هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
پنجشنبه، 30 فروردين 1403
ساعت 06:51
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

شنبه 4 خرداد 1398 ساعت 19:51
شنبه 4 خرداد 1398 19:30 ساعت
2019-5-25 19:51:11
شناسه خبر : 216600
ساختن على عليه‏‌السلام هنر پيامبر(ص) بوده است. اگر خدا می‌‏خواست كه على عليه‏‌السلام را در زمان حضرت ابراهيم عليه‌‏السلام به دنيا می‌‏آورد و به او می‌‏گفت كه او را بساز، حضرت ابراهيم عليه‌‏السلام می‌‏توانست كعبه بسازد، نه على عليه‏السلام را. حضرت ابراهيم عليه‏‌السلام بايد محل‏ زاييده شدن على عليه‏‌السلام را می‌‏ساخت. كار او ساختن على عليه‏‌السلام نبوده است.
ساختن على عليه‏‌السلام هنر پيامبر(ص) بوده است. اگر خدا می‌‏خواست كه على عليه‏‌السلام را در زمان حضرت ابراهيم عليه‌‏السلام به دنيا می‌‏آورد و به او می‌‏گفت كه او را بساز، حضرت ابراهيم عليه‌‏السلام می‌‏توانست كعبه بسازد، نه على عليه‏السلام را. حضرت ابراهيم عليه‏‌السلام بايد محل‏ زاييده شدن على عليه‏‌السلام را می‌‏ساخت. كار او ساختن على عليه‏‌السلام نبوده است.
گروه معارف - رجانیوز: امشب، شبِ میهمانی رازها است. چگونه خواب، سرزمین چشم‏‌هایم را فتح کند، وقتی که به استقبالِ واژگانِ نور می‏‌روند؟!
 
امشب پنجره‌‏ها ستاره می‌‏چینند تا جوشن‌‏کبیر، با تمام عظمتش آغاز شود، باران خواهد گرفت.
 
امشب، شب یلدایِ روح است؛ یلدایی که مقیاسش زمینی نیست. یلدایی که هیچ یلدایی به ارزش یک ساعت آن هم نمی‏‌رسد حال آنکه هم‏وزن هزار ماه است.
 
امشب، تمام فرشتگان آسمان، با کسی که قرارِ زمین است وعده دیدار دارند. چه بزمی است در زمین و چه شوری است در آسمان و نردبان دعا چقدر شلوغ است!
 
دست‏ها چونان مزارع آفتابگردان، بلند شده‌‏اند و کهکشان‏‌ها را می‏‌کاوند.
 
خاک، به شدت به افلاک نزدیک است و الغوث الغوث، پروانه پروانه از رویِ انگشت‏‌ها به سوی دوست پر می‏‌زند.
 
دهان‏‌ها بویِ ذکر می‏‌دهند و «کلیدهایِ بهشت» همه جا پخشند.
 
«مفاتیح الجنان» قدر دانستنِ زمان را آسان می‏‌کند!
 
و در این میان، نام علی (علیه‌‏السلام) چونان خورشید، بر دریایِ سرخِ اندوهِ جانمازها و شبستان‏‌ها می‏تابد...
 
غروب است یا شب؟!
 
چه زود سحر در راه است...(1)
 
 

.:اشکال در بارگذاری پخش کننده:.

حاج منصور ارضی- شب 21 سال89.mp3 | دانلود فایل
 
 
****
 
چهار ویژگی یاری‌دهندگان امیرالمؤمنین علیه‌السلام در بیانات رهبر معظم انقلاب
 
امیرالمؤمنین فرمود: اَلا وَ اِنَّکُم لا تَقدِرونَ عَلی ذلِک وَ لکِن اَعینونی بِوَرَعٍ وَ اجتِهادٍ وَ عِفَّةٍ وَ سُدادٍ؛(2) بعد از آنکه شیوه‌ی زندگی خود را - که در آن مقام والا، با آن همه امکانات، با آن‌چنان زهدی زندگی میکند - بیان کرد، فرمود: شما نمیتوانید مثل من رفتار کنید؛ امّا میتوانید به من کمک کنید؛ با چه چیزی؟ «بِوَرَعٍ»، با ورع خودتان، با پرهیز خودتان از گناه، با اجتهاد و کوشش و تلاش خودتان؛ اینها وظیفه‌ی من و شما است. هدفها را برای ما ترسیم کردند، هم هدفهای فردی و شخصی را، هم هدفهای اجتماعی و سیاسی و کلّی را. در هدف شخصی، رسیدن به اوج مقام کرامت انسانی هدف والای ما است؛ همه هم وعده داده شده‌اند که بتوانند این پرواز بلند و بی‌حد را انجام بدهند؛ توانایی شما جوانها از ماها هم بیشتر است. این اهداف شخصی است.
 
اهداف بزرگ اجتماعی، ایجاد حیات طیّبه‌ی اسلامی و جامعه‌ی اسلامی [است‌]؛ جامعه‌ای که افراد خود را فرصت بدهد که بتوانند به‌سوی این هدف حرکت کنند: جامعه‌ی آباد، جامعه‌ی آزاد، جامعه‌ی مستقل، جامعه‌ی دارای اخلاق والا، جامعه‌ی متّحد، یکپارچه، جامعه‌ی متّقی و پرهیزگار؛ اینها اهداف جامعه‌ی اسلامی است. دنیایی که مقدّمه‌ی آخرت است، دنیایی که انسان را ناگزیر به بهشت میرساند، ایجاد یک چنین دنیایی هدف کلان اجتماعی و سیاسی اسلام است؛ اینها را در مقابل ما ترسیم کردند. راه آن چیست؟ چه‌جور میشود به این هدفها رسید؟ همین‌طور که فرمود: «اَعینُونی» - فرمایش، فرمایش امیرالمؤمنین است - به من کمک کنید؛ یعنی آنچه را که امیرالمؤمنین در زندگی خود و تلاش و جهاد خود، همه را در این راه مصرف کرد، و آن عبارت است از ایجاد چنین دنیایی برای بشریّت در طول تاریخ؛ کمک کنید به من که این هدف انجام بگیرد. چه‌جور «بوَرَعٍ»، با ورع؛ «وَ اجتِهادٍ»، با کوشش، با تلاش، تنبلی ممنوع است، بیکارگی ممنوع است، خسته شدن ممنوع است، مأیوس شدن ممنوع است. این حرکت عظیم وقتی انجام بگیرد، آن‌وقت شما دل مبارک فاطمه‌ی زهرا (سلام‌الله علیها) را شاد میکنید، دل امیرالمؤمنین را شاد میکنند؛ چون آنها برای همین هدف آن همه تلاش کردند، آن همه مجاهدت به‌خرج دادند. (دیدار مداحان اهل بیت علیه السلام ۱۳۹۳/۰۱/۳۱)
 
