هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
جمعه، 3 خرداد 1398
ساعت 08:50
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‎های اجتماعی دنبال کنید

 

شنبه 13 بهمن 1397 ساعت 18:47 2019-2-2 18:47:54
شناسه خبر : 305385
 در مکتب اسلام و به تبع آن انقلاب اسلامی هدف اصلی، اقامه دین در جامعه است اما هرگز مقدمات آن اعم از اقتصاد، معیشت و رفاه عمومی مردم نادیده گرفته نمی شود و یکی از وظایف اصلی حکومت اسلامی تلقی می گردد و چه بسا به لحاظ ترتیب و زمان دارای اولویت بیشتری باشد اما آنچه مسلم است این است که هدف اصلی حکومت اسلامی اقامه دین بوده و باقی مسائل در عین اهمیت به عنوان مقدمات آن و بلکه دقیقا جزئی از همان دین محسوب و پیگیری می شوند چرا که اسلام و مکتب برگرفته از آن برنامه ای جامع برای سعادت دنیا و آخرتِ مردم جامعه توامان باهم است و آیت الله مصباح یزدی هم چیزی جز همین مطلب مسلم، نگفته اند.
در مکتب اسلام و به تبع آن انقلاب اسلامی هدف اصلی، اقامه دین در جامعه است اما هرگز مقدمات آن اعم از اقتصاد، معیشت و رفاه عمومی مردم نادیده گرفته نمی شود و یکی از وظایف اصلی حکومت اسلامی تلقی می گردد و چه بسا به لحاظ ترتیب و زمان دارای اولویت بیشتری باشد اما آنچه مسلم است این است که هدف اصلی حکومت اسلامی اقامه دین بوده و باقی مسائل در عین اهمیت به عنوان مقدمات آن و بلکه دقیقا جزئی از همان دین محسوب و پیگیری می شوند چرا که اسلام و مکتب برگرفته از آن برنامه ای جامع برای سعادت دنیا و آخرتِ مردم جامعه توامان باهم است و آیت الله مصباح یزدی هم چیزی جز همین مطلب مسلم، نگفته اند.

گروه معارف - رجانیوز: «برخی هدف انقلاب را رفع فقر و محرومیت وانمود می‌کنند؛ اگر اینگونه باشد، انقلاب اسلامی چه تفاوتی با انقلاب‌های مارکسیستی و لیبرالیستی دارد؟ / مردم برای اسلام قیام کردند؛ اگر امروز نسبت به نعمت‌های الهی کفر بورزیم، عذاب الهی شدید خواهد بود»

 

  این جملات تیتر یک سایت خبری اصلاح طلب از سخنرانی مفصل آیت الله مصباح یزدی است.

 

سالهاست که آیت الله مصباح یزدی توسط دشمنان خارجی و همفکران داخلی آنها درون لیست افرادی قرار گرفته است که باید از تخریب و تهاجم در امان نباشد؛ گرچه اوج این بی اخلاقی ها و حملات در دوران اصلاحات انجام می گرفت اما هنوز هم موج تخریب ها و دروغ ها علیه این شخصیت بزرگ معاصر که از سوی رهبر انقلاب لقب مطهری زمان گرفته است ادامه دارد. در همین راستا رهبر معظم انقلاب با تایید این مسئله فرمودند: «این هجوم‌هاي تبلیغاتی را که به شخصیت‌هاي برجسته، به انسان‌هاي والا و با اخلاق برجسته می کنند، اینها همه اش نشان دهنده ی اهداف و نیات دشمن است. یک نفر مثل جناب آقای مصباح که حقیقتاً این شخصیت عزیز، جزو شخصیت‌هايی است که همه ی دلسوزان اسلام و معارف اسلامی از اعماق دل بایستی قدردان و سپاسگزار این مرد عزیز باشند، مورد هجوم تبلیغاتی قرار می گیرند ... حرف رسا و نافذ، منطق قوی و مستحکم هر جایی که باشد، آنجا را دشمن زود تشخیص مي‌دهد، چون حسابگر است دشمن آنجا را خوب می شناسد و به مقابله اش می آید با مرحوم شهید مطهری هم همین جوری برخورد کردند امروز شهید مطهری در دنیا نیست البته امروز هم بعضی ها هم شهید مطهری را رها نمی کنند حتی امروز هم به او تهاجم می کنند لکن آن روزی که زنده بود، آن کسانی که بودند و دیده‌اند، مي‌دانند که با آن شهید عزیز چه کردند؛ چه اهانت ها، چه ناشایست ها و ناسزاها که به آن چهره مطهر و منور زده شد...» (مجله ی اشراق اندیشه، ش اول، هفته نامه ی پرتو سخن، 2 آذر 79)

