هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
يكشنبه، 10 مهر 1401
ساعت 20:36
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

شنبه 21 فروردين 1395 ساعت 13:42
شنبه 21 فروردين 1395 13:08 ساعت
2016-4-9 13:42:19
شناسه خبر : 238396
اگر آويني نبود ممكن بود برخي از تاركوفسكي به عنوان الگو در سينما ياد كنند، در حالي كه امروز فيلمي مانند «ايستاده در غبار» الگو گرفته از «روايت فتح» ساخته مي شود.
اگر آويني نبود ممكن بود برخي از تاركوفسكي به عنوان الگو در سينما ياد كنند، در حالي كه امروز فيلمي مانند «ايستاده در غبار» الگو گرفته از «روايت فتح» ساخته مي شود.

گروه فرهنگی - رجانیوز: برنامه «هفت» شب گذشته در بخش نخست خود با اجراي بهروز افخمي به مناسبت شهادت شهيد آويني، مناظره اي با حضور اميد روحاني و وحيد يامين پور برگزار كرد.

به گزارش رجانیوز؛ افخمي در ابتداي اين مناظره درخصوص سيدمرتضي آويني گفت: خلاف اينكه برخي امروزه به دنبال تصويركردن عجيب از آويني هستند و يا صرفا اين تصويرسازي ها را تكذيب كنند، از نظر من سيدمرتضي شخصيت رازگونه و كنجكاوكننده اي داشت و آدم فكر مي كرد كه او دائم بي قرار است و به طور جدي به دنبال معنايي براي زندگي و مرگ است.

وي افزود: او كنجكاوي زيادي درباره مرگ داشت. به گونه اي كه گويي هجويي به سوي مرگ داشت. نه به معناي خودكشي، بلكه در معناي شهادت. ما هرگاه در سال هاي اوليه او را مي ديديم او به شكل معصومانه اي و به دور از ريا همواره مي گفت: چرا من شهيد نمي شوم!

روحاني: فهم ما از آويني دچار تعارفات غلوشده است

در ادامه اميد روحاني، منتقد سينما و از دوستان قديمي آويني درخصوص وي گفت: درباره آويني اولين پرسش اين است كه آيا شهيد آويني غرب ستيز بود؟  قصه اين است كه بيست و چند سال از فعاليت ها و كتب هاي او گذشته است. يك عادت فرهنگي در ايران وجود دارد كه ما معمولا حقايق و واقعيات درباره يك شخصيت فرهنگي را در برخي تعارفات غلو شده مي پيچانيم و درواقع حقايق او را ناديده مي گيريم. درباره شهيد آويني هم اينگونه شده است. از بس اين غلوها صورت گرفته كه من ناخودآگاه در حالت تدافعي و نفي اين گزاره ها درآمده ام.

 



وي افزود: يك روز بالاخره ما بايد دست برداريم و بنشينيم به واقعيت بپردازيم. او مي توانسته در درجاتي ضدغرب بوده و در عين حال مي توانسته در مواردي درباره غرب مداقه كند و بيانديشد. آويني اي كه من حتي قبل از انقلاب و در كافه مي شناختم اين حالت بي قراري و با مرگ زيستن را داشت. اين حالتي كه در روزهاي آخر زندگي اش بيشتر شده بود. اين نياز به سعادت به معناي رسيدن به آن قربي كه انتظارش را داشت اين بي قراري را موجب مي شد.

وحيد يامين پور، محقق نيز درخصوص شهيد آويني بيان داشت: خصوصيت سيدمرتضي آويني اين بود كه خيلي شفاهي نبود و بسيار نوشته كتاب است. لذا تحليل او براساس نوشته هايش چيز غيرواقعي نيست. آويني مرگ آگاهي را مقدمه حكمت و حكمت را مقدمه هنر مي دانست. لذا بر اين باور بود دستيابي به نخل بلند حكمت از مسير مرگ آگاهي اتفاق مي افتد. اين نيست كه او تصور كند هنر از مسير ديگري به دست آيد. لذاست تنها اين مسير را انتخاب كرد.

