هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
پنجشنبه، 30 فروردين 1403
ساعت 12:39
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

يكشنبه 30 شهريور 1399 ساعت 08:57
يكشنبه 30 شهريور 1399 08:09 ساعت
2020-9-20 08:57:46
شناسه خبر : 339856
این سخنان ظریف در حالی است که از سال ۲۰۱۰ که قطعنامه ۱۹۲۲ به تصویب رسید تا سال ۲۰۱۵ که این قطعنامه لازم‌الاجرا بود،آمریکا یا دیگر کشورها دست به توقیف کشتی‌های ایرانی نزده و جرات انجام چنین اقدام خطرناکی را به خود ندادند.
این سخنان ظریف در حالی است که از سال ۲۰۱۰ که قطعنامه ۱۹۲۲ به تصویب رسید تا سال ۲۰۱۵ که این قطعنامه لازم‌الاجرا بود،آمریکا یا دیگر کشورها دست به توقیف کشتی‌های ایرانی نزده و جرات انجام چنین اقدام خطرناکی را به خود ندادند.
گروه سیاسی-رجانیوز: محمدجوادظریف وزیر امور خارجه دولت روحانی شب گذشته در برنامه گفت‌وگوی ویژه شبکه دوم سیما حاضر شد تا در خصوص سازوکار بازگشت قطعنامه‌های پیشینی که آمریکا مدعی شده توضیح دهد. اما سخنان ظریف حاوی نکاتی بود که نه تنها می‌تواند منافع ملی ایران را به خطر بیاندازد که حتی با واقعیات تاریخی و سیاسی نیز هم‌خوانی ندارد.
 
به گزارش رجانیوز: چند روز قبل رجانیوز در گزارشی با عنوان (چرا شکست آمریکا در فعال کردن مجدد قطعنامه‌ها می‌تواند نزدیک باشد؟) توضیح داده بود که: «از آنجا که بازگشت قطعنامه‌ها موضوعی مربوط به سازمان ملل است از لحاظ حقوقی آمریکا توان و صلاحیت اعمال و اجرای تحریم‌ها را نخواهد داشت و نظر شورای امنیت اجرا می‌شود و در تاریخ مذکور تفاوتی در وضعیت حقوقی تحریم‌ها علیه ایران حاصل نخواهد شد.» بنابراین صحبت‌های ظریف در این خصوص نکته جدیدی را یادآور نشده است.
 
اما جواد ظریف در قسمتی از این گفت‌وگوی خود با ایجاد واهمه برای مردم تحلیلی مبنی بر توانایی ایالات متحده در توقیف کشتی‌‌های ایرانی بر مبنای تفسیر و ادعای آمریکا در بازگشت قطعنامه 1929 داد. رخدادی که برخی آن را یک گل به خودی و  گرا دادن ظریف به دشمن ارزیابی کرده‌اند. 
 
وزیر خارجه در این خصوص گفت: «آمریکا نمی‌تواند، ولی این کار را خواهد کرد و احتمالا ادعا کند که ۱۹۲۹ برگشته است و من طبق بند ۹ و ۱۳ و ۱۷ این حق را دارم و سایر بندها، این اقدام آمریکا راهزنی دریایی است و اگر بخواهد مانعی ایجاد کند. اگر براساس ۱۹۲۹ بود که ما ۱۹۲۹ را نامشروع می دانستیم، ولی جامعه بین‌المللی معتقد بود که این قطعنامه شورای امنیت است و آن وقت می‌گفت ۱۹۲۹ را اجرا می‌کنم، ولی الان اگر بخواهد چنین کند درست است می‌گوید من ۱۹۲۹ را اجرا می‌کنم، ولی از نظر جامعه بین‌المللی ۱۹۲۹ وجود ندارد که بخواهد اجرا کند. عین این است که یک آدم قداره‌بند سر کوچه بایستد و هر کس بخواهد رد شود باید ۱۰ تومان به من باج بدهد...آمریکا قبلا کشتی‌هایی که متعلق به ایران نبودند و میعانات ایران را حمل می‌کردند در نزدیکی ونزوئلا ضبط کرد، آنها به دادگاه شکایت کرده و این اقدام آمریکا را راهزنی دریایی برشمردند و اگر چنین رخ دهد راهزنی دریایی است و حتما جمهوری اسلامی واکنش نشان خواهد داد.»
 
