هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403
ساعت 10:24
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

چهارشنبه 15 ارديبهشت 1400 ساعت 19:11
چهارشنبه 15 ارديبهشت 1400 19:00 ساعت
2021-5-5 19:11:52
شناسه خبر : 347057
منوچهر متکی: ما در شورای وحدت به این جمع بندی رسیده ایم که آقای رییسی کاندیدای اصلح ریاست جمهوری هستند و امیدواریم به زودی از زبان خود ایشان اعلام کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را بشنویم .
منوچهر متکی: ما در شورای وحدت به این جمع بندی رسیده ایم که آقای رییسی کاندیدای اصلح ریاست جمهوری هستند و امیدواریم به زودی از زبان خود ایشان اعلام کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را بشنویم .
گروه سیاسی - رجانیوزروز ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ سرنوشت سیاسی ایران به دست مردم رقم خواهد خورد و قوه اجرایی کشور به یکی از رجال سیاسی سپرده خواهد شد.
 
​در آستانه این واقعه مهم جریان‌های مختلف سیاسی، با پیکربندی جدیدی در حال برنامه‌ریزی برای کنش انتخاباتی هستند. اما امسال جبهه‌بندی چهره‌های دو جریان  اصلی سیاسی کشور تفاوت‌های عمده‌ای با وضعیت هر باره خود دارد. جناح اصلاحات که سال ۹۶ حول ایده برجام توانسته بود دولت را تصاحب کند، حالا چند پاره شده است‌. عدالت محوری، ادعای بهبود وضعیت اقتصادی، احیای برجام و ایده‌های بی‌ربط اینچنینی، نشان از عدم انسجام این جریان سیاسی دارد. 
 
همچنین انحلال شورای سیاست‌گذاری اصلاحات و بالا گرفتن حواشی در رابطه با کاندیدای احتمالی چند پارگی اصلاحات را تقویت کرده است. از کاندیدای احتمالی اصلاحات می‌توان به محمد جواد ظریف، اسحاق جهانگیری، پزشکیان، محمد رضا عارف، عباس آخوندی و علی لاریجانی اشاره کرد. 
 
معادلات جریان اصولگرایی به نحو دیگری است. حضور آیت‌الله رئیسی در راس قوه قضاییه شرایط را پیچیده کرده است اما تا به امروز کاندیدای احتمالی جریان اصولگرا سعید جلیلی، عزت الله ضرغامی،رستم قاسمی، پرویز فتاح و سعید محمد هستند.
 
مطبوعات دیروز:
 
فعال اصلاح‌طلب: افراد رانت خوار وقدرت طلب خود را قيم و پدر خوانده جریان اصلاحات می دانند
روزنامه صدای اصلاحات وابسته به حزب مردمی اصلاحات به نقل از دبیرکل این حزب در نقد ساز و کار جریان اصلاحات عنوان کرده: بنده ساز و کار نهاد اجماع ساز را به این شكل قبول ندارم چرا که آنها شورای نگهبان دومی شکل داده اند و افراد با صلاحیت را محروم و افرادی که خودشان می خواهند را مطرح می کنند.
 
وی تاکید کرده: این شورا شورای اجماع نیست بلکه شورای اختلاف است و می خواهند نامزد خود را به جریان بررسی اصلاحات تحمیل کنند و ما اصلاح‌طلبان چنین اجازه ای به آنها نخواهیم داد که برای دیگران تصمیم بگیرند و تا آخر در محله خواهیم مانده و واقعیت ها را به مردم خواهیم گفت.
 
فومنی افزوده: این اجماع به درد انتخابات ریاست جمهوری نمی خورد چرا که افراد رانت خوار وقدرت طلب و استمرار طلب در مسئولیت گرفتن در طول پیروزی انقلاب همواره خود را قيم و پدر خوانده جریان اصلاحات می دانند.
 
وی ادامه داده: من به عنوان یک اصلاح طلب نواندیش و نوگرا اعلام می کنم که با چهار چوب های اجماع مخالفم و خود را نامزد جریان بزر اصلاحات می دانم و چند گروه و شخت حق ندارند برای اصلاحات تصمیم گیری کند.
 
