هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
جمعه، 31 فروردين 1403
ساعت 06:51
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

پنجشنبه 17 آبان 1397 ساعت 14:10
پنجشنبه 17 آبان 1397 13:59 ساعت
2018-11-8 14:10:19
شناسه خبر : 298182
 احساس ترس و عجز دربرابر تحریم‌ها از قدیم الایام توسط غربگرایان و اصلاح‌طلبان به زبان‌های مختلف نوشته و گفته شده است و این تئوری جدید اصلاح‌طلبان که باید درمقابل تحریم احساس عجز و ناتوانی کرد یک طنز تلخ به حساب می‌آید.
احساس ترس و عجز دربرابر تحریم‌ها از قدیم الایام توسط غربگرایان و اصلاح‌طلبان به زبان‌های مختلف نوشته و گفته شده است و این تئوری جدید اصلاح‌طلبان که باید درمقابل تحریم احساس عجز و ناتوانی کرد یک طنز تلخ به حساب می‌آید.

گروه سیاسی- رجانیوز: اخیرا که صفحات روزنامه‌ها را ورق می‌زنی و یا در سایت‌های مختلف به خواندن اخبار و مصاحبه‌ها مشغول می‌شوی، بیش از هر زمان دیگری به تناقضاتی  بر می‌خوری که گویا دیگر به سبک رسانه‌های غربگرا در دوران شکست سیاسی و اقتصادی دولت مطبوعشان بدل شده است.

به گزارش رجانیوز سایت جماران که زیر نظر حسن خمینی به فعالیت سیاسی مشغول است اخیرا مصاحبه‌ای را با علی خرم، نماینده پیشین ایران در دفتر اروپایی سازمان ملل و از نزدیکان دولت روحانی منتشر کرده است که در آن خرم مدعی می‌شود که باید در مقابل تحریم‌ها عجز و لابه کنیم تا به مقصود برسیم. خرم در این مصاحبه می‌گوید:

«اگر سیاست کشور این باشد که تحریم ها هیچ اثری بر اقتصاد و مردم کشور ما ندارد، دیپلمات‌های ما نمی توانند در عرصه های بین المللی تبلیغ کنند که این تحریم ها مضرّ و غیر انسانی هستند و بر آن اساس کاری کنند که جهان متوجه غیر انسانی بودن رفتار دونالد ترامپ شود»

خرّم همچنین می‌گوید:

«به نظر می رسد تمام مقامات ما این طور منعکس می‌کنند که این تحریم ها هیچ صدمه‌ای به ما نمی‌زند و هیچ مشکلی وجود ندارد. دیپلمات هم در این زمین می تواند بازی کند و نمی‌تواند زمین دیگری برای خود باز کند»

این دیپلمات وابسته به اردوگاه اصلاح‌طلبی می‌گوید که اگر اهمیت تحریم‌ها مشخص نشود، آن وقت جهان نمی‌فهمد که ما در چه سختی و مشقتی زندگی می‌کنیم.

نکته جالب توجه آن‌جاست که علی خرم خود سه سال پیش در یادداشتی تقریبا تحریم‌ها را بی اثر خوانده بود و نوشته بود:

«تحقیقات دانشگاهی نشان می‌دهد تنها 23 درصد این وضعیت اقتصادی به خاطر تحریم‌های بین‌المللی بوده و بقیه آن به جهت سوء مدیریت دولت(سابق)، دامنگیر کشور شده است»

همانطور که خرم به آن اعتراف کرده، تحریم‌ها اثری بیش از 20 درصد بر اقتصاد کشور ندارند و عامل اصلی مشکلات، بی‌کفایتی مسئولان و عدم توانایی برای مدیریت درست کشور و سامان بخشی به فضای اقتصادی است. البته اصلاح‌طلبان نشان داده‌اند که خیلی به دنبال حقیقت و راه درست برای برون رفت از مشکلات کشور نیستند و همانطور که اخیرا در جلسه خصوصی با روحانی اعلام ‌کردند، بیش‌تر به دنبال پیروزی بر انتخابات‌های کشور هستند تا خدمت به مردم.

از طرفی دیگر عجز و ناله دربرابر تحریم‌ها از طرف اصلاح‌طلبان و روحانی مسبوق به سابقه است. گویا خرم فراموش کرده که اصلاح‌طلبان و روحانی قبل از خروج امریکا از برجام تا توانسته‌اند در مقابل تحریم‌ها عجز و لابه کرده‌اند! حسن روحانی از همان ابتدای تبلیغات ریاست جمهوری دوره یازدهم با صدای بلند اعلام می‌کرد که مشکلات کشور ناشی از تحریم‎‌های امریکاست و او می‌تواند برای همیشه با گفتگو مشکلات را حل کند.

حسن روحانی هفدهم خردادماه 1394 در مراسم دهمین دوره جایزه ملی محیط زیست، گفته بود:

«اینکه می گوییم تحریم ظالمانه باید از بین برود بعضی ها چشم هایشان را زیاد نچرخانند! تحریم های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید. تا مسئله محیط زیست حل سود. تا اشتغال جوانان حل شود. تا صنعت جامعه حل شود. تا آب خوردن مردم حل شود. تا منابع آبی زیاد شود. تا بانک های ما احیا شود»

همچنین حسن روحانی در قصه‌پردازی دیگری در مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای،‌ مورخ یکشنبه 20 فروردین ماه سال 1396 گفته بود:

 «برجام یک ابر است. این ابر برای اینکه بخواهد ببارد و سرزمین ما را پرآب کند، این جنگل ها، سروها و مراتع است که این ابر را وادار به باران می کنند. اگر پائین سبزه، گل و درخت نباشد، ابر نخواهد بارید. بارش این ابر با این گل ها بود.»

روحانی از برجام و توافق هسته‌ای برای رفع تحریم‌ها دستاوردی ساخته بود که با شکست عینی این دستاورد، روحیه عمومی ازبین رفت و دلار با بی‌کفایتی و عدم انسجام درونی به عددهای نجومی رسید. این‌ها مگر ابراز عجز و لابه دربرابر تحریم‌ها نبود؟

مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی 26 خرداد 1394 در مراسم رونمایی از کتاب تاریخ جامع ایران که در مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی برگزار شده بود، درباره تحریم‌ها گفته بود:

«عده‌ای حرف‌های عجیب و غریب می‌زنند که ما می‌‌خواهیم خودمان به دانش دست پیدا کنیم و این در حالی است که تحریم‌ها پدر مردم را در آورده است اکثر مردمی که مزدبگیر هستند تحریم‌ها استخوان‌های آنها را خرد کرده است.»

بنابراین  احساس ترس و عجز دربرابر تحریم‌ها از قدیم الایام توسط غربگرایان و اصلاح‌طلبان به زبان‌های مختلف نوشته و گفته شده است و این تئوری جدید اصلاح‌طلبان که باید درمقابل تحریم احساس عجز و ناتوانی کرد یک طنز تلخ به حساب می‌آید. آمریکا نه تنها از برجام عبور کرد که امروز کشورهای مرتبط با ایران را هم تهدید می‌کند و در این بین نه قوانین بین المللی و نه هیچ چیز دیگری نتوانست جلوی امریکا و خوی استکباری او را بگیرد.

پس همانگونه که دیپلمات اصلاح‌طلب،خرم سال‌ها قبل اعلام کرده است، این تحریم‌ها نیستند که وضعیت اقتصادی کشور را آشفته می‌کنند؛ بلکه مدیریت غلط و عدم انسجام درونی مهم‌ترین عامل شکست دولت روحانی در فضای اقتصادی و اجتماعی کشور است.