هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
شنبه، 1 ارديبهشت 1403
ساعت 11:55
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

پنجشنبه 16 ارديبهشت 1400 ساعت 19:54
پنجشنبه 16 ارديبهشت 1400 19:47 ساعت
2021-5-6 19:54:56
شناسه خبر : 347061
رستم قاسمی: شعار توسعه سیاسی ناشی از روی کار آمدن دولت دوم خرداد توسط اصلاح‌طلبان پیگیری شده و می‌شود ولی نتیجه‌اش تنها و تنها همین جامعه خسته و دلزده است.
رستم قاسمی: شعار توسعه سیاسی ناشی از روی کار آمدن دولت دوم خرداد توسط اصلاح‌طلبان پیگیری شده و می‌شود ولی نتیجه‌اش تنها و تنها همین جامعه خسته و دلزده است.
گروه سیاسی - رجانیوز: روز ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ سرنوشت سیاسی ایران به دست مردم رقم خواهد خورد و قوه اجرایی کشور به یکی از رجال سیاسی سپرده خواهد شد.
 
​در آستانه این واقعه مهم جریان‌های مختلف سیاسی، با پیکربندی جدیدی در حال برنامه‌ریزی برای کنش انتخاباتی هستند. اما امسال جبهه‌بندی چهره‌های دو جریان  اصلی سیاسی کشور تفاوت‌های عمده‌ای با وضعیت هر باره خود دارد. جناح اصلاحات که سال ۹۶ حول ایده برجام توانسته بود دولت را تصاحب کند، حالا چند پاره شده است‌. عدالت محوری، ادعای بهبود وضعیت اقتصادی، احیای برجام و ایده‌های بی‌ربط اینچنینی، نشان از عدم انسجام این جریان سیاسی دارد. 
 
همچنین انحلال شورای سیاست‌گذاری اصلاحات و بالا گرفتن حواشی در رابطه با کاندیدای احتمالی چند پارگی اصلاحات را تقویت کرده است. از کاندیدای احتمالی اصلاحات می‌توان به محمد جواد ظریف، اسحاق جهانگیری، پزشکیان، محمد رضا عارف، عباس آخوندی و علی لاریجانی اشاره کرد. 
 
معادلات جریان اصولگرایی به نحو دیگری است. حضور آیت‌الله رئیسی در راس قوه قضاییه شرایط را پیچیده کرده است اما تا به امروز کاندیدای احتمالی جریان اصولگرا سعید جلیلی، عزت الله ضرغامی،رستم قاسمی، پرویز فتاح و سعید محمد هستند.
 
مطبوعات دیروز:
 

آذری جهرمی، غرضی و بادامچیان نیامده از انتخابات بازماندند
رورنامه ابتکار پیرامون مصوبه اخیر شورای نگهبان نوشته: طبق قانون جدید انتخابات، حداقل و حداکثر سن کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، ۴۰ تا ۷۵ سال است.
 
در ادامه عنوان شده: اصولگرایان مجلس یازدهم که به دنبال تعیین محدودیت سنی برای کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری بودند؛ حداقل سن داوطلبان انتخابات را ۴۰ سال و حداکثر سن ۷۵ سال در هنگام ثبت نام تعیین کردند که با چراغ سبز شورای نگهبان مواجه شد. بر همین اساس محمدجواد آذری جهرمی، حجت‌الله عبدالملکی که متولد سال ۱۳۶۰ هستند، محمد غرضی با ۷۹ سال و اسدالله بادامچیان با ۸۰ سال سن از حضور در انتخابات ۱۴۰۰ منع شدند.
 
این رورنامه به نقل از یکی از اعضای حقوقدان شورای نگهبان افزوده: در هر دوره انبوهی از افراد در کنار شخصیت‌های سیاسی و مدیران کشور، در ستاد انتخابات حضور می‌یابند و صرفا با در دست داشتن کپی شناسنامه و چند قطعه عکس اعلام کاندیداتوری و ثبت‌نام می‌کنند! با گزارشی که در جلسه ارائه شد، مشخص شد که از مجموع ۱۶۳۶ نفر که سال ۱۳۹۶ در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرده بودند، حدود ۱۲۰۰ نفر از آنها دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و پایین‌تر از آن بوده‌اند و حدود ۳۰۰ نفر از ثبت‌نام شدگان، محکومیت قطعی کیفری داشته‌اند!
 