 
وی درباره جریان اصلاحات گفته: افراد رانت خوار قدرت طلب و استمرار مطلب در مسئولیت گرفتن در طول پیروزی انقلاب همواره خود را قيم و پدر خوانده جریان اصلاحات می دانند.
 
وی ادامه داد: من به عنوان یک اصلاح طلب نواندیش و نوگرا اعلام می کنم که با چهار چوب های اجماع مخالفم و خود را نامزد جریان بزرگ اصلاحات می دانم و چند گروه و شخصت حق ندارند برای اصلاحات تصمیم گیری کند.
 
نهاد اجماع‌ساز زیر فشار رسانه‌ای مطبوعات اصلاح‌طلب
روزنامه اعتماد مطلبی با در نقد سياست انتخاباتي اصلاح‌طلبان منتشر کرده است.
 
در این مطلب آمده: اصلاح‌طلبان با دو رويكرد متفاوت مي‌توانند وارد انتخابات شوند. رويكرد اول تقدم اهداف و برنامه‌هاست. رويكرد دوم تنظيم كردن اهداف خود با امكانات و وسايل و اشخاص ممكن و موجود است. 
 
در ادامه آمده: اصلاح‌طلبان نمي‌توانند با رويكرد دوم وارد انتخابات شوند. اصولگرايان مجبورند رويكرد دوم را انتخاب كرده و برنامه‌هاي خود را متناسب با نامزدهاي انتخاباتي موجود تنظيم كنند. طرفداران آنان هم كم‌ و بيش با همين رويكرد پاي صندوق مي‌آيند. مساله آنان اين خواهد بود كه چه كسي مي‌تواند برخي از مشكلات مورد نظرشان را حل كند. 
 
در رابطه با اصلاحات عنوان شده: با توجه به تجربه گذشته طرفداران اصلاحات براي حضور در انتخابات به چنين رويكردي رضايت نمي‌دهند. همچنين حاضر نيستند چون گذشته بر اساس منطق انتخاب ميان بد و بدتر وارد ميدان شوند حتي اگر اين منطق در كوتاه‌مدت درست باشد، در بلندمدت آن را نادرست تلقي مي‌كنند.
 
نویسنده این مطلب افزوده: توجه رأي‌دهندگان حامي اصلاح‌طلبان بيش از آنكه به نامزدها باشد ناظر به برنامه و رويكرد اصلاح‌طلبان است. آنان مي‌پرسند كه دنبال چه هستيد؟ مشكل را چه مي‌دانيد؟ راه‌حل اساسي چيست؟ 
 
اعتماد در نقد اصلاحات نوشته: با اين توضيح اعلام 14 نام به عنوان نامزدهاي احتمالي اصلاح‌طلبان موجب تعجب شده است. اگرچه اين اقدام مقدماتي است ولي جاي تعجب است كه از آنان برنامه بخواهند. اين رفتار مشخصه رويكرد دوم است، برنامه را بايد نهاد اصلاح‌طلبان بدهند و بعد ببينند كه چه كسي آمادگي و توانايي انجام آن را دارد. شوراي اصلاح‌طلبان در نقش داور نيست كه مسابقه‌اي ميان نامزدها برگزار و آن را تماشا كند سپس نمره دهد. آنان بايد در نقش هيات‌مديره و سياستگذار وارد ميدان شوند. 
 
روزنامه اعتماد نوشته: ممكن است برنامه جامع و حتي حداقلي اصلاح‌طلبان به گونه‌اي باشد كه هيچ فرد صاحب صلاحيتي كه با آن موافق و قادر به اجرايش باشد از فيلتر شوراي نگهبان رد نشود، در اين صورت چه بايد كرد؟ آيا نبايد راي داد؟ 
 
این روزنامه ادامه داده: در اين صورت بهترين راه‌حل اين است كه هر كدام از احزاب و گروه‌ها و حتي اشخاص اصلاح‌طلب براساس سليقه فكري و اولويت‌هاي سياسي خود وارد انتخابات شوند و از هر كس كه خواستند، حمايت كنند. حتي مي‌توانند گزينه‌هاي اصولگرا كه برنامه‌هايشان را براي كشور كم‌خطرتر مي‌دانند مورد حمايت قرار دهند. 
 
