هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
دوشنبه، 16 تير 1399
ساعت 16:10
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

شنبه 26 بهمن 1398 ساعت 17:27
شنبه 26 بهمن 1398 17:21 ساعت
2020-2-15 17:27:14
شناسه خبر : 334528
مهمترین نکته‌ای که در تاریخ از جشنواره سی و هشتم ثبت خواهد شد ناداوری، عدم اعتماد به نفس و حقارت در مدیریت و درنهایت خطی است که سیاست‌گذاران فجر از این طریق به سینمای ایران می‌دهند.
مهمترین نکته‌ای که در تاریخ از جشنواره سی و هشتم ثبت خواهد شد ناداوری، عدم اعتماد به نفس و حقارت در مدیریت و درنهایت خطی است که سیاست‌گذاران فجر از این طریق به سینمای ایران می‌دهند.

گروه فرهنگی-رجانیوز: «مجمع نویسندگان و منتقدان سینمای انقلاب» طبق رسم چندسال اخیر خود با برگزاری یک نظرسنجی از میان منتقدان و روزنامه‌نگاران فرهنگی دست به انتخاب آثار برتر جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر زده است.

 

جشنواره سی‌وهشتم فجر برخلاف جشنواره سال گذشته که از حیث تعداد آثار استاندارد که به مرزهای جدیدی از تکنیک و پروداکشن در سینمای ایران رسیده بودند و می‌توانستند نوید آینده‌ای روشن‌تر را دهند، یک بازگشت به عقب بود. از این منظر جشنواره سی‌وهشتم مانند سال‌های دورتر، با کمتر از انگشتان یک دست فیلم قابل تامل و چندین فیلم ضعیف برگزار شد تا نشان دهد سال گذشته یک استثناء در سیر طبیعی سینمای ایران بوده است.

 

با این وجود اما مهمترین نکته‌ای که در تاریخ از جشنواره سی و هشتم ثبت خواهد شد ناداوری، عدم اعتماد به نفس و حقارت در مدیریت و درنهایت خطی است که سیاست‌گذاران فجر از این طریق به سینمای ایران می‌دهند. جشنواره سی‌و هشتم با برصدر نشاندن معدود تحریم‌کننده‌ها، که حتی برای گرفتن سیمرغ حاضر به حضور در جشنواره نشدند، در ابتدا باعث شد یکی از بی‌رمق‌ترین و ضعیف‌ترین اختتامیه‌های ادوار فجر رقم بخورد، مراسمی که از جشنواره سال بحرانی 88 هم کم‌شورتر و خالی‌تر از چهره‌ها بود و تبدیل به رکورددار عدم حضور کاندیداها و برگزیده‌ها در مراسم شد. مهم‌تر اما اینکه نشانه‌ای بود برای سینماگران ایرانی که بدانند بی‌احترامی به سیستم و قانون برای تصمیم‌گیران فرهنگی کشور یک مزیت است و هرچه بیشتر به قانون احترام بگذارید قدر کمتری خواهید دید.

 

جشنواره فیلم فجر، به عنوان جشنواره‌ای دولتی که همچنان مهمترین و موثرترین رویداد در سینمای انقلاب اسلامی است به تهیه‌کنندگانی مانند سعید ملکان می‌گوید که اگر یک فیلم تلخ اجتماعی مانند «ابد و یک روز» بسازند سیمرغ‌باران می‌شوند و اگر سراغ مضامین ملی و ژانرهایی بسیار با اهمیت‌تر بروند دستشان از تمام جوایز اصلی کوتاه خواهد ماند. جشنواره فجر انقلاب به کارگردانان جوانی مانند امیرعباس ربیعی اعلام می‌کند که حتی با وجود ساخت فیلمی که از منظر ساختاری و سینمایی با هر نگاهی جزو چند فیلم برتر جشنواره است به دلیل ورود به حوزه موضوعات ملتهب تاریخ انقلاب راهی به بخش اصلی جشنواره ندارند و اگر می‌خواهند در فستیوال دیده شوند بهتر است سراغ ساخت فیلم‌های اجتماعی بی‌مخاطب بروند. این البته تائید پیش‌بینی خود فیلم هم هست؛ «لباس شخصی»‌های فرهنگی همچنان مشغول کارند. جشنواره فجر به فیلمسازان جوانی مانند نیما جاویدی اعلام می‌کند که اگر با فیلمنامه درخشان «سرخپوست» به صورت مستقل در جشنواره باشند جایزه‌ای نخواهند گرفت اما اگر با متنی به مراتب ضعیف‌تر اما در رکاب یکی از پدرخوانده‌ها و رانت‌داران سینما به جشنواره بیایند به راحتی سیمرغ را به خانه خواهند برد و به کارگردانانی مانند محمدحسین مهدویان نشان می‌دهد که کارگردانی درخشانش در «ماجرای نیمروز»ها و «ایستاده در غبار» به راحتی نادیده گرفته خواهد شد و برای بردن سیمرغ لازم است تا با فیلمی با مضمون «درخت گردو» در جشنواره حاضر شود.

