هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
پنجشنبه، 9 فروردين 1403
ساعت 17:17
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

دوشنبه 30 ارديبهشت 1398 ساعت 15:07
دوشنبه 30 ارديبهشت 1398 14:55 ساعت
2019-5-20 15:07:08
شناسه خبر : 318555
انتظاری که از هیات نظارت بر رفتار نمایندگان می‌رود این است که هرچه سریع‌تر به حضور این نماینده اصلاح‌طلب مجلس در جمع گروه غیر قانونی نهضت آزادی واکنش نشان داده و با وی برخورد جدی به عمل آورد.
مردم درگیر مشکلات اقتصادی؛ نماینده اصلاح طلب پیگیر احیای گروهک غیرقانونی!

محمود صادقی در نشست گروه غیرقانونی نهضت آزادی شرکت کرد!/ امام خمینی: خطر نهضت آزادی از منافقین بیشتر است

انتظاری که از هیات نظارت بر رفتار نمایندگان می‌رود این است که هرچه سریع‌تر به حضور این نماینده اصلاح‌طلب مجلس در جمع گروه غیر قانونی نهضت آزادی واکنش نشان داده و با وی برخورد جدی به عمل آورد.

گروه سیاسی-رجانیوز: جمعه گذشته، مراسم پنجاه و هشتمین سالروز تاسیس حزب غیر قانونی نهضت آزادی با حضور اعضای قدیمی این گروه برگزار شد.

 

به گزارش رجانیوز، محمود صادقی نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی، از چهره‌های مطرحی بود که در این مراسم شرکت کرد.

 

حضور محمود صادقی در مراسم سالروز تاسیس نهضت آزادی در حالی است که از اواسط دهه شصت تاکنون، فعالیت‌های این حزب، با حکم امام خمینی(ره) غیر قانونی اعلام شده است!

 

امام خمینی(ره) در سال 1366، در نامه‌ای خطاب به وزیر کشور وقت(حجت‌الاسلام محتشمی‌پور)، تاکید کردند که خطر این جریان(نهضت آزادی) به خاطر التقاط فکری و خیانتهای متعدد به انقلاب اسلامی از منافقین هم بیشتر است و باید با آنها قاطعانه برخورد شود.

 

یقیناً محمود صادقی که از اصلاح‌طلبان شناخته شده است، از نامه امام خمینی درباره نهضت آزادی و غیر قانونی بودن فعالیت این گروه و همچنین بیانیه‌ها و اقدامات این جریان علیه جمهوری اسلامی مطلع بوده است و با اطلاع قبلی در این مراسم حضور پیدا کرده است.

 

بعنوان مثال، یکی از مواضعی که بازرگان، موسس نهضت آزادی در تقابل با جمهوری اسلامی گرفت، بر می‌گردد به تسخیر لانه جاسوسی آمریکا به دست دانشجویان خط امام.

 

بازرگان در واکنشی که به تسخیر لان جاسوسی داشت، دانشجویان خط امام را خط شیطان نامیده و گفت: «اسم خودشان را می‌گذارند خط امام؛ خط شیطانند اینها؛ اینهایی که افشا می­کنند...»

 

امام خمینی نیز در پاسخ به این حمله تند بازرگان، گفته بود: «خط این بود که قضیه مرگ بر آمریکا منسی بشود. لهذا، دیدند که این جوان‌های بیدار عزیز ما این لانه جاسوسی را گرفتند. این شیاطین به دست و پا افتادند، یکی گفت اینها خط شیطان هستند و دنبال این کردند که ما الآن اسیر آمریکا هستیم، نه اینکه نمى‏ فهمیدند که نه، اسیر آمریکا نیستیم، مى‏خواستند که ما را از استقلال بیرون بیاورند و به دامن آمریکا بیندازند و قضیه گرفتن این محل جاسوسخانه ناگوار بود برای آنها برای اینکه پرونده‌های اینها ظاهر می‌شد.»

 

جدای از این، حضور محمود صادقی در مراسم این گروهک درحالی است که سید محمد خاتمی و مهدی کروبی، از رهبران اصلاح‌طلبان در سالهای دهه شصت، نهضت آزادی را ضد ولایت فقیه و همسو با آمریکا می‌دانستند.

