هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
پنجشنبه، 14 شهريور 1398
ساعت 13:25
به روز شده در :
دوشنبه 28 آبان 1397 ساعت 15:43 2018-11-19 15:43:28
شناسه خبر : 299300
خانم یایا و حاشیه‌های این روزهایش بیشتر از هرچیزی نوید افول ستاره بخت سلبریتی‌هایی را می‌دهد که بیشتر به فکر درآوردن هزاران دلار خود برای فرستادن به امریکا هستند تا هر چیز دیگری! کاهانی نیز با اکران این فیلم به همه اثبات کرد که اگر پشت واژه‌های توقیف و سانسور پنهان نشود، قطعا در سینما حرفی برای زدن نخواهد داشت.
خانم یایا و حاشیه‌های این روزهایش بیشتر از هرچیزی نوید افول ستاره بخت سلبریتی‌هایی را می‌دهد که بیشتر به فکر درآوردن هزاران دلار خود برای فرستادن به امریکا هستند تا هر چیز دیگری! کاهانی نیز با اکران این فیلم به همه اثبات کرد که اگر پشت واژه‌های توقیف و سانسور پنهان نشود، قطعا در سینما حرفی برای زدن نخواهد داشت.
گروه فرهنگی-رجانیوز: آیا داریم کم کم به دوران افول سلبریتی‌ها نزدیک می‌شویم؟ این سوالی‌ست که اخیرا به گزاره‌ای جدی تبدیل شده است. سلبریتی‌ها در تمام دنیا وظیفه اصلی‌شان سرگرم کردن مخاطبان خود بوده و در این راه برای افزایش مخاطب و طرفدار محکوم به ایجاد ابداع و نوع‌آوری و بالابردن کیفیت کاری خود هستند. اما گویا سلبریتی‌های وطنی خیلی به قواعد حرفه‌ای پای‌بند نیستند و این خود شروع دوران افول سلبریتی‌ها به نظر می‌آید. سلبریتی‌هایی که بیشتر از اینکه بر روی حرفه خود تمرکز کنند، پیاده نظام جریان‌های سیاسی و معاند شده‌اند.
 
به گزارش رجانیوز، خانوم یایا آخرین ساخته عبدالرضا کاهانی را می‌توان فاجعه‌ای تمام عیار در صنعت سینما به حساب آورد. در اکثر سالن‌های سینما در حین پخش فیلم تعداد زیادی از مخاطبان سالن‌ها را به نشانه اعتراض ترک کرده‌اند و این نارضایتی اکثر مخاطبان به سرعت به فضای مجازی هم کشیده شده است. کافیست سری به صفحه‌ی مجازی کاهانی در اینستاگرام بزنید و کامنت‌های پست‌های مربوط به آخرین ساخته به اصطلاح سینمایی‌اش را ببینید؛ بسیاری از مخاطبان فیلم جدید کاهانی او را متهم کرده‌اند به ساختن فیلمی برای تلکه جیبشان.
 
عبدالرضا کاهانی برای لوکیشن فیلم جدیدش پاتایا را انتخاب کرده آن هم با ترکیبی از بازیگران ژانر کمدی! اتفاقی که باعث می‌شود مخاطب قبل از دیدن فیلم گمان کند که با فیلمی کمدی روبه روست. در حالی که این‌گونه نیست، اصلا مخاطب با چیزی به نام فیلم به معنای رایج آن روبه رو نیست. البته سازندگان تیزرهای تبلیغاتی خانم یایا خیلی سریع تغییر موضع دادند و با شعار «این فیلم اصلا کمدی نیست» به تبلیغ فیلم پرداختند. به نظر می‌آید آن هم برای این بوده که مخاطب بعد از دیدن فیلم نتواند ادعا کند چرا فیلم کمدی نبود.
 