 

و از همه مهم‌تر جشنواره فیلم فجر به بازیگرانی مانند جواد عزتی و هادی حجازی‌فر و شهاب حسینی و امیر جدیدی و... می‌گوید هرچه قدر نجیبانه‌تر رفتار کنند، هرچقدر از مواضع سیاسی ضدسیستم دوری کنند و هرچقدر دهن‌کجی‌ کمتری به قوانین بکنند، به همان میزان کمتر به حق‌شان خواهند رسید. مدیران فرهنگی ما همواره در پی «دفع» سربه‌زیرها و «جذب» کسانی‌ند که به آنها توهین می‌کنند، حتی اگر از هنر کمتری برخوردار باشند. با این وجود اما تاریخ ثابت خواهد کرد که چه فیلم‌ها و فیلمسازان و نقش‌ها و هنرپیشه‌هایی در تاریخ ماندگار خواهند شد. در تاریخ البته نام کسانی که سال‌ها سکان مدیریت فرهنگی را در دست داشتند و همواره عضو تمام شوراهای سیاستگذار و داوری و ... بودند و مسبب وضعیت امروزند نیز ثبت خواهد بود. چهره‌هایی مانند محمد احسانی و حسن خجسته و حسین کرمی و رضا پورحسین و علیرضا رضاداد و جوان‌ترهایی مانند ابراهیم داروغه‌زاده و محمدمهدی طباطبایی‌نژاد و امثال آنها، که عموما کارمندان تلویزیون؛ به عنوان رسمی‌ترین رسانه حکومت‌اند، اما حقارت فرهنگی را در جمهوری اسلامی تئوریزه و اجرا می‌کنند.

 

در نهایت اما، در نظرسنجی امسال «مجمع نویسندگان و منتقدان سینمای انقلاب» از میان 50 منتقد و روزنامه‌نگار سینمایی فیلم‌های «شنای پروانه» ساخته محمد کارت، «روز صفر» ساخته سعید ملکان و «لباس شخصی» ساخته امیرعباس ربیعی به ترتیب به عنوان سه اثر برتر جشنواره سی و هشتم فجر انتخاب شدند، که در اتفاقی قابل تامل هر سه از فیلم‌های اول جشنواره هستند. در این نظرسنجی همچنین فیلم «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا در رتبه چهارم و«خورشید» ساخته‌ی مجید مجیدی در رتبه پنجم قرار گرفتند. فیلم «پوست» ساخته برادران ارک هم به عنوان مهمترین غافلگیری و پدیده جشنواره در رتبه ششم قرار گرفت.

 

 

رتبه

نام فیلم

جمع نمرات

تعداد رای (نفر)

1

شنای پروانه

157

41

2

روز صفر

142

38

3

لباس شخصی

117

38

4

خروج

82

30

5

خورشید

81

28

 

 

 

در زیر جدول کامل آراء منتقدان را به تفکیک مشاهده می‌کنید:

 

نام منتقد

فیلم اول

دوم

سوم

چهارم

پنجم

محمدتقی فهیم

خروج

روز صفر

خورشید

شنای پروانه

لباس شخصی

محسن دریالعل

لباس شخصی

شنای پروانه

روز صفر

خروج

آبادان 1160

میلاد دخانچی

لباس شخصی

شنای پروانه

بی‌صدا حلزون

کشتارگاه

خون شد

محمدحسین بدری

لباس شخصی

شنای پروانه

پوست

آتابای

تومان

زهرا چخماقی (شنای پروانه را ندیده)

