هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
سه شنبه، 12 شهريور 1398
ساعت 15:58
به روز شده در :
سه شنبه 12 شهريور 1398 ساعت 15:56 2019-9-3 15:56:49
شناسه خبر : 326465
مقام‌های عراقی مجوز فعالیت شبکه تلویزیونی الحره، که از حمایت مالی آمریکا برخوردار است، را به مدت سه ماه به خاطر انتشار گزارشی توهین‌آمیز علیه مرجعیت و نهادهای دینی این کشور به حال تعلیق درآوردند.
مقام‌های عراقی مجوز فعالیت شبکه تلویزیونی الحره، که از حمایت مالی آمریکا برخوردار است، را به مدت سه ماه به خاطر انتشار گزارشی توهین‌آمیز علیه مرجعیت و نهادهای دینی این کشور به حال تعلیق درآوردند.
 
به گزارش رجانیوز به نقل از صوت العراق، هیئت رسانه و ارتباطات عراق، روز گذشته از تعلیق مجوز فعالیت دفاتر شبکه تلویزیونی الحره در عراق به مدت 3 ماه خبر داد.
 
این تصمیم بعد از آن اتخاذ شد که تلویزیون الحره، روز شنبه گزارش مستندی 25 دقیقه‌ای را درباره فساد شخصیت‌های دینی منتشر و اعلام کرد که پرونده فساد دینی را در عراق مورد بررسی قرار می‌دهد.
 
هیئت رسانه و ارتباطات عراق در بیانیه‌ای تصریح کرد: «مجوز دفاتر شبکه تلویزیونی الحره در عراق به مدت 3 ماه تعلیق و فعالیت‌های آن تا زمان رای‌گیری مجدد درباره نحوه برخورد آن با مسئله عراق، متوقف می‌شود.»
 
این هیئت همچنین خواستار «عذرخواهی رسمی دفتر مدیریت تلویزیون الحره در عراق به دلیل پخش برنامه‌های تحقیر و توهین‌آمیز علیه شخصیت‌های نهادهای دینی، شده و گفته است این اقدام، به وجهه و جایگاه این شخصیت‌ها در میان مردم عراق خدشه وارد کرده است.»
 
هیئت مذکور تصمیم به تعلیق مجوز تلویزیون الحره در عراق را به مثابه «هشدار نهایی» به این تلویزیون دانسته و تأکید کرده است در صورت تکرار چنین اهانت‌هایی و نقض مجدد قوانین رسانه‌ها، الحره با مجازاتی سختگیرانه‌تر مواجه خواهد شد.
 
طبق این بیانیه، طرف‌های و شخصیت‌هایی که از این اقدام تلویزیون الحره متضرر شده‌اند حق شکایت به مراجع قضایی ذی‌ربط را دارند.
 
در این راستا، مدافعان آزادی مطبوعات از این تصمیم سازمان رسانه و ارتباطات انتقاد کردند.
 
هیئت الحشد الشعبی عراق نیز روز گذشته بیانیه‌ای درباره گفتمان خصمانه رو به افزایش شبکه‌های داخلی و بین‌المللی صادر و سمپاشی آنها را محکوم کرد.
 
در همین حال، سفارت آمریکا در عراق طی بیانیه‌ای، از زیر باز مسئولیت گزارش تلویزیون الحره شانه خالی کرده و مدعی شده است که وزارت خارجه و سفارتخانه‌های آمریکا در جهان هیچ‌گونه مسئولیتی در نظارت بر محتوای برنامه‌ای این شبکه تلویزیونی ندارند.