هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
جمعه، 31 فروردين 1403
ساعت 09:11
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

شنبه 24 آبان 1399 ساعت 14:09
شنبه 24 آبان 1399 10:49 ساعت
2020-11-14 14:09:43
شناسه خبر : 341633
تغییر قدرت در کاخ سفید تاثیر زیادی بر صف‌آرایی ضدانقلاب در سال‌های پیش رو خواهد داشت. مهم‌ترین وجه این تغییر را باید قدرت گرفتن دوباره جریان نفوذ دانست. امری که به صراحت در برنامه بایدن برای مقابله با جمهوری اسلامی ذکر شده است.
تغییر قدرت در کاخ سفید تاثیر زیادی بر صف‌آرایی ضدانقلاب در سال‌های پیش رو خواهد داشت. مهم‌ترین وجه این تغییر را باید قدرت گرفتن دوباره جریان نفوذ دانست. امری که به صراحت در برنامه بایدن برای مقابله با جمهوری اسلامی ذکر شده است.

گروه سیاسی - رجانیوز: موضوع منابع مالی فعالیت گروه‌ها و اشخاص ضدانقلاب همیشه یکی از شائبه‌انگیزترین مباحثی بوده که هنوز هم پاسخ مشخص و روشنی ندارد. اینکه چگونه در مدت زمان مشخصی فرد یا گروه و رسانه خاصی به شکل واضحی از سایرین پیشی گرفته و به صدر توجهات می‌رسد و پس از مدتی افول کرده و به حاشیه می‌رود، نسبت مستقیمی با حمایت‌های مالی از این جریانات دارد.

 

به گزارش رجانیوز؛ پس از گذشت سال‌ها از فعالیت جبهه ضدانقلاب اکنون با اطلاعات پیدا و پنهان فراوان می‌توان تا حد زیادی منابع پشتیبانی مالی و سیاسی آن‌ها را ردگیری کرد. البته بدون هیچ توضیحی مشخص است که سرنخ اصلی تمام این کمک‌ها به کاخ سفید ختم می‌شود اما روش‌های حمایت و پشتیبانی از این گروه‌ها در آمریکا نیز یکسان نیست و با تغییر قدرت میان دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، توازن و آرایش جبهه ضدانقلاب نیز متفاوت می‌شود. رجانیوز در این گزارش به بررسی اثر تغییر ریاست جمهوری ایالات متحده بر صف‌آرایی جبهه ضدانقلاب در عرصه سیاسی و رسانه‌ای می‌پردازد.

 

رسانه‌های بیگانه فارسی زبان

از شش ماه قبل ازانتخابات سال 88 که شعبه فارسی رسانه رسمی انگلستان راه‌اندازی شد تا چند سال قبل، سالیان متمادی «بی‌بی‌سی فارسی» یکه‌تاز عرصه جنگ روانی علیه مردم ایران بود. در سال‌های اخیر اما با سرمایه‌گذاری آمریکا، اسرائیل و سعودی شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان متعددی شکل گرفته که عمدتا در حوزه اجتماعی و سبک زندگی فعالیت دارند. این شبکه‌ها از آنجا که حوزه فعالیت متفاوتی داشتند و عمدتا اثرگذاری فرهنگی از طریق پخش فیلم و سریال و مستند و مسابقه را در دستور کار داشتند، رقیب جدی بی‌بی‌سی نبودند. ناکارآمدی و ضعف شدید حرفه‌ای رسانه‌های خرده‌پای دیگر از جمله صدای آمریکا، رادیو فردا و رادیو زمانه نیز به حدی زیاد بود که جبهه ضد انقلاب را نیازمند یک تریبون جدید کرده بود.

