يكشنبه، 11 مرداد 1394
ساعت 06:45
به روز شده در :

رجانیوز را در شبکه‎های اجتماعی دنبال کنید

 

سه شنبه 11 اسفند 1388 ساعت 11:09 2010-3-2 11:09:59
شناسه خبر : 30186
بنا بر اسناد موجود از آثار منتشر شده در این فرهنگستان طی دوره 11 ساله ریاست موسوی، می توان به فصلنامه خيال، ويژه‌نامه‌هاي نقش خيال، طرح خيال، نواي خيال،‌ سايه خيال، تصوير خيال، تنديس خيال، معراج خيال، اقليم خيال، جوانه خيال، آواي خيال، صور خيال، فصلنامه خيال شرقي، ماهنامه آيينه خيال و... اشاره داشت.

گروه سياسي - عصر یکشنبه 9 اسفندماه خبری مبنی بر اعلام انصراف حمید رسایی از پیگیری شکایت خود از موسوی در رسانه ها منتشر شد. رسايي در بيان علت انصراف خود از پيگيري اين شكايت، بي بهرگي موسوي از عقل سياسي و همچنين از دست دادن مشاعر را علت اصلي انصراف خود دانسته بود. اما پيگري هاي خبرنگار رجانيوز، ابعاد جديدتري از حالات خاص روحي ميرحسين موسوي را فاش كرد.

به گزارش رجانیوز، رسایی در پاسخ به علت اقدامش، به گفتگوی اخیر میرحسین موسوی با سایت منتسب به خویش اشاره کرده و گفت: « زير سوال بردن حضور چند ده ميليوني مردم در راهپيمايي باشكوه 22 بهمن و نيز تحريك و ترغيب اراذل و اوباش به ادامه راه ريگي در چهارشنبه سوري حكايت از آن دارد که وی مشاعر خود را از دست داده است.» رسایی در ادامه نیز از دستگاه قضایی خواسته بود از اين پس توان خود را بر مجازات ديگر سران فتنه كه از اندكي عقل طبيعي برخوردارند و با راه مردم مخالفت مي‌كنند متمركز كند.

اما مروری گذرا بر مواضع چندماه اخیر میرحسین موسوی و حتی صحبت های دیگر همفکرانش نتیجه ای جز تایید آنچه که نماینده مردم تهران در مجلس عنوان کرده است، در بر ندارد.

برای نخستین بار موسوی در مناظره با احمدی نژاد بود که از زهرا رهنورد به عنوان روشنفکرترین زن ایرانی نام برد. اگرچه بعدها با انتشار مدرک دکترای رهنورد مشخص شد که وی قبل از اتمام دوره ی تحصیل کارشناسی ارشد خویش توانسته مدرک دکترای خود را از دانشگاه آزاد كسب کند، اما گفتگوی تاریخی وی با شبکه بی بی سی به فاصله چند روز بعد از انتخابات که علت تقلب در انتخابات را «رای ندادن مردم لرستان به داماد خویش» عنوان کرده بود، به خوبی عمق ادعای موسوی مبنی بر معرفی رهنورد به عنوان روشنفکرترین زن ایرانی را آشکار ساخت.

اين در حالي بود كه در مناظره تاريخي، رییس جمهور به دليل اتخاذ مواضع عجيب از سوي موسوي، تذکرات مکرری به وی مبنی بر کسب اطلاعات نادرست و قضاوت های وهم انگیز پیرامون برخی اقدامات دولت را نیز اعلام کرد، لکن اوج اين حالت خاص روحي ميرحسين موسوی را باید در آخرین ساعات روز 22 خرداد و در کنفرانس خبری او در جمع خبرنگاران خارجي جستجو کرد که وي در حالي كه شمارش آرا به تازگي آغاز شده بود، با قاطعیت از پیروزی خود در انتخابات سخن گفت و البته بعد از آن نیز خواستار شمارش دقیق آرای خود از سوی وزارت کشور شد!

اما چند ماه بعد موسوی در اقدامی تامل برانگیز در حالی در مجلس ختم «سعیده پورآقایی» يكي از قربانيان زنده! اغتشاشات پس از انتخابات در مسجد جامع قلهک تهران شرکت کرد که پس از چندی مشخص شد اساسا این فرد در قید حیات است و هیچ گاه نیز مشخص نشد منشا اين اقدام موسوي و يارانش مبني بر شركت در يك برنامه خيالي، از كجا نشات گرفته است.