عباس آخوندی: گرفتاری مردم در تله فقر به دلیل عملکرد دولت قبل است
روزنامه شرق و اعتماد، بیانیه انتخاباتی عباس آخوندی را در صفحه اول خود پوشش دادند. آخوندی با وجود اینکه مدت طولانی است که‌ به کنشگری در حوزه انتخابات رو آورده، در لیست چهارده نفره انتخاباتی اصلاحات جزو افراد پایانی این لیست قرار دارد.
 
وی در این بیانیه از دو گفتمان اصلی اصلاحات اینگونه یاد کرده: یکی گفتمان تحول‌خواهی مبتنی بر صورت‌بندی درست مسئله‌های ایران در وضعیت کنونی و ارائه‌ طرح‌واره‌ای برای خارج‌کردن ایران از تنگنای سیاسی در درون و در صحنه بین‌المللی و گشودن پنجره‌ای به سمت عدالت، توسعه و آزادی است و دیگری حرکت در حاشیه قدرت و تن‌دادن به وضع موجود. 
 
عباس آخوندی در ادامه اظهار داشته: کشور از 1384 به این سو اسیر چنبره‌ اغتشاش در سیاست‌گذاری عملی و اقدام‌های بی‌هدف شده و از این رهگذر در معرض انواع شکاف‌های اجتماعی و تهدیدهای بین‌المللی قرار گرفته و وضع موجود حاصل آن ‌است؛ بنابراین صلح و امید اجتماع در مخاطره قرار گرفته و مبادله‌های رسمی مالی کشور متوقف، تجارت آن زیرزمینی و تولید در آن مختل شده و ملت در چرخه و تله شوم فقر افتاده‌ است. 
 
 
آخوندی در رابطه با گفتمان اصلاحات در انتخابات عنوان کرده: این گفتمان باید از یک سو بر اساس قانون اساسی حافظ وحدت سرزمینی و یکپارچگی ملت ایران در قالب اعمال حقوق شهروندی برابر برای تمام شهروندان ایران فارغ از قوم، زبان و مذهب باشد و از سوی دیگر، ناظر بر توان شکل‌دهی دولت ملی مدرن و واحد مبتنی بر اراده‌ ملت. لازمه این امر این است که قدرت سخت دنباله‌ قدرت نرم فراگیرد و منطق گفت‌وگو، صلح و امید اجتماعی بر جامعه حکمروا شود. سوم آنکه باید ناظر بر امر توسعه شامل خلق سرمایه‌ اجتماعی، غلبه بر انگاره‌ بی‌آیندگی و بارورکردن ظرفیت‌های کنارگذاشته‌شده و خلق ظرفیت‌های جدید در محیط ملی و بین‌المللی در تمام حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی باشد.
 
وزیر اسبق دولت پیرامون میراث دولت وقت نوشته: تورم مزمن با میانگین بالای 18 درصد برای بیش از 50 سال، رشد منفی سرمایه‌گذاری به مدت 10 ‌سال، رشدهای کم یا منفی و در حد صفر اقتصاد برای دو دهه، نرخ بالای بی‌کاری به‌ویژه در سطح زنان، جوانان و اقشار تحصیل‌کرده، کسری واقعی مداوم و بالای 50 درصد بودجه در سال‌های اخیر که در کنار اضافه‌برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی منجر به روند صعودی نقدینگی شده، وجود پول سمی در بانک‌ها و ناسلامتی بسیاری از آنها، کسری فزاینده صندوق‌های بازنشستگی و نظام تأمین اجتماعی و روند کاهنده صادرات و ورود کالاهای سرمایه‌ای، خروج ارز و روند فزاینده کسری تراز پرداخت‌ها همه و همه نشان از آن دارند که توسعه فقر، فساد، فرار مغزها و سرمایه مادی، سرنوشت محتوم این ساختار اقتصادی است. 
 
وی عنوان کرده: تنها راهکار حرکت در سایه عدالت به معنای فراهم‌آوردن فرصت‌های برابر برای دسترسی به منابع مادی و معنوی عمومی، رفع نابرابری‌ها و خلق خیر عمومی مانند آموزش و بهداشت همگانی و پذیرش نظام اقتصاد بازار رقابتی منصفانه، حل‌وفصل تمام مانع‌های موجود بر سر راه مبادله مالی با جهان و حرکت به سمت آزادی تجارت است. 
 