 

جدیدترین دروغ و تخریبی که نسبت به ایشان منتشر شده است حاصل تقطیع سخنرانی ایشان در دیدار سردار نقدی معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران و اعضای جنبش مردمی پاسداشت چهل سالگی انقلاب اسلامی است . برخی سایت های اصلاح طلب تلاش کرده اند با تیتر تقطیع شده طوری وانمود کنند که گویی از دیدگاه ایشان هدف انقلاب اسلامی رسیدگی به وضع معشیت مردم نبوده است. 

 

 

 

این درحالیست که چنین اظهاراتی کذب محض است و آیت الله مصباح یزدی چنین دیدگاهی ندارند. مسلم است که هدف اول و اصلی انقلاب اسلامی اقامه دین در جامعه بوده است و اتفاقا وجه تمایز انقلاب اسلامی با تمامی انقلاب های دیگر دنیا در همین است اما تاکید بر این مسئله دلیل نمی شود تا عده ای به دروغ نتیجه بگیرند که تاکید بر چنین دیدگاهی به معنای نفی توجه به وضعیت معیشت جامعه است. 

 

 تاکید بر اقامه دین به عنوان هدف اصلی انقلاب اسلامی در پاسخ به کسانی است که ناکامی ها و مشکلات اقتصادی را تعمیم داده و از آن ناکارآمدی انقلاب اسلامی را نتیجه می گیرند اما ابدا این مطلب دلیلی بر نفی اهمیت وضعیت معیشت نیست. 

 

درست است که هدف اصلی و وجه تمایز انقلاب اسلامی اقامه دین در جامعه است اما رسیدگی به وضعیت معیشت مردم و رسیدن به اوضاع اقتصادی مطلوب هم جزء اهداف بسیار مهم انقلاب اسلامی بوده است که از ابتدای انقلاب همواره بدان توجه شده است و همین مطلب در محکمات بیانات امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب وجود دارد. 

 

رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با زائران و مجاوران حرم رضوی در سال 70 فرمودند: جمهوری اسلامی، پرچم قرآن و اسلام را بلند کرد. انقلاب و امام و ملت ما از اول اعلام کردند و گفتند که ما آن مردمی نیستیم که دنیا و آخرت را از هم جدا کنیم؛ آن‌چنانی که دشمنان دین همیشه گفته‌اند و ترویج کرده‌اند که دنیا و آخرت از هم جداست. خیر، دنیا با آخرت یکی است و از آن غیرقابل تفکیک است. چنین دنیایی، وظیفه‌ی دینی است. این را از اول، اسلام و انقلاب و امام و ملت گفتند.

 

دین اسلام دین جامعی است و هرگز دنیا و آخرت را از هم جدا نکرده و هیچ کدام را نفی نمی کند بلکه برای سعادت و رسیدن به نقطه مطلوب چه در دنیا و چه در آخرت برنامه دارد. انقلاب اسلامی هم که برآمده از همین مکتب است مدعایی جز این نداشته است. 

 

علیرغم همه تلاش ها و تخریب های دشمنان خارجی و همفکران داخلی آن ها، آیت الله مصباح یزدی هم همواره بر اهمیت رسیدگی به وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم به عنوان وظیفه حکومت اسلامی تاکید داشته اند. 