علی‌بن‌الحسین(علیه‌السلام) به یکی از کتابهای علی‌بن‌ابی‌طالب(علیه‌السلام) نظر می‌کرد - لابد کتابی از دستورات امیرالمؤمنین بوده، که آن دستورات طبق عمل و زندگی عملی خود آن بزرگوار بوده است - «فیضرب به الارض»؛ کتاب را روی زمین گذاشت، «و یقول من یطیق هذا؟» چنین عملی را چه کسی طاقت می‌آورد؟
 
یعنی امام سجاد که سیدالعابدین و زین‌العابدین است، در مقابل عمل و عبادت و زهد امیرالمؤمنین احساس عجز می‌کند. خود آن بزرگوار هم در نامه به عثمان‌بن‌حنیف فرمود: «الا و انکم لاتقدرون علی ذلک»؛ شما نمی‌توانید به این سبکی که من عمل می‌کنم، عمل کنید. واقعا هم انسان وقتی نگاه می‌کند، آنچه از امیرالمؤمنین نقل شده، دهشت‌آور است.
 
سخن در این نیست که کسی یا جامعه‌یی بتواند خود را همگون و همسان با علی‌بن‌ابی‌طالب (علیه‌السلام) بکند؛ سخن در پیدا کردن جهت حرکت جامعه و اشخاص، مخصوصا زمامداران و اولیای امور در نظام اسلامی است. (بیانات در خطبه‌های نمازجمعه ۱۳۷۰/۰۱/۱۶)
 
صوت سخنرانی
 
 
 

.:اشکال در بارگذاری پخش کننده:.

چهار ویژگی یاران امیرالمؤمنین علیه السلام.mp3 | دانلود فایل
 
 
****
 
فیلم
 
روضه جانسوز رهبر معظم انقلاب در شهادت امام علی علیه السلام
 

روضه خوانی رهبر انقلاب- شهادت امیرالمؤمنین علی علیه السلام.mp4 | دانلود فیلم 
 
****
 
بهترین ذکر در بهترین شب برای برقراری ارتباط با صاحب شب‌های قدر
 
بهترین نوع دعا و رابطه با ائمه علیهم‌السلام
 
یکی از اعمال پرفضیلت شب قدر، فرستادن صلوات بر پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و اهل بیت مکرم ایشان علیهم‌السلام است. همچنین یکی از مقاماتی که ما باید با حصول معارف و فضایل شب قدر به آن نائل شویم، مقام درک و برقراری ارتباط با صاحب این شب‌ها یعنی امام عصر عجل الله تعالی فرجه‌الشریف است. 
 
در این مطلب می‌خواهیم به چگونگی ارتباط با حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه‌الشریف به وسیله ذکر شریف صلوات بپردازیم.
 
علامه حلی اعلی الله مقامه الشریف در باب وظایف منتظران امام عصر عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف 88 وظیفه مطرح فرموده است که اگر کسی این 88 وظیفه را انجام دهد، از منتظران حقیقی آن حضرت محسوب می‌شود و جالب این‌که در ذیل این بحث، با اشاره به آیه 200 سوره آل‌عمران، می‌فرمایند که اگر کسی به این آیه عمل کند، تمام آن 88 وظیفه را به انجام رسانده است.
 
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اصْبِرُواْ وَ صَابِرُواْ وَ رَابِطُواْ وَ اتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، صبر كنيد و ايستادگى ورزيد و مرزها را نگهبانى كنيد و از خدا پروا نماييد اميد است رستگار شويد»
 
از امام صادق علیه‌السلام سؤال شد این آیه به چه معناست؟
 
ایشان فرمودند: «اصبروا علی الفرائض، صابروا علی المصائب، رابطوا علی الائمه و اتقوا الله لعلکم تفلحون؛ بر انجام واجبات صبر کنید. بر سختی‌ها هم صبر پیشه کنید و با ما امامان بر حق، رابطه داشته باشید و تقوای خدا پیشه کنید و پرهیزکار باشید تا رستگار شوید»(3)
 
یکی از راه‌های ارتباط با ائمه علیهم‌السلام، دعا کردن برای ایشان است و بهترین دعا، صلوات و سلام و درود است. این عمل، این‌قدر مهم است که خدا هم خود آن را انجام داده و هم ما را به آن سفارش کرده است.
 
«إِنَّ اللَّهَ وَ مَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيمًا؛ خدا و فرشتگانش بر پيامبر درود مى‏فرستند. اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد بر او درود فرستيد و به فرمانش به خوبى گردن نهيد»(4)
 
از طرفی سلام و درود بر پیامبر صلی‌الله علیه و آله و خاندان ایشان، درواقع دعا برای فرج است؛ زیرا ما در صلوات از خدا می‌خواهیم که رحمت خود را بر پیامبر و آل او فروفرستد و همان‌طور که می‌دانیم بخش اتم و اکمل رحمت خداوند در زمان ظهور محقق خواهد شد. یعنی در دعای صلوات ما از خدا می‌خواهیم که در فرارسیدن زمان ظهور تعجیل کند تا آن رحمت کامل و تمام شامل حال پیامبر اکرم و آل او گردد. 
 
همچنین ذکر صلوات باعث می‌شود رابطه ما با پیامبر گرامی اسلام و اهل بیت ایشان علیهم‌السلام قوی‌تر گردد و همیشه به یاد آن حضرات باشیم و به ایشان درود بفرستیم. با این کار این بخش از دستور الهی مبنی بر رابطه با ائمه علیهم‌السلام محقق شده و ما به منتظران واقعی حضرت حجت عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف نزدیک‌تر شده‌ایم. 
 
از آن‌جا که شب قدر، هم شب شهادت مولی الموحدین امیرالمؤمنین علی‌بن ابی‌طالب و هم شب دریافت رحمت الهی است، سخنی از امیرالمؤمنین نیز درباره صلوات بیان می‌کنیم.
 
امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام پس از وفات پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله در خطبه‌ای فرمودند: 
 
«بالشهادتین تدخلون الجنة و بالصلوة تنالون الرحمة فاکثروا من الصلوة علی نبیکم و آله «ان الله و ملائکته یصلون علی النبی ...»؛ با گواهی به یگانگی خدا و رسالت رسول اکرم صلی الله علیه و آله وارد بهشت می‌شوید و با صلوات بر او به رحمت الهی می‌رسید پس بر پیامبرتان بیشتر صلوات بفرستید که خداوند و فرشتگانش بر او صلوات می‌فرستند»
 
سبب دوری از گناه و نزدیکی به اولیای الهی 
 
در روایت دیگری ابابصیر از امام صادق علیه‌السلام نقل می‌کند که آن حضرت فرمود: 
 
«وقتی نام پیامبر گرامی اسلام نزد شما برده می‌شود، بر آن حضرت زیاد صلوات بفرستید؛ زیرا کسی که یک بار بر ایشان صلوات بفرستد، خداوند و هزار صف از ملائک بر او صلوات می‌فرستند و هیچ‌یک از مخلوقات پروردگار باقی نمی‌ماند، مگر آن‌که به واسطه صلوات پروردگار و ملائک، بر او صلوات می‌فرستد و کسی که این همه فضیلت را رغبت نشان ندهد، فردی جاهل  و مغرور است و خدا و پیامبر و اهل بیتش از او بیزار هستند.»(5)
 
همچنین روزی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمود: 
 
«یاعلی! آیا می‌خواهی تو را به امر عجیبی که جبرئیل به من خبر داد، مژده دهم؟ علی علیه‌السلام عرض کرد: بله پدر و ماردم به قربانت! حضرت فرمود: جبرئیل خبر داد هر کس از دوستانم که بر من و خاندانم صلوات بفرستد، درهای آسمان به روی او گشوده می‌شود و فرشتگان هفتاد صلوات برایش می‌فرستند و اگر گناهکار باشد،
گناهانش می‌ریزد، همچنان‌که برگ درختان می‌ریزد و خدای تعالی به او خطاب می‌نماید: «لبیک یا عبدی و سعدیک» پس به فرشتگان می‌فرماید: فرشتگان من! شما هفتاد صلوات بر او فرستادید، اما من هفتصد صلوات بر او می‌فرستم»(6)
 
لذا کسی که در طول شبانه‌روز حتی یک بار این نوع دعا را برای فرج آل محمد صلی الله علیه و آله داشته باشد، در اثر صلوات متقابل پروردگار و ملائک برای او، روحش از گناه و معصیت دور می‌ماند که همین دوری از گناه و معصیت، یکی از وظایف منتظران ظهور حضرت حجت است.
 
نیز امام علی‌بن موسی الرضا علیهم‌السلام فرمودند: 
 
«کسی که قدرت ندارد بر عملی که با آن گناهانش را از بین ببرد یا جبران کند، پس زیاد بر محمد و آل او صلوات بفرستد. به درستی که صلوات، تمام گناه او را از بین می‌برد و فرمودند صلوات در نزد خداوند تبارک و تعالی معادل با تسبیح و تهلیل و تکبیر است.»(7)
 
اما اگر ذکر صلوات، با جمله «و عجل فرجهم» تمام شود، نورٌ علی نور است. در روایت‌های متعددی بالاخص از امام صادق علیه‌السلام آمده است که فرموده‌اند کسی که بعد از نماز صبح و ظهر این ذکر را بگوید از دنیا نرود، مگر این‌که امام زمانش را درک کند.(8) البته همان‌طور که می‌دانیم درک حضرت حجت علیه‌السلام با دیدن ایشان متفاوت است. چه بسا کسانی که امام زمان‌شان را دیده‌اند و او را درک نکرده‌اند و چه بسا کسانی که امام زمان‌ خود را ندیده درک می‌کنند.
 
****
 
صوت
 
مرحوم سید جواد ذاکر/ سینه زنی شب شهادت امام علی علیه السلام
 
 

.:اشکال در بارگذاری پخش کننده:.

سید جواد ذاکر- شهادت امام علی علیه السلام.mp3 | دانلود فایل
 
 
****
 
 
روضه جانسوز حضرت زهرا سلام الله علیها و زبان حال حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام از آیت الله مجتبی تهرانی 
 
یکی از روضه‌هایی که در سال‌ها گذشته در ارتباط با مصیبت بانوی دو عالم حضرت صدیقه طاهره زهرای اطهر ایراد شده و بسیار مورد توجه قرار گرفته است روضه مرحوم آیت الله العظمی حاج‌آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه در مراسم شب بیست‌وسوم ماه مبارک رمضان سال گذشته در رابطه با شهادت حضرت صدیقه کبری(س) بحثی را مطرح کردند و پس از آن روضه‌ حضرت را خواندند. روضه ای که به گفته خود ایشان برای اولین بار به این صورت خوانده می شد.
 
به مناسبت فرارسیدن شبهای قدر و شهادت حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام این روضه جانسوز که توسط آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی ایراد شده است را باز نشر می‌کنیم.
 
«توسل من معلوم است و همه‌تان هم می‌دانید؛ توسلم به باطن لیلة‌القدر است. اوّل چند جمله از خود زهرا (سلام‌الله علیها) نسبت به آن حادثه نقل می‌کنم. «وَ رَکَلَ‌ الْبَابَ‌ بِرِجْلِهِ فَرَدَّهُ‌ عَلَیَ وَ أَنَا حَامِلٌ»؛ چنان لگدی به آن درِ نیم سوخته زد و آن را بر روی من انداخت، در حالی که من باردار بودم. «وَ النَّارُ تُسْعَرُ»؛ آتش زبانه می‌کشید.»
 
«زهرا(سلام‌الله علیها) می‌گوید: لگدی زد و در را بر روی من انداخت، «وَ تَسْفَعُ وَجْهِی»؛ من با صورت بر روی زمین افتادم. آتش زبانه می‌کشید و چهره من را می‌سوزاند. «فَیَضْرِبُ‌ بِیَدِه»؛ با دست به من سیلی زد. امّا سیلی چگونه بود؟ «حَتَّى انْتَثَرَ قُرْطِی مِنْ أُذُنِی»؛(9) چنان سیلی محکمی زد که گوشواره‌های من پراکنده شد. 
 
این روضه جانسور که آخرین روضه حاج آقا مجتبی تهرانی قبل از رحلت ایشان بود را بشنوید:
 
 

.:اشکال در بارگذاری پخش کننده:.

آیت الله مجتبی تهرانی- روضه جانسوز حضرت زهرا- زبان حال امیرالمؤمنین علیه السلام.mp3 | دانلود فایل
 
 
****
 
اعمال مخصوص شب بیست و یکم رمضان
 
فضیلتش شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان زیادتر از شب نوزدهم است و باید اعمال آن شب را از غسل و احیاء و زیارت و نماز هفت قل هو الله و قرآن بر سر گرفتن و صد رکعت نماز و دعاى جوشن کبیر و غیرها در این شب بعمل آورد و در روایات تاکید شده در غسل و احیاء و جد و جهد در عبادت در این شب و شب بیست و سوم و آنکه شب قدر یکى از این دو شب است (و در چند روایت است که: از معصوم سؤال کردند که معین فرمائید که شب قدر کدام یک از این دو شب است تعیین نکردند بلکه فرمودند: «ما أیسر لیلتین فیما تطلب یا آنکه فرمودند ما علیک أن تفعل خیرا فی لیلتین و نحو ذلک» و قال شیخنا الصدوق فیما أملى على المشایخ فی مجلس واحد من مذهب الإمامیة و من أحیا هاتین اللیلتین بمذاکرة العلم فهو أفضل.
 