 
طحان‌نظیف عنوان کرده: البته این وضعیت ناخوشایند از نگاه رسانه‌های داخلی و خارجی دور نمی‌ماند و کلیپ‌های طنز آن تا مدت‌ها در فضای مجازی نیز دست به دست می‌شود و موجبات نارضایتی مردم و نخبگان کشور را فراهم می‌آورد و پیام‌های گلایه‌آمیز آنها برای اعضای شورای نگهبان نیز ارسال می‌شود و طبیعتا صلاحیت هیچ‌یک از این افراد احراز نمی‌شود.
 
او تصریح کرده: این در حالی است که برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی، شرایط متعددی اعم از سن و مدرک تحصیلی ضروری است و افراد کمتر از ۳۰ سال سن و یا فاقد مدرک کارشناسی ارشد، امکان ثبت‌نام در انتخابات را ندارند. در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز همین طور است و داوطلب عضویت در شورای شهرهای دارای بیش از ۲۰ هزار نفر جمعیت باید حداقل مدرک کارشناسی داشته باشند.
 
عضو حقوقدان شورای نگهبان گفته: در سیاست‌های کلی انتخابات نیز بر ساماندهی این وضعیت تاکید شده و بر تعیین دقیق معیارها، شاخص‌ها و شرایط عمومی و اختصاصی داوطلبان و نیز شناسایی اولیه توانایی و شایستگی داوطلبان در مرحله ثبت‌نام و همچنین بر تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان تصریح شده است.»
 
طحان‌نظیف افزوده: در این جلسه، پس از بحث و گفت‌وگو‌های فراوان میان اعضا، مقرر شد مصوبه سال ۱۳۹۶ شورای نگهبان در خصوص شفاف‌سازی «تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری» اصلاح شود و برای روشن‌تر شدن ملاک‌های مذکور، داوطلبان ریاست جمهوری هنگام ثبت‌نام، حداقلی از مدرک تحصیلی، حداقلی از سنوات و سوابق مدیریتی و حداقل و حداکثری از سن داشته باشند و وضعیت ثبت‌نام داوطلبان نیز تا حدی ساماندهی گردد. این اصلاحیه برای اجرا به وزارت کشور ابلاغ شد.
 
 روزنامه شرق: لاریجانی حتی از سعید جلیلی هم محبوب‌تر است
روزنامه شرق مطلبی با عنوان «سعید جلیلی چقدر شانس دارد؟» منتشر کرده است. این روزنامه در رابطه با جلیلی نوشته: خبر حضورش در شورای وحدت اصولگرایان که به معنی پذیرش دعوت این شورا از‌سوی جلیلی و ارائه برنامه‌هایش بود؛ یعنی او قصد جدی برای نامزدی دارد.
 
این روزنامه اظهار داشته: این وارد‌ میدان‌شدنش را از سویی دیگر می‌توان به قطعی‌شدن نیامدن رئیسی هم تعبیر کرد. همه کنش‌های این هشت سال سعید جلیلی، او را همواره در جایگاه یک نامزد بالقوه انتخاباتی نگه داشته بود. شورای وحدت به گفته خودشان برای 10 نفر چهره سیاسی در مظان نامزدی دعوت‌نامه فرستاده بودند و از آنها برای شنیدن برنامه‌هایشان دعوت کرده بودند.
 
در رابطه با سعید جلیلی شرق نوشته: او را با نقدهای تندش به سیاست‌های دولت به‌ویژه در حوزه هسته‌ای و برجام می‌شناسند. جلیلی اخیرا نقدهایش را به روحانی تندتر هم کرده است و دو روز پیش با طرح این پرسش که وقتی می‌توانیم تحریم موشکی را بی‌اثر کنیم، آیا نمی‌توان مشکلات مرغ و... را بی‌اثر کرد، گفته بود امروز مردم نیز به‌خوبی اذعان دارند که روند هشت‌ساله این دولت در قبال تحریم‌ها، جواب نداده است.
 
شرق با اشاره به پیروزی روحانی در سال ۹۲ در مقابل سعید جلیلی عنوان کرده: او برای چند سال مسئول پیشبرد پرونده هسته‌ای بود که نتایجش رفتن ایران ذیل فصل هفت منشور شورای امنیت و صدور چندین قطع‌نامه علیه ایران و تحریم‌های بسیار بود. حالا او در شرایطی نامزد شده که مذاکرات وین برای احیای برجام در دست انجام است. به نظر می‌رسد که سعید جلیلی باز هم به پیچ هسته‌ای خواهد خورد. 
 
