هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
سه شنبه، 6 فروردين 1398
ساعت 13:48
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‎های اجتماعی دنبال کنید

 

شنبه 27 بهمن 1397 ساعت 16:34 2019-2-16 16:34:09
شناسه خبر : 306407
جشنواره سی‌وهفتم فجر از حیث تعداد آثار قابل دفاع و مهم یکی از بهترین جشنواره‌های چند سال اخیر بود. فیلم‌هایی که همگی توسط فیلمسازان جوانی ساخته شده بود که جشنواره سی و هفت تبدیل به مرحله تثبیت آن‌ها به عنوان فیلمسازان اصلی سینمای ایران شد. فیلمسازانی مانند «نرگس ابیار»، «محمدحسین مهدویان»، «سعید روستایی»، «نیما جاویدی» و ... که حالا دیگر نه فیلمسازانی جوان و خوش‌اتیه، بلکه بعد از گذار سینمای ایران از نسل قدیم، چهره‌های اصلی سینمای ایران به حساب می‌آیند و با تولیدات خود توانسته‌اند مرزهای تکنیکی و ساختاری سینمای ایران را گسترش دهند.
جشنواره سی‌وهفتم فجر از حیث تعداد آثار قابل دفاع و مهم یکی از بهترین جشنواره‌های چند سال اخیر بود. فیلم‌هایی که همگی توسط فیلمسازان جوانی ساخته شده بود که جشنواره سی و هفت تبدیل به مرحله تثبیت آن‌ها به عنوان فیلمسازان اصلی سینمای ایران شد. فیلمسازانی مانند «نرگس ابیار»، «محمدحسین مهدویان»، «سعید روستایی»، «نیما جاویدی» و ... که حالا دیگر نه فیلمسازانی جوان و خوش‌اتیه، بلکه بعد از گذار سینمای ایران از نسل قدیم، چهره‌های اصلی سینمای ایران به حساب می‌آیند و با تولیدات خود توانسته‌اند مرزهای تکنیکی و ساختاری سینمای ایران را گسترش دهند.

به گزارش  رجانیوز، «مجمع نویسندگان و منتقدان سینمای انقلاب» طبق رسم چندسال اخیر خود با برگزاری یک نظرسنجی از میان منتقدان و روزنامه‌نگاران فرهنگی دست به انتخاب آثار برتر جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر زده است.

 

جشنواره سی‌وهفتم فجر از حیث تعداد آثار قابل دفاع و مهم یکی از بهترین جشنواره‌های چند سال اخیر بود. فیلم‌هایی که همگی توسط فیلمسازان جوانی ساخته شده بود که جشنواره سی و هفت تبدیل به مرحله تثبیت آن‌ها به عنوان فیلمسازان اصلی سینمای ایران شد. فیلمسازانی مانند «نرگس ابیار»، «محمدحسین مهدویان»، «سعید روستایی»، «نیما جاویدی» و ... که حالا دیگر نه فیلمسازانی جوان و خوش‌اتیه، بلکه بعد از گذار سینمای ایران از نسل قدیم، چهره‌های اصلی سینمای ایران به حساب می‌آیند و با تولیدات خود توانسته‌اند مرزهای تکنیکی و ساختاری سینمای ایران را گسترش دهند.

 

اما با این‌همه جشنواره سی ‌و هفتم در سال‌های آینده با همه‌ی وجوه مثبت در برگزاری و تعداد اثار باکیفیت، با نادیده گرفتن فیلم درخشان «ماجرای نیمروز: ردخون» در داوری‌ها نیز قضاوت خواهد شد. گرچه داوری‌های این جشنواره نیز نسبت به اتفاقات باورنکردنی در اعطای سیمرغ‌های سال‌های گذشته از پیشرفت قابل ملاحظه‌ای برخوردار بود و فیلم دیدنی «شبی که ماه کامل شد» نیز به درستی در صدر جشنواره قرار گرفت، اما نمی‌توان از اجحاف بزرگ در حق فیلم محمدحسین مهدویان که در عین برخورداری از استانداردهای سینمایی بالا، دست روی بخش مهمی از تاریخ معاصر ایران گذاشته بود به سادگی گذشت. اتفاقی که در کنار بایکوت «لاتاری» و نامزدی آن تنها در یک رشته در جشنواره سی و ششم و همچنین نادیده گرفتن آثار ارزشمندی چون «چ»، «شیار 143»، «بادیگارد»، «سیانور» و «ویلایی‌ها» در جشنواره‌های پیشین و کنار گذاشتن بازی‌های ماندگار بازیگرانی چون «جواد عزتی» و «هادی حجازی‌فر» در چند دوره‌ی پیاپی، تحلیل‌ها درباره گارد مهمترین جشنواره‌ی سینمایی انقلاب در مقابل اثار درخشان این حوزه را تقویت خواهد کرد.

