هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
پنجشنبه، 9 فروردين 1403
ساعت 06:19
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

دوشنبه 12 آذر 1397 ساعت 18:51
دوشنبه 12 آذر 1397 18:18 ساعت
2018-12-3 18:51:20
شناسه خبر : 300468
در کنگره حزب کارگزاران باید از روحانی و سیاست‌هایش به بدترین شکل ممکن انتقاد هم بشود. چرا که در طول این چندماه استراتژی اصلاح‌طلبان و اعضای کارگزاران، نقد روحانی و فاصله گرفتن از دولت بوده. آن‌‌ها عبور از روحانی را تنها شانس خود برای ماندن در قدرت و حکومت معرفی می‌کنند و آن را در روزنامه‌های و رسانه‌ها خود به وضوح می‌گویند.
در کنگره حزب کارگزاران باید از روحانی و سیاست‌هایش به بدترین شکل ممکن انتقاد هم بشود. چرا که در طول این چندماه استراتژی اصلاح‌طلبان و اعضای کارگزاران، نقد روحانی و فاصله گرفتن از دولت بوده. آن‌‌ها عبور از روحانی را تنها شانس خود برای ماندن در قدرت و حکومت معرفی می‌کنند و آن را در روزنامه‌های و رسانه‌ها خود به وضوح می‌گویند.
گروه سیاسی-رجانیوز: سومین کنگره حزب کارگزاران سازندگی پنجشنبه ۸ آذر با حضور محسن هاشمی، رییس شورای مرکزی، غلامحسین کرباسچی دبیر کل حزب، سعید لیلاز و دیگر اعضای این حزب در سالن همایش‌های رایزن برگزار شد تا در آن اعضای جدید شورای مرکزی حزب کارگزاران انتخاب شوند. در این کنگره اما حرف‌های سعید لیلاز از اقتصاددانان حزب کارگزاران نکات قابل توجهی در خود داشت. نکاتی که بیش از همه گریبان خود کارگزارانی‌ها را به عنوان حامیان سرسخت روحانی خواهد گرفت.
 
به گزارش رجانیوز سعید لیلاز در سومین کنگره حزب کارگزاران سازندگی در طی سخنانی به شدت از سیاست‌‌های اقتصادی روحانی انتقاد کرده  و با اشاره به این نکته که ما در جریان دولت روحانی شاهد غارت سازمان یافته در ایران بودیم، گفته است:
«ظرف ۱۰ ماه گذشته حدود ۳۰ میلیارد دلار گم و دزدیده شد و حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان پول در شبکه بانکی که از آن به عنوان مرکز فساد یاد می‌شود، پنهان شده است.»
 
لیلاز با بیان این عقیده که بعد از تحریم‌ها عملکرد دولت و نظام سیاسی شامل مجلس ناشیانه و سردرگم بود، در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید:
« انگار یک عده دبیرستانی از پشت میز به زور مسئول شدند و قرار است کشور را در مقابل تحریم‌ها مدیریت کنند. انگار نه انگار که مجرب‌ترین مسئولان و کادر در دنیا در برابر تحریم‌ها وجود دارد. به استثنای کوبا هیچ کشوری همچون ایران با تحریم‌ها مواجه نبود.»
 
این سخنان سعید لیلاز عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران است که بعد از انتخابات 96 به صراحت مدیران دولت را دبیرستانی می‌خواند و سخن از گمشدن میلیاردها تومان پول می‌کند. این سخنان که به صورت‌های مختلف در این سالها تکرار شده است و اعتراف لیلاز سندی محسوب می‌شود بر صحت نقدهای منتقدان از ناکارآمدی دولت و بی‌تدبیری در اقتصاد! اما سوال اینجاست که کارگزارانی‌‎ها چرا تازه بعد از شکست اقتصادی دولت و عیان شدن ناکارآمدی حسن روحانی شروع به انتقادات صریح از دولت می‌کنند.
 
