هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
پنجشنبه، 9 فروردين 1403
ساعت 16:09
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

سه شنبه 19 تير 1397 ساعت 19:28
سه شنبه 19 تير 1397 19:13 ساعت
2018-7-10 19:28:52
شناسه خبر : 289554
اینکه زائری‌ها در فضای مجازی به سطحی‌ترین شکل مباحث را تحلیل می‌کنند و عموما هم مورد تشویق طبقه خالی از آرمانِ متوسط شهری قرار می‌گیرند، یعنی مشکل نظام قبل از این‌که قلم قاضی باشد، قلم هرزه نویس‌های اینستاگرامی‌ است.
اینکه زائری‌ها در فضای مجازی به سطحی‌ترین شکل مباحث را تحلیل می‌کنند و عموما هم مورد تشویق طبقه خالی از آرمانِ متوسط شهری قرار می‌گیرند، یعنی مشکل نظام قبل از این‌که قلم قاضی باشد، قلم هرزه نویس‌های اینستاگرامی‌ است.

گروه فرهنگ - رجانیوز: اینکه زائری‌ها در فضای مجازی به سطحی‌ترین شکل مباحث را تحلیل می‌کنند و عموما هم مورد تشویق طبقه خالی از آرمانِ متوسط شهری قرار می‌گیرند، یعنی مشکل نظام قبل از این‌که قلم قاضی باشد، قلم هرزه نویس‌های اینستاگرامیست.


یکم؛ چندی پیش با خبر دستگیری مائده هژبری دختر رقاص اینستاگرام موج جدیدی از انتقادات و پیشنهادات روانه فضای رسانه ای کشور شد؛ محمد رضا زائری در اینستاگرامش نوشت «آنچه دین و ایمان را متلاشی و نظام را نابود می‌کند لرزش کمر دختری نوجوان نیست؛ لغزش قلم قاضی کهنسال است.» این‌که قاضی کهنسال نباید قلمش بلغزد که بدیهی است و فکر نمی‌کنیم کسی هم باشد که با این گزاره مخالف باشد؛ لکن سر حرف با قسمت اول سخن ایشان است؛ این‌که اتفاقا لرزش کمر دختر نوجوان به همین سادگی‌هایی که ایشان فکر می‌کنند نیست.


متاسفانه نه تنها محمد رضا زائری که تعداد قابل توجه دیگری از شخصیت‌های مذهبی و رسانه‌ای کشور نیز به ابتذال در فضای مجازی رسیده‌اند. این‌که برای خوش‌آمد عوام بنویسیم و حقایق را هم ندیده بگیریم، کم کم دارد به مکتبی جدید برای خودش تبدل می شود.


دوم؛ اما این‌که چرا لرزش کمر دختر نوجوان اتفاقا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است را باید در تغییر اخلاق و تغییر نیاز جامعه دید. اصولا مهم‌ترین ابزار کشورهای غربی برای ایجاد علاقه به فرهنگ توسعه، تحریک جنسی و ایجاد لذت‌گرایی افراطی در جوامع دیگر بوده است. برای مثال مردم کشورهای دیگر را با پخش همین لرزش کمر دخترهای نوجوان -که گویا برای برخی بزرگواران مذهبی مسئله بی اهمیتی است- و پورنوگرافی از کپرنشینی به شهرنشینی سوق دادند. و در ادامه با ایجاد بازار مصرف تولیدات مدرن برای آن جوامع هم وابستگی اقتصادی ایجاد کردند و هم وابستگی فرهنگی! این مکانیزمی است که همیشه برای غرب جواب داده است. در اصل، تغییر ذائقه‌ی سمعی بصری مردم به تغییر گرایشات اخلاقی جامعه منجر می‌شود و تغییر گرایشات اخلاقی به استحاله فرهنگی یک جامعه منجر خواهد شد.


اتفاقی که همین دختران نوجوان در بستر فضای مجازی رقم می‌زنند تا امروز بی سابقه بوده است و پخش تصاویر و ویدئوهای غیر اخلاقی بومی در هیچ زمانی تا این حد فراگیر و تاثیرگذار نبوده است.


با شکل گیری فضای مجازی بستر لازم برای انتقال سریع و بدون دردسر خوراک فرهنگی بوجود آمده است و وقتی دسترسی آسان شد فراگیری یک امر فرهنگی هم آسان می‌شود.