در ادامه عنوان شده: د‌رصورتی‌که مذاکرات وین به‌خوبی پیش برود و چشم‌انداز مثبتی تا زمان انتخابات از آن دیده شود، احتمال اینکه شانس جلیلی باز هم افول کند، وجود خواهد داشت. البته به شرطی که باز یک دوقطبی در حوزه دیپلماسی در آستانه انتخابات شکل بگیرد و بازگشت او تصویرکننده دورانی شود که پرونده هسته‌ای ایران به بن‌بست خورده بود.
 
 در ادامه شرق مدعی شده: تنها شانس جلیلی حمایت جریان جبهه پایداری از اوست. صادق محصولی و سعید جلیلی دو گزینه این جبهه برای انتخابات بودند. 
 
در ادامه شرق نوشته: سال 92 هم گزینه اصلح همین جبهه بود، پس او حداقل همان پایگاه رأی چهار‌میلیونی خودش را هم دارد، اما رأی او در سال 92 کمتر از رأی قالیباف بود و این یعنی او در یک رقابت درون‌گروهی رأیی شکننده‌ای دارد و د‌رصورتی‌که قالیباف یا چهره دیگری بتواند نظر بدنه مردمی جریان اصولگرایی را بیشتر به سمت خود جلب کند، از او پیشی خواهد گرفت‌.
 
این روزنامه عنوان کرده: نکته جالب اینکه میزان محبوبیت سعید جلیلی گویا از شش سال به این‌سو هیچ تغییری نکرده است! سال 94 نزدیک به صد هزار نفر در یک نظرسنجی شرکت کردند، از مخاطبان سؤال شده که «اگر به ایام انتخابات ریاست‌جمهوری 92 بازگردید، به چه کسی رأی خواهید داد» پس از روحانی، سعید جلیلی با 16 درصد رتبه دوم را به خود اختصاص داد. اما آنچه بیش از نتایج این نظرسنجی، جالب به نظر می‌رسید، جهش عجیب آرای «سعید جلیلی» بود که در ابتدای نظرسنجی، چهار درصد آرا‌ را به خود اختصاص داده بود. 
 
 روزنامه اصلاح‌طلب شرق عنوان کرده: بررسی‌های سایت «انتخاب» نشان می‌داد پس از مشاهده نتایج ضعیف مربوط به جلیلی، لینک نظرسنجی «انتخاب» در گروه‌های وایبری، تلگرام و ... حامی «جلیلی - احمدی‌نژاد» دست‌به‌دست شد تا مانع پیروزی روحانی در این نظرسنجی شوند!
 
شرق تیتر «حتی لاریجانی از او محبوب‌تر است!» برای بخش دیگری از مطلب خود برگزیده است. در این بخش آمده: وضعیت جلیلی درون اردوگاه اصولگرایی را می‌توان از کنگره سه‌هزار نفره اصولگرایان تحت لوای جمنا در روز‌های پایانی سال ۹۵ هم حس کرد؛ وقتی اسم سعید جلیلی جزء کاندیدا‌های احتمالی این تشکل تازه‌تأسیس قرار گرفت و در‌نهایت خروجی جبهه مردمی نیرو‌های انقلاب روی خوشی به جلیلی نشان نداد. البته این عدم اقبال یک دلیل مهم داشت و اینکه رقابت دوباره او با رئیس‌جمهور مستقر را یک بازی از پیش باخته می‌دانستند؛ مانعی که این‌بار دیگر جلوی پای جلیلی نیست. برای همین شاید در نظرسنجی‌های درون جریان اصولگرایی اوضاع جلیلی بهتر از گذشته شده.
 
 
 این رورنامه در رابطه با شورای وحدت و جامعه روحانیت مبارز عنوان کرده: در شورای وحدت و جامعه روحانیت مبارز  اقبال به چهره‌های دیگر بیشتر است، تا جایی که حتی برخی مانند حمیدرضا ترقی، عضو مؤتلفه، علی لاریجانی را که جزء 10 نامزد نهایی شورای وحدت نیست، مقدم بر جلیلی می‌داند. او گفته است: سعید جلیلی عمدتا در محافل مختلف مورد بحث و بررسی است اما در حدی که آقایان قالیباف، محسن رضایی و لاریجانی مطرح هستند، درباره سایر کاندیداها نشنیده‌ام که مطرح باشند.
 