وزیر اسبق مسکن، راه و شهرسازی همچنین عنوان کرده: نظام مالکیت بنگاه‌ها در ایران به‌شدت مخدوش شده و به‌هیچ‌رو سازگار با قانون اساسی نیست و بنیان رقابت در بازار را مختل کرده‌ است. 
 
وی در رابطه با خصوصی سازی نوشته: لازمه‌ این کار واگذاری سهام بالای 20 درصد این نهادها در هریک از بنگاه‌هاست. به‌هرروی باید هر مانعی بر سر راه رقابت منصفانه در بازار را از میان برداشت.
 
آخوندی افزوده: یکی دیگر از لازمه‌های کارآمدی دولت در ایران شکسته‌شدن شدت تمرکز موجود و پذیرش نظام حکمروایی شهری ذیل نظام حکمروایی ملی و تحول شهرداری‌ها به دولت‌های محلی زیر دولت ملی است. در غیاب این فهم هویت‌های محلی، رقابت‌پذیری شهری و ایجاد شرایط برای بسط دموکراسی ناممکن می‌شود. در انتخابات 1400 با پیگیری هم‌زمان این هدف و هدف دموکراسی ملی باید بین انتخابات شوراها و ریاست‌جمهوری هم‌افزایی ایجاد کرد.
 
وی با طعنه به کارگزاران عنوان کرده: حرکت در حاشیه‌ هیچ جذابیتی برای جذب این اکثریت خاموش برای ورود به صحنه و ایجاد امیدواری برای امکان‌پذیربودن تحول ندارد. این تنها گفتمان تحول‌خواه است که با فهم مسئله‌ ایران و همدلی و هم‌زبانی با ملت باید راهی برای شکست این یخ‌زدگی و ایجاد امید اجتماعی بیابد.
 
ظریف تا این لحظه هیچ ایده‌ای برای مدیریت کشور نداشته
روزنامه اصلاح‌طلب شرق مطلبی با عنوان نامزد دقیقه 90 اصلاح‌طلبان کیست؟ منتشر کرده است. در این مطلب آمده: محمدجواد ظریف، اسحاق جهانگیری و مصطفی تاجزاده شخصیت‌هایی هستند که بیشترین آرا را از سوی اعضای نهاد اجماع‌ساز به دست آورده‌اند و تا اینجای کار سه گزینه اصلی اصلاح‌طلبان محسوب می‌شوند. با انتشار این لیست و مشاهده این نفرات این پرسش به وجود می‌آید که آیا مشخصا این سه شخصیت می‌توانند برای اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌رو راهگشا باشند و در نهایت منجر به توفیق انتخاباتی اصلاح‌طلبان شوند؟  
 
این روزنامه در نقد تاجزاده نوشته: جامعه این روزهای ایران بیشترین مخاطره را اقتصاد نابسامان می‌داند، در‌صورتی‌که تاجزاده هنوز با تکیه بر همان شعارهای سیاسی گذشته وارد میدان شده است؛ از طرفی تاجزاده در‌حالی از صدای بی‌صدایان آبان98 و دی96 سخن می‌گوید که معترضان این دو مقطع اتفاقا اصلاح‌طلبان را نمایندگان سیاسی خود نمی‌دانستند و شعار «اصلاح‌طلب، اصولگرا...» هم مبین همین موضوع است.
 
 این روزنامه ادامه داده: تاجزاده از موضوعاتی سخن می‌گوید که اصلا جدید نیست و در جامعه موجود است و حتما آن سطح را نه اصلاح‌طلبان موجود که خود جامعه نمایندگی می‌کنند و فردی مثل تاجزاده ولو آنکه بیش از دیگر اصلاح‌طلبان صریح باشد، به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند زبان رسای مطالبات واقعی اجتماعی باشد. 
 