آقای لیلاز که امروز دولت روحانی را متهم به غارت سازمان یافته می‌کند سال 93 در رثای روحانی گفته بود که او قهرمان عدالت‎‌پروری است و 30 میلیون رای دارد. نکته جالب آن است که او تا بعد از انتخابات 96 سخنی از غارت سازمان یافته و گم شدن پول‌ها نمی‌زد! و امروز در جریان سرکوب روحانی و عبور از او برای ایجاد شانس دوباره در انتخابات‌های بعدی شروع به انتقادهای افشاگرایانه می‌کند. 
 
لیلاز در ادامه صحبت‌هایش این بار با بیانی تحقیرآمیزتر می‌گوید:
«رذیلانه‌ترین دروغ این است که بگوییم تورم ۴۰ درصدی امروز حاصل تحریم است، در حالی که چنین نیست... شبکه بانکی کشور به عنوان مرکز فساد در کشور مقصر است، نرخ تورم در شش ماه گذشته بیش از مجموع نرخ تورم در سال‌های گذشته دولت روحانی بوده و بی عملی دولت روحانی در این مورد عجیب است»
 
اتفاقا بیان این نکته که اثر تحریم‌ها به آن میزانی نیست که روحانی و دولت برای مردم تصویر می‌کنند را نیز کارشناسان اقتصادی بارها گفته بودند و باز هم آقای لیلاز همان حرف‌های درست را با چندسال اختلاف بیان می‌کند. 
 
البته گویا سعید لیلاز فراموش کرده که سال 93 و در جریان تماس تلفنی روحانی با اوباما به تعریف و تمجید از این حرکت روحانی پرداخته بود و در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشته بود: 
«مشاهده می‌کنیم که به محض مکالمه تلفنی بین روحانی و اوباما و سیاست جدید روحانی، ثبات و پیش‌بینی‌پذیری به بازار اقتصاد ایران حکمفرما شده است و در نتیجه ما شاهد کاهش شدید تورم به خصوص در حوزه مواد غذایی هستیم» 
 
این درحالیست که این سخن همان زمان نیز نادرست بود و خبرگزاری فارس در یادداشتی انتقادی به سخنان لیلاز واکنش نشان داده بود و نوشته بود:
« وی(لیلاز) همچنین در حالی مدعی کاهش تورم در حیطه مواد غذایی شده است که گران شدن نان و حتی گران شدن آب معدنی و گوجه فرنگی؛ مسئله‌ای نیست که قابل لاپوشانی و انکار در مقابل چشمان باز مردم را داشته باشد.این در حالی است که شاید منظور آقای لیلاز نیز همانند برخی دولتیان از کاهش تورم، کاهش افزایش توّرم منتهی به تنش اقتصادی بوده باشد که البته همین مسئله نیز در ماجرای گرانی یک‌باره قیمت گوجه‌فرنگی و نیز تناقض‌گویی‌ها پیرامون اینکه دولت مخالف افزایش قیمت نان است اما اجازه آنرا می‌دهد! مورد خدشه واقع شد.»
 
نکته قابل توجه آن است که لیلاز در آن زمان و برای دفاع از عملکرد نا به جای روحانی و تماس او با اوباما، تورم را اثر تحریمها می‌دانست. و اینک او در سال97 تورم ناشی از تحریم را یک دروغ رذیلانه می‌خواند.
 
البته مشخص است که در کنگره حزب کارگزاران باید از روحانی و سیاست‌هایش به بدترین شکل ممکن انتقاد هم بشود. چرا که در طول این چندماه استراتژی اصلاح‌طلبان و اعضای کارگزاران، نقد روحانی و فاصله گرفتن از دولت بوده. آن‌‌ها عبور از روحانی را تنها شانس خود برای ماندن در قدرت و حکومت معرفی می‌کنند و آن را در روزنامه‌های و رسانه‌ها خود به وضوح می‌گویند. 
 


دیدگاه کاربران

آقای لیلاز
بخش عمده عمر شما کذشته باید به فکر سرای دیگر باشی نه بازی سیاسی
اگر صادق هستی چرا این حرف ها را دوسال قبل نمی زدی
چرا با تمام وجود از کسی حمایت کردی که می دانستی توان مدیریت اجرایی کشور را ندارد