هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403
ساعت 02:43
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

سه شنبه 27 آذر 1397 ساعت 15:28
سه شنبه 27 آذر 1397 15:15 ساعت
2018-12-18 15:28:18
شناسه خبر : 301822
 نخست وزیر لبنان هفته گذشته راهی لندن شد تا فرزند خود را در لباس افسری نظامی انگلیس ببیند و لیاقت خدمت رسانی به کشور انگلیس را به او تبریک بگوید!
نخست وزیر لبنان هفته گذشته راهی لندن شد تا فرزند خود را در لباس افسری نظامی انگلیس ببیند و لیاقت خدمت رسانی به کشور انگلیس را به او تبریک بگوید!
گروه بین الملل-رجانیوز: «این پسرِ نخست‌وزیر ماست که یونیفرم نظامی اجنبی پوشیده و به آن افتخار می‌کند....جماعت! این چه وطن مهربانی است که اسمش لبنان است. ما نخست‌وزیری داریم که خودش سعودی و فرانسوی است و پسرش هم سرباز ارتش انگلیس است!» این واکنش «پیر ابی‌صعب» روزنامه‌نگار باسابقه لبنانی به  فارغ التحصیلی فرزند سعدحریری از دانشگاه سلطنتی انگلیس است.
 
 
به گزارش رجانیوز: نخست وزیر لبنان هفته گذشته راهی لندن شد تا فرزند خود را در لباس افسری نظامی انگلیس ببیند و لیاقت خدمت رسانی به کشور انگلیس را به او تبریک بگوید!
 
 
 
سعدحریری که از شعارهای انتخاباتی اش استقلال و آزادی بوده است در حالی فارغ التحصیلی فرزندش از دانشکده نظامی-سلطنتی انگلیس شرکت کرده که موجی از اعتراضات در کاربران لبنانی را برانگیخته است.
 
اما نکته قابل توجه آنجاست که بسیاری از دیکتاتورها و کشورهای وابسته منطقه در انگلیس و در همین دانشگاه نظامی تحصیل کرده اند. اکنون چهار پادشاه در جهان عرب از فارغ التحصیلان مدرسه سندهرست هستند: ملک عبدالله در اردن، شیخ حمد از بحرین، شیخ تمیم از قطر و سلطان قابوس از عمان.
 
از بین پادشاهان سابق کشورهای عرب نیز شیخ سعد، امیر پیشین کویت، شیخ حمد، امیر پیشین قطر، ملک طلال و ملک حسین پادشاهان سابق اردن در همین مدرسه نظامی انگلیسی تعلیم دیده بودند. پادشاه برونئی و 5 نفر از خانواده او را هم می توان به این لیست بلندبالا اضافه کرد.
 
حتی بسیاری از خاندان حکومت های قطر، بحرین، اردن، کویت و حاکم دبی و ولی عهد ابوظبی و خانواده هایشان هم در این دانشگاه تحصیل کرده اند تا بتوانند زمام حکومتداری این کشور و پیاده کردن برنامه های انگلیس در منطقه را تضمین کنند.
 
روباه پیر چه هدفی را پیگیری می‌کند؟
 
بی بی سی رسانه دستگاه سلطنتی انگلیس که وظیفه تاثیرگذاری بر افکارعمومی جهانیان و پیاده سازی سیاست های این کشور را دارد قبلا در گزارشی با عنوان «چرا اغلب امیران عرب در بریتانیا آموزش نظامی می‌بینند؟» به این موضوع پاسخ داده است.
 
بی بی سی با ذکر این نکته که آکادمی سلطنتی آموزش‌های نظامی سندهرست در نزدیکی لندن از سال 1812 جایی بوده که افسران نظامی انگلیسی در آن تعلیم دیده‌اند می گوید: «در کنار افسران انگلیسی، سالهاست که شمار زیادی از کادر‌های خارجی نیز در مدرسه سندهرست تعلیم نظامی می‌بینند دختر و پسران جوانی که اغلب از خانواده‌های طراز اول خاورمیانه هستند از جمله ملک حسین، پادشاه سابق اردن.»
 
 
بنگاه خبرپراکنی انگلیس با ذکر این مساله که ارتباط مدرسه سندهرست با این کشورهای عربی به دورانی بازمی گردد که بریتانیا یک قدرت استعماری در منطقه خلیج فارس بوده می نویسد: « مایکل استیونس، معاون موسسه مطالعات امنیتی و دفاعی سلطنتی (RUSI) می‌گوید سندهرست جایی است که رهبران آینده یک دیگر را می‌شناسند و همچنین نفوذ انگلیس در منطقه خلیج فارس را بسط می‌دهد.»
 