اما در همین اثنا بود که محسنی اژه ای، دادستان فعلی کشور و وزیر اطلاعات وقت با حضور برنامه گفتگوی ویژه ی خبری از دیدارهای خویش در آن برهه زمانی با میرحسین موسوی پرده برداشت و اعلام کرد موسوی به وی اعلام کرده است کف خواسته اش ابطال انتخابات است و اگر در انتخابات مجدد هم رای نیاورد، باز بر ابطال انتخابات تاکید خواهد کرد!

در همین ایام محمد علی ابطحی نیز طی دفاعيات خود در دادگاه نيز بر غلبه توهم بر تصميمات موسوي صحه گذاشته و با بیان اینکه « ما اصلاح‌طلبان در بسياري از موارد صداهايي را كه بايد مي‌شنيديم، نمي‌شنيديم و در واقع صداهاي جامعه متوسط به بالا را مي‌شنيديم» تصریح کرد: « در واقع اين توهم، ‌توهم بزرگي بود كه موسوي پيدا كرده و احساس مي‌كرد كه تقلب 11 ميليوني امكان پذير است.» ابطحی در قسمتی دیگر از سخنانش نیز از مخالفت اولیه خود با کاندیداتوری موسوی به علت توهمات وی و آسیب های آن برای کشور گفت: «شخصا از معدود كساني بودم كه در موضوع انتخابات با حضور موسوي موافق نبودم. سال 84 كه وي براي حضور در انتخابات مطرح شده بود، بنده مخالفت كردم چرا كه اين مقطعي كه وي در سيستم حكومتي حضور نداشت، مي‌توانست توهماتي براي موسوي ايجاد كند كه اين توهمات به كشور آسيب مي‌زد.»

در همين حال و به فاصله چند روز پس از نماز جمعه هاشمی رفسنجانی در تهران بود که علیرضا بهشتی از اعضای ارشد ستاد موسوی نيز در گفتگویی که با روزنامه اعتماد انجام داده بود از توهم موسوی و هوادارانش صریحا سخن گفت و اعلام داشت: «برخي تماس‌ها (در شب انتخابات) دليل توهم پيروزي و اعلام آن از سوي موسوي در ساعت 11 شب روز جمعه 22 خردادماه بوده است.»

با اين وجود، موضع گیری عجیب موسوی بعد از حوادث تلخ روز عاشورا به خوبی نشان داد که وی تا چه اندازه از فضای افکار عمومی به دور است و تحت تاثیر برخي تصورات وهم انگیز قرار دارد. «خداجوی» خواندن اغتشاشگران روز عاشورا که از قضا تعداد بسیاری از آنها بعد از دستگیری به ارتباطات تشکیلاتی با منافقین و فرقه بهاییت اعتراف کردند، فهرست وهم گویی های موسوی را کامل تر نمود. اما این ماجرا بدین جا نیز ختم نشد و پس از اعدام 2 نفر از متهمان به بمبگذاری در محفل رهپويان وصال شيراز که حتی با انجمن پادشاهی ایران نیز در ارتباط بودند، موسوی طی اقدامی عجیب اعدام این 2 نفر را محکوم نمود و علت اعدام آنها را «ایجاد خوف در مردم جهت عدم حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن» دانست!


اما شايد بتوان تحليل موسوي از حضور مردم در راهپيمايي 22 بهمن را نقطه اوج رويكرد متوهمانه وي قلمداد كرد. وی در حالی همصدا با علیرضا نوری زاده و محسن سازگارا و دیگر رسانه های خارجی «راه پیمایی 22 بهمن را مهندسی شده و مخالفان خود را قمه کش و آدم کش» دانسته است که در ادامه نیز ادعای عجيب تری را عنوان نموده و گفته «دولت با هزینه گزاف و بسیج اتوبوس ها و قطارها از سراسر کشور سعی کرد اثرات حضور جنبش سبز را در آن خنثی کند!» اما هیچ گاه اشاره ای نکرد که که اگر جمعیت در خیابان های تهران از شهرستان ها آمده بودند پس چطور در تمامی شهرستان ها نیز خیابان ها مملو از جمعیت بوده است؟ او در بخشي از اظهار نظر خود مدعي شده است كه ميدان آزادي از جمعيت خالي بوده و حاضرين در راهپيمايي نيز كارمنداني بوده اند كه به اجبار ادارات مجبور به حضور در اين راهپيمايي شده اند!

