هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
سه شنبه، 28 اسفند 1397
ساعت 02:38
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‎های اجتماعی دنبال کنید

 

سه شنبه 8 تير 1389 ساعت 17:59 2010-6-29 17:59:59
شناسه خبر : 38263
او كه متولد سال 1342 است و از سال‌هاي 54 تا اوايل دهه هفتاد به تحصيلات حوزوي مشغول بوده كار خود را با همكاري با مؤسسه كيهان در سال 65 آغاز كرد و تا سال 74 به اين همكاري ادامه داد. در همان سال، نشريه سياسي- فرهنگي "صبح" را منتشر كرد كه انتشار آن تا سال 1378 ادامه يافت. وي در اين سال با مراجعت به قم به درس و بحث طلبگي خود بازگشت.

گروه انديشه- بازگشت مهدي نصيري به ايران بار ديگر ذهن‌ها را به سمت او برد تا مترصد فعاليت‌هاي جديد او باشند. با توجه به سابقه‌اي كه نصيري در عرصه فكر و انديشه از خود به جاي گذاشته، كمتر كسي بود كه از او توقع فعاليت و آغاز كار جديدي را نداشته باشد. او كه متولد سال 1342 است و از سال‌هاي 54 تا اوايل دهه هفتاد به تحصيلات حوزوي مشغول بوده كار خود را با همكاري با مؤسسه كيهان در سال 65 آغاز كرد و تا سال 74 به اين همكاري ادامه داد. در همان سال، نشريه سياسي- فرهنگي "صبح" را منتشر كرد كه انتشار آن تا سال 1378 ادامه يافت. وي در اين سال با مراجعت به قم به درس و بحث طلبگي خود بازگشت و به مدت دو سال ديگر در دروس خارج فقه و اصول حضرات آيات سبحاني و مؤمن شركت كرد.

نصيري مسئوليت ماهنامه "سياحت غرب" را كه وابسته به مركز پژوهش‌هاي اسلامي صدا وسيما است، نيز در كارنامه خود دارد. وي مسئوليت انتشارات كتاب صبح را نيز كه عمدتاً در حوزه غرب‌شناسي فعاليت مي‌كند، داراست. نصيري در سال 1384 به عنوان معاونت فرهنگي دفتر مقام معظم رهبري در كشور امارات به اين كشور سفر كرد و تا سال 88 در آنجا ماند.

اما اين بار مهدي نصيري در بهار 89 و پس از بازگشت به ايران، فصلنامه‌اي را منتشر كرده كه به قول خودش فصل‌نامه معرفتي اعتقادي است كه در عرصه "تبيين و دفاع از معارف قرآن واهل بيت (عليهم‌السلام)" گام نهاده است.

"سمات" در دفتر اول از اولين شماره خود كه به عنوان سرمقاله توسط صاحب امتياز و مديرمسئول نشريه مذكور؛ نصيري نگاشته شده با انتخاب موضوع "ضرورت بازگشت به معارف قرآن و اهل بيت عليهم‌السلام" به نوعي جهت‌گيري و مبناي كار جديد خود را اعلام كرده است.

در قسمت مقالات اين شماره، نوشتارهايي چون نقد نظريه ملاصدرا درباره معاد اثر استاد مصباح يزدي و "بررسي اسلاميت فلسفه از منظر آيت‌الله ميرزا مهدي اصفهاني" به چشم مي‌خورد. گفت‌وگوي اين شماره نيز به موضوع "فلسفه و عقلانيت" به مصاحبه با محسن غرويان اختصاص دارد كه در نوع خود مصاحبه‌اي تفصيلي است.

در بخش نقد مشهورات، نصيري موضوع "خليفه‌اللهي انسان" را نقد و بررسي مي‌كند.

سمات در دفتر ويژه شماره اول خود در گفت‌وگويي با استاد سيد محمدمهدي ميرباقري "مباني و غايات علوم اسلامي" را بررسي كرده است و در گفت‌گوي دوم دفتر ويژه در مصاحبه با حسين كچوئيان به بررسي نظريه "مدرنيته يك دين است نه تطور عيني عالم" پرداخته است. دفتر ويژه سمات، يادداشت ديگري را نيز در خود جاي داده است كه نوشته شهريار زرشناس و نصيري در باب علو انساني و نظام آموزشي مدرن است.

انتشار فصل‌نامه سمات از اين منظر مهم به نظر مي‌رسد كه نصيري با توجه به افكار و‌ آراء و عقايدي كه در كتاب‌هايي چون "اسلام و تجدد" ارائه كرده است، اين بار فعاليت خود را نه در حوزه غرب‌شناسي و نقد تمدن موجود غرب بلكه به وجه ايجابي و اثباتي حوزه اسلامي معطوف كرده است.

اگرچه در شماره اول سمات، مباحثي درباره نقد مدرنيته و غرب به چشم مي‌خورد اما جهت‌گيري كلي و همچنين معرفي فصل‌نامه معرفتي- اعتقادي (عرصه تبيين و دفاع از معارف قرآن و اهل بيت عليهم‌السلام) از نگاه جديد نصيري خبر مي‌دهد كه رويكردي ايجابي را برخلاف كارهاي قبلي نصيري مانند "سياحت غرب" به نمايش مي‌گذارد.

با توجه به نگاه برگرفته از "مكتب تفكيكي" نصيري نسبت به معارف وحياني و معارف بشري انتظار مي‌رود فصل‌نامه سمات در شماره‌هاي آينده خود از مسائل و مباحثي طرح موضوع كند كه از طرفي در عرصه انديشه حركتي نو تلقي شود و از طرف ديگر بحث و جدول‌هاي فراواني پيرامون خود ايجاد كند، كما اينكه در سرمقاله شماره حاضر نصيري مي‌نويسد: «ما هم اكنون در عرصه‌هاي گوناگون فكري و فرهنگي و آموزشي و رسانه‌اي ردپاي اختلاط و امتزاج معرفتي و عقيدتي را مشاهده مي‌كنيم و اغلب اين انديشه‌ها و مباني مخلوط و مغشوش به پاي معارف اصيل ديني و اسلامي و شيعي نوشته مي‌شود و بسياري از اقشار بويژه جوانان كه عطش معارف صحيح ديني را دارند، بناي عقيدتي خود را بر اين انديشه‌هاي ممزوج و مغشوش مي‌نهند...»

نصيري در قسمتي ديگر از سرمقاله خود به هدف و مسئوليت آينده در سمات مي‌پردازد و مي‌نويسد: «"سمات" قرار است عرصه و ميداني براي گفتگو و محاجه پيرامون سه موضوع فلسفه، عرفان و مدرنيته- كه به زعم ما از جمله مهمترين حجاب‌ها و موانع روزگار كنوني در رجوع به قرآن و عترتند- باشد و اين مهم در فضايي دوستانه و عاري از برخوردهاي خصمانه و موهن صورت پذيرد."»

در مجموع انتظار مي‌رود با توجه به رويكرد بازگشت به معارف وحياني قرآن و معصومين در اين نشريه و به تبع آن رويكرد ضد فلسفي- عرفاني حاضر در آينده شاهد بحث‌هاي جالب توجه در حوزه معرفت در اين نشريه باشيم.