 

آیت الله مصباح یزدی در دیدار با جمعی از دانش‌آموختگان دوره «طرح ولایت» در مرداد ماه سال 97 بر همین مسئله تاکید کرده و فرمودند: تأمین نیازهای مادی افراد جامعه مقدمه‌ای برای فراهم شدن زمینه شناخت و انجام وظیفه است. تا زماني كه نیازهای اولیه بشر تأمین نشود، انگیزه برای شناخت وظیفه و عمل بر اساس آن زیاد نیست و نمی‌توان توقع داشت همه مردم با شکم گرسنه در پي تکامل معنوی و انجام وظیفه باشند.

 

علاوه بر آن آیت الله مصباح یزدی در یکی از جلسات درس اخلاق  خود در سال 72 به مسئله رابطه دین و دنیا به طور مفصل تر پرداخته است: 

 

عدالت اجتماعی مقدمۀ هدفِ غایی دین

انسان فطرتا خداشناس و خداخواه است، امّا در آغاز به اين خواست خود آگاهي كامل ندارد. گاه اين خواسته خود را نشان مي‌دهد امّا پس از اندكي #حجاب و پرده‌اي بر رخساره زيباي آن مي‌افتد و انسان دوباره از آن غافل مي‌شود. گاهي رايحه و نسيم لطيفي را احساس مي‌كنيم كه از اعماق وجودِ ما وزيدن مي‌گيرد ولي آلودگي‌هاي دنيا اين نسيم را مكدّر مي‌كند.
 
مسأله «اخلاق» به معناي عام، عرفان به معناي اصطلاحي، سير و سلوك به معنايي كه علماي تربيت اخلاق مطرح مي‌كنند درباره چنين مقوله‌اي است. اساس اين مطالب بر اين است كه روح انسان استعداد كمالي دارد كه اولا درك نياز به آن كمال احتياج به فعاليت خود انسان دارد. در قدم اول انسان بايد تلاش كند تا بفهمد اصلاً چه مي‌خواهد و سپس بايد راهي را در جهت ارضا و رشد اين خواست بپيمايد تا سرانجام به مقصدي برسد كه آن خواست كاملا ارضا شود و ناكامي وجود نداشته باشد. اساساً نهضت انبياء و بعثت پيامبران الهي و رجال وحي و ائمه معصومين: براي همين هدف است و بقيه مسائل همه مقدمه همين هدفند.
 
درست است كه انبياء براي اقامه #قسط و #عدل در جامعه قيام كرده‌اند، درست است كه قيام كرده‌اند براي اين‌كه دست ظالمان و ستمگران را از سر مظلومان و مستضعفان كوتاه كنند، درست است كه انبياء براي آموزش و پرورش انسان‌ها مبعوث شده‌اند، معلّمان و مربّيان حقيقي انسان‌ها بوده‌اند. 
 
درست است كه انبياء از طرف خداوند دستوراتي براي بهبود زندگي دنيايي انسان‌ها و حتي مربوط به اندام‌هاي بدنشان و بهداشت آن‌ها آورده‌اند، درست است كه اديان الهي احكام اقتصادي، سياسي، نظامي و قوانين حقوقي و جزايي داشته‌اند،
 
ولي نبايد تصور كنيم كه: هدف انبيا همين بوده است و نبايد گمان شود كه تنها اين مسائل در مكتب انبيا اصالت داشته است، اين فكر بدون ترديد غلط است، همه اين‌ها مقدمه چيز ديگري است، هدف چيز ديگري است.
 