در ادامه مطلب آمده: از طرفی اگر تاجزاده واقعا می‌خواهد در انتخاباتی نامزد باشد و به رقابت بپردازد که خود می‌داند باتوجه به رویکرد شورای نگهبان بی‌تردید صلاحیتش تأیید نمی‌شود، یا برای تندترکردن فضای انتخابات به میدان آمده است یا می‌خواهد بالاترین سطح مطالبات عمومی را نه نمایندگی -که نمی‌تواند- بلکه کنترل کند که هردو اینها محل نقد است، زیرا تندکردن فضای انتخابات حتما به ضرر نیروهای اصلاح‌طلب خواهد شد و ممکن است زمینه ردصلاحیت‌های گسترده را فراهم کند و اگر هم برخلاف این حالت می‌خواهد مطالبات را کنترل کند، درواقع سطح مطالبات را تقلیل داده که از تاجزاده بعید است. 
 
در این مطلب آمده: با ذکر این اوصاف، به نظر می‌رسد که فضای انتخاباتی در جبهه اصلاحات هنوز روشن نشده است و هیچ بعید نیست که آنها از تمام گزینه‌های مطرح‌شده عبور کنند و در روزهای منتهی به انتخاباتی ناگهان پشت‌سر نامزدی دیگر بایستند؛ ولو نامزدی که حتی اصلاح‌طلب هم نباشد. 
 
 
این روزنامه در رابطه با ظریف نوشته: محمدجواد ظریف، به عنوان فردی که هم مذاکره را خوب بلد بود و هم سال‌ها در آمریکا زندگی کرده بود و می‌دانست با آمریکایی‌ها چگونه باید مواجه شد، خوش درخشید؛ تا حدی که بعد از انعقاد برجام، برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب آن‌قدر مجذوب او شده بودند که در اغراقی غیرواقع‌بینانه او را با مصدق یا امیرکبیر مقایسه می‌کردند. 
 
شرق در رابطه با روحانی مدعی شده: جامه عمل نپوشاندن روحانی به دغدغه‌های اصلاح‌طلبی و ازقضا نزدیکی او در حوزه سیاست داخلی به اصولگرایان باعث شد انتقادهای زیادی از سوی اصلاح‌طلبان و مخاطبان جبهه اصلاحات به دولت وارد شود که گرچه این نقدها مشخصا به ظریف نبود، اما دیگر او سردار دیپلماسی نبود و مردم بیش از آنکه به ظریف توجه کنند، درگیر مشکلات معیشتی خود بودند. 
 
این روزنامه در رابطه با ظریف نوشته: اکنون که بخشی از اصلاح‌طلبان از او به‌عنوان یکی از نامزدهای اصلی خود یاد می‌کنند و این حمایت در حالی است که اولا ظریف تا این لحظه هیچ ایده‌ای برای مدیریت کشور نداشته و حتی خود بارها گفته است که به غیر از کار دیپلماسی در هیچ موضوعی تخصص ندارد؛ بنابراین به نظر می‌رسد اعتماد مردم به فردی که برنامه خاصی به‌جز دیپلماسی ندارد، سخت باشد. 
 
این روزنامه ادامه داده: از سوی دیگر با سخنان اخیر مقام معظم رهبری مبنی ‌بر اینکه در حوزه سیاست خارجی، وزارت امور خارجه تصمیم‌گیر نیست، گفتمان دیپلماتیک ظریف دیگر کارایی لازم را در انتخابات ندارد و افزون بر همه اینها انتشار فایل صوتی محرمانه از ظریف باعث شد که او در معرض نقد مقام معظم رهبری قرار بگیرد و به نظر می‌رسد در این شرایط او نتواند نماینده جامع‌الشرایطی برای اصلاح‌طلبان باشد.
 
شرق در رابطه با جهانگیری نوشته: اسحاق جهانگیری، به‌عنوان معاون اول روحانی اگرچه در حوزه سیاست داخلی خاصه در دوره اول دولت توانست به دستاوردهای مناسبی دست یابد اما او به‌عنوان نماینده دولت شناخته می‌شود و در همین چند وقت اخیر زیر بیشترین فشارها از سوی اصولگرایان بوده است. 
 
