هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
جمعه، 3 خرداد 1398
ساعت 08:54
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‎های اجتماعی دنبال کنید

 

پنجشنبه 23 اسفند 1397 ساعت 14:10 2019-3-14 14:10:34
شناسه خبر : 310747
«شب سینما» در بیست و دومین نشست خود، شامگاه چهارشنبه 22 اسفند، با موضوع « کاربرد نظریه در مقام ابزار نقد» و اجرای سید حسن حسینی میزبان سید ناصر هاشم زاده، فیلمنامه نویس و مدرس سینما بود.
«شب سینما» در بیست و دومین نشست خود، شامگاه چهارشنبه 22 اسفند، با موضوع « کاربرد نظریه در مقام ابزار نقد» و اجرای سید حسن حسینی میزبان سید ناصر هاشم زاده، فیلمنامه نویس و مدرس سینما بود.
«شب سینما» در بیست و دومین نشست خود، شامگاه چهارشنبه 22 اسفند، با موضوع « کاربرد نظریه در مقام ابزار نقد» و اجرای سید حسن حسینی میزبان سید ناصر هاشم زاده، فیلمنامه نویس و مدرس سینما بود.
 
اثر باید قابلیت نقد شدن را داشته باشد
 
به گزارش رجانیوز؛ هاشم زاده در ابتدا تعریفی از نقد ارائه داد: نقد به معنای کنکاش است. کسی که در کار نقادی است نسبتی با هنر دارد و بنابراین در نقد به زیبایی های کار بیشتر توجه دارد و زیبایی ها را می کاود. البته فیلم باید قابلیت نقد شدن را داشته باشد. برای نقد باید معیار داشت. آنچه که در نقادی جهان مرسوم است و نقادان مهم به آن می پردازند این است که، چون از یکسری نظریه ها پیروی می کنند و آنها را می دانند و به زیبایی شناسی کار آگاهند، وقتی نقدهایشان را می خوانیم حس می کنیم یکسری اطلاعات جدید راجع به یک اثر هنری به دست آورده ایم. در نقد مسئله این نیست که یک نقاد یک اثر را قبول دارد یا نه، بلکه مسئله در این است که اثر قابلیت نقادی را داشته باشد. و چون نقد کار عقل است، دیگر جای تعارف نیست. پس اهل هنر هم به نقادان توجه می کنند چون آنها را اهل نظر می دانند و این توجه  زمینه ای برای جدی گرفتن و کمک به پیشرفت سینما ایجاد می کند. ما در نقد سینمای ایران روندی نداشته ایم که رشد یا عدم رشد ما را درست نشان دهد، اما مقاطع خوبی هم داشته ایم که نباید فراموش شود.
 
نظریه پردازان زمینه ی رشد فیلسوفان را در سینما فراهم کردند
 
هاشم زاده در توضیحی از تاریخچه ی نقد در غرب گفت: در غرب شما با یکسری آدم های اندیشمند روبرو هستید که صاحبان نظریه، اهل تفکر و فلسفه هستند. اینها از زمان پیدایش سینما پا به پای آن با پرسش و شک و تردید و حتی انکار پیش آمدند. این نظریه پردازان زمینه ی رشد فیلسوفان را در سینما فراهم کردند و فیلم ها تحت تأثیر آن نظریات ساخته شدند.
 
ما فاقد نظریه مستقل در هنر بوده ایم
 
وی ادامه داد: مشکلی که ما در دهه های گذشته داشتیم این بود که صاحبان اندیشه و فلسفه عنایتی به سینما نداشتند. ما این کمبود را در حوزه ی هنر بسیار داشته ایم. ما به سیر نظریات توجه نداشته ایم و نمی دانیم از نظریات غربی چگونه استفاده کنیم چون خودمان فاقد نظریه مستقل در هنر بوده ایم. ما نتوانسته ایم از نظریات و اندیشه های بوعلی و فارابی و دیگران در سیر هنر استفاده کنیم. ما به ترجمه ها تکیه کردیم و اشکال آن این بود که آثار مثلا دهه 30 قبل از آثار دهه 20 ترجمه شد و ما آنها را خواندیم بدون اینکه بدانیم سیر تحولشان چه بوده است.
هاشم زاده در ادامه اظهار داشت: ما سینما را به وام گرفته ایم و می خواهیم از آن خود کنیم. ما در هیچ بخش سینما و رشد آن مثل غربی ها عمل نکرده ایم بنابراین سیر ما با آنها متفاوت است و نظریات آنها در سینمای ما کاربرد ندارند و بسیاری از نقادان ما بر اساس ذوق خود می نویسند.
 
وی در انتها در حمایت از جامعه سینماگران و منتقدان گفت: سینما گران ما به نوعی مظلوم واقع شده اند. مگر شرایط چقدر برایشان مهیا بوده است که بتوانند از این نظریه ها و تئوری ها در ساخت یا نقد فیلم استفاده کنند؟
 
«شب سینما» پنجمین شب از « شب های هنر» با محوریت بررسی مفاهیم تخصصی سینما و نقد آن ها ، به تهیه کنندگی سلمان وکیلی ،هر چهار شنبه شب ساعت 23 به صورت زنده از شبکه چهار سیما پخش می شود.
 
 حوریه سادات هاشمی