بايد بشر سالم وجود داشته باشد، تا بين مردم روابط انساني و درست برقرار باشد، بايد جامعه‌اي مبتني بر عدل و قسط به وجود آيد، جلوي ظلم و ستم گرفته شود، بايد هر كسي به حقّ خودش برسد ولي چرا همه اين‌ها بايد محقق شود؟
 
 جواب اين است: اين‌ها محقق شود تا زمينه‌اي براي رشد هرچه بيش‌تر و هر چه بهتر انسان‌ها فراهم شود، هدف همين است، لذا در كلمات امام بزرگوار؛ مكرّر اين مطلب مورد تأكيد واقع شد كه حتّي حكومت اسلامي هدف نهايي انبيا نيست. برقراري عدل و داد هدف نهايي نيست، اين‌ها همه مقدمه است براي اين‌كه انسان‌ها هر چه بيش‌تر با خدا آشنا شوند، او را بشناسند و به سوي او حركت كنند و به او نزديك شوند. 
 
معناي اخلاق و سير و سلوك و عرفان صحيح نيز اين است كه انسان استعداد دارد براي به آگاهي رساندن و رشد دادن نيرويي مرموز و ناشناخته كه در درون او وجود دارد. نيرويي كه او را به سوي خدا سوق مي‌دهد.
 
همانطور که اشاره شد اسلام دین جامعی است و مکتبی که برگرفته از آن باشد هیچ کدام از ابعاد دنیا و آخرت را نفی نکرده و بلکه برای هر کدام برنامه دارد اما نکته قابل توجه این است که هدف غایی و اصلی انقلاب اسلامی اقامه دین خداست البته که البته اقتصاد، معیشت و رفاه عمومی مردم به عنوان مقدمه و لازمه نیل به آن هدف محسوب شده و کاملا ضروری و مهم است. 
 
در همین راستا بنیان گذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) می فرمایند: «اسلام مثل حکومتهای دیگر نیست. اینطور نیست که اسلام فرقش با حکومتهای دیگر این است که این عادل است و آنها غیر عادل...یکی اش همین است...[لکن این] فرق نازلی است و بالاتر از این، چیزهایی است که انسان را رو به معنویات می برد. اسلام آمده است که این طبیعیات را بکشد طرف روحانیت، مهار کند طبیعت را به همان معنایی که همه می گویند.»
 
رهبر معظم انقلاب با تاکید بر هدف غایی انقلاب اسلامی می فرمایند: دین حدّاقلّی و اکتفای به حدّاقل‌ها، از نظر اسلام قابل قبول نیست؛ ما در معارف خودمان چیزی به‌عنوان دین حدّاقلّی نداریم...حتّی برخی از بخشهای دین که خیلی برجسته است - مثل اقامه‌ی قسط - هم کافی نیست که انسان دل خود را خوش کند که ما حالا دنبال اقامه‌ی قسطیم و اقامه‌ی قسط خواهیم کرد، پس اسلام تحقّق پیدا کرد؛ نه، این نیست. بله مسلّماً اقامه‌ی قسط در جامعه، یک قلم مهم است... لکن این بدین معنا نیست که شارع مقدّس از ما قبول میکند که ما مثلاً اکتفا کنیم به اقامه‌ی قسط و همه‌ی همّت خودمان را بگذاریم برای اینکه اقامه‌ی قسط بشود، ولو برخی از احکام دیگر اسلام - مثلاً - مورد بی‌توجّهی قرار بگیرد؛ نه.(۱۳۹۳/۱۲/۲۱)
 
در نتیجه در مکتب اسلام و به تبع آن انقلاب اسلامی هدف اصلی، اقامه دین در جامعه است اما هرگز مقدمات آن اعم از اقتصاد، معیشت و رفاه عمومی مردم نادیده گرفته نمی شود و یکی از وظایف اصلی حکومت اسلامی تلقی می گردد و چه بسا به لحاظ ترتیب و زمان دارای اولویت بیشتری باشد اما آنچه مسلم است این است که هدف اصلی حکومت اسلامی اقامه دین بوده و باقی مسائل در عین اهمیت به عنوان مقدمات آن و بلکه دقیقا جزئی از همان دین محسوب و پیگیری می شوند چرا که اسلام و مکتب برگرفته از آن برنامه ای جامع برای سعادت دنیا و آخرتِ مردم جامعه توامان باهم است و آیت الله مصباح یزدی هم چیزی جز همین مطلب مسلم، نگفته اند.