 

به این ترتیب بود که با حمایت دربار سعودی شبکه «ایران اینترنشنال» در آستانه انتخابات سال 96 کار خود را آغاز کرد. این رسانه متعلق به مجموعه رسانه‌ای «ولنت مدیا» است که تحت مدیریت یک سعودی تبار به نام «عادل عبدالکریم» است. در جریان قتل خاشقچی رسانه‌های غربی از جمله گاردین فاش کردند که این رسانه با واسطه‌گری «سعود القحطانی» رئیس دفتر «بن‌سلمان» ولیعهد سعودی مبالغ کلانی را به صورت منظم دریافت می‌کند. این شبکه به پرداخت‌ها و دستمزدهای بالاتر از سایر رسانه‌ها شهرت دارد و موفقیت‌هایی که در جذب چهره‌های خبری داخل کشور داشته نیز ناشی از همین موضوع است.

 

راه‌اندازی یک رسانه جدید در حالی که بی‌بی‌سی فارسی تنها بازیگر جدی عرصه خبررسانی در جبهه ضدانقلاب بود، به معنای آن بود که کارکردهای جدیدی که آمریکای ترامپ در نظر داشت از عهده بی‌بی‌سی خارج بود و برای رقابت با آن چه کسی بهتر از بن‌سلمان که هم به میزان کافی به ترامپ متعهد بود و هم تحت تاثیر داماد وی «جرد کوشنر» مواضع ضدایرانی و اسرائیل‌پسند فراوانی داشت.

 

این رسانه با پر و بال دادن به گروهک‌های ضدانقلاب از جمله منافقین و سلطنت‌طلب‌ها، سویه خشن و سخت‌تری علیه ایران به کار گرفت که البته نیاز اصلی ترامپ بود. پوشش نشست‌های متعدد منافقین و کنفرانس‌های سلطنت‌طلبان و گفتگوهای مختلف با سرکرده‌ها و نمایندگان گروهک‌های تروریستی، مهم‌ترین کارکردهای رسانه جدید آمریکایی سعودی «ایران اینترنشنال» بود.

 

 

 

اکنون که ترامپ ناگزیر به ترک کاخ سفید شده، به نظر می‌رسد آفتاب عمر ایران اینترنشنال نیز رو به خاموشی خواهد رفت و این رسانه نیز مانند دیگر رسانه‌های زرد سلطنت‌طلب و حامی دشمنان مسلح ملت ایران، به حاشیه خواهد رفت و کارآیی خود را از دست خواهد داد.

 

جاسوسان و گروهک‌های تروریستی

اکثر جاسوسانی که تحت عناوین فعال حقوق بشر و خبرنگار در کشور فعالیت دارند میوه‌های دوران قدرت دموکرات‌ها در آمریکا هستند. از سوی دیگر هر زمانی که جمهوری‌خواهان در قدرت بودند گروهک‌های تروریستی قدرت گرفتند.

 

«جان بولتون»مشاور و معاون امنیت ملی ترامپ  و «رودی جولیانی» وکیل شخصی رئیس جمهور آمریکا، دو چهره‌ای بودند که در نشست رسمی منافقین در پاریس شرکت و سخنرانی کردند. این نشست‌ها که از رسانه «ایران اینترنشنال» به طور زنده پخش می‌شد، همان جلسات معروفی است که بولتون در آن ادعا می‌کرد ایران چهلمین سالگرد انقلابش را نخواهد دید.

 

 

 

پر و بال دادن به گروهک‌های تروریستی زیر سایه عربستان سعودی نیز در همین دوره پیگیری می‌شد. قوت گرفتن جریانات تروریستی نضال، پژاک و انجمن پادشاهی ایران(!) که اقدامات خرابکارانه در گوشه و کنار کشور را پیگیری می‌کردند نیز از صدقه سر دلارهای سعودی در دوران ترامپ بود که حالا و با خداحافظی او از ریاست جمهوری مجددا شاهد افول حرکت‌های تروریستی و قدرت گرفتن جریانات نفوذی خواهیم بود.