 

مهدی کروبی در یکی از نماز جمعه‌های سال 61، خطاب به سران نهضت آزادی می‌گوید: «مگر شما(نهضت آزادی) نبودید که با ولایت فقیه مخالفت کردید؟شما نبودید که با مجلس خبرگان مخالفت و بر علیه آن توطئه کردید؟مگر شما نبودید که به این گروهکها آنقدر آزادی دادید که ما هنوز از دست اینها مصیبت می کشیم؟ مگر شما نبودید که داشتید انقلاب را منحرف می کردید و یک خیانتی به تاریخ می‌نمودید؟ مردم، انقلاب اسلامی کرده بودند و شماها با شعار ملی گرائی داشتید انقلاب را منحرف می کردید.»

 

خاتمی نیز در یکی از یادداشت‌های خود در روزنامه کیهان که مربوط به سال 1360 است، خطاب به بازرگان می‌نویسد: ««جریانی که شما در راس آن قرار دارید، همواره از مواضع ضد آمریکایی جمهوری اسلامی-البته با توجیهات گوناگون-اظهار نارضایتی و حتی، مخالفت قولی و عملی کرده است.»

 

چرایی غیر قانونی شدن فعالیت‌های نهضت آزادی

در آستانه انتخابات سومین دوره مجلس شورای اسلامی و سالهای پایانی جنگ تحمیلی، نهضت آزادی با سابقه‌ای که در تخریب دفاع مقدس و مسئولین، آن هم در بحبوحه جنگ داشت و شاهد مثال آن جزوه «تحلیلی پیرامون جنگ و صلح» بود که به منظور زیر سوال بردن مسئولان و ابراز مخالفت با ادامه دفاع از سرزمین ها، از سوی نهضت آزادی چاپ و انتشار یافته بود، در صدد شرکت در انتخابات بودند.

 

با توجه به همین سیاست های متضاد نهضت آزادی با ارزش های انقلاب و جمهوری اسلامی، علی اکبر محتشمی پور، وزیر کشور دولت میرحسین موسوی، در نامه‌ای که در تاریخ 30 بهمن 66 به امام خمینی می‌نویسد، در خصوص صلاحیت یا عدم صلاحیت اعضای نهضت آزادی برای حضور در سومین دوره انتخابات مجلس سوم، کسب تکلیف می‌کند.

 

محتشمی‌پور در مصاحبه‌ای که در سال 92 داشته است درباره این نامه می‌گوید: «آن نامه در شرایطی بود که این‌ها در دوران جنگ و در حالی که آحاد مردم در مقابل تجاوز همه جانبه قدرت های جهانی به رهبری صدام کاملا علیه ادامه جنگ موضع داشتند. این نامه‌ها و بیانیه ها همه جا پخش می‌شد و در خانه ها جلسه سخنرانی می‌گذاشتند و ادامه داشت. در دوره سوم مجلس زمزمه هایی شد که می‌خواهند لیست برای مجلس بدهند. بنده به عنوان مسئول امنیت کشور به این نتیجه رسیدم که اینها که الان تریبون دست‌شان نیست و در مجلس نیستند، اینگونه با آرمان مردم می ستیزند. در حالی که در هیچ کشوری از دنیا در زمان جنگ به هیچ حزبی اجازه فعالیت داده نمی‌شد و کوچک‌ترین حرف علیه نظامیان مساوی نابودی آنهاست، این‌ها هر روز علیه رزمندگان حرف می‌زدند و از پشت خنجر می‌زدند؛ آن وقت به مجلس هم می‌خواستند بروند. گرچه ممکن بود رأی هم نیاورند، اما احتمال داشت چند نیروی آن‌ها به مجلس برود و آن وقت نمی‌شد اوضاع را جمع کرد. لذا من نامه‌ای به امام نوشتم و سخنرانی‌ها و بیانیه‌های آن‌ها را به پیوست ارسال کرده و از  امام پرسیدم که آیا این‌ها می‌توانند وارد مجلس شوند؟ امام هم آن پاسخ را به نامه دادند.»

 

محتشمی‌پور در نامه‌ای که برای امام خمینی نوشته بود، از ایشان پرسیده بود که«آيا نهضت آزادی با چنين عقايد و تفكراتی می‌تواند به عنوان يک سازمان حزب و تشكيلات سياسی در جمهوري اسلامی به رسميت شناخته شود؟ در حالی كه ماده سی قانون انتخابات از جمله شرايط تاييد صلاحيت داوطلبان نمايندگی مجلس شورای اسلامی را:

 

الف) اعتقاد و التزام عملی به اسلام

ب) اعتقاد و التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی ايران می‌داند

 

آيا نهضت آزادي صلاحيت دارد كه در انتخابات مجلس شورای  اسلامی شركت نموده و نماينده ای در مجلس داشته باشد؟»

 

به عبارتی، محتشمی‌پور با توجه به ماده سی قانون انتخابات، از امام خمینی درباره صلاحیت حضور نهضت آزادی در انتخابات کسب تکلیف کرده بود و نامه امام خمینی در ارتباط با انحرافات نهضت آزادی نیز در پاسخ به این نامه بوده است.

