هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403
ساعت 13:22
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

چهارشنبه 10 اسفند 1401 ساعت 18:15
چهارشنبه 10 اسفند 1401 18:03 ساعت
2023-3-1 18:15:24
شناسه خبر : 365348
ویروس کرونا اگرچه به کسب‌وکارهای زیادی در جهان لطمه زد اما کمک شایانی به شرکت‌‌های داروسازی کرد. شرکت‌هایی که بخش قابل‌توجهی از آن‌ها در وضعیت زیان‌دهی بودند و امروز از سود و درآمد چشم‌گیری کسب کرده‌اند.
ویروس کرونا اگرچه به کسب‌وکارهای زیادی در جهان لطمه زد اما کمک شایانی به شرکت‌‌های داروسازی کرد. شرکت‌هایی که بخش قابل‌توجهی از آن‌ها در وضعیت زیان‌دهی بودند و امروز از سود و درآمد چشم‌گیری کسب کرده‌اند.
گروه بین‌الملل-رجانیوز: دوران کرونا، دوران سیاهی برای بشریت محسوب می‌شد. روند زندگی معمولی از حرکت ایستاد، کسب‌وکارهای زیادی آسیب دید، رویدادهای فرهنگی و ورزشی لغو شد، آموزش آسیب دید و جان‌های زیادی توسط یک ویروس از بین رفت. اما مانند هر بحرانی در جهان، کووید-۱۹ نیز برندگان خود را داشت! افراد و شرکت‌هایی از این وضعیت سود بردند که یکی از قابل توجه‌ترین آن‌ها شرکت‌های داروسازی بودند.
 
به گزارش رجانیوز؛ فایزر، مدرنا، جانسون‌اندجانسون، بیونتک و آسترازنکا تا پیش از تولید واکسن و دارو برای کرونا بعضا با بحران‌های مالی دست و پنچه نرم می‌کردند اما ویروس کرونا برای آن‌ها به نوعی فرشته نجات محسوب می‌شد و افتصاد این شرکت‌ها را احیا کرد. آمارها حاکی از آن است که در مجموع درآمد شرکت‌های داروسازی جهان در پسا کرونا ۸۰ درصد افزایش یافته است.
 
سال گذشته پایگاه تحلیلی «relief web» در گزارشی با عنوان «فایزر، بیونتک، مدرنا هر ثانیه ۱۰۰ دلار سود می‌کنند؛ در حالی که کشورهای فقیر همچنان واکسینه نشده‌اند» به تحلیل وضعیت این شرکت‌ها پرداخته است. در آن‌زمان به گزارش این رسانه شرکت‌های بیونتک و مدرنا، هر دقیقه حدود ۶۵ هزار دلار سود کسب می‌کردند. این آمار از اجلاس داوس همان سال که در ایام انتشار این گزارش برگزار می‌شد، به دست این رسانه رسید.
 
 
بر اساس گزارشات مالی ارائه شده توسط این کشورها در سال ۲۰۲۱ که مهمترین سال واکسینه شدن مردم جهان بود؛ سود ناخالص شرکت‌هایی همچون فایزر، مدرنا و بیونتک تقریبا حدود ۳۴.۸ بیلیون دلار بود. رقمی که چیزی در حدود هزار دلار در ثانیه، ۶۵ هزار دلار در دقیقه و ۹۵ میلیون دلار در روز است. بنظر می‌رسد پاندمی مرگ‌بار کرونا توانست میلیاردرهای جدیدی را به جهان معرفی کند.
 
این شرکت‌ها همچنین در آن مقطع فشار زیادی بر دولت‌ها برای هموارتر کردن مسیر خود برای کسب سود بیشتر آوردند. آن‌ها از دولت آمریکا و دیگر دولت‌های جهان درخواست کردند تا هر اطلاعات جدیدی درباره ویروس کرونا به آن‌ها تحویل داده شود و همچنین کمک‌های بلاعوضی از دولت‌های اروپایی و مرکز تبادلات آفریقای جنوبی برای حمل و نقل کم‌هزینه‌تر واکسن‌های خود دریافت کردند.
 
چندی پیش نیز «کاترینا باچ‌هولز» خبرنگار تخصصی آمار و ارقام شرکت‌ها، در سایت «statista»  مطلبی با عنوان «ویروس کرونا چگونه ساختار شرکت‌های داروسازی را متحول کرد؟» منتشر کرد و با آمار و ارقام وضعیت شرکت‌های دارویی را بررسی کرد.
 
 
در آماری که توسط وی در این سایت منتشر شده است، شرکت جانسون اند جانسون در سال ۲۰۲۲ نیز رشد زیادی داشته است و ۲۴ درصد به ارزش این شرکت افزوده شده است. فایزر نیز با رشد حیرت‌انگیزی ۱۲۴ درصد ارزش‌ش افزایش یافت و یکی از عجیب‌ترین جهش‌های یک ابرشرکت را برای خود ثبت شد. آسترازنکا اما بخاطر سرمایه‌گذاری‌های گسترده خود در حوزه‌های مختلف به مقدار کمی تراز مالی منفی داشت ولی شرکت‌هایی که در سال ۲۰۲۱ از این رقابت جهانی واکسن جا ماندند؛ در سال ۲۰۲۲ سود خود را بازار کسب کردند.
 
تازه‌ترین مقاله منتشر شده در این حوزه نیز به رسانه «somo» تعلق دارد که مدعی شده است شرکت‌های بزرگ داروسازی جهان موفق به کسب سودی ۹۰ بیلیون دلاری در مجموع دوران کرونا از این وضعیت شده‌اند. اما در این سود نکات عجیبی هم وجود دارد.
 
در دوران اوج همه‌گیری کرونا، شرکت‌های داروسازی، کمک‌های بلاعوضی از دولت آمریکا و همچنین سازمان جهانی بهداشت دریافت کردند. این کمک‌ها به این شرکت‌ها در روند تولید واکسن پاندمی کرونا کمک شایانی کرد اما این شرکت‌ها هیچ برنامه‌ای برای بازپس دهی این کمک‌ها چه به صورت مالی و چه به صورت تخفیف در فروش واکسن را ندارند. بنظر می‌رسد این شرکت‌‌ها هر آنچه که دریافت کردند را برای خود نگه داشتند و قدرت زیادی پیدا کردند.
 
 
نیاز دولت‌ها به این شرکت‌ها و همچنین روابطی که ایجاد کردند باعث شده دولت‌ها از عوارض برخی از این واکسن‌ها چشم‌پوشی کنند. برای مثال چندی پیش FDA بعد از بروز سکته‌های مغزی متعدد پس از دریافت واکسن فایزر، تصمیم گرفت روی روند تولید این واکسن‌ها تحقیقاتی را انجام دهد. تحقیقاتی که با نتایج عجیبی همراه بود.
 
نتیجه پژوهش‌ دانشمندان FDA ثابت کرد که ارتباط میان موارد سکته‌های مغزی ثبت شده و دریافت دز واکسن فایزر وجود دارد. با این حال اما علی‌رغم اینکه بسیاری از سیاسیون و رسانه‌ها درخواست کردند که تزریق این واکسن‌ها به حالت تعلیق در بیاید اما تزریق واکسن‌های فایزر ادامه یافت و دولت نیز ورود جدی به این مسئله نداشت. این وضعیت نگرانی کارشناسان سلامت را برانگیخته است و به اعتبار عمومی این شرکت‌ها لطمه زیادی وارد کرده است.
 
انتهای پیام/


دیدگاه کاربران

ببخشید ولی هیچ اسمی از سینوفارم نبود ...
طفلکی شرکت های چینی ....