در ادامه این مطلب آمده: آنچه واضح است اینکه در صورت عدم رخداد اجماع درون جریان اصولگرایی و رقابت با چهره‌هایی که اعلام کرده‌اند به‌اصطلاح و در ظاهر نیاز به حمایت جریانی ندارند و تن به سازوکارهای ائتلاف‌ساز نمی‌دهند و در هر صورت تا آخر انتخابات خواهند ماند، کار را برای جلیلی بسیار سخت خواهد کرد. در این شرایط است که او باید سراغ ظرفیت‌های فردی خود برود. سعید جلیلی هم‌زمان با دولت روحانی سازوکاری تحت عنوان دولت در سایه ایجاد کرده است. شاید از این منظر کمی از رقبایش جلوتر باشد و دستش از آمار و برنامه پرتر.
 
در این متن افزوده شده: برخی می‌گویند انتخابات 1400 از بسیاری جهات شبیه انتخابات 84 است که هر دو جریان اصولگرایی و اصلاح‌طلبی محتمل است با چند نامزد وارد گود انتخابات شوند؛ چراکه یک‌ماه‌و‌نیم مانده به موعد رفتن پای صندوق‌های رأی و هنوز مشخص نیست که گزینه یا گزینه‌های اصلی هر دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا کدام‌اند. مضاف بر اینکه جریان اصلاح‌طلبی با مشکل مهم‌تر دیگری یعنی بحران اقبال در بدنه مردمی هم روبه‌رو است.
 
نتیجه‌ شعار دولت دوم خرداد همین جامعه خسته و دلزده‌ای است
شرق گفتگویی با رستم قاسمی، کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری کرده است. در این گفتگو قاسمی عنوان کرده: مهم‌ترین مشکل این روزهای کشور در حوزه اقتصادی دیده می‌شود و این معیشت مردم است که به گروگان گرفته شده است. وجود همه این مشکلات در حالی است که گنج‌های زیادی از‌جمله ثروت عظیم ملی، منابع سرشار خدادادی، موقعیت استثنائی ژئوپلیتیک و از همه مهم‌تر منابع انسانی عظیم در کشور وجود دارند؛ اما این گنج‌ها به رنج بر مردم تبدیل شده‌اند و حتما اگر مردم ما مردمی نجیب نبودند، این سختی‌ها را تحمل نمی‌کردند. 
 
وی ادامه داده: زیرا تمام کارنامه‌ این‌جانب اقتصادی است. بعد از پایان جنگ به صورت پیوسته در حوزه‌های اقتصادی کشور دستی بر آتش داشته‌ام و همواره در حوزه‌هایی مانند صنعت، معدن، مسکن، انرژی و تجارت حضور داشته‌ام. 
 
 قاسمی گفته: یک دوره‌ای مسئولیت وزارت نفت را بر عهده داشتم که در آن زمان سخت‌ترین تحریم‌های بین‌المللی بر کشور اِعمال شد. همچنین به دلیل مسئولیت وزارت نفت، در اوپک هم مسئولیت داشتم و با جامعه بین‌المللی آشنایی دارم. واقعا باور دارم که دیگر در حوزه اقتصادی فرصت آزمون و خطا وجود ندارد و نمی‌شود کشتی توفان‌زده اقتصاد ایران را به دست فردی سپرد که تا به حال قایق‌رانی هم نکرده است. 
 
وی در رابطه با مسکن گفته: یکی دیگر از مشکلات یا به تعبیری چالش‌های بزرگ، نداشتن مسکن است. بخشی از مردم در‌حال‌حاضر مستأجر هستند که همین نبود مسکن باعث پیامدهای منفی فرهنگی مانند ازدواج‌نکردن جوانان می‌شود.
 
وزیر اسبق نفت درباره اوپک گفته: وقتی در وزارت نفت بودم، تجربه مذاکره با کشورهای مختلف را داشتم که بیشتر مذاکرات هم اقتصادی بود و بسیاری از آنها به نتیجه رسید. با کشورهای همسایه هم مذاکرات متعددی داشتم و اکنون با برخی از سران آن کشورها ارتباط دارم؛ بنابراین می‌دانم که نمی‌شود دور کشور دیوار کشید.
 
