هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
پنجشنبه، 9 فروردين 1403
ساعت 16:14
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

يكشنبه 2 دى 1397 ساعت 15:22
يكشنبه 2 دى 1397 14:33 ساعت
2018-12-23 15:22:42
شناسه خبر : 302247
در نهضت ملی شدن نفت عده‌ای میخواستند با اعتماد به آمریکا مثلا مقابل انگلیس بایستند؛ این حرف همانقدر غلط است که حالا کسانی بخواهند با اعتماد به انگلیس جلوی آمریکا بایستند. اینها روندی است که اگر درست تشخیص داده نشود، مسائلی پیش خواهد آمد که دیگر جبران پذیر نیست. کسانیکه در مشروطه میگفتند از فرق سر تا نوک پا باید غربی بشویم، آخر کار به رضا قلدر رسیدند که الگویش آتاتورک بود.
در نهضت ملی شدن نفت عده‌ای میخواستند با اعتماد به آمریکا مثلا مقابل انگلیس بایستند؛ این حرف همانقدر غلط است که حالا کسانی بخواهند با اعتماد به انگلیس جلوی آمریکا بایستند. اینها روندی است که اگر درست تشخیص داده نشود، مسائلی پیش خواهد آمد که دیگر جبران پذیر نیست. کسانیکه در مشروطه میگفتند از فرق سر تا نوک پا باید غربی بشویم، آخر کار به رضا قلدر رسیدند که الگویش آتاتورک بود.

گروه سیاسی- رجانیوز: دکتر جلیلی هفته گذشته در سفر دو روزه خود به بوشهر با حضور در پردیس علامه طباطبایی دانشگاه فرهنگیان این شهر در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه های فرهنگیان، خلیج فارس و علوم پزشکی شرکت کرد و به ایراد سخنرانی پرداخت.

 

دبیرسابق شورایعالی امنیت ملی با اشاره به انقلاب مشروطه در سده گذشته عنوان کرد: در سده گذشته، کشور تحولات مهمی را پشت سر گذاشته است که برای قضاوت آن باید تاریخ را تحلیل کنیم. انقلاب مشروطه با شعار آزادی و عدالت در فاصله نه چندان زیادی چنان منحرف شد که حاصل آن سرکار آمدن یک رژیم مستبد به سرکردگی رضا پهلوی بود؛ آزادی و عدالت مفاهیم بسیار ارزشمندی است اما آنها چگونه و در چه بستری محقق میشود؟ آن حلقه مفقوده که میتواند این مفاهیم را تعالی ببخشد و محقق بکند چیست؟

جلیلی در توضیح سوالی که مطرح کرد، افزود: آن خلاء عبارت بود از استقلال. چرا که استقلال، آزادی در مقیاس یک ملت است؛ اگر یک ملت در کلیتش نتواند آزادی لازم را داشته باشد، طبیعتا در مسائل کوچکتر نیز نمیتواند آزاد باشد.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با گرامیداشت یاد شهید رئیسعلی دلواری عنوان کرد: بصیرت رئیسعلی در آن بود که میدانست شکسته شدن مرز های استقلال، جرّی شدن دشمن را در پی دارد؛ چرا که اگر دشمن جرّی شود و از یک مرز عبور کند، به سایر مرز ها هم طمع خواهد کرد. آن موقع دیگر نمیتوان آزادی و مفاهیم دیگر را تحقق بخشید. او فهمید برای رسیدن به آزادی باید از تمامیت ارضی خود دفاع کند؛ دفاع رئیسعلی تنها از بوشهر نبود، بلکه از تمامیت ارضی یک کشور بود. همچنان که ما این تجربه را داشتیم؛ اگر ما در خرمشهر در برابر دشمن ایستادیم، فقط از خرمشهر دفاع نکردیم، بلکه از همه‌ی ایران دفاع میکردیم.

 

نماینده رهبرانقلاب در شورایعالی امنیت ملی خاطر نشان کرد: همزمان با دفاع رئیسعلی دلواری، شهید مدرس از مرز های استقلال سیاسی کشور دفاع میکرد تا دشمن از آنها عبور نکند. بی تفاوت نمینشیند تا قرارداد های استعماری 1907 و 1919 عقد شوند. این الگو ها تا پای جانشان اجازه ندادند که مرز های استقلال کشور چه جغرافیایی و چه سیاسی، دچار لطمه شوند.

 

جلیلی در ادامه افزود: آنها احساس کردند اگر دشمن جری بشود به یک موضوع اکتفا نمیکند؛ او پیش خواهد آمد و اگر این فهم وجود نداشته باشد، او ده گام نیز جلوتر می‌آید. بعد میگوییم عجب دشمن بداخلاقی داریم! اخلاق را رعایت نکرد! سقوط اخلاقی کرد! سقوط اخلاقی که ذات دشمن است، تو باید اجازه ندهی که او بتواند وارد مرز های شما بشود. اگر انگلیسی ها چنگ و دندان نشان میدادند تا دل مردم را خالی کنند اما رئیسعلی ها با شجاعت و غیرت نشان دادند میتوان مقاومت کرد و استقلال طلبی را به رخ مستکبران کشید.

 

نماینده رهبرانقلاب در شورایعالی امنیت ملی با ستایش عقلانیت الگو هایی چون رئیسعلی دلواری تصریح کرد: رئیسعلی ها با عقلانیتی که داشتند میفهمیدند اگر ایمان و اراده باشد، با کمترین امکانات هم میتوان جلوی جری شدن دشمن را گرفت؛ برخلاف کسانیکه که عقلانیت را در رفتاری تعریف میکنند که نتیجه آن جری شدن دشمن است. رئیسعلی اجازه نمیداد دشمن جری شود و نمیگذاشت تا تعرضات دشمن به منافع ملتش بدون هزینه باقی بماند؛ این آن اهمیت شهید رئیسعلی دلواری است.

