هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
پنجشنبه، 30 فروردين 1403
ساعت 02:11
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

سه شنبه 6 مهر 1400 ساعت 15:43
سه شنبه 6 مهر 1400 15:39 ساعت
2021-9-28 15:43:39
شناسه خبر : 351410
کارجویان برای پیدا کردن شغل مورد نظرشان می‌توانند از طریق موسسات کاریابی به صورت آنلاین و آفلاین اقدام به جست‌وجوی کار کنند. موسسات کاریابی معمولاً به صورت دولتی (وزارت تعاون، کار و و رفاه اجتماعی) یا خصوصی فعالیت می‌کنند و به دو گروه کارفرما و کارجو خدمات کاریابی ارائه می‌دهند.

در این موسسات با توجه به نیازهای مدنظر کارفرمایان و در کنار آن مهارت‌ها و توانایی‌های کارجویان، پیشنهادهای شغلی به افراد کارجو ارائه می‌شود. این موسسات به طور کلی به دو صورت آنلاین وآفلاین اقدام به ارائه خدمت می‌کنند. در واقع می‌توان گفت موسسات کاریابی واسطه‌ای هستند بین کارجو و کارفرما تا از این طریق دو طرف بتوانند نیاز خود را در زمینه پیدا کردن شغل مناسب و کارمند مناسب تامین کنند. اما سوال اینجاست که موسسات کاریابی چطور برای ما کار پیدا می‌کنند؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم. در ادامه شما را با مزایای استفاده از خدمات موسسات کاریابی و نکاتی برای بهره بردن بهتر از خدمات آنها آشنا خواهیم کرد.

روند کار موسسات کاریابی سنتی

این نوع موسسات، شکل قدیمی پیدا کردن شغل هستند که معمولاً دارای یک دفتر فیزیکی یا شرکت بوده و در نقطه‌ای از شهر مانند دفتر کاریابی نیازمندی های کرمانشاه در بخش غربی کشور یا دیگر شهرهای کشور فعالیت دارند. در این نوع دفاتر روال کاریابی به این صورت است که ابتدا کارجو به دفتر مراجعه کرده و پس از ثبت اطلاعات و سوابق کاری خود و پرداخت حق الزحمه،‌ از دفتر درخواست می‌کند تا در زمینه شغلی مناسب، موقعیت شغلی مناسبی برای او بیاید. بعضی از این شرکت‌های کاریابی سنتی به صورت دولتی اداره می‌شوند. یعنی تحت پوشش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند. بعضی دیگر نیز به صورت غیردولتی یا خصوصی اداره می‌شوند. البته این موسسات دارای مجوز از وزارت تعاون بوده و در ازای دریافت هزینه، خدمات شغل‌یابی و کارمندیابی را ارائه می‌دهند.

روند کار موسسات کاریابی آنلاین

این نوع موسسات که شکل به روز شدهٔ موسسات کاریابی سنتی هستند، به صورت آنلاین فعالیت دارند. در وب‌سایت‌های کاریابی، هزاران فرصت شغلی پیش روی کارجویان است تا آنها بتوانند از بین رده‌های مختلف شغلی،‌ موقعیت شغلی مناسب‌شان را انتخاب کرده و اقدام به ارسال رزومه کنند. از جمله موسسات کاریابی آنلاین می‌توان به جاب‌ویژن و جابینجا اشاره کرد. همچنین سایت‌های مختلفی مانند سایت نیازمندی‌های روزنامه همشهری و بخش کاریابی و استخدام سایت دیوار برای افراد جویای کار در تهران یا شهرستان‌های دیگر مانند همدان بسیار مناسب هستند. برای آشنایی بیشتر با بخش کاریابی و استخدام سایت دیوار اینجا را کلیک کنید.

در شیوه کاریابی آنلاین، خدمات شغل‌یابی از طریق ایمیل، شبکه‌های اجتماعی،‌ موتورهای جستجو و وب‌سایت‌های کاریابی صورت می‌گیرد. البته بهترین مرجع آنلاین برای کاریابی مراجع معتبری هستند که شرکت آن‌ها به ثبت رسیده است. در این موسسات، افراد جویای کار می‌توانند با مشاهدهٔ فرصت‌های شغلی مختلف به صورت آنلاین، رزومهٔ خود را به موسسات مدنظرشان ارسال کنند و از این طریق بدون صرف هزینه و یا با هزینه بسیاری کمی، خیلی راحت شغل مورد نظرشان را بیابند.

