هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
جمعه، 10 فروردين 1403
ساعت 12:32
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

شنبه 20 مرداد 1397 ساعت 19:17
شنبه 20 مرداد 1397 19:14 ساعت
2018-8-11 19:17:12
شناسه خبر : 291031
ائتلاف به رهبری عربستان سعودی با حمله به یک اتوبوس که حامل کودکان یمنی بوده است سبب شهادت شمار زیادی از غیر نظامیان شده است.
سازمان صلیب سرخ به نقل از منابع بیمارستانی در استان صعده، در شمال یمن گفته است که در جریان حمله جنگنده های رژیم سعودی ، یک اتوبوس حامل دانش آموزان یمنی در منطقه «ضحیان» واقع در استان صعده بمباران کردند. در این حمله ۴۷ دانش آموز یمنی شهید و ۷۷ تَن دیگر به شدت زخمی شدند که حال شماری از آنها وخیم گزارش شده است. بیشتر این کودکان زیر ده سال داشتند.
ائتلاف به رهبری عربستان سعودی با حمله به یک اتوبوس که حامل کودکان یمنی بوده است سبب شهادت شمار زیادی از غیر نظامیان شده است. سازمان صلیب سرخ به نقل از منابع بیمارستانی در استان صعده، در شمال یمن گفته است که در جریان حمله جنگنده های رژیم سعودی ، یک اتوبوس حامل دانش آموزان یمنی در منطقه «ضحیان» واقع در استان صعده بمباران کردند. در این حمله ۴۷ دانش آموز یمنی شهید و ۷۷ تَن دیگر به شدت زخمی شدند که حال شماری از آنها وخیم گزارش شده است. بیشتر این کودکان زیر ده سال داشتند.
گروه بین الملل- رجانیوز: ائتلاف به رهبری عربستان سعودی با حمله به یک اتوبوس که حامل کودکان یمنی بوده است سبب شهادت شمار زیادی از غیر نظامیان شده است.
 
سازمان صلیب سرخ به نقل از منابع بیمارستانی در استان صعده، در شمال یمن گفته است که در جریان حمله جنگنده های رژیم سعودی ، یک اتوبوس حامل دانش آموزان یمنی در منطقه «ضحیان» واقع در استان صعده بمباران کردند. در این حمله ۴۷ دانش آموز یمنی شهید و ۷۷ تَن دیگر به شدت زخمی شدند که حال شماری از آنها وخیم گزارش شده است. بیشتر این کودکان زیر ده سال داشتند.
 
این اطلاعیه جزئیات بیشتری در این مورد نداده است.
 
این بیانیه هشدار می‌دهد که براساس قوانین بین‌المللی در عملیات جنگی باید از غیرنظامیان و به خصوص کودکان حفاظت به عمل ‌آید.
 
با وجود انتشار تصاویر کشته و زخمی شدن ده‌ها کودک در این حمله، همانطور که انتظار می‌رفت ائتلاف سعودی از این اقدام دفاع کرده و آن را قانونی خواند. سرهنگ «ترکی المالکی»، سخنگوی این ائتلاف پنجشنبه بعد از حملات جنگنده‌های سعودی به شمال یمن، گفت که این حمله «اقدامی نظامی و مشروع» بوده است.
 
به نوشته روزنامه سعودی «عکاظ»، المالکی همچنین گفت که حمله امروز ائتلاف سعودی به غیر نظامیان و دانش آموزان یمنی براساس قوانین بین‌المللی حقوق بشر صورت گرفت.
 
او مدعی شد که این حمله در واکنش به یک حمله موشکی به شهر «جیزان» واقع در عربستان سعودی بوده است. این در حالی است که بر اساس قوانین جنگی حمله به مناطق غیرنظامی تحت هر عنوان غیرقانونی است.
 
شبکه الجزیره قطر به نقل از یونیسف نوشت: «دیگر هیچ توجیهی برای ائتلاف سعودی بعد از کشتار شماری از کودکان در حمله به صعده یمن نمانده است».
 
«محمد علی الحوثی» رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در واکنش به این اقدام سعودی‌ها، دو کشور آمریکا و انگلیس را «مسئول اصلی این جنایت» دانست، چراکه ائتلاف سعودی با سلاح، جنگنده و حمایت لجستیکی این دو کشور بیش از سه سال است که در حال بمباران مداوم یمن است.
 
در همین رابطه روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» در واکنش به این حمله در سرمقاله خود با عنوان « آیا این بچه ها، موشک‌های بالستیک را از اتوبوس کهنه و اوراقی خود شلیک کردند؟»، سکوت جامعه بین المللی و حمایت‌های آمریکا را عامل تداوم جنایات جنگی ائتلاف سعودی در یمن توصیف کرد.
 
در این یادداشت آمده است: از زمان آغاز جنگ تقریبا چهار ساله، برای ما و شاید بسیاری مانند ما دشوار است، استانداردهای رسانه‌ای و اخلاقی را درک کنیم که سخنگویان ائتلاف عربستان سعودی،اماراتی در دفاع از حملات مدرن‌ترین، گرا‌ن‌ترین و مرگبارترین جنگنده‌هایشان به اهداف غیرنظامی در یمن بکار می‌گیرند، بنابراین آیا همانطور که همیشه می‌گویند، این حملات با قوانین بین المللی بشردوستانه و قوانین عرفی آنها سازگار است؟
 
در طول چهار سال جنگ، ائتلاف می‌گوید که هواپیماها و حملات آن همه اقدامات احتیاطی لازم را برای جلوگیری از کشته شدن غیرنظامیان انجام می‌دهد، اما ادامه قتل عام‌ها در صعده و الحدیده همچنان ثابت می‌کند که این ادعاها کاملا نادرست است بخصوص که لیست بالا بلندی از حملات ائتلاف به بیمارستان‌ها، بازارها، مدارس، ، مجالس عزا و سالن های جشن شادی و عروسی مردم یمن در طول چهار سال گذشته وجود دارد.
 
