدوران وابسته به ریاض در شهر مارب این است که دست از جنگ بکشند، سلاحهای خود را تحویل بدهند و دست به خودکشی در مارب نزنند.

 

اهمیت آزادسازی مأرب

قدر مسلم آن است که با آزادسازی مأرب، یکی از مهمترین برگه‌های متجاوزان از دستشان خارج می‌شود و در مقابل قدرت چانه زنی سیاسی دولت نجات ملی در هرگونه مذاکره و راه حل سیاسی برای بحران یمن، افزایش می‌یابد. با آزادسازی مارب محمد بن سلمان ولیعهد سعودی یکی از مهمترین کارتهای خود را از دست می‌دهد. با آزادسازی مارب بخشی از دیوار محاصره ظالمانه علیه ملت یمن برداشته می‌شود.

 

از حیث نظامی هم تا زمانی که مأرب کانون نیروهای وابسته به ائتلاف سعودی و نیز عناصر القاعده، داعش، تکفیری‌ها، بقایای حزب اصلاح وابسته به دولت مستعفی و دیگر مزدوران ریاض باشد، این کانون خطرناک تمام مناطق مجاور خود یعنی الجوف در شمال، صنعاء در غرب و البیضاء در جنوب را تهدید می‌کند. مأرب نباید منبع تهدید و پناهگاه القاعده و داعش باقی بماند.

 

علاوه بر آن در دست گرفتن کنترل مأرب به دولت نجات ملی در صنعا کمک می‌کند تا منابع درآمدی پایداری برای خود تأمین کند. همچنین به ثبات کمک‌های نفتی و گازی کمک می‌کند که منجر به تضعیف محاصره آمریکا و عربستان خواهد شد. همچنین وضعیت اقتصادی در مناطق تحت کنترل صنعا را بهبود می بخشد. درپی آزادی مأرب، استقلال سیاسی یمن که در راستای خارج شدن یمن از قیمومیت عربستان است، تقویت خواهد شد.

 

با فتح مأرب، آزادسازی استان شبوه که مشرف به دریای عرب و سرشار از منابع نفت و گاز است نیز تسهیل خواهد شد. شبوه دارای زیرساخت‌های حمل و نقل و صادرات نفت و گاز است و بزرگ‌ترین منبع صادرات گاز مایع در یمن به شمار می‌رود. آزادی شبوه باعث اشراف استراتژیک دولت صنعا بر دریای عرب و اقیانوس هند خواهد شد که محل دریانوردی تجاری و نظامی بین المللی است با فتح مأرب، آزادسازی استان شبوه که مشرف به دریای عرب و سرشار از منابع نفت و گاز است نیز تسهیل خواهد شد. شبوه دارای زیرساخت‌های حمل و نقل و صادرات نفت و گاز است و بزرگ‌ترین منبع صادرات گاز مایع در یمن به شمار می‌رود. آزادی شبوه باعث اشراف استراتژیک دولت صنعا بر دریای عرب و اقیانوس هند خواهد شد که محل دریانوردی تجاری و نظامی بین المللی است.

 

آزادسازی مأرب گروه‌های جدایی طلب عدن را در وضعیت حساسی قرار می‌دهد، چرا که ارتش و کمیته‌های مردمی از این طریق بر مناطقی از شبوه مسلط خواهند شد و امکان حمله و در دست گرفتن کنترل منابع نفتی و گازی در این استان برای آنها فراهم خواهد شد. این مسئله گروه‌های مسلط در عدن را از درآمدهای پایدار تقویت کننده اقتصاد این شهر، محروم می‌کند.

علاوه بر آن با فتح مارب، آزادسازی کامل شرق یمن نیز آسان خواهد شد و مساحت جغرافیایی تحت کنترل دولت عبد ربه منصور هادی هم کاهش خواهد یافت.

 

تشدید تحرکات آمریکا در آستانه فتح مارب به دست نیروهای دولت نجات ملی یمن

این درحالی است که تحرکات آمریکا به دنبال پیشروی نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بیشتر شده است و آنها همه توان خود را به کار گرفته‌اند تا مانع از فتح مارب به دست نیروهای انصارالله یمن شوند. با سیطره نیروهای انصارالله بر هر ۶ منطقه جنوب مارب، نگرانی عربستان و متحدان آمریکایی و انگلیسی حامی آن، از سقوط شهر مارب افزایش یافته است.

 

در مقابل ائتلاف سعودی به سرکردگی سعودی هم اصرار بر جنگ فرسایشی دارد و نمی‌خواهد که شکست را بپذیرد. عربستان تمایل به دخالت مستقیم آمریکا در این نبرد دارد تا عقربه‌های ساعت را به عقب برگرداند.

 

گزینه‌های آمریکا و سعودی در برابر پیشروی‌های انصارالله یمن

آمریکا و سعودی در برابر این پیشروی ممکن است به گزینه‌هایی روی آورند که از جمله آنها می‌توان به مداخله مستقیم با سلاح‌های هوایی آمریکایی برای جلوگیری از پیشروی ارتش یمن و کمیته‌های مردمی به مأرب و میدان صافر اشاره کرد؛ اما باید توجه داشت که این اقدام، پایگاه‌های نظامی آمریکا در عربستان را در معرض خطر موشک‌های یمنی قرار خواهد داد.

 

مشغول کردن نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی به جنگ در داخل مأرب از طریق خطوط ارتباطی نظامی و غیر نظامی با بکارگیری عناصر القاعده و گروه‌های تندروی دیگر. البته آمریکا و عربستان این شیوه را در مناطق قبلی نیز بکار گرفتند و نتیجه آن، فرار و عقب نشینی تکفیری‌ها بود.

 

پیشنهاد معامله‌ای مبنی بر توقف حمله به مأرب در مقابل لغو محاصره آن، اما به نظر می‌رسد که ابتکار عمل عربستان بسیار ضعیف است و بیشتر به نیرنگی می‌ماند که ائتلاف متجاوز سعی می‌کند از طریق آن، آرایش نظامی خود را در مأرب تغییر دهد. صنعا نیز از این نقشه آگاه است و آن را نمی‌پذیرد و خواستار لغو کامل محاصره مأرب است.

 

البته ناگفته نماند که جنگ علیه یمن توسط واشنگتن اعلان شد و آمریکا در سال‌های گذشته از نظامیان متجاوز سعودی حمایت لجستیکی گسترده و آشکاری کرده است. حملات هوایی که توسط هواپیماهای ائتلاف تحت سرکردگی سعودی اجرا شده، تحت نظر و هدایت افسران آمریکایی انجام شده است و آمریکا مختصات تجاوز و حملات عربستان را فراهم و تعیین می‌کند و وظایف اطلاعاتی و شناسایی را بر عهده می‌گیرد و انجام می‌دهد.