کفعمى از سید بن باقى نقل کرده که:
 
در شب بیست و یکم می‌‏خوانى:
 
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اقْسِمْ لِی حِلْما یَسُدُّ عَنِّی بَابَ الْجَهْلِ وَ هُدًى تَمُنُّ بِهِ عَلَیَّ مِنْ کُلِّ ضَلالَةٍ وَ غِنًى تَسُدُّ بِهِ عَنِّی بَابَ کُلِّ فَقْرٍ وَ قُوَّةً تَرُدُّ بِهَا عَنِّی کُلَّ ضَعْفٍ وَ عِزّا تُکْرِمُنِی بِهِ عَنْ کُلِّ ذُلٍّ وَ رِفْعَةً تَرْفَعُنِی بِهَا عَنْ کُلِّ ضَعَةٍ وَ أَمْنا تَرُدُّ بِهِ عَنِّی کُلَّ خَوْفٍ وَ عَافِیَةً تَسْتُرُنِی بِهَا عَنْ کُلِّ بَلاءٍ وَ عِلْما تَفْتَحُ لِی بِهِ کُلَّ یَقِینٍ وَ یَقِینا تُذْهِبُ بِهِ عَنِّی کُلَّ شَکٍّ وَ دُعَاءً تَبْسُطُ لِی بِهِ الْإِجَابَةَ فِی هَذِهِ اللَّیْلَةِ وَ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ السَّاعَةِ السَّاعَةِ السَّاعَةِ یَا کَرِیمُ وَ خَوْفا تَنْشُرُ [تُیَسِّرُ] لِی بِهِ کُلَّ رَحْمَةٍ وَ عِصْمَةً تَحُولُ بِهَا بَیْنِی وَ بَیْنَ الذُّنُوبِ حَتَّى أُفْلِحَ بِهَا عِنْدَ الْمَعْصُومِینَ عِنْدَکَ بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ
 
(و روایت شده که: در شب بیست و یکم حماد بن عثمان بر حضرت صادق علیه السلام وارد شد حضرت سؤال کرد که غسل کرده‌‏اى عرض کرد بلى فدایت شوم پس حضرت حصیرى طلبید و حماد را نزدیک خود طلبید و مشغول نماز شد و پیوسته آن حضرت نماز خواند و حماد نیز خود را به آن حضرت چسبانیده بود و نماز می‌‏خواند تا از نمازهاى خویش فارغ شدند پس آن حضرت دعا کرد و حماد آمین گفت تا صبح طلوع کرد آن جناب اذان و اقامه گفت و بعض از غلامان خود را طلبید و پیش ایستاد و نماز صبح خواند در رکعت اول حمد و قدر و در دوم حمد و توحید خواند و بعد از نماز مشغول به تسبیح و تحمید و تقدیس و ثناى بر خدا و صلوات بر پیغمبر صلى الله علیه و آله و دعا براى مؤمنین و مؤمنات و مسلمین و مسلمات شد پس سر به سجده نهاد و مقدار یک ساعت به جز نفس چیزى از آن جناب شنیده نشد پس از آن این دعا را خواند لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ تا آخر دعا که در اقبال است)
 
(و شیخ کلینى روایت کرده که: حضرت باقر علیه السلام در شب بیست و یکم و بیست و سوم دعا می‌‏خواند تا نیمه شب و بعد از آن شروع می‌‏نمود به نماز خواندن) و بدان که در هر شب از شبهاى این دهه غسل مستحب است و روایت شده که حضرت رسول صلى الله علیه و آله در هر شب این دهه غسل میکرد و اعتکاف در این دهه مستحب است و فضیلت بسیار دارد و افضل اوقات اعتکاف است و روایت شده که مقابل دو حج و دو عمره است و کان رسول الله صلى الله علیه و آله إذا کان العشر الأواخر اعتکف فی المسجد و ضربت له قبة من شعر و شمر المیزر و طوى فراشه و بدان که در این شب در سنه چهلم واقع شد شهادت مولاى ما حضرت امیر المؤمنین علیه السلام و در این شب تجدید می‌‏شود احزان آل محمد علیهم السلام و اشیاع ایشان و روایت شده که در آن شب مانند شب شهادت امام حسین علیه السلام برداشته نشد سنگى از روى زمین مگر آنکه در زیر آن خون تازه بود شیخ مفید فرموده که: در این شب صلوات بسیار بفرستد و سعى و کوشش کند در نفرین بر ظالمان آل محمد علیهم السلام و لعن بر قاتل امیر المؤمنین علیه السلام روز بیست و یکم روز قتل حضرت امیر المؤمنین علیه السلام و مناسب است زیارت آن جناب و کلمات حضرت خضر علیه السلام که بمنزله زیارت آن حضرت است در این روز.
 
****
صوت
 
مراسم احیاء شب قدر توسط شیخ حسین انصاریان
 
 

.:اشکال در بارگذاری پخش کننده:.

مراسم احیاء شب قدر- شیخ حسین انصاریان.mp3 | دانلود فایل
 
****
 
صوت
 
حاج محمود کریمی/ روضه خوانی شب شهادت امام علی علیه السلام
 
 

.:اشکال در بارگذاری پخش کننده:.

حاج محمود کریمی- شب 21 رمضان سال 91.mp3 | دانلود فایل
 
****
 
صوت
 
دعای روز بیست و یکم ماه رمضان
 
 
 

.:اشکال در بارگذاری پخش کننده:.

دعای روز بیست و یکم.mp3 | دانلود فایل
 
 
 
اَللّهُمَّ اجْعَلْ لى فیهِ اِلى مَرْضاتِکَ دَلیلاً وَلا تَجْعَلْ لِلشَّیْطانِ فیهِ عَلَىَّ سَبیلاً وَاجْعَلِ الْجَنَّةَ لى مَنْزِلاً وَمَقیلاً یا قاضِىَ حَواَّئِجِ الطّالِبینَ
 
خدایا برایم در این ماه دلیلى به موجبات خوشنودى خود مقرر فرما و راهى براى تسلط شیطان بر من باقى مگذار و بهشت را منزل و آسایشگاهم قرار ده اى برآرنده حاجات جویندگان.
 