 ظریف در ادامه گفت: « ولی به همه رسما اعلام می‌کنیم اگر آمریکا بخواهد به ادعای ۱۹۲۹ چنین اقدامی را انجام دهد، از نظر قوانین بین‌المللی این اقدامش راهزنی دریایی است و با آن برخورد می‌شود و خود آمریکا مسئول عواقب آن خواهد بود.»
 
این سخنان ظریف در حالی است که از سال 2010 که قطعنامه 1929 به تصویب رسید تا سال 2015 که این قطعنامه لازم‌الاجرا بود،آمریکا یا دیگر کشورها دست به توقیف کشتی‌های ایرانی نزده و جرات انجام چنین اقدام خطرناکی را به خود ندادند. با این وجود مشحص نیست چرا ظریف از اقدامی به عنوان تهدید یاد می‌کند که قبلا حتی با لازم الاجرا بودن قطعنامه 1929 نیز انجام نشده بود؟!
 
پیروزی خیالی جنازه‌ای به نام برجام در نبرد حقوقی!
ظریف در ادامه سخنان خود ادعای عجیبی را مطرح کرد. وی در حالی عدم همراهی کشورهای عضو شورای امنیت با آمریکا در تحریم تسلیحاتی و اعمال مجدد قطعنامه‌های پیشین را پیروزی برجام خواند که این ادعای سطحی، سیاسی و زرد هیچ قرینه واقعی ندارد.
 
وزیر خارجه روحانی گفت: « برجام علی‌رغم اینکه آمریکا برجام را نقض کرده بود و خیلی از دوستان ما در داخل نعش برجام را تشیع جنازه کردند، ولی این برجام نیمه جان آمریکا را در شورای امنیت تا امروز دو بار شکست داد. این کاری است که یک توافق بین المللی می‌تواند انجام دهد، توافق بین‌المللی قرار نیست روابط قدرت دنیا را به هم بزند آنها وجود دارد این تعدیلش می‌کند.»
 
ظریف در حالی سند اتفاقات اخیر را به نام برجام زده که عدم همراهی شورای امنیت به دلیل خروج ایالات متحده از برجام و اشتباه راهبردی این کشور بوده است، اگر این کشور به عنوان عضو برجام شناخته می‌شد، سازوکار مکانیزم ماشه در برجام این اجازه را به آمریکا می‌داد که صرفا بر اساس یک ادعا تحریم‌های بین المللی را علیه ایران و بدون رای گیری اعضا بازگرداند! اما خروج ایالات متحده از برجام و اقرار این کشور به مشارکت کننده نبودن در این توافق باعث شد که دونالد ترامپ نتواند از سازوکار مکانیزم ماشه استفاده کند. بنابراین عدم همراهی اروپا و مخالفت صریح چین و روسیه با اقدامات دولت آمریکا جنبه حقوقی و حیثیتی برای این کشورها داشته است زیرا کشور خارج شده از برجام درصدد بود تا از سازوکار ضعیف موجود در برجام استفاده کند، اقدامی که مضحکه کردن دیگر اعضای شورای امنیت و کشورهای حاضر در برجام هم بود و حتی از جانب روسای دوره‌ای شورای امنیت هم مورد پذیرش قرار نگرفت. کارشناسان معتقدند در صورت عدم خروج آمریکا دراردیبهشت 97 از برجام، دونالد ترامپ می‌توانست با فعال کردن مکانیزم ماشه به عنوان عضوی از برجام رسما قطعنامه های پیشین را از حالت تعیلق خارج کند.
 
این موارد نشان می‌دهد محمد جواد ظریف که با بتن ریزی در قلب راکتور اراک، تعطیلی فردو، از دست دادن چند صدکیلوگرم اورانیوم بیست درصد و هزاران کیلوگرم اورانیوم غنی شده سه و نیم درصد و  ده‌ها محدودیت دیگر در مقابل افکار عمومی متهم به سازشگری است در صدد دستاوردتراشی برای برجام است. عقب‌نشینی‌های تاریخی دولت روحانی بدون دریافت امتیازهای نقد و تضمین شده و رفع تحریم‌ها باعث شده است تا موضوعاتی که ارتباطی به برجام ندارد هم توسط غرب‌گرایان به عنوان دستاورد برجام معرفی شود!
 
جای خالی اقدام عملی ایران در برابر دشمن
کارزار «فشار حداکثری» ایالات متحده در حالی هر روز وارد مرحله جدیدتری می‌شود که به نظر می‌رسد پروژه «سازش حداکثری» توسط جریان غرب‌گرا در حال اعمال است و البته نتوانسته نتیجه بخش باشد. هر چند از نظر حقوقی دولت آمریکا نتوانسته همراهی دیگر اعضا را در اجرایی شدن قطعنامه‌های پیشین را بدست آورد اما دونالد ترامپ درصدد است تا با فرمان‌های اجرایی و فشارسیاسی خود به لحاظ عملیاتی حلقه تحریم‌ها را تنگ‌تر کند. این رخداد درحالی است که ایران هنوز با وجود اجرای برجام و حفظ محدودیت‌های اساسی این توافق برای صنعت هسته‌ای کشورمان توسط دولت‌های اروپایی نیز به عنوان نقض کننده برجام بارها مورد نکوهش قرار گرفته است! دولت روحانی موظف است در برابر اقدامات دشمن و عمل نکردن به تعهدات در تعلیق تحریم‌ها اقدامات لازم را انجام دهد. 
 
طبق بند سوم مصوبه مجلس: «دولت موظف است هرگونه عدم‌پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو مؤثر تحریم‌ها یا بازگرداندن تحریم‌های لغوشده و یا وضع تحریم تحت هرعنوان دیگر را به‌دقت رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران انجام دهد و همکاری داوطلبانه را متوقف نماید و توسعه سریع برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران را سامان دهد به‌طوری‌که ظرف مدت دو سال ظرفیت غنی‌سازی کشور به یکصد و نودهزار سو افزایش یابد. شورای‌عالی امنیت ملی مرجع رسیدگی به این موضوع می‌باشد. دولت باید ظرف مدت 4 ماه برنامه خود را برای این منظور جهت تصویب به شورا ارائه نماید.»
 
رهبرانقلاب نیز قبلا در شروط نه‌گانه خود برای تصویب برجام به این مهم دستور داده و نوشته بودند :«در سراسر دوره‌ی هشت‌ساله، وضع هرگونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه‌ای (از جمله بهانه‌های تکراری و خودساخته‌ی تروریسم و حقوق بشر) توسّط هر یک از کشورهای طرف مذاکرات، نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظّف است طبق بند ۳ مصوّبه‌ی مجلس، اقدامهای لازم را انجام دهد و فعّالیّتهای برجام را متوقّف کند.»
 
اما دولت به جای عمل به قانون نظاره گر دشمنی‌ها و نقض عهدهای مکرر کشورهای غربی است و اعلام جشن‌های مضحک به بهانه عدم همراهی دیگر کشورها با آمریکا را در دستور کار قرار داده است. این مسیر خطرناک که در عین محدودیت‌های هسته‌ای ترحیم‌ها نیز افزایش یافته است باید با بازگشت به قانون و مقاومت حداکثری در برابر دشمن جایگزین شده تا بتواند منافع ملی ایران را تامین کند.
 


دیدگاه کاربران

ایرانی چطوری؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ظریف کارش گرا دادن است چون ماموریت دارد همچون تحمیل برجام هسته ای برجام 2و 3 را اجرایی نماید.هنوز فراموش نکرده ایم روزهای که همین آقا می خواست fatf را به جمهوری اسلامی تحمیل نماید اتهام پولشویی را در ایران مطرح نمود و يا هنوز فراموش نکرده ایم در هنگام سفر دکتر بشار اسد به ایران برای ملاقات با امام خامنه ای ایشان با استعفای خود بدست دشمنان انقلاب اسلامی خوراک تبلیغاتی هدیه نمود تا بتوانند این سفر مهم را تحت الشعاع استعفای وی قرار دهند و موارد متعدد دیگر

8 ماه تعطیلی کشوربه بهانه ئ تقلب و8سال تعطیلی کشور به بهانه تعامل با دنیا چه خسارت محضی