استیونس به صراحت می گوید با تحصیل مقامات کشورهای منطقه در دانشگاه های انگلیسی به دنبال نفوذ بیشتر در منطقه است. وی ادامه می دهد: «نخبگان سیاست در منطقه خلیج فارس چنان توجهی به بریتانیا می‌کنند که به دیگر کشورهای همسنگ ما مثلا فرانسه نمی کنند. این موضوع به ما قابلیتی فراتر از توانایی‌ها و وزن حقیقی ما می دهد. این قابلیت به سبب وجود افرادی است که مدتی را در بریتانیا گذرانده و همچنان با همکلاسی‌ها و معلمان خود در ارتباط هستند.»
 
رژیم های منطقه که خود را مدیون کمک های انگلیس می‌دانند علاوه بر خرید سلاح و تجارت با این کشور به مدرسه دوران تحصل خود نیز علاقه مندی فراوان نشان می دهند. مدرسه سندهرست در سال ۲۰۱۲ برای ساخت یک خوابگاه تازه دانشجویان حدود ۲۵ میلیون دلار از امارات متحده عربی کمک مالی گرفت این ساختمان به نام شیخ زاید نخستین پادشاه امارات نامگذاری شد.
 
بازدید امیر پیشین قطر در سال ۲۰۰۴ از سندهرست
 
در مارس ۲۰۱۳ مرکز ورزشی سندهرست پس از دریافت کمکی نزدیک به پنج میلیون دلار از سوی امیر بحرین، که خود پیشتر از این مدرسه فارغ التحصیل شده، "سالن شیخ حمد" نام گرفت.
 
پیتر سینکاک که ریاست انجمن دوستی بحرین و بریتانیا را به عهده دارد می گوید امیر بحرین که همواره نظر مساعدی نسبت به سندهرست دارد و حدود ۲۰ تن از اعضای نزدیک خانواده اش از این مدرسه فارغ التحصیل شده اند.
 
مریم الخواجه، رییس موقت مرکز حقوق بشر بحرین در این خصوص می گوید: «مردم در آینده می بینند که بریتانیا چگونه اوضاع خاورمیانه را به هم ریخت چون می خواست به جای ایستادن پای ارزش‌های حقوق بشر و دموکراسی، جت‌های تایفون بیشتری به بحرین بفروشد.»
 
مایکل کاکرل به تبعات تحصیل این افراد در انگلیس اشاره می کند. این روزنامه نگار با اشاره به دوران تحصیل معمر قذافی، دیکتاتور پیشین لیبی، در یک مدرسه نظامی دیگر بریتانیا در سال ۱۹۶۶ نوشته است می گوید: «سه سال بعد از آن قذافی با دانش نظامی که در این مدرسه آموخته بود قدرت را در کشورش تصاحب کرد.»
 
در سال ۲۰۱۳ هم نظیر چنین اتفاقی در مصر روی داد. هنگامی که سرهنگ احمد علی فارغ التحصیل مدرسه سندهرست در سال ۱۹۹۰ به عنوان یکی از نظامیان عالی رتبه مصری محمد مرسی، رییس جمهور اسلامگرا، را از کار برکنار کرد.
 
آرتور دنارو مشاور اسبق امور خاورمیانه وزیر دفاع بریتانیا و یکی از سران مدرسه سندهرست به ذکر خاطره ای از مراسم تشییع جنازه ملک حسین پادشاه اردن می پردازد. وی می گوید: «در آن تشییع جنازه تقریبا رهبران همه جهان بودند و نخست وزیر ما تونی بلر هم بود. او دید که من چگونه با بسیاری از رهبران کشورهای مختلف در حال صحبت هستم افرادی مثل سلطان برونئی، سلطان عمان، بحرینی‌ها و سعودی ها. تونی بلر یک لحظه از من پرسید تو چطور همه اینها را می شناسی؟ و پاسخ من این بود که این افراد همگی در سندهرست بوده اند.»
 
 
امروزه بیش از هر کشوری، سندهرست کادرهای افسری امارات متحده عربی را تعلیم می دهد. بنا به آمار ورودی ماه مه ۲۰۱۴ اکنون ۷۲ کادر خارجی در این مدرسه در حال تحصیل هستند که حدود ۴۰ درصدشان از خاورمیانه آمده اند.
 
همانگونه که استیونس، معاون موسسه مطالعات امنیتی و دفاعی انگلیس گفت تحصیل در دانشگاه‌های سلطنتی انگلیس باعث شده است تا این کشور وزنی بیشتر از آنچه که باید در منطقه داشته باشد و راحت‌تر از کشورهایی چون فرانسه که از رقبای تاریخی انگلیس در این منطقه بودند بر سیاست های کشورهای خاورمیانه تاثیر بگذارند. باید علت بسیاری از هماهنگی‌ها در منطقه از اردن تا امارات با سیاست های خصمانه روباه پیر را برنامه های بلندمدتی دانست که آنها برای خانواده هایی قدرتمندان و کسانی که در آینده قرار است قدرت را در آن کشورها در دست بگیرند جست.