 

سال‌های گذشته نیز بر این موضوع تاکید کردیم که با ساخت اثاری چون؛ «شیار 143»، «چ»، «سیانور»، «بادیگارد»، «ایستاده در غبار»، «ویلایی‌ها»، «ماجرای نیمروز»، «تنگه ابوقریب»، «به وقت شام»، «لاتاری» و حالا «شبی که ماه کامل شد»، «ماجرای نیمروز: ردخون»، «23 نفر» و ... باکیفیت‌ترین آثار سینمای ایران متعلق به جریان «سینمای انقلاب» هستند و این جریان تبدیل به یک شجره بالنده و پرثمر در سینمای ایران شده است. گرچه ناگفته پیداست که تولید اثار تماشایی چون «سرخپوست»، «متری شش و نیم» و «تختی» که در عین حفظ جذابیت و ارتقا ساختار تولید در سینمای ایران، مماس با منافع ملی حرکت می‌کنند دستاورد بزرگی برای سینمای مطلوب جمهوری اسلامی است که در کمتر سالی سراغی از آن داشتیم.

 

در نظرسنجی امسال «مجمع نویسندگان و منتقدان سینمای انقلاب» اما از میان نزدیک 40 منتقد و روزنامه‌نگار سینمایی فیلم‌های «شبی که ماه کامل شد» ساخته نرگس ابیار و تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی، «ماجرای نیمروز: ردخون» ساخته محمدحسین مهدویان و تهیه‌کنندگی سیدمحمود رضوی و «سرخپوست» ساخته نیما جاویدی به ترتیب به عنوان سه اثر برتر جشنواره سی و هفتم فجر انتخاب شدند. در این نظرسنجی همچنین فیلم «23 نفر» ساخته‌ی مهدی جعفری در رتبه چهارم و «متری شش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی در رتبه پنجم قرار گرفتند.

 

در زیر جدول کامل آراء منتقدان را به تفکیک مشاهده می‌کنید:

 

فیلم پنجم(1 امتیاز)

فیلم  چهارم(2 امتیاز)

فیلم سوم(3 امتیاز)

فیلم دوم(4 امتیاز)

فیلم اول(5 امتیاز)

نام

ردیف

 

دیدن این فیلم جرم است

سرخپوست

23 نفر

ماجرای نیمروز: رد خون

شبی که ماه کامل شد

محمدتقی فهیم

1

 

23 نفر

سرخپوست

متری شیش و نیم

ماجرای نیمروز: رد خون

شبی که ماه کامل شد

محسن دریالعل

2

 

دیدن این فیلم جرم است

متری شیش و نیم

سرخپوست

ماجرای نیمروز: رد خون

شبی که ماه کامل شد

امیر ابیلی

3

 

سرخپوست

دیدن این فیلم جرم است

ماجرای نیمروز: رد خون

تختی

شبی که ماه کامل شد

محمدحسین بدری

4

 

سرخپوست

ماجرای نیمروز: رد خون

شبی که ماه کامل شد

دیدن این فیلم جرم است

23 نفر

آرش فهیم

5

 

قصرشیرین

تختی

سرخپوست

ماجرای نیمروز: رد خون

شبی که ماه کامل شد

احسان سالمی

6

 

سرخپوست

متری شیش و نیم

ماجرای نیمروز: رد خون

شبی که ماه کامل شد

23 نفر

سیدمحمد حسینی

7

 

دیدن این فیلم جرم است

پالتو شتری

ماجرای نیمروز: رد خون

متری شیش و نیم

شبی که ماه کامل شد

محمدرضا باقری

8

 

تختی

متری شیش و نیم

ماجرای نیمروز: رد خون

سرخپوست

شبی که ماه کامل شد

میکائیل دیانی

9

 

قصرشیرین

دیدن این فیلم جرم است

سرخپوست

ماجرای نیمروز: رد خون

شبی که ماه کامل شد

محمدمهدی شیخ‌صراف

10

 

