هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
پنجشنبه، 9 فروردين 1403
ساعت 04:28
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

شنبه 19 آبان 1397 ساعت 10:51
شنبه 19 آبان 1397 10:41 ساعت
2018-11-10 10:51:49
شناسه خبر : 298297
منطقه راهبردی «کیلومتر 10» از اهداف ائتلاف سعودی بود که پس از درگیری های سنگین به اشغال نیروهای مزدور درآمد و در نتیجه مسیر ارتباطی « صنعاء-الحدیده» مسدود شد.
منطقه راهبردی «کیلومتر 10» از اهداف ائتلاف سعودی بود که پس از درگیری های سنگین به اشغال نیروهای مزدور درآمد و در نتیجه مسیر ارتباطی « صنعاء-الحدیده» مسدود شد.
گروه بین الملل-رجانیوز: نیروهای مزدور تحت حمایت ائتلاف غربی - عربی - صهیونیستی در ماه های گذشته تلاش زیادی کردند تا شهر ساحلی الحدیده را در غرب یمن به اشغال دربیاورند و ارتباط یمن را با دنیای خارج قطع کنند.
 
نیروهای مزدور در این عملیات از پشتیبانی نیروهای مستشاری، یگان های هوایی و دریایی ائتلاف برخوردار بودند اما تلاش های آنان با واکنش های قاطع نیروهای ارتش و رزمندگان انصارالله ناکام ماند و شکست های سنگینی را در این محور متحمل شدند.
 
تنها دستاورد میدانی نیروهای مزدور در ماه های گذشته به اشغال برخی مناطق در نوار ساحلی استان الحدیده و رسیدن به نزدیکی های فرودگاه الحدیده منتهی شد و رویای آنان برای اشغال شهر الحدیده به واقعیت نپیوست.
 
نیروهای مزدور شورشی تحت حمایت ائتلاف پس از شکست های متوالی در حومه فرودگاه الحدیده، از اوایل پاییز امسال تغییر تاکتیک دادند و با شروعی عملیات گسترده یک بار دیگر شانس خود را برای اشغال استان ساحلی الحدیده آزمایش کردند.
 
به گزارش گروه بین الملل رجانیوز، نیروهای مزدور در عملیات جدید، قطع ارتباط جاده راهبردی « صنعاء - الحدیده» را در حومه شرقی فرودگاه الحدیده در دستور کار قرار دادند تا مسیر انتقال نیرو، تجهیزات نظامی و کالاهای اساسی مسدود شود.
 
منطقه راهبردی « کیلومتر 16» به عنوان دروازه شرقی برای ورود به فرودگاه شهر ساحلی الحدیده اولین هدف نیروهای مزدور شورشی برای قطع ارتباط جاده « صنعاء - الحدیده» بود و حملات گسترده ای برای اشغال این نقطه راهبردی انجام شد . نیروهای مزدور هر چه در توان داشتند برای اشغال این منطقه مهم و راهبردی به میدان آوردند اما تلاش های آنان برای مسدود کردن مسیر انتقال نیرو و تجهیزات از پایتخت یمن (شهر صنعاء) به استان الحدیده ناکام ماند.
 
 
ائتلاف غربی - عربی - صهیونیستی به خوبی می دانست برای اشغال شهر ساحلی الحدیده و قطع ارتباط یمن با دنیای خارج باید مسیر « صنعاء - الحدیده» مسدود شود و با وجود این که در تصرف منطقه راهبردی کیلومتر 16 ناکام ماند اما باز هم با تلاش هایش در محور دیگر ادامه داد.
 
منطقه راهبردی «کیلومتر 10» در حد فاصل منطقه « کیلومتر 16 و حومه شرقی فرودگاه الحدیده» هدف دیگر ائتلاف بود که پس از درگیری های سنگین به اشغال نیروهای مزدور درآمد و در نتیجه مسیر ارتباطی « صنعاء - الحدیده» مسدود شد.
 
