هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
جمعه، 10 فروردين 1403
ساعت 12:23
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

چهارشنبه 9 ارديبهشت 1394 ساعت 10:30
چهارشنبه 9 ارديبهشت 1394 10:26 ساعت
2015-4-29 10:30:56
شناسه خبر : 209675
 سلمان ابتدا در حکمی «مقرن بن عبدالعزیز» را از ولی‌عهدی و نائب‌رئیسی شورای وزیران (کابینه) کنار گذاشت و «محمد بن نایف» را به عنوان ولی‌عهد جدید معرفی کرد. سلمان در حکم خود مدعی شده است که مقرن به درخواست خود از ولی‌عهدی انصراف داده است.
سلمان ابتدا در حکمی «مقرن بن عبدالعزیز» را از ولی‌عهدی و نائب‌رئیسی شورای وزیران (کابینه) کنار گذاشت و «محمد بن نایف» را به عنوان ولی‌عهد جدید معرفی کرد. سلمان در حکم خود مدعی شده است که مقرن به درخواست خود از ولی‌عهدی انصراف داده است.

گروه بین الملل - رجانیوز: «سلمان بن عبدالعزیز» شاه عربستان سعودی بامداد امروز چهارشنبه با صدور احکام حکومتی جدید، دست به تغییرات گسترده در ترکیب حاکمیت این کشور زد، تغییراتی که کارشناسان مسائل منطقه از آن به عنوان یک کودتای خاموش علیه فرزندان زنده عبدالعزیز و طیفی از نوادگان وی یاد کرده اند.
به گزارش رجانیوز، سلمان ابتدا در حکمی «مقرن بن عبدالعزیز» را از ولی‌عهدی و نائب‌رئیسی شورای وزیران (کابینه) کنار گذاشت و «محمد بن نایف» را به عنوان ولی‌عهد جدید معرفی کرد. سلمان در حکم خود مدعی شده است که مقرن به درخواست خود از ولی‌عهدی انصراف داده است. این در حالی است که طبق وصیت عبدالعزیز و همچنین حدود اختیاراتی که هیات بیعت در نظر گرفته است، در زمان حیات فرزندان عبدالعزیز امکان پادشاهی و یا ولایتعهدی شخص دیگری در ساختار حاکمیتی عربستان وجود ندارد.

پادشاه عربستان در حکمی دیگر«محمد بن سلمان» پسر جوان و وزیر دفاع جنگ طلب خود را که تحلیل گران، او را عامل تجاوز اخیر سعودی علیه یمن می دانند و فرماندهی عملیات عربستان علیه یمن را نیز بر عهده داشت، به عنوان «جانشین ولی‌عهد» معرفی کرد تا پیش‌بینی‌ها مبنی بر احتمال کودتای داخلی محمد بن سلمان برای قبضه قدرت، تحقق یابد.

همچنین پادشاه عربستان اعلام کرد که «سعود الفیصل» که به مدت 40 سال وزیر خارجه این کشور بود، از سمت خود کنار گذاشته شده و «عادل الجبیر» سفیر عربستان در آمریکا جایگزین او می‌شود. این در حالی است که سعود الفیصل یکی از اصلی ترین مخالفین تجاوز سعودی به یمن بود و پس از فرمایش رهبری معظم انقلاب درباره اشتباه راهبردی دولت سعودی و اشاره به سیاست خارجی «با وقار» دوره ملک عبدالله، صراحتا عنوان کرد که عربستان با ایران سر جنگ نداشته و از رهبر انقلاب با عنوان امام خامنه ای یاد کرد.
بر اساس احکام صادر شده، پادشاه عربستان «خالد بن عبدالعزیز» را نیز به عنوان وزیر بهداشت، «عادل الفقیه» را وزیر اقتصاد و برنامه‌ریزی و «مفرق الحقبانی» را وزیر کار معرفی کرده است.


همچنین «حمد السویلم» رئیس دیوان پادشاهی و «عبدالله الیاسر» معاون سرپرست رادیو و تلویزیون اعلام شده‌اند.

حکومت ریاض، به علت و دلیل تغییرات عمده صورت گرفته اشاره ای نکرده، اما از زمان انتقال قدرت به سلمان زمزمه‌هایی از احتمال تغییر در ترکیب قدرت و ارتقا جایگاه محمد بن سلمان مطرح شده بود.

تحلیلگران و ناظران منطقه معتقدند این تحولات گسترده در آینده نزدیک به تنش های جدی سیاسی در حکومت پادشاهی سعودی و همچنین تغییرات راهبردی در سیاست های منطقه ای این دولت منجر خواهد شد.



کلیدواژه ها »

دیدگاه کاربران

خاك بر سر همه شان ....

رای منفی!
-17
الاهی بیوفتند به جان هم همان طور که می افتند به جان مردم منطقه
وحشی های بی لیاقت

به امید سقوط آل سعود ملعون

اللهم العنهم جمیعا