وی درباره برجام گفته: اصل برجام موضوعی بود که هیچ‌کس مخالفتی در انعقادش نداشت؛ اما اینکه حالا بخواهیم بر سر این بحث کنیم که آیا می‌شد از مذاکرات نتایج مطلوب‌تری گرفت یا به سمتی رفت که ضمانت‌های طرف مقابل برای پایبندی به آن واقعی‌تر می‌شد، بحث دیگری است که نیاز به یک نشست کارشناسی مجزا دارد.
 
‌وی ادامه داده: مردم ایران به آمریکا بی‌اعتماد هستند و حتی این بی‌اعتمادی پیش از انقلاب هم وجود داشت. برجام محک خوبی بود که آمریکایی‌ها می‌توانستند متعاقب آن اعتماد از‌دست‌رفته را بازگردانند. آمریکایی‌ها با هر کیفیتی سندی به نام برجام را پذیرفته بودند و باید آن را اجرا می‌کردند. من در تاریخ مذاکرات به یاد ندارم که وزیر امور خارجه آمریکا 20 روز خارج از این کشور با پایی شکسته حضور داشته باشد تا سند مورد بحث امضا شود.
 
وی گفته: هدف اصلی من رفع تحریم‌هاست. من در دوران مسئولیتم در وزارت نفت، مسئول عبور از تحریم‌ها بودم. در آن زمان تحریم‌های سازمان ملل، اروپا و آمریکا بر ایران اِعمال می‌شد که سخت‌ترین تحریم‌ها بود و کاملا آشنا هستم که تحریم‌ها چه پیامدهای سختی بر کشور تحمیل می‌کنند. به همین دلیل اکنون برای خود سه محور تعیین کرده‌ام که نخست رفع تحریم‌هاست. 
 
قاسمی افزوده: دورزدن تحریم‌ها هزینه‌بر است و ریسک بالایی دارد و نمی‌توان به آن به‌عنوان یک راه‌حل دائمی نگاه کرد و صرفا برای آن است که به مشکل فروش نفت برنخوریم؛ زیرا اگر نفت فروخته نشود، به معیشت مردم لطمه وارد می‌شود و باید در جنگ اقتصادی، آرایش اقتصادی به خود بگیریم.
 
وی ادامه داده: اوباما به‌عنوان رئیس‌جمهور وقت آمریکا، در کنگره در آغاز مذاکرات هسته‌ای با ایران گفت تحریم‌ها بر ایران اثری ندارد. ما در دوران خود تمام تلاشمان را به کار بستیم تا تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم و اگر همان شیوه ادامه می‌یافت، مطمئن باشید اکنون در این وضعیت نبودیم.
 
قاسمی در رابطه با سوابق اجرایی خود گفته: بنده به تمام دولت‌های بعد از جنگ کمک کرده‌ام. در دولت سازندگی بسیاری از طرح‌ها را اجرا کردم، در دولت آقای خاتمی فارغ از توجه به نوع نگاه سیاسی دولت، طرح‌های متعددی را به سرانجام رساندم، در دولت آقای احمدی‌نژاد همین‌طور و در دولت آقای روحانی هم از هیچ تلاشی فروگذار نکردم و به جرئت می‌گویم نه‌تنها در حوزه فروش نفت، بلکه در بسیاری زمینه‌ها به دولت کمک کردم تا حدی که یک بار آقای زنگنه گفت قاسمی 95 درصد نه، بلکه صددرصد کنار ماست.
 
قاسمی در رابطه با دولت قبل گفته: به نظرم آقای احمدی‌نژاد در دوران ریاست‌جمهوری خود امید را به کشور برگرداند. ایشان با فعالیت‌های عمرانی و آبادانی خود باعث شد همه مردم از این تصور که فراموش شده‌اند، فاصله بگیرند؛ چرا‌که دیدند عدالت اجتماعی در کشور به اجرا درآمد. همه کشور یک کارگاه سازندگی شده بود و این نقطه قوت دولت ایشان بود. بااین‌حال، همین دولتی که نقطه قوتش آبادانی بود، دقیقا زمانی که وارد فاز سیاست‌ورزی شد، ضربه خورد و این اشتباه بزرگی بود.
 
وزیر اسبق نفت گفته: باید نگاه سیاست‌زده از دولت و خاصه از اقتصاد کشور پاک شود. بزرگ‌ترین غده سرطانی کشور، سیاسی‌شدن اقتصاد است.
 