روز صفر

لباس شخصی

خروج

خورشید

---

امیر ابیلی

شنای پروانه

روز صفر

لباس شخصی

پوست

خروج

سیدامیر جاوید

خروج

پوست

---

---

---

آرش فهیم

روز صفر

خورشید

لباس شخصی

خروج

پوست

محمدرضا باقری

خروج

لباس شخصی

شنای پروانه

روز صفر

روز بلوا

محمدرضا کردلو

شنای پروانه

روز صفر

لباس شخصی

پوست

آبادان 1160

معین احمدیان

شنای پروانه

خورشید

پوست

آتابای

تومان

محمدصادق باطنی (خورشید را ندیده)

روز صفر

خروج

شنای پروانه

لباس شخصی

---

امیرعباس صباغ

خروج

آتابای

شنای پروانه

روز صفر

تومان

سجاد مهرگان

 فیلم‌ها را دیده‌ام اما هیچ فیلمی ارزش انتخاب ندارد. امسال از ضعیف‌ترین سال‌های جشنواره فجر بود. 

احسان سالمی

روز صفر

شنای پروانه

لباس شخصی

خورشید

خروج

مصطفی وثوق‌کیا

روز صفر

خروج

شنای پروانه

پوست

لباس شخصی

میکائیل دیانی

شنای پروانه

روز صفر

خورشید

لباس شخصی

خروج

محمدمهدی شیخ‌صراف

لباس شخصی

شنای پروانه

روز صفر

خورشید

پوست

راضیه جباری

خورشید

درخت گردو

شنای پروانه

روز صفر

مغز استخوان

پوریا دارابیان

لباس شخصی

خورشید

شنای پروانه

روز صفر

خروج

حامد یامین‌پور

شنای پروانه

لباس شخصی

خورشید

خوب، بد، جلف

خروج

محمدجواد طالبی

شنای پروانه

خورشید

لباس شخصی

خروج

روز صفر

محمدرضا تاجداری

لباس شخصی

شنای پروانه

روز صفر

پوست

روز بلوا

میلاد جلیل‌زاده

خروج

خورشید

آبادان 1160

لباس شخصی

روز صفر

علی جعفرآبادی

شنای پروانه

روز صفر

درخت گردو

خورشید

لباس شخصی

محسن شهمیرزادی

روز صفر

لباس شخصی

شنای پروانه

پوست

خروج

محمد رضوانی‌پور

روز صفر

پوست

قصیده گاو سفید

شنای پروانه

من می‌ترسم

محمد محمدی

شنای پروانه

روز صفر

خورشید

لباس شخصی

خروج

وحید محرابیان

شنای پروانه

پوست

خورشید

روز صفر

لباس شخصی

علی مرادخانی

روز صفر

شنای پروانه

خورشید

لباس شخصی

روز بلوا

سجاد اسلامیان

روز بلوا

لباس شخصی

خروج

آبادان 1160

شنای پروانه

علی ترابی

روز صفر

شنای پروانه

خروج

خورشید

روز بلوا

مسعود غزنچایی

روز صفر

خروج

شنای پروانه

پوست

تعارض

مهدی مافی

روز صفر

خروج

لباس شخصی

خورشید

درخت گردو

مهرداد معظمی

روز صفر

خورشید

شنای پروانه

خروج

آتابای

سیدمیلاد ناظمی

شنای پروانه

خورشید

آتابای

لباس شخصی

درخت گردو

فاطمه بکایی

روز صفر

شنای پروانه

لباس شخصی

خروج

آن شب

میلاد نجفی

شنای پروانه

روز صفر

پوست

لباس شخصی

خورشید

جواد کتابی

شنای پروانه

روز صفر

خروج

لباس شخصی

---

داود مرادیان

شنای پروانه

پوست

روز صفر

لباس شخصی

خورشید

صادق فرامرزی

آبادان 1160

درخت گردو

خورشید

شنای پروانه

روز بلوا

سیدحسام‌الدین حسینی

خورشید

شنای پروانه

لباس شخصی

آبادان 1160

روز بلوا

عاطفه جعفری

خورشید

روز صفر

شنای پروانه

لباس شخصی

درخت گردو

حمیدرضا بیانی

روز صفر

لباس شخصی

شنای پروانه

خروج

خورشید

امیر مهریزدان

لباس شخصی

خروج

روز بلوا

روز صفر

---

عباس گل

روز صفر

شنای پروانه

لباس شخصی

خورشید

خروج

محمدرضا امامقلی

شنای پروانه

روز بلوا

روز صفر

لباس شخصی

خروج

سیدمحمدحسین حسینی

لباس شخصی

خروج

شنای پروانه

روز صفر

خورشید