هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
جمعه، 10 فروردين 1403
ساعت 13:21
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

شنبه 13 ارديبهشت 1399 ساعت 17:47
شنبه 13 ارديبهشت 1399 17:44 ساعت
2020-5-2 17:47:47
شناسه خبر : 336515

احتمالاً حداقل برای یکبار نام ورق های پلکسی که امروزه بیشتر با نام ورق های اکریلیک شناخته می شوند را شنیده اید. نوعی پلاستیک پرطرفدار، با حوزه وسیعی از کاربردهای گوناگون که طی سال های اخیر در بسیاری از موارد می توان آن را جایگزینی مناسب برای شیشه به شمار آورد.

 

در این مقاله قصد داریم ضمن بررسی ساختار ورق های پلکسی، با انواع این ورق و کاربردهای متفاوت آن آشنا شویم. پس با ادامه مطلب همراه ما باشید.

 

 

 

ورق پلکسی چیست

ورق پلکسی با نام علمی "پلی متیل متا کرلیت" یا همان ورق های اکریلیک از جمله انواع پلیمرها محسوب می شود.این نوع ورق، با ضخامت هایی متفاوت (2 الی40mm  )  و در ابعادی استاندارد (183×122 cm) عرضه می شوند. از ویژگی های ورق های پلکسی می توان به قابلیت انعطاف پذیری بسیار بالا، وزن سبک و شفافیت بسیار زیاد آن اشاره نمود. علاوه بر این، این ورق ها در بسیاری موارد به عنوان عایق حرارتی و صوتی مورد استفاده قرار گرفته و در برابر حرارت نیز مقاومت بالایی از خود نشان می دهند.

قابل ذکر است که اگرچه ورق های پلکسی به لحاظ ساختار شباهت زیادی به شیشه دارند، اما در حقیقت در ویژگی و کارایی بسیار متفاوت از یکدیگر عمل می کنند . یکی از تفاوت های اصلی این دو ماده، مقاومت در برابر وارد شدن ضربه است. پلکسی، در برابر ضربه بسیار مقاوم بوده و در اصل این یکی از دلایل برتری آن نسبت به شیشه در برخی کاربردها و جایگزینی آن به جای شیشه است. همچنین ورق های پلکسی براحتی توسط کاتر های مخصوص و یا با استفاده از دستگاه CNC قابل برش می باشد. این ورق ها با داشتن ویژگی های منحصر به فرد کارایی زیادی در حوزه های مختلف داردکه در ادامه به برخی از این کاربردها و همچنین انواع آن اشاره خواهیم کرد.

 

کاربردهای ورق های پلکسی

  • کاربرد در حوزه دکوراسیون و وسایل های تزئینی
  • قابل استفاده در استند های آرایشی
  • کاربرد در صنایع بسته بندی
  • کاربرد در ساخت برخی ابزار آشپزخانه
  • قابل استفاده در ساخت نورگیر و سقف کاذب
  • کاربرد در صنایع دارویی به عنوان بسته بندی مواد دارویی
  • استفاده در عینک های محافظ صنعتی
  • کاربرد در تابلوهای راهنما ،آلاچیق، گلخانه ها و ... .

 

آشنایی با انواع ورق های پلکسی گلاس

ورق های پلکسی در شکل های بسیار متنوع و با کاربردهایی متفاوت به تولید می رسند. از جمله انوع آن می توان ورق های پلکسی آینه ای ، نقره ای و طلایی را نام برد که در این بخش به بررسی ویژگی ها و کاربردهای این نوع از ورق های پلکسی می پردازیم.

 

پلکسی آینه ای :

ورق پلکسی آینه ای از جمله ورق های اکریلیک با کاربردهای تزئینی در وسایل دکوراتیو محسوب می شوند. تفاوت این نوع از ورق های پلکسی با دیگر انواع آن ، استفاده از لایه ای جیوه ای در پشت ورق می باشد که وجود این لایه خاصیت آینه ای را به این ورق می بخشد که به دلیل داشتن این خاصیت ورق های جیوه ای نیز نامیده می شود.

ورق پلکسی آینه ای به لحاظ ساختار ظاهری و قابلیت انعکاس، دقیقاً با وضوحی مشابه آینه های شیشه ای عمل کرده و نسبت به نوع شیشه ای از ایمنی بیشتری برخوردار است. همچنین آینه های پلکسی به راحتی با استفاده از چسب های دو طرفه قابلیت چسبیدن بر روی دیوار را دارد. برخی از انواع پلکسی های آینه ای دارای خاصیت ضد بخار بوده و به همین جهت در مکان هایی نظیر حمام ، استخر، سالن های زیبایی و محیط های مرطوب بسیار کاربردیست. پلکسی های آینه ای عموماً با قیمتی بالاتر از انواع دیگر این ورق ها عرضه می شوند که البته بسته به کیفیت آن، این قیمت متغیر است.

 

 

 

 

پلکسی طلایی :‌

  این نوع پلکسی آینه ای با رنگ طلایی با مقاومت بسیار بالا در برابر ضربه، از نظر عبور نور مانند پلکسی مات عمل کرده و درصد کمی نور از آن عبور می کند. پلکسی طلایی عموماً در دو نوع صاف و خش دار به تولید می رسد که نوع صاف آن بیشتر در موارد تزئینی مورد استفاده قرار می گیرد و جایگزین بسیار مناسبی برای فلزهای طلایی رنگ به شمار می رود. این ورق، در صنایع روشنائی، لامپ ها، طراحی داخلی محیط های تجاری و مسکونی، ساخت باکس هدیه، لوح تقدیر و ... کاربرد دارد. قیمت پلاکسی طلایی رنگ نسبت به نوع مات و شفاف آن بالاتر بوده، که با در نظر گرفتن کیفیت ساخت و ظاهر منحصر بفرد این محصول می توان گفت این تفاوت قیمت کاملاً طبیعیست.

 

 

 

پلکسی نقره ای :‌

پلکسی نقره ای ، ویژگی هایی مشابه با نوع طلایی این ورق ها داشته و انتخاب این دو نوع بستگی به سلیقه مصرف کنندگان این محصول دارد. البته تنها تفاوت این دو ورق پلکسی در قیمت این دو محصول می باشد، که عموماً نوع نقره ای رنگ آن قیمت پایینتری نسبت به رنگ طلایی آن دارد.

 

 

 

پلکسی گلاس را از کجا بخریم

ورق های پلکسی امروزه توانسته اند به عنوان محصولی کاربردی جایگاه ویژه ای در صنایع مختلف، علی الخصوص در حوزه دکوراسیون داخلی، بین طرفداران خود پیدا کنند. اما آنچه که در این میان حائز اهمیت است، استفاده از ورق هایی با کیفیت ساخت بالا در کنار قیمتی مناسب برای مصرف کنندگان این محصول است که این نیازمند خریداری این محصول از تولید کنندگانی قابل اعتماد در این حوزه است.

در همین راستا، پلکسی روژان مفتخر است، به عنوان عرضه کننده ورق های پلکسی در انواع مختلف ، زیر سایه سال ها تجربه با ارائه اطلاعات کافی در مورد محصول، شما را در انتخاب بهترین گزینه با کیفیتی قابل اعتماد همراهی کند. نام روژان ضمانتی بر کیفیت محصولات ماست.