وی همچنین عنوان کرده: من هنوز خود را عضو سپاه پاسداران می‌دانم و حتی زمانی که به وزارت نفت هم رفتم، به‌عنوان یک سپاهی در این وزارتخانه خدمت کردم. در دوران جنگ هم مهندس رزمی بوده‌ام و بعد از جنگ هم همواره در کار سازندگی بوده‌ام و همیشه در کار اقتصادی فعالیت کرده‌ام. اگر امروز به صحنه آمده‌ام، برای اصلاح روند اقتصادی موجود در کشور است و به‌هیچ‌وجه دنبال مطرح‌کردن خود برای گرفتن مسئولیت نیستم.
 
وی در ادامه گفته: فضایی که الان وجود دارد، در اصل بیانگر این است که باید یک اقتصاددان و اقتصادران سکان کشور را در دست بگیرد. نتیجه کنونی وضعیت کشور حاصل همان فضایی است که عنوان شد حقوق‌دان هستند و قرار بود از حقوق ملت دفاع کنند. بنده حقوق‌دان نیستم و البته از ظرفیت تمام عزیزانم در این حوزه استفاده می‌کنم ولیکن یک اقتصادران هستم.
وی افزوده: شعار توسعه سیاسی ناشی از روی‌کار‌آمدن دولت دوم خرداد توسط اصلاح‌طلبان پیگیری شده و می‌شود ولی نتیجه‌اش تنها و تنها همین جامعه خسته و دلزده‌ای است که احساس می‌کند مورد توجه نیست و کسی حرف دل آنها را نمی‌زند. ما زمانی می‌توانیم حرف از این مقولات بزنیم که مشکلات اساسی مردم را حل کرده باشیم. 
 
 قاسمی گفته: نمی‌شود فردی وارد دولت شود که هیچ‌چیز از انرژی، صنعت، اقتصاد نمی‌داند. وقتی دولتی خوب و دارای کارنامه موفق تشکیل شود، طبیعی است که کارآمدی هم متعاقبش می‌آید.
پورمحمدی: غير از اصولگرايان سنتی نيروهاي ديگری در شورای وحدت به لاريجانی تمايل دارند
روزنامه اعتماد وابسته به حزب اعتماد ملی در رابطه با ورود آیت الله رئیسی به جریان انتخابات عنوان‌کرده: آنچه اين روزها بيش از هر چيزي مسلم است، چالش‌هاي متعدد رييسي است. از احتمال اجماع روي او كه بعد از طرح گمانه نامزدي همزمان رييسي، قاليباف و جليلي به تحليل رفت، گرفته تا تاكيدات مجددي كه درباره كسب اجازه او از مقام رهبري عنوان مي‌شود. درباره همين موضوع به تازگي مصطفي پورمحمدي، دبير شوراي وحدت گفته است: حضور ايشان (رييسي) به‌شدت بسته به شرايط است. علي‌الخصوص كه ايشان مسووليتي انتصابي دارند و بدون رضايت رهبري هم نمي‌تواند مسووليت خود را رها كند.
 
این رورنامه به نقل از باهنر عنوان کرده: آقاي رييسي براي قوه قضاييه مستقيما منصوب رهبر انقلاب است و قاعدتا اگر ايشان بخواهد براي كانديداتوري اقدام كند مقام معظم رهبري بايد از اين كار راضي باشند.
 
او اين را هم مي‌گويد كه :به ما خبر رسيده هركسي كه به رهبري مراجعه مي‌كند و در مورد انتخابات سوال مي‌كند ايشان مي‌فرمايند كه من ايجابا و سلبا هيچ اظهارنظري نمي‌كنم.
 
 
وی حتي توصيه رهبري به سيدحسن خميني را يك استثنا قلمداد كرده اما در عين حال مي‌گويد: خود آقاي رييسي بايد قاعدتا و اخلاقا اين اطمينان خاطر را پيدا كند كه رهبري مخالف آمدن ايشان نيستند» بر همين اساس است كه به نظر مي‌رسد كسب اجازه از رهبري براي رييسي يك موضوع جدي باشد. الزام‌آور بودن اين امر يا ضرورت اخلاقي و عرفي آن نيز در نتيجه امر هيچ اثر ندارد و به اين بلاتكليفي كه اكنون رييسي دارد و به ديگران نيز سرايت داده است، منجر مي‌شود.
 