سوم؛ این‌که جناب زائری استدلال می‌کنند که رقص هیچ دختری در تاریخ به دین ضربه نزده است هم از پایه بی‌اساس است. اصولا تجدد به عنوان بزرگ‌ترین جبهه در مقابل مذهب با بازگشت هنری و ادبی مبتذل به یونان باستان به وقوع پیوسته است. این یعنی تغییر گرایش اخلاقی جامعه‌ی مذهبی اروپا به تغییر نیازهای آن‌ها منجر شد و پاسخ به نیازهای جدید هم تمدن فسق سرمایه‌دارها را در غرب عالم رقم زد. ماجرا در آنجا هم از ابتذال در هنر و عریانی نقاشی‌ها، مجسمه‌ها و نمایشنامه‌ها شروع شد؛ اتفاقی که کلیسا هم با آن همراه شد و برای جذب، در و دیوار کلیساها را از نقاشی ها و مجسمه های عریان پُر کرد. و چیزی نگذشت که کلیسا برای همیشه از قدرت خداحافظی کند؛ چرا که انسان عصر رنسانس «لذت» برایش از هرچیز دیگری بیشتر اهمیت پیدا کرده بود؛ و این مسئله ریشه در استحاله فرهنگی جامعه اروپایی توسط محصولات مبتذل و مروجان فرهنگی مدرن داشت. پس چگونه ابتذال و فساد اخلاقی به دین و مذهب در تاریخ ضربه نزده است خدا می‌داند.


بنابراین فارغ از درست و غلط بودن رسانه‌ای شدن این مسئله، و یا اهمیت برخورد با همه‌ی مفسدین، لرزش کمر دختران نوجوان مسئله‌ای نیست که بشود به سادگی از کنارش رد شد. اشتباهات فردی درون یک جامعه اگرچه بازتاب های غلط را به همراه خواهد داشت، لکن تا فرهنگ مذهبی و گرایشات عدالت‌طلبانه مردم دست خوش تغییرات نشود، انقلاب و نظام به کار خود ادامه خواهند داد. اما با استحاله‌ی فرهنگی که اتفاقا از همین لرزش کمرها شروع می‌شود و به سست کردن روحیه‌ی دینی و عدالت طلبانه مردم منجر خواهد شد دیگر انقلاب و آرمانی نخواهد ماند.


چهارم؛ با توجه به مسائل طرح شده می‌توان نتیجه گرفت که انتشار این نوع مباحث از طرف زائری و دیگر افراد منتسب به مذهب و دین از دو حالت نمی‌تواند خارج باشد؛ یا به صورت دقیق و برنامه ریزی شده به دنبال قبح‌شکنی و ترویج پلورالیسم فرهنگی و اباحه‌گری هستند و یا ندانسته و احساسی و ذوقی سعی در تحلیل مسائل و مشکلات فرهنگی جمهوری اسلامی دارند؛ که هر دو به یک اندازه رقت انگیز است. تصویری که امثال زائری از جمهوری اسلامی در اذهان و عموم جامعه می‌سازند، حکومتی است که زورش به ضعفا می‌رسد و اصلا به دنبال مبارزه با فساد اقتصادی و مفسدان اقتصادی نیست. تصویر باطلی که می‌تواند نارضایتی مردم از اوضاع بد معیشتی را افزایش دهد و طبیعتا فساد اخلاقی و پدیده‌های مجازی مستهجن را در طولانی مدت به یک امر عادی و پذیرفته شده تقلیل دهد. این در صورتی است که فساد، فساد است و باید جلوی گسترش آن گرفته شود. هیچ‌گاه مبارزه با فساد اخلاقی که مستقیم بر جامعه و گرایشات آن تاثیر دارد مانع از ریشه کن کردن فساد اقتصادی نیست! و ایجاد این ثنویت‌های خودساخته اثری جز آسیب زدن به جامعه ندارد.
 



دیدگاه کاربران

آقای زایری تورابه خدا شما و امثال شما هرچه ساکت باشید به نفع اسلام است.اسلام و مسلمین کم از دست امثال شماها ضربه نخورده اند

تنها افرادی که هرگز دادگاههای خانواده را ندیده اند و صدای ناله
دلخراش فرزندان طلاق را نشنیده اند می توانند بگویند خطر این جریان فحشا
کمتر از اختلاس کنندگان است.