 
****
 
شرح دعای روز بیست و یکم ماه رمضان از آیت الله مجتهدی تهرانی
 
اللَّهُمَّ اجْعَلْ لِی فِیهِ إِلَی مَرْضَاتِک دَلِیلاً
 
خدایا یک راهی برای من پیدا بشود که تو از من راضی بشوی، در حدیث آمده است که اگر می خواهید بدانید که آیا خدا از شما راضی هست یا نه؟ به خودت نگاه کن ببین که آیا از خدا راضی هستی یا نه؟ اگر تو از خدا راضی هستی خدا هم از تو راضی هست و اگر راضی نیستی و ته دلت اعتراض داری که چرا فلانی دارد و من ندارم بدان که خدا هم از تو راضی نیست. غالب ما در زندگی اینطور هستیم که می گوئیم چرا خدا به من مال و اموال و.. نداده و به فلانی داده است!؟
 
حدیث:
 
در روایت آمده است که «انتم کالمرضی و رب العالمین کالطبیب»(10) شما مثل مریض هستید و خدا هم مثل طبیب است. الان در بیمارستان ها در یک اتاق ده نفر یا بیشتر بستری هستند و طبیب به هر یک دستور العمل خاص او را می دهد و هر مریضی برنامه غذایی خاصی دارد، بعض از مریض ها هم برنامه پرهیز از غذاهای خاص را از طرف دکتر دریافت می کنند، اگر طبیب گفت: به آقای فلانی فلان غذای خاص را ندهید، آیا مریض با دکتر گلاویز می شود و شکایت می کند که چرا من نباید غذای مورد علاقه ام را بخورم؟ یا اطاعت می کند و تشکر؟ اگر عاقل باشد از دکتر تشکر می کند و هیچ چون و چرایی نمی کند نسبت ما هم بخدا مثل همان طبیب و مریض هست و ما هم باید از خدا تشکر کنیم بخاطر خیلی از ندادها، اگر می بینم که با جناق و فامیلم مال و اموال فراوان دارند و من ندارم خداوند مصلحت من را می خواسته است، اگر از خدا راضی شدی خدا هم از تو راضی می شود و اگر راضی نشدی شروع به غیبت از فامیل و آشنا می کنی که اگر فلانی مال و اموال دارد از راه حرام بدست آورده است و بدانیم که منشاء غیبت حسادت است و تا ریشه حسادت به واسطه راضی بودن از خدا قطع نشود این حال وجود خواهد داشت.
 
 روزه اسب آسیابی
 
باید سعی کنیم حسادت را از دل بیرون کنیم و روزه ما روزه خواص باشد که چشم و مو و پوست وهمه اعضاء و جوارحم در حال روزه باشند(11)، کسانی که روزه می گیرند و فقط به نخوردن و نیاشامیدن اکتفاء می کنند مثل اسب آسیاب هستند که هر چه راه می روند با زهم سر جای اولشان هستند.
 
 حکایتی لطیف:
 
 آقایی نقل می کرد؛ سال ها قبل در مشهد کاروانسرایی بود و آسیابانی، آسیابان بر گردن اسب خود زنگوله ای آویزان کرده و بود خیلی سر و صدا هم داشت به او گفتم چرا این را بسته ای و اعصاب مردم را به هم می ریزد.ایشان گفت: این را بسته ام که اگر حیوان ایستاد متوجه بشوم گفتم: اگر ایستاد بود و گردنش را تکان داد و تو از کجا متوجه می شوی که او دارد کار می کند یا گردنش را تکان می دهد؟ گفت: تو را به خدا این پدر سوختگی ها را به این حیوان یاد ندهید.
 
 اسب عصاری و آسیاب از صبح تا غروب حرکت می کند و آخر شب که نگاه می کند می بیند که سر جای اولش هست و فقط دور خود گشته است. روزه ای که فقط صرف نخوردن و نیاشامیدن است و چشم و گوش روزه دار نیستند، مثل حرکت همین اسب آسیاب هست و از روزه هیچ بهره ای جز گرسنگی و تشنگی نمی برد و در جا می زند و اول ماه و آخر ماه رمضان هیچ تفاوتی نکرده است
 
حدیث:
 
در حدیث آمده است؛ کسانی که جاهل هستند، و روزه حقیقی نمی گیرند و عبادت خالص انجام نمی دهند مثل «حمار الطاحونه» هستند.(12)
 
حدیث:
 
در حدیث آمده است که سگ ده خصلت خوب دارد، یک صفت او این است که از صاحبش راضی است، هر چه به او بدهند گله نمی کند و راضی است؛ وفا دارد و صاحب خودش را رها نمی کند(13). ولی ما اگر دو مرتبه دعا بکنیم و مستجاب نشود در خانه خدا را رها می کنیم؛ این صفات خوب را یاد بگیریم.
 
 حکایت:
 
شیخ عباس قمی(ره) در کتاب سیر المنازل، مقامات العلیه داستانی نقل می کند: عابدی در کو لبنان بد مقیم، عابدی بود که در کوه های لبنان عبادت می کرد و هر شب از عالم غیب برای او افطاری آماد می شد، تا اینکه شبی برای او افطاری نیامد و این شخص عالد از کوه پایین آمد و در خانه گبری رفت و در آن جا هم سگی زندگی می کرد؛ عابد از گبر تقاضای نان نمود و آن گبر کافر سه قرص نان به او داد، سگ به دنبال عابد آمد و عابد یکی از سه قرص نان را به او داد ولی باز هم سگ به دنبال عابد می آمد و ناچار قرص دوم نان را هم به سگ داد ولی باز هم سگ به دنبال عابد می آمد و بالاخره عابد عصبانی و شد و گفت: تو چقدر بی حیا هستی؟! من از صاحب تو سه قرص نان گرفته ام و دو تای آن را به تو داده ام ولی باز هم تو مرا رها نمی کنی؟! سگ بصدا درآمد و گفت: تو بی حیا هستی، من سالها بر در خانه این گبر بوده ام و خیلی وقت ها به من غذا نداد ولی با وجود این او را رها نکردم ولی تو یک شب بی غذا ماندی از پای کوه آمدی در خانه گبر و صفت خوب دیگر سگ این است که در شب کم می خوابد «لاینام باللیل الا قلیل»
 
وَ لاَ تَجْعَلْ لِلشَّیطَانِ فِیهِ عَلَی سَبِیلاً
 
خدایا کاری کن که شیطان در ماه رمضان و بعد از آن به من راه پیدا نکند حالا اگر بخواهیم شیطان به ما راه پیدا نکند چه باید کرد؟
 
حدیث:
 
در حدیث آمده است، سه طایفه اند که شیطان با ایشان کار ندارد «ثلاثه معصومون من ابلیس و جنوده » یکی« الذاکرون لله» کسی که یاد خدا باشد و دیگری « المستغفرین بالاسحار » کسانی که در سحرها استغفار می کنند و سوم « الباکون لله» کسی که از خوف خدا گریه می کند. شیطان با او کاری ندارد.(14)
 
وَ اجْعَلِ الْجَنَّةَ لِی مَنْزِلاً وَ مَقِیلاً
 
خدایا بهشت را منزل من قرار بده و آسایشگاه ما را بهشت قرار بده؛ اگر با ایمان از دنیا بروید شفاعت شامل حالتان می شود و اهل بهشت می شوید.
 