يامين پور: جذابيت آويني براي من آتش زدن گذشته اش است

وي افزود: جذابيت آويني براي من اين است كه آويني به آنچه به ايمان آورده بود، كافر شد و همه نوشته هايش را آتش زد. يعني آنقدر شجاعت، صراحت و جواني دارد كه گذشته اش را آتش بزند. انقلاب اين توانايي را داشته از قلب جريان شبه روشنفكر سكولار ايشان را ياركشي كند و به دامن انقلاب بياورد.

اين پژوهشگر ادامه داد: ما بايد آويني را يك انديشمند بدانيم. او مي داند بعدها اين نوشته هايش مبناي تفكر و تحليل ديگران مي شود. چرا بايد بگذارد انديشه هايش دچار متشابهات شود. اگر چنين مي شد امروز ما بايد درباره آويني دهه 50 و 70 بحث مي كرديم. خيلي مشكل ايجاد مي شد.

 


در ادامه اميد روحاني در پاسخ به وي گفت: اتفاقا من برعكس شما ناراحتم كه آويني نوشته هايش را آتش زد. شما هم به دنبال ساخت آويني تك ساحتي هستيد. براي شناخت يك انسان بهتر بود آن نوشته ها الان بود تا بهتر اين انقلابِ او را درك مي كرديم. سيروريت آويني با گذشته اش بهتر درك مي شد. اگر نوشته هاي قبل از انقلابش امروز بود براي شما مي شد. شما يك آدم را مي گيريد حواشي اش را حذف مي كنيد اين نمي شود!

افخمي نيز بيان داشت: به نظر من آتش زدن نوشته هاي گذشته اش كار شاعرانه، حماسي و البته احساسي اي بود.
 
آويني هنرمند يا نظريه پرداز؟

مجري «هفت» با طرح پرسش آويني هنرمند يا نظريه پرداز؟ خود گفت: به نظر من آويني بيشتر هنرمند بود تا نظريه پرداز.

اميد روحاني در اين خصوص بيان داشت: مهمترين وجه نوشته هاي آويني تك گفتارهاي او براي فيلم هاي مستندش بود. برخي او را تئوريست سينمايي يا فيلسوف مي نامند من در نوشته هاي او نه تئوري سينمايي ديدم نه فلسفه ديدم. درواقع همان شاعرانگي آويني در قبل از انقلاب در حال گذر از ايمان مذهبي و دين به متوني مي رسد كه او در گفتارهاي روايت فتح دارد.

 



يامين پور پاسخ داد: آويني يكي از معلم هاي انقلاب اسلامي و در اين مسير در برخي وجوه از شهيد مطهري نيز پيشي مي گيرد. اينكه بگوئيم وي يك هنرمند شاعري بود اجحاف در اوست. شأن نظري او را بايد جدي گرفت. آويني قطعا به دنبال ارائه يك نظريه سينمايي بود. او به دنبال سنگ بناي يك تئوري جدي در سينما بود. دست كم آويني صاحب يك تئوري انتقادي در سينما و مطبق با چارچوب هاي انقلاب اسلامي بود.

وي نهايتا گفت: اگر آويني نبود ممكن بود برخي از تاركوفسكي به عنوان الگو در سينما ياد كنند، در حالي كه امروز فيلمي مانند «ايستاده در غبار» الگو گرفته از «روايت فتح» ساخته مي شود.

روحاني در انتها بيان داشت: من فكر مي كنم درباره آويني يك جوزدگي وجود دارد. ما همچنان غلو مي كنيم. همچنان برخي چيزها را زيادي باد مي كنيم و اينها در تضاد اند. در واقع آويني مستندساز نبود. در حوزه نظري هم هيچ كدام از مواردي كه مطرح كردند به علت شهادتش تبيين نيافت اما قطعا تاثير خود را گذاشت. اما ما بايد يك روز بايد بنشينيم و تك تك اين موارد را بحث كنيم.

افخمي در جمع بندي مناظره «هفت» بيان داشت: آويني براي كساني كه او را از نزديك درك كردند شخصيتي معماگونه دارد و براي كساني كه او را از نوشته هايش فهميده اند، بنا بر گرايش و تفسيرهاي هركس آويني متفاوتي خلق شده است.