در ادامه این متن آمده: پورمحمدي در بخش ديگري از گفت‌وگويش با «فارس» گفته است: غير از اصولگرايان سنتي نيروهاي ديگري هم در شورا هستند كه به لاريجاني تمايل دارند. اگر ايشان در انتخابات ثبت‌نام كنند آنگاه مي‌توان تحليل‌هايي در اين مورد داشت.
 
این رورنامه عنوان کرده: به نظر مي‌رسد شرط لاريجاني يعني حمايت همه طيف‌هاي سياسي از او در حال محقق شدن است. از چراغ سبز باهنر به او گرفته تا زمزمه‌هايي كه درباره تمايل جامعه روحانيت به لاريجاني به گوش مي‌رسد. لاريجاني اما قطعا روي اصولگرايان آ‌ن‎قدرها هم حساب نمي‌كند؛ از اين‌رو آنچه اخيرا درباره نوع مواجهه اصلاح‌طلبان با لاريجاني در اين انتخابات به نظر مي‌رسد و گفته مي‌شود، اهميت بيشتري دارد.
 
در بخش دیگری از این مطلب آمده: عباس عبدي، فعال سياسي اصلاح‌طلب نيز از «تمايل آرام اصلاح‌طلبان به لاريجاني» مي‌گويد. به گفته او «اصلاح‌طلبان مي‌توانند حتي به كانديداي اصولگرايي كه او را كم‌خطر مي‌دانند راي بدهند» و اين يعني كه تمايلات و گرايش‌هايي در جريان اصلاحات به منظور رسيدن به گزينه‌اي غيراصلاح‌طلب در انتخابات رياست‌جمهوري در حال فعال شدن است.
 
اعتماد درباره لاریجانی عنوان کرده: قطعا از او رقيبي سخت براي ابراهيم رييسي يا هر نامزد ديگري كه مورد اجماع اصولگرايان قرار نگرفته باشد، خواهد ساخت و اين يك چالش جدي است.
 
روایت روزنامه نزدیک به دولت از راهکارهای تکراری سعید جلیلی!
سردبیر روزنامه آفتاب یزد در رابطه با سعید جلیلی عنوان کرده: ایشان اگر کاندیدای انتخابات 1400 شود می‌توان به وی لقب «کاندیدای تکراری» داد.این لقب سیاسی نه به جهت کاندیداتوری دوباره ایشان بلکه به دلیل اظهارات،راهکارها و شعارهای او است. 
 
وی نوشته: همینکه سخنان وی را در دو ماه اخیر بررسی کنیم به نیکی متوجه می‌شویم که سعید جلیلی در صورت کاندیداتوری،در مورد اقتصاد،سیاست و علی الخصوص سیاست خارجی همان سخنان قدیمی را تکرار می‌کند و صرفا برخی واژه‌ها به سبب تغییر تاریخ تغییر کرده اند.
 
او عنوان کرده: نگاهی به گفتگوی منتشر شده در خبرگزاری تسنیم به نقل از سعید جلیلی گواه این مدعاست.او در بخشی از اظهارات خود در مورد مبحث تحریم‌ها وبرجام می‌گوید:« عرض من این است چیزی که دولت و آقای روحانی مطرح کردند، انصافاً پیگیری هم کردند. تمام توان دولت در این هشت سال صرف این موضوع شد مسیری را که برای رفع تحریم‌ها پیشنهاد کرده بودند، به جدّ دنبال کردند اما آیا شد؟ بحث این است. حالا اینکه آیا مسیر درست بود؟ غلط بود؟ می‌شود نگاه‌های مختلفی داشت. 
 
 
در ادامه سعید جلیلی گفته: ما آن زمان می‌گفتیم این مسیر جواب نمی‌دهد و غلط است و دشمن را جری می‌کند و دیدید علیرغم اینکه مثلا در برجام رفتند که این تحریم‌ها برداشته شوند و از بیش از 100 حق هسته‌ای انصراف دادند، اما این تحریم‌ها برداشته که نشدند هیچ، امروز 802 تحریم تبدیل به بیش از 1500 تحریم شده است.»
 