یا قَاضِی حَوَائِجِ الطَّالِبِین
 
ای خدایی که حوایج طالبین را تو برآورده می کنی.
 
****
 
صوت: جزء خوانی قرآن کریم 
 
ترتیل جزء بیست و یکم قرآن کریم با صدای استاد پرهیزگار
 
 

.:اشکال در بارگذاری پخش کننده:.

ترتیل جزء بیست و یک- استاد شهریار پرهیزگار.mp3 | دانلود فایل
 
 
متن قرآن کریم 
 
برای مشاهده متن قرآن کریم اینجا را کلیک نمایید.
 
****
 
صوت
 
سید مجید بنی فاطمه/ سینه زنی شب شهادت امام علی علیه السلام
 
 

.:اشکال در بارگذاری پخش کننده:.

سید مجید بنی فاطمه- شهادت امام علی علیه السلام.mp3 | دانلود فایل
 
****
 
چگونگی تشخیص شب قدر توسط سیدبن طاووس
 
حال که در شب‌های نورانی و پراهمیت قدر هستیم و مهم‌ترین آرزوی مؤمنین در این شب‌ها درک و دیدار امام زمان عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف است، ذکر روایتی از سیدبن‌طاووس و چگونگی تشخیص شب قدر توسط ایشان خالی از لطف نیست.
 
از آن‌جا که شب قدر، شبی به غایت پرعظمت و مهم است، خداوند آن را بین شب‌های 19 و 21 و 23 و حتی طبق روایاتی 27 ماه مبارک رمضان مخفی کرده است، اما آن کسانی که در طول عمر خود تلاش مستمر داشته‌اند تا با قطب عالم امکان و انوار الهی معصومین علیهم‌السلام ارتباط دائمی داشته باشند و مسیر خود را بر راه و روش ایشان منطبق کنند، آن‌قدر به ایشان نزدیک‌اند که دیگر در این امر تردید ندارند و شب قدر را با قدرشناسی از سروران عالم تشخیص می‌دهند.
 
سیدبن‌ طاووس اعلی‌الله مقامه‌الشریف می‌فرماید: 
 
من با تمسک به دو نکته، شب قدر را از غیر شب‌ قدر می‌شناسم. 
 
پرسیدند: چگونه؟ پاسخ داد: 
 
نکته اول این‌که در شب قدر وقتی به آسمان نگاه می‌کنم، می‌بینم از سر شب تا صبح، فوج فوج فرشتگان به زمین می‌آیند و در محضر امام زمان علیه‌السلام حاضر می‌شوند و من در طول سال، غیر شب قدر، هیچ‌گاه چنین صحنه‌ای نمی‌بینم. 
 
خوشا به سعادت سیدبن طاووس‌ و سیدبن‌ طاووس‌ها که این‌قدر «قدرشناس» و «صاحب قدر شناس» هستند.
 
شاعر چه خوش گفته:
 
دیده‌ای خواهم که باشد شه‌شناس/ تا شناسد شاه را در هر لباس
 
این همان مقامی است که در مناجات شعبانیه از خداوند متعال طلب می‌کنیم.
 
«إِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَ الانْقِطَاعِ إِلَيْكَ وَ أَنِرْ أَبْصَارَ قُلُوبِنَا بِضِيَاءِ نَظَرِهَا إِلَيْكَ حَتَّى تَخْرِقَ أَبْصَارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ فَتَصِلَ إِلَى مَعْدِنِ الْعَظَمَةِ وَ تَصِيرَ أَرْوَاحُنَا مُعَلَّقَةً بِعِزِّ قُدْسِكَ؛ معبودا، مرا به کمالِ گسستن [از خلق] و پیوستن به خودت رسان و دیده‌ قلب‌مان را با فروغی که بدان تو را مشاهده کنند، روشن فرما تا دیده دل ما حجاب‌های نورانی را بر درَد و به کانِ عظمت و جلال رسد و جان‌های ما به مقام والای قدس تو بپیوندد.»
 
اما سیدبن‌طاووس در ادامه می‌فرماید: شب قدر را به‌ وسیله آن نسیم می‌فهمم. 
 
سؤال شد کدام نسیم؟ 
 
سید فرمود: در سحر شب قدر، نسیمی خوش و معطر می‌وزد که من آن نسیم و عطر خوش را در هیچ سحری از سحرها در طول سال حس نمی‌کنم.

****

صوت

 
حاج عبدالرضا هلالی/ سینه زنی شب شهادت امام علی علیه السلام
 

.:اشکال در بارگذاری پخش کننده:.

حاج عبدالرضا هلالی- زمینه و شور- ماه رمضان91.mp3 | دانلود فایل
 
 
****
 
پنج شباهت نماز به مولی‌الموحدین، امیرالمؤمنین على عليه‌السلام
 
1. هر دو ستون دين اسلام هستند. 
 
پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله فرمودند: «على عمود الدين»(15)
 
هم‌چنین ایشان فرمودند: «الصلوة عمود الدین»(16)
 
2. هر دو معيار و ميزان سنجش اعمال هستند. 
 
«السلام عليك يا ميزان الاعمال»(17)
 
پيامبر اكرم صلّى‌اللّه عليه و آله فرمودند: «الصلاة ميزان»(18)
 
٣. هم نماز بامعرفت مایه آمرزش الهی است و هم و زيارت بامعرفت آن حضرت. 
 
«من اتى الصلاة عارفا بحقها غفر له‌»(19)
 
در زيارت‌نامه ایشان هم آمده زيارت بامعرفت مولا على عليه‌السّلام موجب مغفرت است.
 
۴. نماز و ولايت على عليه‌السلام دژ محكم الهى است. 
 
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند خداوند در حدیث قدسی می‌فرماید: 
 
«ولاية على بن ابى طالب حصنى فمن دخل حصنى امن من عذابى»(20)
 
همچنین علی علیه‌السلام فرومده است: «الصلوة حصن من سطوات الشيطان»(21) 
 
۵ـ نماز و ولايت حضرت على عليه‌السّلام مايه پذيرفتن ساير اعمال انسان است. 
 