این رورنامه ادامه داده: جهانگیری یک نیروی کاملا اصلاح‌طلب با پایگاه حزبی کارگزاران سازندگی است اما تا این لحظه مورد اجماع تمام اصلاح‌طلبان قرار نگرفته است و حتی حزب متبوعش دو نامزد اصلی خود را ظریف و محسن هاشمی معرفی کرده است. البته جهانگیری در‌عین‌حال که معاون‌اول دولت شناخته می‌شود، در چهار سال دوم دولت با اطرافیان روحانی، ازجمله اعضای حزب اعتدال و توسعه کم مشکل نداشته و در مقاطعی دیده شده است که برخی نیروهای حاضر در دولت اجازه ندادند او برنامه‌های خود را به سرانجام برساند. 
 
این روزنامه در رابطه با مصطفی تاجزاده نوشته: مصطفی تاجزاده، به گفته محمدعلی ابطحی، نیروی احزاب اصلاح‌طلب نیست بلکه خود جوهره اصلاح‌طلبی است. او فردی است که در تمام این‌ سال‌ها بدون هر‌گونه مماشاتی حرف‌های خود
 
حمایت شورای وحدت از لاریجانی منتفی است
روزنامه اصلاح‌طلب ابتکار مسئله اتحاد اصولگرایان حول محور آیت الله رئیسی را بررسی کرده است. در این روزنامه به نقل از خبر آنلاین عنوان شده: اصولگرایان به جز انتخابات ۹۶ چندان با رسیدن به وحدت با یکدیگر و توافق روی یک کاندیدای خاص میانه خوبی نداشته اند؛ از انتخابات ۸۴ گرفته که شورای هماهنگی نیروهای انقلاب به ریاست علی‌اکبر ناطق‌ نوری نتوانست همه اصولگرایان را حول محور علی لاریجانی جمع کند و به جز محسن رضایی که کنار رفت، قالیباف و احمدی‌نژاد راه خود را رفتند تا انتخابات ۹۲ که باز هم اعضای ائتلاف اصولگرایان به جز حدادعادل حاضر نشدند به نفع دیگران کنار روند.
 
در ادامه عنوان شده: تنها در انتخابات ۹۶ بود که جبهه متحد نیروهای انقلاب (جمنا) موفق شد با فشار بر قالیباف کاری کند تا او به نفع سید ابراهیم رئیسی از رقابت کنار برود. هرچند که نتایج آن انتخابات هم به نفع اصولگرایان نبود اما آرای نزدیک به ۱۶ میلیونی رئیسی به آنان نشان داد که رسیدن به کاندیدای واحد می‌تواند آن‌ها را به پیروزی در انتخابات نزدیک کند.
 
همچنین عنوان شده: اصولگرایان این تجربه را در انتخابات ۹۸ مجلس تکرار کردند و با تشکیل شورای ائتلاف نیروهای انقلاب بعد از کشمکش‌های فراوانی سرانجام به لیستی تقریبا واحد در سراسر کشور رسیدند تا مجلس یازدهم را با اکثریت نمایندگان جناح راست در دست بگیرند.
 
در رابطه با وحدت در جریان اصولگرایی عنوان شده: دو گروه هم برای به وحدت رساندن جناح راست تشکیل شده است؛ شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی (شانا) که از انتخابات ۹۸ به کار خود ادامه داده و شورای وحدت اصولگرایان که از آبان ۹۹ تلاش می‌کند نقش و جایگاه جامعتین را احیا کند. اما تشکیل این دو گروه برای وحدت، خود به زمینه‌ای برای انشقاق در میان اصولگرایان بدل شده و هر کدام از آنان خود را محق در تصمیم‌گیری برای جناح راست می‌دانند. 
 
ابتکار در ادامه نوشته: آیت الله محمدعلی موحدی کرمانی رئیس شورای وحدت نیز ۲۵ اسفند ۹۹ در نشست رونمایی از سامانه این شورا با انتقاد از مواضع دوگانه برخی از فعالان سیاسی در شورای ائتلاف، تصریح کرد: توصیه می‌کنم برخی تجربه انتخابات مجلس سال گذشته را به نفع خود مصادره به مطلوب نکنند و آن را به عنوان یک موفقیتی که خود ایجاد کرده‌اند قلمداد نکنند. اعضای شورای ائتلاف توجه داشته باشند اگر سال گذشته در انتخابات توفیقی حاصل شد محصول همراهی همه جریان‌ها و احزاب انقلابی بود.
 