یک سوال ساده:
الان بیشترین سرمایه گذاری رسانه ای و تبلیغاتی دشمن روی مساله اقتصاد
یران است و یا روی مساله بی عفت کردن جوانان و مخصوصا زنان؟
آنقدر که به حجاب حمله می کنند که به خود ولایت فقیه حمله نمی کنند!
همین مساله نشان می دهد که اولویت واقعی کجا است.
اورانیوم را می شود دوباره غنی کرد . موشک را هم می شود دوباره ساخت.
اختلاس را هم می شود بر گرداندند.
پولهای آریا و خسروی و اموال زنجانی برگشت.
اما روسری عقب و رفت و برنگشت!
خالی شدن مغز جوانان و تبدیل شدن جامعه به مجموعه ای از خوکهای انسان
نما دیگر قابل جبران نیست.





مبارزه با مفاسد اخلاقی به مراتب مهمتر از مبارزه با مفسد اقتصادی است.
مردمی که بی اخلاق و فاسد شوند به مفسدان اقتصادی و حامیان آنها را رای
تکراری می دهند

اما چرا برخی متدینان و حزب اللهی ها خیال کرده اند اقتصاد مهمتر از فرهنگ
است؟

مطمئن باشید لرزش کمر دختر نوجوان توانایی لغزش قلم قاضی را دارد و حتی لغزش دین یک روحانی را

متأسفانه جناب زائری حرفهای عجیبی میزنند و بعضا در مقابل شخصیت‌هایی چون آیت الله سبحانی اظهار فضل می‌کنند...

جناب زائری عزیز و بزرگوار... به نظرم لازم است شما از دم خور شدن و همنشینی با برخی افراد و گروه‌ها پرهیز نمایید... تا ناخواسته و تحت تأثیر از منویات ایشان حرفهای عجیب و غریب نزنید

احسنت.
همین بس برای فکر سطحی و پائین جناب زائری که حضرت آقا در جریان حجاب اجباری ایشان را توبیخ کردند در بیاناتشان.
نمی دانم اطلاع دارید یا خیر اما منظور حضرت آقا ایشان بود.خود ایشان هم اقرار کرد و جلوی چاپ کتابش رو گرفت چون با فکر حضرت آقا مخالف بود.

با سلام و ادب چگونه می‌توان باور کرد که برخی این اندازه سطحی‌نگر باشند؟ فهم این قضیه به قدری واضح است که حتی عوام هم در آن تردیدی ندارند مگر کسانی که برای باز بودن عرصه، خواهان نفس‌چرانی خود باشند که البته حسابشان جداست. و الا نه در تاثیر بی‌بندو باری جنسی و شهوانی شکی هست و نه با لزوم برخود با مفاسد کلان و ... . یا علی

من عاشورای پارسال یه مجلسی شرکت کردم که سخنرانش این آقا بود. گفت آهای حاج آقایی که دخترت را مجبور میکنی چادر سر کنه ....
من هرچه دور و برم را نگاه کردم غیر از جوون هایی که اکثرا هم شاید مجرد بودند ندیدم.
گفتم هی سوراخ دعا را اشتباه گرفتی آقای زائری. فقط تو دل جوون هایی که تو اون مجلس به چادرشون افتخار می کردند را خالی کردی شما.
اینجا گفتم شاید برسه به گوششان.

به نظر من شما مسائل خیلی پیچیده نگاه می کنید
کسی اعلام نکرده که رقص دختر نوجوان گناهی نداره و یا باعث متلاشی شدن دین نمی شود بحث بر سر مهم و مهم تر هست
اینکه یک رسانه جمعی بنام صدا و سیما که باید ویترین مسائل مهم جامعه باشد وباید درحال حاضر مهم ترین مسئله کشور و مردم مثل اقتصاد خراب ، رانت خواری ، مفسد اقتصادی ، دلالان ارز و خیلی مسائل دیگر را پیگیری و شفاف سازی نماید می آید یک برنامه بی هدف می سازه که نشان بده یک دختر 17 ساله چیکار کرده یا نکرده جای سوال داره
ای کاش بجای نشان دادن این دختر برنامه ای ساخته میشد که آن جوان 31 ساله و یا سلطان سکه و یا مسئولین کشور را می آورد و ازشون سوال می کرد چرا شما دارید حق مردم میخورید
موفق باشید

اختلاس اونوقت لغزش نیست.

اینی که ایشون گفته رو امیر مهدی ژوله هم گفته.پس چه فرقی بین تو آخوند با امیر مهدی ژوله هر دو مفتون.

بابا این بدبخت که چیزی نگفت، آره رقص گناهه... اما اختلاس گناه نیست، ربا بانکی گناه نیست، رشوه گرفتن گناه نیست. این آخری رو که آقای حمید خان رسایی هم گرفت و هم تأئید کرد....
شما هم صدات در نیامد...