 

حکم امام خمینی

پس از بررسی این نامه و پیوست‌های همراه آن که مربوط به مواضع و اطلاعیه‌های نهضت‌آزادی است، حضرت امام خمینی (ره) پاسخی به شرح ذیل به وزیر کشور و سران قوا ارسال می کنند

 

«بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

جناب حجت‌الاسلام آقای محتشمی، وزیر محترم کشور (ایده الله تعالی)

در موضوع نهضت به اصطلاح آزادی مسائل فراوانی است که بررسی آن محتاج به وقت زیاد است.

 

آنچه باید اجمالاً گفت آن است که پرونده این نهضت و همین‌طور عملکرد آن در دولت موقت اول انقلاب شهادت می‌دهد که نهضت به اصطلاح آزادی طرفدار جدی وابستگی کشور ایران به آمریکا است، و در اینباره از هیچ کوششی فروگذار نکرده است، و حمل به صحت اگر داشته باشد، آن است که شاید آمریکای جهانخوار را، که هرچه بدبختی ملت مظلوم ایران و سایر ملتهای تحت سلطه او دارند از ستمکاری اوست، بهتر از شوروی ملحد می‌دانند. و این از اشتباهات آنها است.

 

در هر صورت، به حسب این پرونده‌های قطور و نیز ملاقات‌های مکرر اعضای نهضت، چه در منازل خودشان و چه در سفارت آمریکا و به حسب آنچه من مشاهده کردم از انحرافات آنها، که اگر خدای متعال عنایت نفرموده بود و مدتی در حکومت موقت باقی مانده بودند ملتهای مظلوم بویژه ملت عزیز ما اکنون در زیر چنگال آمریکا و مستشاران او دست و پا می‌زدند و اسلام عزیز چنان سیلی از این ستمکاران می‌خورد که قرنها سر بلند نمی‌کرد، و به حسب امور بسیار دیگر، نهضت به اصطلاح آزادی صلاحیت برای هیچ امری از امور دولتی یا قانونگذاری یا قضایی را ندارند، و ضرر آنها، به اعتبار آنکه متظاهر به اسلام هستند و با این حربه جوانان عزیز ما را منحرف خواهند کرد و نیز با دخالت بی‌مورد در تفسیر قرآن کریم و احادیث شریفه و تاویلهای جاهلانه موجب فساد عظیم ممکن است بشوند، از ضرر گروهکهای دیگر حتی منافقین این فرزندان عزیز مهندس بازرگان، بیشتر و بالاتر است.

 

نهضت آزادی و افراد آن از اسلام اطلاعی ندارند و با فقه اسلامی آشنا نیستند. از این جهت، گفتارها و نوشتارهای آنها که منتشر کرده‌اند مستلزم آن است که دستورات حضرت مولی الموالی امیرالمومنین را در نصب ولات و اجرای تعزیرات حکومتی که گاهی بر خلاف احکام اولیه و ثانویه اسلام است، بر خلاف اسلام دانسته و آن بزرگوار را نعوذبالله تخطئه، بلکه مرتد بدانند! و یا آنکه همه این امور را از وحی الهی بدانند که آن هم بر خلاف ضرورت اسلام است.

 

نتیجه آنکه نهضت به اصطلاح آزادی و افراد آن چون موجب گمراهی بسیاری از کسانی که بی‌اطلاع از مقاصد شوم آنان هستند می‌گردند، باید با آنها برخورد قاطعانه شود، و نباید رسمیت داشته باشند.

 

والسلام علی من اتبع الهدی. ‌توفیق جنابعالی را از خداوند تعالی خواستارم.

روح الله الموسوی الخمینی»

 

انتظاری که از هیات نظارت بر رفتار نمایندگان می‌رود این است که هرچه سریع‌تر به حضور این نماینده اصلاح‌طلب مجلس در جمع گروه غیر قانونی نهضت آزادی واکنش نشان داده و با وی برخورد جدی به عمل آورد.



دیدگاه کاربران

وقت انتخاباته.بوی کباب می آد..

فکر کنم نهضت آزادی اسمش را عوض کرده شده اصلاح طلب... گروه موسوم به اصطلاح اصلاح طلب همان خصوصیات نهضت آزادی را دارند ولی متاسفانه خیلی جاهای حکومتی نفوذ کرده اند