در تحلیل این اظهار عنوان شده: این موضوع حمله مستقیمی از سوی رئیس شورای وحدت به شورای ائتلاف بود و طعنه به حداد و یارانش که خود را تنها عامل موفقیت اصولگرایان در پیروزی انتخابات مجلس یازدهم ندانند.
 
در ادامه بیان شده: پورمحمدی که زمزمه‌های برخی اصولگرایان درباره تلاش جامعه روحانیت برای بازیابی نقش پدرخواندگی سابق را شنیده بود در همان جلسه، با تحلیل فضای سیاسی حاکم بر کشور، عنوان کرد: چنانچه بارها عنوان شده، جامعه روحانیت مبارز در شورای وحدت نقش کمک‌کننده و حامی جریان‌های انقلابی را دارد و به هیچ عنوان بنای پدرخواندگی و اعمال نظر خاصی در جریان انتخابات ندارد. 
 
در ادامه متن آمده: چمران ۲۴ فروردین هم در گفت‌وگو با ایلنا، در پاسخ به سوالی درباره رایزنی با کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای ائتلاف با کنایه به اخبار تصمیمات شورای وحدت، اظهار کرد: نوع کار ما با دوستان دیگر متفاوت است و اینگونه نیست که چند نفر بنشینند و تصمیم بگیرند به همین دلیل تا این لحظه وارد مرحله رایزنی با کاندیداها یا بررسی مصادیق انتخابات ریاست جمهوری نشده‌ایم.
 
در رابطه با اظهارات چمران عنوان شده: کنایه چمران در واکنش به اقدامی بود که شورای وحدت در آن روزها انجام داد و منوچهر متکی سخنگوی این شورا ۲۱ فروردین در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تصمیم هیات عالی شورای وحدت مبنی بر ارسال نامه به کاندیداهای احتمالی اصولگرا گفت: ارسال نامه شورای وحدت به کاندیداها برای اعلام برنامه‌هایشان در مراحل مقدماتی است و صرفاً به آقایان رئیسی، رضایی و قالیباف فرستاده نمی‌شود. تعداد افرادی که برایشان این نامه فرستاده خواهد شد بیشتر از این سه نفر است که به مرور آن را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. این نامه‌ها به کاندیداهای احتمالی انتخابات فرستاده می‌شود و از آنان می‌خواهیم برنامه‌های خود را اعلام کنند که مقدمات آن در حال آماده شدن است و به زودی این نامه‌ها فرستاده خواهد شد.
 
در بخش دیگری از این مطلب متن آمده: با وجود این اختلافات به نظر می‌رسد با نزدیک‌تر شدن به انتخابات و بیشتر شدن تعداد کاندیداهای اصولگرا، ساز ناکوک این دو شورا به راحتی با هم کوک نشود. در این میان یک نقطه اشتراک جدی وجود دارد که ممکن است باعث شود شورای وحدت و ائتلاف به اختلافات خود پایان داده و نوایی وحدن‌بخش سر دهند؛ سید ابراهیم رئیسی.
 
در این مطلب عنوان شده: بیشتر اصولگرایان با توجه به آرای رئیسی در انتخابات ۹۶ روی امکان رای‌آوری او اطمینان دارند و به همین دلیل معتقدند اگر رئیسی وارد کارزار انتخابات شود سایر کاندیداهای جناح راست به جز یکی دو نفر مثل ضرغامی و دهقان که خود را مستقل از اصولگرایان نامیده‌اند، به نفع وی یا نام‌نویسی نخواهند کرد و یا در آستانه انتخابات کنار خواهند کشید.
 
 
در ادامه اظهار شده: از طرفی مهدی چمران که تیغ کنایه‌هایش معمولا به سمت شورای وحدت بوده، ۲۰ فروردین در گفت‌وگو با ایرنا، درباره امکان نامزدی ابراهیم رئیسی برای انتخابات ۲۸ خرداد از سوی شورای ائتلاف، گفت: رئیسی پایه‌گذار شورای ائتلاف نیروهای انقلاب است و این شورا از او حمایت می‌کند.
 