این حرفت نشون دهنده ی اینه که این متن رو اصلا نخوندی
- انسان های حزب باد و جوگیر به شماها میگن که حتی حاضر نیستید به خودتون زحمت بدید و یه متن به این کوتاهی رو بخونید تا ببینید که نویسنده ی متن چند بار بر زشتی و همچنین لزوم برخورد با مفاسد اقتصادی تاکید کرده و تمام حرف نگارنده اینه که لزوم برخورد با مفاسد اقتصادی ربطی به لزوم برخورد با مفاسد اجتماعی نداره - اینها هرکدوم قبح خودشونو دارن

این برای اولین بارنیست که زائری چنین افاضه میکند ایشان دین را از روی عمامه خودش تفسیر میکند نه از روی شریعت ؟!! حکایت ایشان وامثال زیباکلام حکایت پوپولیستی فکر کردن وعملکردن است گفته ایشان نشان میدهد فقط میخواهد عده ای که از رقص خوششان می آید را راضی کند اتفاقا همین تفکر آقای زائری است که مشکلات اقتصادی را به حاشیه میراند باید به ایشان گفت جناب زائری خود شما چند باد دادزده ایدکه ای دولت چرا اجازه نمی دهی اسامی کسانی که دلار جهانگیری گرفته اند ویا آنهایی که38000سکه گرفته اند پخش شود؟ چرا اجازه نمی دهید برادر جهانگیری وروحانی محاکمه شوند مگر اینها کمر اقتصاد را نشکستند پس چرا صدای امثال زائری در نیامد که واویلا اسلام رفت وحق مردم خورده شد حالا چه شده که تا یک رقاصه را که در جامعه فحشا را علنی رواج داده میگیرند ایشان واویلا سر میدهد ایشان اگر ساده لوحی نکند وتاریخ را مطالعه کند آندلوس را هم میبیند که با همین رقاصه ها اسلام در آنجا متلاشی شد پس کمی بصیرت برای ایشان پیشنهاد میکنیم اگر نیت دیگری ندارند

البته امثال این آقایان یا بی خبرند از تاریخ و یا خود را به جهالت زده اند و برای خوش آمد بعضی طبقات مرفه وبی تفاوت مطالبی را بیان می کنند تا ژست روشنفکر مآب به خود بگیرند .
خیلی به دورا ن یونان و کلیسا نمی رویم . به اندولس سر می زنیم . دو واژه اندولسیزم و بلکانیزیم توجه کنیم نیاز به کشمکش نیست
پیشنهاد من به امثال زائری ها این است که برای یکبار فروپاشی اندولس را مطالعه عمیق کند و ببیند دشمنا ن اسلام اندولس را با اقتصاد از پا در آوردند یا با فرهنگ و اباحه گری .
آیا ترویج بی بند بار بین جوانان از طریق رواج فحشا و گسیل داشتن زنان روسپی در جامعه اندولس موجب انحراف جوانان نشدند . وروحیه جهادی و ضد اسکباری آنها را به مماشات طلبی و بی تفاوتی سوق ندادند .
آقای روشنفکر مآب . کسی مبارزه با رانت های اقتصادی را منکر نیست وباید هم بطور جد دنبال شود وبا هر مفسد اقتصادی در هر جایگاهی باید به شدید ترین شکل ممکن برخورد شود . ولی آیا می دانید مفسداقتصادی هم از فساد اخلاقی سر چشمه می گیرد.

اینها ساده انگاری هاو عوام پسندی ها از آسیبهای فضای مجازیه

یکی از آفات عوام گرایی، این است که براساس مذاق یک گروه، اظهار نظر شود. ایشان مطالعه روایی به صورت شبکه ای و منظومه ای ندارند. فهم اجتهادی اگه نباشه، فرد برداشت اشتباه از دین میکند. توصیه دلسوزانه بنده به آقای زائری اینکه قبل از اینکه وقت خود را صرف خواندن رمان ها سپری کند، اول مقدمات فهم اجتهادی را در خودشان تقویت کنند.

با سلام من فقط یک چیز را میدانم و درک کردم در 50 سال عمری که تلف کردم، وآن نکته اینست که لغزش کمر دختر نوجوان آدم های بزرگ را به زیر میکشد چه برسد به جوان یا روحانی یا عوام الناس را آقای زائری مواظب خودت باش فکرت منحرف نشود و برای خوشایند بعضیی ها یا نفس خودت چیزی نگویی که در دامش بیفتی ، مشگلات مردم هم سر جایش