«لايقبل اللّه من عبد حسنة حتى يسئله عن حبّ على»(22)
 
«ان قبلت قبل ماسواها»(23)  
 
****
 
سیری در وصيت امام على عليه ‏السلام به امام حسن عليه‏ السلام‏
 
ساعتى به شهادت مانده، به قرآن، نماز، حج، ايتام، اصلاح ذات البين، جهاد و تقوا وصيت كرد،(24) بعد كار ابن ملجم را در وصيت خود گذاشت.(25) چه كسى‏ اين كار را در عالم كرده است كه با فرق شكافته بگويد: با قاتلم اين گونه برخورد كنيد؟ يعنى او را به همه وصيت‏هاى خود وصل كرده است. وصيت او چه بود؟
 
حسن جان! اگر زنده ماندم كه امر قاتل در اختيار خودم است و به شما ارتباطى ندارد. من می‌‏دانم كه با او چه كنم. على جان! نگفتى می‌‏خواهى چه كنى، اما ما تو را می‌‏شناسيم و مى‏دانيم كه مى‏خواستى چه كار كنى. مى‏خواستى خوب شوى، كيسه پولى به او بدهى و او را آزاد كنى. اين را ما مى‏دانيم.
 
اى انسان بی‌‏نظير عالم! اى فرد! اى يگانه! خدا در ساختمان تو چه كرده است؟ گنجايشى به او داد كه تمام ارزش‏هاى اخلاقى در او جمع باشد.
 
اميرالمؤمنين عليه‏‌السلام بر تمام هستى حكومتى دارد كه آن حكومت بود و هست و خواهد بود. حكومتى نيز در گوشه‌اى از زمين بر مردم كوفه داشت. اما آن حكومتى كه بر تمام مردم داشت، بسيار قوى بود، ولى همراه با عدالت.
 
در كوفه، در اوج قدرت، براى هدايت مردم سخنرانى می‌‏كند، يكى از خوارج نهروان، از وسط جمعيت بلند شد و با عصبانيت گفت: «تَبّاً لَكَ يا عَلى» مرگ بر تو، چقدر هنرمندانه حرف می‌‏زنى. چندين نفر آمدند زبانش را از دهانش بيرون بكشند، از روى منبر فرمود: مقصود او چه كسى بود؟ گفتند: على جان! تو. گفت:
 
پس چرا شما تكان می‌‏خوريد؟ شما براى چه تصميم می‌‏گيريد؟ آرام باشيد، بگذاريد بقيه سخنرانى را گوش بدهد، شايد بيدار شود.(26) حاكمى در اين كره زمين با دشمنش اين گونه رفتار می‌كند؟ اگر كسى واقعا شيعه باشد، يعنى خدا و پيغمبر(ص) به او شيعه بشود بگويند، به تمام مقدسات عالم، در قيامت اهل نجات است. اگر شيعيان با تمام گناهان، صدها بار دل على عليه ‏السلام را سوزانده باشند، باز در قيامت به خدا می‌‏گويد: اين‏ها را به من واگذار كن تا با خود به بهشت ببرم. چه كسى اخلاق او را دارد؟
 
على عليه‌السلام ظرف توحيد كيفى است. بيان توحيد كيفى كار من نيست. ما فقط مى‏توانيم توحيد علمى را بيان كنيم و مقالات فلاسفه و حكما در باب توحيد را شرح دهيم، ولى بيان توحيد كيفى كار ما نيست.
 
على عليه‌‏السلام ظرف تمام حقايق نبوت، امامت، علم و اخلاق است و در اين زمينه هيچ چيزى كم ندارد. اين معمار اول على عليه‏السلام است.
 
على عليه ‏السلام پروش يافته قرآن‏ 
 
معمار دومى كه على عليه‌‏السلام را ساخت، قرآن بود. چه كسى می‌‏داند قرآن چيست؟
 
از عالم ربانى، وجود مبارك علامه طباطبايى،(27) كه سى سال زحمت كشيد تا اين تفسير «الميزان» را نوشت، كه حكماى شيعه می‌‏گويند: صد سال ديگر معلوم می‌‏شود كه علامه در اين تفسير چه كرده است. در نوشته‏‌هاى شهيد مطهرى نيز خوانده‏‌ام كه ايشان گفته است: صد سال ديگر بايد بفهمند كه علامه چه كار كرده است. من دو گوشه كوچك درباره عظمت قرآن براى شما ذكر كنم.
 
شخصى پرسيد: اين هزار و پانصد سال، شما مفسرين قرآن شيعه و سنى چقدر از قرآن را فهميده‌‏ايد؟ ايشان فرمودند: تمام مفسرين شيعه و سنى اگر بخواهند تفسيرهايشان را جمع كنند و همه در يك صف بايستند، می‌‏گويم: تا لب دريا آمديم‏ و از بيرون امواج را نگاه كرديم، موجها را نوشتيم و درون آن را نمی‌‏دانيم كه چه خبر است.
 
اين قرآن است. رسول خدا(ص) می‌فرمايند: در روز قيامت، وقتى پروردگار قرآن را در معرض ديد اولين و آخرين قرار می‌‏دهد: «يَأتِى القُرآنُ يَوْمَ القِيامَهِ بِكْراً»
 
در قيامت تمام عالميان می‌‏بينند كه اين قرآن از نظر مفاهيم هنوز دست نخورده‏ است.
 
دريايى است كه چيزى از درونش بيرون نيامده است. آن وقت كل اين قرآن، على عليه‌‏السلام را ساخته است. من ديگر نمى‏توانم بهتر توضيح دهم. فقط بگويم: على عليه‌‏السلام‏ قرآن است و قرآن نيز على عليه‏‌السلام است. هيچ چيز از قرآن نيست كه در على عليه‏‌السلام نباشد.
 
كدام قرآن؟ اين قرآنى كه روى كاغذها است؟ نه، آن قرآنى كه به صورت كيفى در شب قدر نازل شده است:
 
«أَنزَلْنَهُ فِى لَيْلَهِ الْقَدْرِ»(28) آن قرآن درعلى عليه‌‏السلام جلوه كرد وايشان را ساخت. نه اين قرآن لفظى. لفظ قرآن كه ما را می‌‏سازد.
 
ساختمان وجود ما را قرآن لفظى ساخته است، مثلًا به ما گفته است: نماز بخوان، ما گفتيم: چشم، اين نماز ما، معمارى قرآن بر وجود ما است. روزه، توبه، حج، خمس، زكات و اعمال صالح معمارى الفاظ قرآن بر ساختمان وجودى ما است، ولى على عليه‌‏السلام كيفيت را قرآن معمارى كرده است.
 