در ادامه عنوان شده: سخنگوی شورای وحدت ۳۰ فروردین در یک نشست خبری عنوان کرد: اگررئیسی وارد انتخابات شود در حوزه نیروهای ارزشی تقریبا شرایط تسهیل می‌شود. ایشان در سال ۹۶ قدرت تجمیع نیروهای انقلابی و ارزشی را از خود نشان داد و در آخرین روزها آخرین کاندیدا به نفع ایشان کنار رفت. خیلی از کاندیداها علنا و غیرعلنی اعلام کرده‌اند که اگر رئیسی بیاید کنار می‌روند و حتی از ایشان حمایت می‌کنند.
 
متکی همچنین هشتم اردیبهشت در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرده: نتایج بررسی‌ها و رصد تحرکات به من و همکارانم نشان می‌دهد که احتمال حضور سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری بسیار افزایش یافته است. این حضور منجر به خروج ۹۰ درصد کاندیداهای جریان اصولگرایی از صحنه رقابت‌ها خواهد شد و محمدباقر قالیباف هم جزو همان ۹۰ درصد محسوب می‌شود.
 
این روزنامه در رابطه با جبهه پایداری عنوان کرده: شاگردان معنوی مرحوم مصباح‌یزدی، در چند انتخابات گذشته از جمله سال ۹۲ و با تاکید بر سعید جلیلی، نشان داده‌اند که چندان مایل به حرکت در خط و خطوط سایر اصولگرایان نیستند. 
 
در این متن آمده: آن‌ها در انتخابات ۱۴۰۰ هم تا اینجا که راه خود را می‌روند و زمزمه‌هایی از حمایتشان از جلیلی یا نیکزاد شنیده می‌شود. البته به گفته سید حسین نقوی‌حسینی، اگر در جبهه پایداری صادق محصولی دبیرکل این حزب کاندیدا شود، این تشکیلات سمت نامزد دیگری نمی‌رود.
 
در پایان این متن آمده: با وجود همه این مشکلات یعنی از یک سو دعوا بر سر پدرخواندگی جامعه روحانیت و شورای وحدت و از سوی دیگر اینکه شورای ائتلاف هم خود را در جناح راست ذی‌حق می‌داند و از طرفی تک‌روی‌های جبهه پایداری، به نظر می‌رسد اصولگرایان ممکن است در انتخابات ۱۴۰۰ هم مانند سال ۹۲ با تعدد کاندیدا روبرو و برخلاف تصورشان با نتیجه‌ای که دلخواهشان نیست مواجه شوند.
 
وحدت حول محور آیت الله رئیسی
در اخبار مطبوعات امروز در ارتباط با کاندیداتوری آیت الله رئیسی به نقل از متکی سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان آمده است: منوچهر متکی با بیان اینکه گزینه قطعی شورای وحدت جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای رییسی است، افزوده: ما در شورای وحدت به این جمع بندی رسیده ایم که آقای رییسی کاندیدای اصلح ریاست جمهوری هستند و امیدواریم به زودی از زبان خود ایشان اعلام کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را بشنویم و شاهد ثبت نام ایشان باشیم.
 
وی در ادامه با اشاره به خط تخریبی و تبلیغاتی برخی از افراد و گروه های خاص که اخبار کذب را | در رسانه ها و کانال های خبری باز نشر می کنند،  گفته: با آغاز فعالیت های سیاسی تشکیلاتی شورای وحدت در کلیپ ها و بیانیه های خود القا نمودند که کاندیدای این شورا آقای لاریجانی است.
 
متکی تصریح کرده: اینک برای آخرین بار ضمن تکذیب این دروغ بزرگ و با حفظ احترام آقای لاریجانی اعلام می دارد ایشان تحت هیچ شرایطی نامزد شورای وحدت برای انتخابات ریاست جمهوری نیست. امید است کسانی که هنوز دستور پخش کلیپ های دروغین را می دهند متنبه شده و مسیر همدلی و هم افزایی را در پیش گیرند.


دیدگاه کاربران

اصلاح طلبان 8 سال دولت را در دست داشتن و بدترین تصمیمات مدیریتی رو گرفتن و مردم رو گرفتار کردن، حالا به جای عذرخواهی هنوزم برخی شون مقصر رو آمریکا و دولت قبل و دیگران میدونن!!!!!!!!!!!!