مزایای استفاده از موسسات کاریابی برای افراد جویای کار

 

 

 

اکنون که با انواع موسسات کاریابی و نحوه فعالیت آنها آشنا شدید، بهتر است با مزایای استفاده از این موسسات برای کارجویان نیز آشنا شوید. از آنجا که حیطه فعالیت این موسسات در زمینه جستجوی فرصت‌های شغلی و جذب نیروی کار برای کارفرمایان است، بهتر از هر روش دیگری می‌تواند شغل مناسب افراد و شرایط ایده‌آل برای آنها را پیش روی‌شان قرار دهد. از طرفی در سایت‌های کاریابی آنلاین، به دلیل وجود امکانات مختلف مانند جستجوی پیشرفته و تست شخصیت‌شناسی افراد جویای کار بهتر می‌توانند شغل مورد نظرشان را بیابند. همچنین این موسسات مشاورهٔ خوبی در زمینه نوشتن رزومه و نحوهٔ گفت‌وگو در جلسه مصاحبه کاری پیش روی افراد جویای کار قرار می‌دهند. به همین دلیل چنین موسساتی به راحتی می‌توانند پاسخگوی دغدغهٔ افراد در زمینه رزومه‌سازی و مهارت مذاکره در جلسات مصاحبه کاری باشند. خوشبختانه بسیاری از این موسسات در سراسر کشور فعال بوده و قابل دسترسی برای عموم افراد هستند. از طرفی سایت‌‌های کاریابی نیز در شهرهای مختلف،‌ پیشنهاد‌های کاری مناسبی را به افراد جویای کار ارائه می‌دهند. بنابراین تفاوتی ندارد که فرد جویای کار در تهران باشد یا ارومیه،‌ تنها کافیست تا به سایت دیوار و بخش کاریابی در دیوار ارومیه یا دیگر سایت‌های کاریابی مراجعه کند و فرصت شغلی مورد نظرش را بیابد.

چطور از موسسات کاریابی بهتر نتیجه بگیریم؟

 

 

 

یکی از دغدغه‌های افراد جویای کار در زمان مراجعه به موسسات کاریابی یا سایت‌های کاریابی آنلاین، پیدا کردن فرصت شغلی مناسب و به دست آوردن آن است. برای کسب چنین نتیجه‌ای باید افراد جویای کار تلاش کنند تا با استفاده از سایت‌‌های رزومه ساز یا کمک گرفتن از یک مشاور با تجربه، اقدام به روزمه‌سازی کنند. زیرا رزومه اولین چیزی است که به چشم کارفرما می‌آید و به منزلهٔ تاریخچه و سابقه کاری فرد جویای کار است. بنابراین نمی‌توان بدون در نظر گرفتن نکات رزومه‌نویسی،‌ اقدام به نوشتن رزومه کرد. زیرا رزومه اصول و نکاتی دارد که در هنگام نوشتن رعایت آنها لازم است.

علاوه بر نوشتن رزومه به شیوه اصولی، به روز رسانی آن هم نکتهٔ مهم دیگری است که اغلب افراد جویای کار از آن غافل هستند. چرا که آنها چنین گمان می‌کنند که نوشتن رزومه برای یکبار کافیست. در صورتی که لازم است تا مهارت‌های جدید شما در آن نوشته شده و اطلاعات جدید به آن اضافه شود. البته نباید از اهمیت وجود ایمیل برای دستیابی بهتر به خدمات موسسات کاریابی، غافل شد. این امکان کمک می‌کند تا فرد جویای کار زودتر از بقیه افراد از فرصت شغلی جدید با خبر شده و رزومه‌اش را ارسال کند.

سخن آخر

همانطور که گفته شد؛ هدف از تاسیس موسسات کاریابی کمک به کارفرما و کارجو برای پیدا کردن فرصت شغلی و کارمند مناسب است. موسسات کاریابی تا چند سال پیش، به صورت سنتی فعالیت داشتند، اما امروزه عمده فعالیت آنها به صورت آنلاین بوده و در سال‌های اخیر به تعداد آنها در صفحات مجازی افزوده شده است. با این حال باید دقت داشت که چنین موسساتی معتبر باشند و تنها هدف آنها به دست آوردن اطلاعات شخصی افراد از طریق رزومه یا سوء استفاده مالی نباشد. اما خوب هر نوع خدمتی در کنار مزایایی که دارد در صورت بی‌احتیاطی افراد می‌تواند دردسرساز باشد. بنابراین هرگز در ارسال رزومه و انجام مصاحبهٔ حضوری نباید به اطلاعات سایت‌های مختلف اکتفا کرد. لازم است تا با مراجعه حضوری در شرکت و اطمینان از ثبت آن به عنوان شرکت دارای هویت، ‌اقدام به مصاحبه کرده و فعالیت کاری خود را شروع کنید.