 

این جریانات که با پوشش فعالیت‌های اجتماعی، خبرنگار، فعال حقوق بشر و خیریه مشغول پیشبرد پروژه نفوذ هستند، بخشی از برنامه «فشار هوشمند» دموکرات‌ها علیه ایران هستند که در یادداشت اعلامی جو بایدن برای مقابله با جمهوری اسلامی به صراحت مورد اشاره قرار گرفته است.

 

فعالیت این انجمن‌ها که یک سر خارجی و یک سر داخلی دارد، تا جایی پیش می‌رود که پای این افراد به نزدیک‌ترین محافل سیاسی و امنیتی کشور باز می‌شود. شاید معروف ترین این گروه‌ها، شورای ملی ایرانیان آمریکا موسوم به نایاک باشد. اعضای این گروه که ارتباطات سازمان‌یافته با نهادهای امنیتی و اطلاعاتی آمریکا دارند، اصلی‌ترین افرادی بوده‌اند که توانسته‌اند بیشترین نقش را در پروژه نفوذ و تاثیرگذاری بر تصمیم سیاست‌مداران غرب‌گرا بگذارند.

 

معروف‌ترین شخصیت این جریان «جیسون رضائیان» بود که در یک عملیات بلندمدت اطلاعاتی توسط سازمان اطلاعات سپاه دستگیر شد. او به حدی دارای نفوذ در دستگاه‌های دولتی شده بود که ادعا کرده بود حتی طعم آدامس رئیس جمهور را هم می‌دانسته است. او در پوشش خبرنگار «واشنگتن پست» وظیفه کشف شبکه‌های دور زدن تحریم و ارسال آن به آمریکا را بر عهده داشت.

 

 

 

«تریتا پارسی» و «هومن مجد» از اعضای نشان‌دار نایاک نیز از کسانی بودند که در مسیر مذاکرات هسته‌ای نقش‌آفرینی قابل توجهی داشتند. تریتا پارسی در کتاب خاطرات خود می‌نویسد که هرگز برای او سخت نبوده که در دوران مذاکرات با محمدجواد ظریف گفتگوهای طولانی مدت خصوصی در هتل محل اقامت وی داشته باشد! او همچنین در کتاب خاطرات خود نوشته که 33 دیدار با مقامات کاخ سفید درباره توافق هسته‌ای داشته که از جمله آن افراد «بنرودز» مشاور اوباما در کاخ سفید، مالی و «کالین کال» مشاور امنیت ملی «جو بایدن» معاون اوباما هستند.

 

 

 

هومن مجد نیز همان کسی است که عکس دو نفره وی با وزیر امور خارجه از روی بالکن هتل کوبورگ در میانه مذاکرات منتشر شد. او که از بستگان محمد خاتمی است، همکاری نزدیکی با «لیلی زند» داشت که به عنوان مدیر گروه «رهپویان صلح» در کنار اسفندیار رحیم مشایی در نهاد ریاست جمهوری مشغول فعالیت بود. گروه «رهپویان صلح» و «کاسمی» از جمله انجمن‌های دیگری هستند که توسط ایرانیان خارج از کشور راه‌اندازی شده و در حکم خواهران دوقلوی «نایاک» فعالیت دارند. 

 

 

 

 

 

«محمدعلی شعبانی» عضو دیگر نایاک از اعضای دوتابعیتی تیم مذاکرات هسته‌ای بود که ظریف درباره وی گفته وطن‌پرستی و حمایت آنها از منافع ملی جای تردید ندارد.  وی از کارآموزان نایاک بود که بعدها سفری مخفی به اسرائیل داشت و با افراد و نهادهای مختلفی دیدار کرد. «مئیر جاودان‌فر» از جمله افرادی بود که در اسرائیل با شعبانی دیدار داشته و در صفحه توئیتر خود این موضوع را تایید کرده است. او پس از بازگشت از لندن، در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص که ریاست آن بر عهده حسن روحانی بود، به عنوان سردبیر نشریه انگلیسی زبان این مرکز مشغول به کار شد و در همین مدت ارتباطات نزدیکی با اطرافیان ظریف و خانواده حسن روحانی برقرار کرد.