 

وی با تشریح خط نفوذ خاطر نشان کرد: آن وقت چه کسی رئیسعلی را از میان میبرد؟ چه کسی امثال او و شهید مدرس را ترور شخصیتی یا فیزیکی میکند؟ کسانی از داخل. شهادت رئیسعلی از یک سو یادآور مبارزه با استعمار و از سوی دیگر یادآور تلخی خیانت نفوذی هاست. وقتی سردار هایی مثل رئیسعلی دلواری ها، مدرس ها و میرزا کوچک خان ها به دست نفوذی ها حذف شدند راه برای عناصر زبون باز شد.

 

وی تصریح کرد: در نهضت ملی شدن نفت عده‌ای میخواستند با اعتماد به آمریکا مثلا مقابل انگلیس بایستند؛ این حرف همانقدر غلط است که حالا کسانی بخواهند با اعتماد به انگلیس جلوی آمریکا بایستند. اینها روندی است که اگر درست تشخیص داده نشود، مسائلی پیش خواهد آمد که دیگر جبران پذیر نیست. کسانیکه در مشروطه میگفتند از فرق سر تا نوک پا باید غربی بشویم، آخر کار به رضا قلدر رسیدند که الگویش آتاتورک بود.

 

عضو شورای راهبردی سیاست خارجی کشور صدرنشینی شعار استقلال ملی را هنر انقلاب اسلامی دانست و اظهار داشت: شما اگر بخواهید به آرمان هایتان برسید باید مانع دشمن خارجی خود شوید. ارزشمندی حرکت حضرت امام(ره) آن بود که میدانست برای رسیدن به استقلال و آزادی ابتدا باید عوامل اصلی مخالفت با این دو عنصر را از بین بود؛ آنجا که فرمود تسخیر لانه جاسوسی انقلاب بزرگتر از انقلاب اول بود. هنر انقلاب اسلامی این بود که استقلال را بر صدر شعارهایش قرار داد؛ چون میدانست اگر آزادی و جمهوری اسلامی را میخواهد، نخست باید تکلیفش را با بیگانگان مستکبر و زیاده‌خواهان روشن کند.

 

وی در ادامه افزود: انقلاب اسلامی یک منظومه جامع بود؛ استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی. این در طول تاریخ بوده است که شیاطین در مقابل هر حرکت حق جویانه می‌ایستند و دشمنی میکنند. پس از وقوع انقلاب نیز دشمنی های استکبار با ملت ایران شروع شد. ملت ما فهمید آنکه خود را کدخدا مینامد، شکست پذیر است و مقاومت جواب میدهد. در چهل ساله گذشته تجربه خود را به دنیا نشان داد که در کنار شکست اخلاقی مستکبران میتوان شکست های پی‌درپی را به آمریکا و رژیم صهیونیستی تحمیل کرد.

 

جلیلی با توجه به بدعهدی های استکبار در عمل به قرارداد های هسته ای خود پس از وقوع انقلاب را نمونه ضدیت آنها با اراده ملت ها دانست و گفت: چرا مدعیان دموکراسی پس از روی کار آمدن یک دولت مردمی با ما اینطور رفتار کردند و به تعهدات خود در قبال نیروگاه های اتمی بوشهر عمل نکردند؟ در همین برجام از شما میخواهند از صد حق خود انصراف بدهید که 23تای آن دقیقا در موضوع تحقیق و توسعه است.

 

رئیس سابق تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در خاتمه سخنانش اذعان داشت: اینکه شهدای هسته ای مورد احترام و تکریم ملت هستند از آن روست که همانند رئیسعلی دلواری ها اجازه ندادند دشمن جری شود و به حقوق ملی ما متعرض گردد. آنها میدانستند اگر دشمن از خاکریز هسته‌ای عبور کند، وارد خاکریز های دیگر نیز خواهند شد.

همچنین جلیلی پس از ایراد سخنان خود به پرسش های دانشجویی نیز پاسخ داد.

 

 

وی در پاسخ به سوالی درباره عملکرد انتقادی اش نسبت به برجام گفت: امروز یک آقایی گفته است جلیلی از ابتدا با برجام مخالف بوده؛ بله، مخالف بودیم. بنده طبق وظیفه ام حتی قبل از اینکه در مجلس و شورایعالی این مخالفت را مطرح کنم، به آقای رئیس جمهور نامه نوشتم؛ آن را رسانه‌ای هم نکردم. گفتم به نظر ما میرسد که به این توافق ایرادات جدی وارد است؛ نه آنکه بگذاریم بعدا که خطا ها رو شد بیاییم و بگوییم. همان زمان برخی از دوستان میگفتند حالا که مردم از برجام خوششان می‌آید ما چیزی نگوییم. چرا نگوییم؟ شما نسبت به آینده کشور وظیفه دارید. وقتی میگوییم امر به معروف و نهی از منکر اصل هشتم قانون اساسی است، همین است. یعنی من در وسع خودم وقتی میبینم یک کار خطاست، آن را تصحیح کنم، اگر ناقص است آن را تکمیل کنم و اگر خوب است، به تقویت آن کمک کنم. اگر میگوییم از یک حقیقتی دفاع میکنیم باید اولا برای خود ما اثبات شود و بعد از آن بتوانیم جامعه را نسبت به آن اقناع کنیم که راه آن گفتگوست.