تختی

متری شیش و نیم

ماجرای نیمروز: رد خون

سرخپوست

شبی که ماه کامل شد

رضا کردلو

11

 

سرخپوست

شبی که ماه کامل شد

متری شیش و نیم

ماجرای نیمروز: رد خون

طلا

امیرعباس صباغ

12

 

خون خدا

دیدن این فیلم جرم است

23 نفر

شبی که ماه کامل شد

ماجرای نیمروز: رد خون

محمدرضا شهبازی

13

 

متری شیش و نیم

تختی

ماجرای نیمروز: رد خون

23 نفر

شبی که ماه کامل شد

حامد یامین‌پور

14

 

دیدن این فیلم جرم است

متری شیش و نیم

سرخپوست

ماجرای نیمروز: رد خون

شبی که ماه کامل شد

حمید محمدی محمدی

15

 

سرخپوست

تختی

23 نفر

ماجرای نیمروز: رد خون

شبی که ماه کامل شد

محمدصادق علیزاده

16

 

23 نفر

ماجرای نیمروز: رد خون

سرخپوست

متری شیش و نیم

شبی که ماه کامل شد

داود مرادیان

17

طلا

دیدن این فیلم جرم است

23 نفر

قصرشیرین

سرخپوست

سیدحسام‌الدین حسینی

18

 

شبی که ماه کامل شد

سرخپوست

دیدن این فیلم جرم است

ماجرای نیمروز: رد خون

23 نفر

محمدصادق باطنی

19

 

23 نفر

ماجرای نیمروز: رد خون

مسخره‌باز

دیدن این فیلم جرم است

شبی که ماه کامل شد

محمدجواد طالبی

20

 

تختی

دیدن این فیلم جرم است

23 نفر

ماجرای نیمروز: رد خون

شبی که ماه کامل شد

محمدرضا تاجداری

21

 

دیدن این فیلم جرم است

سرخپوست

تختی

متری شیش و نیم

شبی که ماه کامل شد

میلاد نجفی

22

 

23 نفر

سرخپوست

تختی

ماجرای نیمروز: رد خون

شبی که ماه کامل شد

سجاد اسلامیان

23

 

-

-

دیدن این فیلم جرم است

سرخپوست

23 نفر

مسعود غزنچایی

24

 

شبی که ماه کامل شد

ماجرای نیمروز: رد خون

سرخپوست

طلا

متری شیش و نیم

محمدحسین رحیمی

25

 

تختی

23 نفر

قصرشیرین

شبی که ماه کامل شد

ماجرای نیمروز: رد خون

مهدی مافی

26

 

ماجرای نیمروز: رد خون

متری شیش و نیم

دیدن این فیلم جرم است

سرخپوست

تختی

صادق فرامرزی

27

 

دیدن این فیلم جرم است

متری شیش و نیم

شبی که ماه کامل شد

آشفته‌گی

سرخپوست

حسین ساعی‌منش

28

 

تختی

ماجرای نیمروز: رد خون

سرخپوست

23 نفر

شبی که ماه کامل شد

وحید پناهلو

29

 

دیدن این فیلم جرم است

23 نفر

متری شیش و نیم/تختی

ماجرای نیمروز: رد خون

شبی که ماه کامل شد

مصطفی وثوق‌کیا

30

 

قصرشیرین

سرخپوست

تختی

ماجرای نیمروز: رد خون

شبی که ماه کامل شد

وحید محرابیان

31

 

ماجرای نیمروز: رد خون

طلا

ناگهان درخت

شبی که ماه کامل شد

دیدن این فیلم جرم است

سجاد مهرگان

32

 

متری شیش و نیم

سرخپوست

تختی

ماجرای نیمروز: رد خون

شبی که ماه کامل شد

حمیدرضا بیانی

33

 

شبی که ماه کامل شد

متری شیش و نیم

سرخپوست

دیدن این فیلم جرم است

ماجرای نیمروز: رد خون

سیدمحمدحسین حسینی

34

 

قصرشیرین

شبی که ماه کامل شد

ماجرای نیمروز: رد خون

متری شیش و نیم

سرخپوست

سیدمیلاد ناظمی

35

 

دیدن این فیلم جرم است

متری شیش و نیم

ماجرای نیمروز: رد خون

شبی که ماه کامل شد

سرخپوست

رضا صادقی

36