 

 

نایاک از منظر سیاست داخلی آمریکا، متمایل به لابی صهیونیستی «جی استریت» است. این لابی که بعد از «آیپک» قدرتمندترین گروه صهیونستی درون آمریکاست، گرایش بیشتری به دموکرات‌ها دارد و راهکارهای نرم‌تری نسبت به آیپک برای مساله اسرائیل دارد. شرمن، برنز و سولیوان از جمله مذاکره‌کنندگان دولت اوباما بودند که مورد حمایت جدی لابی جی استریت قرار داشتند. انتصاب «سحر نوروززاده» از اعضای نایاک به سخنگویی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا در دوره جان کری نیز از جمله موارد دیگری است که ارتباط این دو طیف را آشکار می‌کند. سحرنوروززاده همان کسی است که انتشار عکس او با «عبدالرسول دری اصفهانی» که به اتهام جاسوسی دستگیر شد، خبرساز شده بود.

 

 

 

 

 

حدود چهار سال قبل گروهی از مشاوران اوباما به سرکردگی «بن رودز» اقدام به انتشار گزارشی کردند که خبر از پرداخت مبالغی برای پیشبرد خط خبری و تحلیلی مدنظر اوباما در پرونده هسته‌ای ایران با همکاری برخی نهادها می‌داد. بن رودز در گفت‌وگوی خود با نیویورک‌تایمز به ‌صورت مختصر به این همکاری اشاره و بیان کرده بود ما یک «اتاق پژواک» برای توافق هسته‌ای با ایران ایجاد کردیم و از گروه‌های خارج از کاخ سفید مانند «پلاشرز» نیز استفاده کردیم. او می‌گوید این گروه کمک زیادی به ما کرد که پیام رئیس‌جمهور اوباما به ‌صورت مؤثری شنیده شود. طبق این گزارش صندوق «پلاشرز» که مورد حمایت مستقیم کاخ سفید بوده، به افراد و نهادهای مختلفی برای تبلیغ درباره توافق هسته‌ای ایران مبالغی را پرداخت کرده است. طبق این گزارش، مبلغ 70 هزار دلار به دانشگاه پرینستون داده شده تا حسین موسویان با هزینه‌کرد این مبلغ «تحلیل‌ها، انتشارات و مدیریت سیاست‌گذاری را در ارتباط با دیگر عناصر درگیر در مذاکره با ایران داشته باشد». این صندوق همچنین مبلغ 280 هزار دلار به «نایاک» برای همین موضوع پرداخت کرده است.

 

 

این گروه‌ها با به قدرت رسیدن ترامپ تقریبا از صحنه نقش‌آفرینی جدی در کاخ سفید کنار زده شدند اما با حمایت مستقیم حزب دموکرات و شخص هیلاری کلینتون فعالیت خود را هر چند ضعیف‌از گذشته ادامه دادند. حالا و با پیروزی جو بایدن باید مجددا منتظر بود تا همان‌طور که رویه همیشگی دموکرات‌ها بوده و در یادداشت اخیر بایدن نیز بدان اشاره شده، فعالیت‌های نرم ذیل پروژه نفوذ علیه جمهوری اسلامی شدت بگیرد.

 

فعالان شبکه‌های اجتماعی

نابلدی و ناشی‌گری رسانه‌ای دوران ترامپ به حد بی‌سابقه‌ای رسید. کمپ منافقین در آلبانی تبدیل به کافی‌نتی شده بود که هشتگ‌های تقلبی را ترند کند و با اکانت‌های فیک علیه جمهوری اسلامی نفرت‌پراکنی کند. کانال‌ها و صفحات به غایت متنزل و سخیف، بدون بهره‌گیری از ابتدائیات خبرنویسی و تحلیل، دستاورد عملیات روانی و رسانه‌ای تیم وزارت خارجه آمریکا با همکاری منافقین بود. این وضعیت به حدی بد بود که حتی در ادبیات رسمی ترامپ و پمپئو، کلماتی که به طور واضحی از ادبیات منافقین سرچشمه می‌گرفت دیده و شنیده می‌شد.