روند مواضع و اقدامات به دور از منطق موسوی طی ماه های اخیر موجب شده تا علاوه بر ابطحی و بهشتی دیگر همفکران وی نیز علیه او موضع گیری کنند. در همین رابطه بعد از انتخابات 22 بهمن بنابرآنچه که در برخی رسانه ها منتشر شد، سید محمد خاتمی در جلسه ای که در مجمع روحانیون مبارز برگزار شده است اعلام کرده است: «من آن موقع اشتباهی کردم و گفتم "یا من یا میرحسین" و حالا این حرف افتاده سر زبان ها و باعث بروز ناراحتی شده است و موسوی دچار توهم شدید شده است» و این در حالی است که به فاصله یک شب قبل از راهپیمایی 22 بهمن نیز محمدرضا تاجیک مشاور میرحسین موسوی قبل از انتخابات با حضور در گفتگوی ویژه خبری بدون نام آوردن از موسوی اعلام کرد:« طبیعی بود که توهم پیروزی، توهم تقلب می آورد.» و شاید از همه جالب تر در این بین اظهارات علی مطهری در آذرماه سال جاری در گفتگو با خبرگزاری فارس باشد كه ضمن اشاره بر توهم موسوی گفته بود: « آقاي موسوي با ديدن انبوه هواداران خود در راهپيمايي 25 خرداد دچار توهم شد و احساس كرد كه يك نيروي اجتماعي بزرگي پيدا كرده است، غافل از آنكه جمعيتي بسيار بيشتر از آن در خانه ها بودند و به هر حال در آنجا حضور نداشتند.»

با تمام این اوصاف شاید هیچ نکته ای بهتر از اشاره به سابقه عملکرد میرحسین موسوی در طی دوره ریاستش بر فرهنگستان هنر نتواند وجه غالب تخیل و وهم را بر افکار او هویدا سازد. بنا بر اسناد موجود از آثار منتشر شده در این فرهنگستان طی دوره 11 ساله ریاست موسوی، می توان به فصلنامه خيال، ويژه‌نامه‌هاي نقش خيال، طرح خيال، نواي خيال،‌ سايه خيال، تصوير خيال، تنديس خيال، معراج خيال، اقليم خيال، جوانه خيال، آواي خيال، صور خيال، فصلنامه خيال شرقي، ماهنامه آيينه خيال و... اشاره داشت.

هم چنین "عكس رويان، خيال عارفان"، "فراسوي ايمان، هنر مدرن و تخيل مذهبي"،‌ "صور خيال در شعر سبك اصفهاني"، "مقالات اولين هم‌انديشي تخيل هنري"، "خيال ايراني"، "بهزاد در خاطر و خيال من"،‌ "متافيزيك خيال در گلشن راز شبستري"، "خليل و خيال، يادنامه استاد خليل درودچي"، "ديالكتيك برون و درون و پديدار شناسي خيال"‌ نیز عنوان برخي از كتب منتشر شده توسط فرهنگستان هنر در دوره مذکور است و این در حالی است که همایش های هم‌انديشي تخيل هنري (8/10/87)، اولين هم‌انديشي تخيل هنري (8/7/83)، دومين هم‌انديشي تخيل هنري (23/8/84)، سومين هم‌انديشي تخيل هنري (15/8/85)، هم‌انديشي تخيل و مهاجرت (8/10/87)، نمايشگاه تجلي عاشورا در آيينه خيال (10/12/84)، نمايشگاه خيال ايراني (17/2/84)، نمايشگاه بهزاد در خاطر و خيال من (23/9/82)، نمايشگاه و كارگاه تخصصي "حماسه خرمشهر به روايت نقاشان خيالي‌ساز" (7/3/87) و... از سوي اين فرهنگستان در دوره ریاست موسوی برپا شده است.

و شايد بتوان با مشاهده برخی از نقاشی ها و آثار هنري میرحسین موسوی علت انصراف رسايي از شكايتش نسبت به موسوي را دريافت: