هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
شنبه، 1 ارديبهشت 1403
ساعت 04:27
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

چهارشنبه 5 دى 1397 ساعت 18:35
چهارشنبه 5 دى 1397 18:22 ساعت
2018-12-26 18:35:15
شناسه خبر : 302480
خروج نظامیان آمریکایی، سفر رئیس‌جمهور سودان به دمشق، دیدار وزرای خارجه بحرین و سوریه، بازگشایی مرز اردن با سوریه، تلاش امارات برای بازگشایی سفارت  و همچنین تلاش برخی کشورهای عربی چون مصر برای بازگشت جایگاه سوریه در اتحادیه عرب همه خبر عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با سوریه در ماه‌های آینده را می دهد.
خروج نظامیان آمریکایی، سفر رئیس‌جمهور سودان به دمشق، دیدار وزرای خارجه بحرین و سوریه، بازگشایی مرز اردن با سوریه، تلاش امارات برای بازگشایی سفارت و همچنین تلاش برخی کشورهای عربی چون مصر برای بازگشت جایگاه سوریه در اتحادیه عرب همه خبر عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با سوریه در ماه‌های آینده را می دهد.
گروه بین الملل-رجانیوز: هفت سال قبل، بحران سوریه نه تنها به محلی مناقشه‌آمیز در منطقه و جهان که محل اختلاف بین مسئولین داخل ایران هم شده بود. تصور روزی که دندان های بهم فشرده علیه حکومت سوریه به لبخندهای اجباری برای مراوده دوباره با این کشور تبدیل شود شاید کمی سخت بود.
 
به گزارش رجانیوز: با مشخص شدن پیروزی های میدانی نیروهای مقاومت در سوریه و پایان حاکمیت داعش در استان های این کشور زمزمه های ناامیدی دشمنان مقاومت در یک سال گذشته به گوش رسید اما امروز با جرات می توان گفت در یک هفته‌های گذشته تحولاتی رخ داده که آن را می توان اعتراف کشورهای دنیا به قانونی بودن دولت سوریه و شکست دشمنان آن دانست.
 
اعلام خروج آمریکا از سوریه توسط ترامپ و آماده سازی سفارت خانه کشورهای عربی در سوریه و احتمال بازگشت کرسی دمشق در اتحادیه عرب در هفته اخیر نشان از تغییرات سریع است. رجانیوز قبلا در گزارشی اعلام کرده بود که جنگ آینده در سوریه از حالت نظامی فاصله گرفته و رنگ امنیتی-سیاسی و اقتصادی به خود خواهد گرفت. (گزارش کامل را اینجا بخوانید)
 
خروج آمریکا از این سوریه که به قول ترامپ چیزی جز هدررفتن دلارهای فراوان این کشور نداشته منجر به فریاد صهیونیست‌ها شده است . آنها که روزی در فکر برکناری بشاراسد و ضربه زدن به محورمقاومت در سایه سقوط دمشق بودند پذیرش عقب نشینی و شکست در برابر نیروهای مقاومت را تحمل نکردند. تحلیل صهیونیست‌ ها از این رخداد پیروزی ایران در مقابل خواسته های آمریکا و غرب بوده است.
 
کارشناسان معتقدند که دلیل این تصمیم آمریکا شکست آنها در مقابل نیروهای مقاومت ایران و دولت سوریه و حزب الله است، جمع بندی تیم ترامپ هم این است که در جبهه نظامی شکست خورده اند. اما اخبار دیگری که اهمیت کمتری از فرار آمریکا از شام ندارد را نباید فراموش کرد. پالس های کشورهای عربی در برقراری مجدد ارتباط با دمشق مهمترین این اخبار هستند.
 
خروج نظامیان آمریکایی، سفر اخیر «عمر البشیر» رئیس‌جمهور سودان به دمشق، دیدار وزرای خارجه بحرین و سوریه، بازگشایی مرز اردن با سوریه، تلاش امارات برای بازگشایی سفارت خود در دمشق و همچنین تلاش برخی کشورهای عربی برای بازگشت جایگاه این کشور در اتحادیه عرب همه خبر عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با سوریه در ماه‌های آینده را می دهد.
 
27آذر 97 بود که بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه و عمر البشیر، رئیس‌جمهوری سودان، طی نشستی در دمشق درباره روابط دوجانبه و تحولات سوریه و منطقه گفت‌وگو کردند. این نخستین سفر رهبر یک کشور عرب به سوریه از زمان بحران داخلی سال 2011 در این کشور است.رئیس‌جمهوری سودان در این دیدار بر حمایت کشورش از سوریه و امنیت آن تأکید کرد و افزود که خارطوم آماده حمایت از وحدت اراضی سوریه است.
 
 
 قبلا البشیر در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز گفته بود: علت همه آنچه در سوریه رخ می‌دهد، دخالت آمریکاست. تحقق صلح و توقف جنگ‌ها در سوریه، بدون حضور بشار اسد عملی نخواهد شد.
 
کارشناسان معتقدند « البشیر تنها در قامت عالی‌ترین مقام سودانی به دمشق نرفته، بلکه در حقیقت به عنوان نماینده عربستان به آنجا سفر کرده است.»گفته شده بعد از این دیدار رئیس ستاد ارتش عربستان هم در سفر به سودان با البشیر دیدار کرده است. 
 
روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» 23آبان 97 در اینگونه خبر از تلاش دول عربی برای عادی سازی روابط با سوریه داده بود: «به نظر می رسد کشورهای منطقه خلیج فارس دیگر قانونی بودن دولت سوریه را زیر سئوال قرار نمی‌دهند. امارات متحده عربی در حال مذاکره با دولت سوریه درباره از سرگیری فعالیت سفارت این کشور در دمشق است. منابع خبری این روزنامه در دمشق که در جریان مذاکرات بین دو کشور قرار دارند، این مسئله را تایید کرده‌اند. در محافل دیپلماتیک روسی نیز بر این عقیده هستند که مقامات ابوظبی با چراغ سبز عربستان سعودی و آمریکا دست به چنین اقدامی زده است.»
 
هدف اصلی دیدار هیئت نمایندگی از طرف امارات با نمایندگان دولت سوریه از سرگیری فعالیت سفارت این کشور در دمشق است و یکی از دیپلمات‌های اماراتی ازهم اکنون به صورت دائم در پایتخت سوریه حضور دارد. ضمن اینکه مقامات ابوظبی به طور دائم به دمشق سفر می‌کنند.
 
گاردین هم در این مورد نوشته است «افرادی از جمله نظافتچی‌ها، طراحان داخلی و پیمانکاران دیگر، وارد ساختمان سفارت شده‌اند.. سیم‌های خاردار و موانع بتونی نیز اخیرا از مقابل این ساختمان برداشته شده‌اند.» 
 
دیپلمات‌های امارات در فوریه سال 2012 و بعد از آغاز جنگ داخلی سوریه، زمانی که شورای همکاری‌های کشورهای عرب خلیج فارس تصمیم به قطع روابط با دولت بشار اسد گرفت، دمشق را ترک کرده بودند.
 
البته امارات تنها کشوری نیست که در حال حاضر تماس‌ها با مقامات دمشق را گسترش داده است. مصر نیز در حال مذاکراتی با سوریه است چراکه رئیس دفتر امنیت ملی سوریه به قاهره رفته و با همتای مصری خود و دیگر مقامات مصری دیدار و گفتگو کرده است.
 
اخیرا نیز ملک عبدالله پادشاه اردن در پاسخ به پیام بشار اسد رئیس جمهوری سوریه، برای از سرگیری و تقویت روابط و تبادل سفرا میان دو کشور ابراز تمایل کرده است.
 
«خالد الجار الله» معاون وزیر خارجه کویت هم 18 نوامبر جاری تأکید کردکه «رابطه کویت با دمشق در حالت تعلیق است و قطع نیست.»
 
مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه که روزی از آرزوی نمازخواندن در مسجد اموی و سقوط دولت بشاراسد را داشت نیز روز یکشنبه 25 آذر 1397در نشست «مجمع دوحه»، درباره روابط آنکارا با دولت بشار اسد در آینده، گفت اگر بشار اسد در انتخابات دموکراتیک، پیروز شود، آنکارا آماده همکاری با او است.
 
روزنامه «گاردین» روز چهارشنبه 5آذر97 به نقل از منابع دیپلماتیک نوشته است که اتحادیه عرب احتمالا به زودی کرسی سوریه را به دولت این کشور باز می‌گرداند.
 
بنا براین گزارش، منابع مطلع می‌گویند احتمال می‌رود که در سال آینده میلادی «بشار اسد» رئیس‌جمهورسوریه بار دیگر به نشست اتحادیه عرب دعوت شده و جایگاه سوریه در این اتحادیه را بازیابد. هشت سال پیش با شکل‌گیری ناآرامی‌ها در سوریه، اتحادیه عرب کرسی سوریه را از دولت این کشور سلب کرد.
 
گاردین به نقل از منابع دیپلماتیک نوشته که میان ۲۲ عضو این اتحادیه، اجماعی برای بازگرداندن کرسی سوریه در حال شکل‌گیری است، گرچه آمریکا بر ریاض و قاهره فشار می‌آورد تا از درخواست برای رأی‌گیری در این مورد خودداری کنند.
 
اوایل ماه جاری، درخواست رسانه‌های مصری و کشورهای حوزه خلیج فارس برای بازگرداندن کرسی سوریه مورد حمایت پارلمان عرب، که البته تصمیماتش غیرالزام‌آور است، قرار گرفت.
 
یکسال قبل بود که قطر مواضع خود را نسبت به ایران و مقاومت اصلاح کرد و با خشم و تحریم همه جانبه سعودی ها مواجه شد.حماس نیز به تغییر رویکرد خود دست زده و روابط خود را با حزب الله لبنان ترمیم کرده بود. بعد از آن رئیس دفتر سیاسی حماس در سخنانی ضمن تقدیر از ایران گفته بود: امیدواریم بحران سوریه به پایان برسد تا روابط ما با نظام اسد ترمیم یابد.حتی سیگنال های کشورهای اروپایی هم برای ارتباط مجدد با دولت سوریه باعث شد سیدحسن نصرالله به دولت لبنان هشدار دهد که روابط خود با سوریه را از سر بگیرد تا از کشورهای اروپایی چون فرانسه که از سرسخت ترین دشمنان سوریه بودند عقب نیافتاد.
 
بدین ترتیب می توان گفت تحولات پیرامون برقراری ارتباط با دولت سوریه در حال سرعت گرفتن است و بار دیگر نشان داده شده که مقاومت نتایج عزتمندانه خود را به ثمر می رساند و سیاهی تنها برای کسانی می ماند که در این مسیر یا همراهی نکردند و یا با دشمنی خود میلیاردها دلار خرج کرده و انسان های بی گناهی را برای رسیدن به مقاصد خود به خاک و خون نشانده اند اما نهایتا هم مجبور به رسمیت شناختن دولت سوریه شدند.
 
تصاویر زیر به خوبی نشان میدهد آنچه در میدان عملیاتی توسط رزمندگان مقاومت اعم از ارتش سوریه، سپاه قدس، فاطمیون، زینبیون، حزب الله و حشدالشعبی با هم‌پیمانی روسیه رقم خورده است دشمنان را ناچارا به قبول این واقعیت رسانده که سوریه قلبی تپینده برای محور مقاومت خواهد ماند.
 
نقشه میدانی سوریه در سال 95 و قدرت بالای تروریست های دست نشانده در این کشور
 
نقشه میدانی سوریه در سال 97 و دست برتر مقاومت در پی شکست های سنگین تروریست ها
 
مطالب مرتبط
ن


دیدگاه کاربران

سوریه نباید به این راحتی اجازه بازگشت اینها را بدهد مگر اینکه حسابی خواسته های دمشق را مو به مو قبول کنند و کل خسارت بازسازی سوریه را بپردازند......