 

این لشکر رسانه‌ای تقلبی که به برکت ربات‌های تقلبی در فضای توئیتر و اینستاگرام مانور می‌دهد، گاهی هم به کمک سلطنت‌طلبان و ربع پهلوی می‌شتافت. افتضاح داغ کردن هشتگ «اعدام نکنید» در ماجرای قصاص نوید افکاری آخرین مورد آن بود. 

 

پایشگر بین‌المللی تاک واکر که وظیفه‌اش تحلیل و پایش رسانه‌های اجتماعی است، تحلیلی از هشتگ جریان رسانه‌ای ضد ایرانی در حمایت از نوید افکاری منتشر کرده که دانستنش خالی از فایده نیست. طبق اطلاعاتی که این ابزار منتشر کرده، 51 درصد از کاربران توییتر که هفته گذشته هشتگ اعدام نکنید می‌زدند، ساکن ایالات متحده هستند. همچنین 19 درصد این کاربران از کانادا، انگلستان، سوئد و سرزمین‌های اشغالی اقدام به انتشار توییت‌های حمایت آمیز از نوید افکاری کرده‌اند.

 

 

تیر ماه سال جاری نیز در ماجرای اعدام سارقین مسلح، جریان سلطنت‌طلب، با استفاده از ربات‌ و اکانت‌های جعلی، هشتگ اعدام نکنید را به ترند اول توییتر تبدیل کردند. اما در حالی که توییتر عددی بیش از چهار میلیون را به عنوان توییت‌های منتشر شده ذیل هشتگ اعدام نکنید اعلام می‌کرد، صبح روز بعد نیمی از توییت‌ها را ربات تشخیص داده و حذف کرد!

 

خرداد ماه سال 98 بود که پایگاه خبری «اینترسپت» در گزارشی پرده از فعالیت‌های اکانتی به نام «حشمت علوی» برداشته و عنوان کرد اساساً چنین شخصیتی که با نام فعال حوزه حقوق بشر در فضای مجازی فعال بوده و مقالات متعددی نیز در سایت‌هایی مثل فوربس منتشر کرده، وجود خارجی ندارد. در این گزارش آمده بود که گردانندگان حساب کاربری «حشمت علوی» بازمانده‌های فرقه منافقینِ ساکن آلبانی هستند.

 

مورد دیگر فعالان حقوق بشری دوران ترامپ «مسیح علی‌نژاد» است. او که طبق اسناد رسمی منتشرشده در سایت وزارت خارجه آمریکا، برای فعالیت‌های خود مورد حمایت این دستگاه بوده، پس از آن که بوی شکست ترامپ در انتخابات را استشمام کرد، او را در فضای مجازی آنفالو کرده و به سرعت جو بایدن و معاون وی کاملا هریس را دنبال نموده است!

 

به نظر می‌رسد که تغییر قدرت در کاخ سفید تاثیر زیادی بر صف‌آرایی ضدانقلاب در سال‌های پیش رو خواهد داشت. مهم‌ترین وجه این تغییر را باید قدرت گرفتن دوباره جریان نفوذ دانست. امری که به صراحت در برنامه بایدن برای مقابله با جمهوری اسلامی ذکر شده است.



دیدگاه کاربران

خدایا مارا از شر دشمنان حیله گر و دوستان سطحی نگر وساده لوح درامان دار

بهتراست بگوییم ما را ازمنافقین ،کوردلان،غربزدگان ،وطن فروشان وابوموسی اشعریها وعاشقان گندم ری درامان بدار.