زمانی که منطقه مهم « کیلومتر 10» به اشغال درآمد، برخی کارشناس های میدانی پیش بینی می کردند که نیروهای مزدور در گام نخست به سمت حومه شرقی شهر و فرودگاه الحدیده حرکت خواهند کرد اما این گمانه زنی ها اشتباه از آب درآمد.
 
نیروهای مزدور پس از اشغال منطقه مهم « کیلومتر 10» براساس نقشه از پیش تعیین شده به سمت محور شمالی تغییر مسیر دادند و با اشغال مناطق بیابانی موفق شدند خود را به شمال شرق شهر الحدیده برسانند تا نقشه ائتلاف غربی - عربی - صهیونیستی آشکار شود.
 
به گزارش گروه بین الملل رجانیوز، رسیدن نیروهای مزدور به شمال شرق شهر الحدیده به این معنا بود که آنان درصدد هستند نیروهای یمنی را دور بزنند و با ادامه پیشروی ها در این محور، شهر الحدیده را محاصره کنند.
 
البته نباید فراموش کرد که پیشروی نیروهای مزدور با کمک های بی سابقه یگان های هوایی و دریایی ائتلاف به دست آمده و براساس اطلاعات به دست آمده مواضع نیروهای یمنی در جریان اشغال منطقه کیلومتر 10و مناطق حومه نزدیک به 150 مرتبه هدف حملات هوایی و دریایی قرار گرفت.
 
نیروهای مزدور در جریان درگیری های سنگین 72 ساعت گذشته توانستند دانشگاه مهندسی را در شمال شرق شهر الحدیده به اشغال دربیاورند و خود را به ورودی های محله « 7 جولای» برسانند.
 
به گفته منابع میدانی، نیروهای مزدور تلاش زیادی کردند به پیشروی ها در امتداد شمال شرق شهر الحدیده ادامه دهند اما با واکنش و مقاومت نیروهای ارتش و رزمندگان انصارالله تاکنون ناکام مانده اند و راهبرد آنان برای محاصره شهر الحدیده به نتیجه ای نرسیده و درگیری ها همچنان ادامه دارد.
 
نیروهای مزدور زمانی که دریافتند پیشروی ها در محور شمال شرق شهر الحدیده به سختی صورت می گیرد، جبهه جدیدی را شعله ور کردند و عملیات جدیدی را در محور غربی منطقه « کیلومتر 10» آغاز کردند.
 
به گزارش گروه بین الملل رجانیوز، پس از درگیری های سنگین 24 ساعته در نهایت منطقه راهبردی « کیلومتر 7» و محله «الغراسی» را در محور شرقی شهر الحدیده به اشغال نیروهای مزدور درآمد. براساس اعلام منابع میدانی، همزمان با درگیری ها در محور شمال شرق و شرق شهر الحدیده، نیروهای ارتش و رزمندگان عملیات گسترده ای را برای متوقف کردن پیشروی نیروهای مزدور آغاز کردند.
 
قطع خطوط امداد رسانی به نیروهای مزدور در محور شمال شرق و شرق شهر الحدیده بهترین گزینه نیروهای یمنی برای تغییر معادله قدرت در میدان نبرد بود که در ساعات گذشته اجرایی شد و البته نتایج قابل قبولی هم به دست آمد.
 
به گفته منابع میدانی، نیروهای ارتش و رزمندگان انصارالله عملیات را از 4 محور در حومه جنوبی شهر الحدیده آغاز کردند و پس از درگیری های سنگین موفق شدند با بازپس گیری مناطق « «الجبلیه، الفازه، الجاح و تحیتا» مسیرهای امداد رسانی به نیروهای مزدور را در محور شمال شرق و شرق شهر الحدیده مسدود کنند.
 
به گزارش گروه بین الملل رجانیوز، اگر قطع مسیر امداد رسانی به نیروهای مزدور ادامه یابد بدون شک خطر محاصره شهر الحدیده رفع می شود و دومین شکست بزرگ ائتلاف غربی - عربی - صهیونیستی برای قطع ارتباط یمن با دنیای خارج به ثبت می رسد آن هم در زمانی که نیروهای یمنی با کمترین امکانات در حال مقاومت هستند و تمامی راهها برای کمک به آنان مسدود شده است.