پيغمبر(ص) سومين معمار وجود على عليه‌‏السلام‏ معمار و سازنده سوم اين ساختمان، پيغمبر عظيم الشأن اسلام(ص) است. اينجا جمله‌‏اى از خود على عليه‌‏السلام بشنويد كه مى‏فرمايند: پيغمبر(ص) از نظر آداب انسانى ساخته خدا است و من ساخته شده پيغمبر(ص) هستم.
 
پيغمبر(ص) درباره اميرالمؤمنين عليه‌‏السلام جمله‌‏اى دارند كه خيلى كوتاه است، اما حرف عجيب و نابى است كه انسان را شگفت زده می‌کند.
 
گوشه‌‏اى از آن جمله اين است كه: در قيامت اگر به من بگويند: يا رسول الله! در عمر خود چه كردى تا بتوان تمام درهاى بهشت را به رويت باز كرد، می‌‏گويم: من على عليه‌‏السلام را ساختم. می‌‏گويند كافى است، چون تو كار را تمام كردى. ديگر چيزى نمی‌‏خواهد بگويى.
 
ساختن على عليه‏‌السلام هنر پيامبر(ص) بوده است. اگر خدا می‌‏خواست كه على عليه‏‌السلام را در زمان حضرت ابراهيم عليه‌‏السلام به دنيا می‌‏آورد و به او می‌‏گفت كه او را بساز، حضرت ابراهيم عليه‌‏السلام می‌‏توانست كعبه بسازد، نه على عليه‏السلام را. حضرت ابراهيم عليه‏‌السلام بايد محل‏ زاييده شدن على عليه‏‌السلام را می‌‏ساخت. كار او ساختن على عليه‏‌السلام نبوده است.
 
ابن جنيد بغدادى می‌‏گويد: على جان! درباره تو چه بگوييم. دشمنان تو از شدت دشمنى، حتى بردن اسم تو را ممنوع كردند و دوستانت از ترس، حرف تو را نزدند. هر دو طرف تو را پنهان كردند، ولى تو از هر خورشيدى در اين عالم فروزان‏تر هستى.
 
منشأ كون و مكان على است، على‏/ مبدأ انس و جان على است
 
علي مظهر حق به عالم ملكوت‏/ نور مطلق بدان على است
 
علي اسم اعظم، پديده لوح و قلم‏/ بر سر عرش، جان على است
 
علي يعنى اول ظهور ايزد پاك‏/ به عيان و نهان على است
 
علي آسمان‏ها كه دور زمين گرديد/ بر يكى نقطه، آن على است
 
علي چون نبى ميهمان يزدان شد/ ديد خوش ميزبان على است‏(29)
 
پيامبر(ص) در شب معراج سؤالى كرد: خدايا! بى‏واسطه با من حرف مى‏زدى، يا حرف‏ها را به على عليه‌‏السلام می‌‏گفتى و او به من می‌‏گفت؟ فرمود: نه، حبيب من، چون محبوب‏ترين خلق در قلب تو و نزد خودم على عليه‏‌السلام است، با صداى على عليه‏‌السلام با تو حرف زدم.(30)
 
كيستى اى كه همه عالمى‏/ گر تو نبودى همه عالم نبود
 
در شب معراج كه حق با على/ گفت سخن غير تو محرم نبود(31)(32)
 
****
 
صوت/ مناجات با خدا، روضه خوانی و سینه زنی
 
مناجات خوانی حاج سعید حدادیان 
 

.:اشکال در بارگذاری پخش کننده:.

مناجات با خدا- شب بیست و یکم ماه رمضان- مهدیه امام حسن مجتبی (1).mp3 | دانلود فایل

.:اشکال در بارگذاری پخش کننده:.

مناجات با خدا- شب بیست و یکم ماه رمضان- مهدیه امام حسن مجتبی (2).mp3 | دانلود فایل

.:اشکال در بارگذاری پخش کننده:.

مناجات با خدا- شب بیست و یکم ماه رمضان- مهدیه امام حسن مجتبی (3).mp3 | دانلود فایل

.:اشکال در بارگذاری پخش کننده:.

مناجات با خدا- شب بیست و یکم ماه رمضان- مهدیه امام حسن مجتبی (4).mp3 | دانلود فایل

.:اشکال در بارگذاری پخش کننده:.

مناجات با خدا- شب بیست و یکم ماه رمضان- مهدیه امام حسن مجتبی (5).mp3 | دانلود فایل

.:اشکال در بارگذاری پخش کننده:.

مناجات با خدا- شب بیست و یکم ماه رمضان- مهدیه امام حسن مجتبی (6).mp3 | دانلود فایل

.:اشکال در بارگذاری پخش کننده:.

مناجات با خدا- شب بیست و یکم ماه رمضان- مهدیه امام حسن مجتبی (7).mp3 | دانلود فایل

----------------------------------------------

پی نوشت ها:
(1) نوشته محمدعلی کعبی
(2) نهج‌البلاغه، نامه‌ی ۴۵
(3) بحارالانوار، ج 13، وظایف منتظران
(4) سوره احزاب، آیه 56
(5) ثواب‌الاعمال، ص 331
(6) داستان‌های بحارالانوار، ج 5، ص 34
(7) امالی صدوق، ص 58، ثواب الاعمال، ص 65
(8) مکارم‌الاخلاق فی الصلوة علی النبی، ص 312
(9) بحارالانوار، ج 30، ص 349
(10) مستدرك‏الوسائل ج : 3 ص : 177
(11) رك: كافي ج : 4 ص : 87
(12) شرح آقا جمال الدين خوانسارى بر غرر الحكم ج‏2 ص 126  
(13) كشكول شيخ بهايي ج‏1 ص 219   
(14) مستدرك ‏الوسائل ج : 12 ص: 147
(15) کافی، ج 1، ص ۲۹۴
(16) میزان‌الحکمه، ج5، ص 370
(17) مفاتیح‌الجنان. زیارت حضرت علی علیه‌السلام
(18) بحارالانوار، ج٨٤، ص ٢٦٤
(19) خصال، ج٢، ص ٦٢٨
(20) بحارالانوار، ج 39، ص 249
(21) غررالحکم، ص56
(22) بحارالانوار، ج16، ص 318
(23) کافی، ج3، ص 268
(24) بحار الأنوار: 75/ 99، باب 18.
(25) الإرشاد، شيخ مفيد: 1/ 21
(26) نهج‏البلاغه: حكمت 420.
(27) شرح حال ايشان در كتاب تواضع و آثار آن، جلسه اول آمده است.
(28) قدر 1: 97؛ «قرآن را در شب قدر نازل كرديم.»
(29) صغير اصفهانى.
(30) بحار الأنوار: 18/ 386، باب 3؛ إرشاد القلوب: 2/ 233، الجزء الثانى
(31) ميرزا حبيب اللّه خراسانى.
(32) شیخ حسین انصاریان