رای الیوم تاکید کرد: این قتل عام‌ها جنایات جنگی است که توسط هواپیماهای ساخت آمریکا رخ می‌دهد، رهبر جهان آزاد که در کشورهایمان برای دموکراسی و ارزش‌های عدالت و حقوق بشر مداخله می‌کند و در عین حال ده ها هزار نفر را به قتل می‌رساند یا به طور مستقیم یا با حمایت از طرف‌هایی نظیر ائتلاف که در روز روشن غیرنظامیان را قتل عام می‌کنند و متاسفانه هستند، عرب‌هایی که برای آنها کف می‌زنند.
 
همچنین «برنی سندرز» سناتور دموکرات آمریکایی روز پنج‌شنبه در واکنش به حمله مرگبار ائتلاف سعودی به اتوبوس حامل دانش‌آموزان یمنی، بار دیگر از دولت آمریکا خواست حمایت از حملات به یمن را پایان دهد.
 
سندرز با به اشتراک‌گذاری مطلبی درباره کشته و زخمی شدن ده‌ها دانش‌آموز یمنی در حمله روز گذشته ائتلاف سعودی در شهر «ضحیان» استان «صعده»، در صفحه فیسبوک خود نوشت: «ایالات متحده با پشتیبانی از جنگ ائتلاف سعودی در یمن از طریق ارائه تسلیحات، سوخت‌رسانی هوایی و کمک به هدف‌یابی، در این قساوت شریک است.»
 
وی که از معدود سناتورهای ضدجنگ آمریکایی است و پیش از این هم با مداخله نظامی واشنگتن در غرب آسیا مخالفت کرده، افزود: «هیچ‌کس نمی‌تواند واقعا ادعا کند که حمایت ما از این جنگ واقعا مایه امنیت بیشتر ماست. در واقع، خلافش درست است. این جنگ نه تنها دارد نفرت از ایالات متحده را تحریک می‌کند، بلکه همانطور که از گزارش‌های جدید دریافته‌ایم، ائتلاف سعودی با القاعده یمن، یعنی یکی از خطرناک‌ترین شاخه‌ای این گروه تروریستی که هدفش را حمله به ایالات متحده اعلام کرده، معاملاتی داشته است.»
 
سندرز در پایان نوشت: «وقت آن است که به حمایت از این جنگ پایان داده و تلاش‌هایمان را بر یک آتش‌بس با وساطت سازمان ملل متحده و راهکاری دیپلماتیک، متمرکز کنیم.»
 
سازمان ملل امروز جمعه با صدور بیانیه‌ای در پی حمله هوایی دیروز ائتلاف سعودی به صعده اعلام کرد، هرگونه‌ای حمله‌ای که مستقیما غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد، «جنایت جنگی» است.
 
در این بیانیه آمده است که «از طرف‌های درگیر در یمن می‌خواهیم که به قوانین بین المللی احترام بگذارند.»
 
به گزارش الجزیره، در ادامه بیانیه تاکید شده که «بیشترین قربانیان غیرنظامیان یمنی کسانی هستند که در حملات هوایی ائتلاف عربی به رهبری عربستان هدف قرار گرفته‌اند.»
 
صندوق کودکان سازمان ملل – یونیسف – نیز این حمله را “مغایر وجدان” توصیف کرده و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، خواستار انجام تحقیقات در این زمینه شده‌ است.
 
سخنگوی دبیرکل سازمان ملل نیز دیشب به نمایندگی از دبیرکل این سازمان بیانیه‌ای منتشر و جنایت ائتلاف سعودی در حمله به اتوبوس دانش‌آموزان در شهر «ضحیان» یمن را محکوم کرد.
 
به گفته «فرحان حق»، آقای «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل خواستار انجام «تحقیقات مستقل و فوری درباره این حادثه» است.
 
«محمد علی الحوثی» رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در توئیتی، از این پیشنهاد استقبال و اعلام کرد که آماده همکاری با تیم خقیقت‌یاب هستیم.
 
استقبال این مقام بلندپایه یمنی در حالی است که سرهنگ «ترکی المالکی»، سخنگوی این ائتلاف پنجشنبه بعد از حملات جنگنده‌های سعودی به شمال یمن، گفت که این حمله «اقدامی نظامی و مشروع» بوده است.
 
وی نگفته است که حمله به غیرنظامیان و دانش آموزان در چه صورتی می‌تواند مشروع تلقی شود.
 
در همین رابطه بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که حادثه تلخ و تاسف‌بار روز گذشته نشانه بارزی از بی‌کفایتی رژیم آل سعود در اداره امور حجاج بیت‌الله‌ الحرام است و باید اداره این امور توسط مسلمانان جهان از سران وهابی آل‌سعود گرفته شود.
 
در واقع باید گفت که رژیم سفاکی که مشغول کشتار مردم بی‌گناه یمن است و راه را بر ملت مسلمان یمن برای حضور در سرزمین وحی می‌بندد طبیعی است که دیگر وقتی برای برنامه ریزی جهت اداره امور حجاج ندارد .