این روزنامه عنوان‌کرده: سعید جلیلی مانند سال 1392 مخالف مذاکره و دیپلماسی به سبک دولت روحانی است و می‌گوید همانطور که قبلا گفته با این رویکرد تنها طرف مقابل «جری» می‌شود.ولی وی همانطور که طی سال‌های گذشته راهکاری ارائه نمی‌دهد اکنون هم دقیقا توضیح نمی‌دهد اگر «گفتگو» نه پس چه؟
 
در ادامه به نقل از جلیلی آمده: من روی این نکته تاکید می‌کنم که باید به روند هشت سال گذشته و هشت سال و بلکه 42 سال گذشته نگاه منصفانه‌ای داشته باشیم که در زمینه تحریم چگونه می‌توان بر اراده دشمن فائق آمد و تحریم را بی‌اثر و حرکتی را دنبال کرد که مردم کمترین رنج را ببینند. من معتقدم که اگر می‌خواهیم با تحریم مقابله کنیم، باید مجموعه‌ای از کارها انجام شوند و تک‌بعدی نمی‌توان انجام داد. یکی از ابعاد، مذاکره است. یکی دو مثال می‌زنم. دشمن اولین تحریم‌ها را در چه زمینه‌ای به کار برد؟ صنایع دفاعی و صنعت هسته‌ای. چرا ناکام ماند؟ امروز اولین خواسته‌اش برای مذاکره چیست؟ این که با مذاکره جلوی پیشرفت ما را در این زمینه‌ها بگیرد.
 
جلیلی ادامه داده: این نشان می‌دهد که می‌توان تحریم را بی‌اثر کرد.حالا اگر شما تحریم را در عرصه موشکی و هسته‌ای بی‌اثر کردید، در تولید مرغ نمی‌توانید بی‌اثر کنید؟ در فلان کالا نمی‌توانید بی‌اثر کنید؟ در فضای اقتصادی کشور نمی‌توانید این را بی‌اثر کنید که تحریم مانع از به‌کارگیری این همه ظرفیت‌های عظیم اقتصادی شما نباشد و این ظرفیت‌ها راحت بتوانند کار کنند؟ حتماً شدنی است.»
 
آفتاب یزد پیرامون سعید جلیلی عنوان کرده: سعید جلیلی اگر لالایی را این قدر خوب بلد است چرا خواب‌اش نمی‌برد؟ وی مذاکره‌کننده ارشد و اصلی دولت محمود احمدی‌نژاد بود فلذا چرا در آن ایام چنین توصیه‌هایی به رئیس خود نداشت؟فراموش نباید کرد فشار تحریم از دولت احمدی‌نژاد آغاز شد، مدتی در دولت روحانی فروکش کرد و با پیروزی ترامپ اوج گرفت. ضمن آنکه در شرایطی سعید جلیلی بر بعد مذاکره تاکید می‌کند که وی کارنامه غیر قابل دفاعی در مذاکره دارد.او اگر مذاکره کننده‌ای قابل بود در عمان فرمان دست علی اکبر صالحی نبود!
 
روزنامه آفتاب با بی توجهی به ناکارآمدی دولت نوشته: علیرغم شعارهای زیبای اقتصادی از سوی سعید جلیلی هنوز وی نمی‌داند قیاس صنایع دفاعی با مثلا بازار مایحتاج مردم از جمله مرغ آدرس غلط دادن است.البته شاید می‌داند اما نمی‌خواهد اذعان نماید.ولی واقعیت این است کشوری که در صنایع دفاعی پیشرفته است دلیلی ندارد اقتصاد‌اش مناسب و کارآمد باشد.
 
سردبیر روزنامه آفتاب در پایان نوشته: اگر سعید جلیلی عزم کاندیداتوری داشته باشد بعید است بتواند در کارزار و میدان مباحث و مناظرات انتخاباتی حرف و ایده جدیدی داشته باشد.

 



37
پسندیدم

دیدگاه کاربران

رای منفی!
-14
به نظر من محدودیت سنی لازم هست البته همه جا ، البته شاید مرز در نهادها متفاوت باشد اما ضروری است

پسندیدم
15
اقای پور محمدی منطورشان نیرو های دزد و فاسد و مافیای رانت از هر دو طرف اصولگرایان و اصلاح طلب ها به اقای لاریجانی تمایل دارند .مثل برادران دیکر اقای لاریجانی که عاشقان شهدا و بودن و فساد و دزدی و رانت و حرامزاده پروری را بثورت انقلابی در کشور ترویج کردن و اقای پور محمدی یکی از انها هستنند دوستار لاریجانی ها و رجا نیوز پیرو انها

پسندیدم
15
محبوب تر از نظر سیاسیون برای سیاسی بازی یا از نظر مردم...!!!!؟