در همین راستا کاهانی که موج شدیدی از انتقادات روانه او و فیلم جدیدش شده در صفحه اینستاگرامش نوشته است : 
« از این‌که برخی‌ها گول تبلیغات سطحی فیلم خانم یایا را نمی‌خورند و باور دارند این فیلم هم ادامه‌ی تجربه‌های شخصی من در سینماست؛ خوشحالم و به نظرات آن‌ها که همچون گذشته انتظار دیگری از من دارند احترام می‌گذارم.من همین هستم و غیر قابل تغییر با تماشاگرانی که اندازه‌ی فیلم‌هایم دوستشان دارم.
اگر ایران بودم کارهای زیادی باید انجام می‌دادم که همه‌شان مهم بود و حالا که نیستم مهم‌ترین آن‌ها را هشدار می‌دهم؛ مراقب فرصت طلب‌ها -دولتی و غیر دولتی- باشید.آن‌ها راههای جدید‌ی برای مبارزه پیدا کرده‌اند.»
 
کاهانی فیلمش را ادامه تجربه‌های شخصی خود می‌داند و معتقد است که همین است که هست! البته در سینما وجود دارد فیلم‌های متفاوتی که برای مخاطبان خاص ساخته می‌شود؛ اما به هیچ وجه نمی‌توان اثر جدید کاهانی را در زمره این نوع سینمای مخاطب خاص قرار داد. برخی از کارشناسان معتقدند که کاهانی بعد از ساخت فیلم پر حاشیه ارادتمند،نازنین،بهاره،تینا که توقیف شد، برای به دست آوردن سرمایه به ساخت چنین اثر مبتذلی پرداخته است؛ آن هم با فرمولی که این روزها جواب می‌دهد! بازیگران کمدی در یکی از کشورهای خارجی. اما کاهانی با وجود در دست داشتن همه‌ی عناصر پولساز در آخرین ساخته خود به طرز عجیبی شکست می‌خورد. 
 
اگر فیلم قبلی این کارگردان، یعنی ارادتمند،نازنین،بهاره،تینا هم به همین سبک و سیاق خانم یایا ساخته شده باشد امروز باید کاهانی از عدم اکران آن خوشحال نیز باشد. 
 
با همه‌ی این اوصاف، عبدالرضا کاهانی کارگردان سرگردانیست. او فیلم می‌سازد، آن‌هم با علم به این که ممیزی و سانسور اجازه پخش صحنه‌های مبتذل را به او نمی‌دهد؛ اما باز تا دلتان بخواهد صحنه‌هایی را درون فیلم قرار می‌دهد تا حتما فیلمش درگیر سانسور و توقیف شود؛ و احتمالا بعد از آن با ژست اپوزیسیون‌ها از فیلم اکران نشده و امتحان پس نداده‌اش تا سالها اعتبار کسب کند. شاید آخرین ساخته او یعنی خانم یایا عیار فیلمسازی کاهانی را بیش از پیش برای ما روشن کند. کارگردان همیشه معترضی که صاحب بیشترین فیلم توقیفی از سوی وزارت ارشاد در طول این سال‌هاست امروز با خانوم یایا به روی پرده آمده و حسابی هم مخاطبان سینما را آزار داده است.
 
 
چه خبر از بچه زرنگ سینما؟
 
با بالاگرفتن تب انتقادات به خانم یایا حمید فرخ نژاد بازیگر پرحاشیه این روزها در صفحه مجازی خود در اینستاگرام پستی را منتشر کرده و در آن نکات جالبی را به بیان کرده است. فرخ نژاد می‌نویسد:
« ساخت فیلم‌های متفاوت و تجربه‌گرایانه و خارج از نورم سینمای رایج چیز بد یا عجیبی نیست و همکاری با این نوع فیلم‌ها افساد فی الارض محسوب نمی‌گردد!»
 
فرخ نژاد فیلم کاهانی را فیلمی متفاوت و تجربه‌گرایانه معرفی می‌کند که این هم در نوع خود بیشتر شبیه ماله‌کشی است تا هرچیز دیگری! از طرف دیگر این طلبکاری فرخ‌نژاد آن هم با ادبیات کنایه در نوع خود کم‌نظیر به حساب می‌آید. آن چه خشم مخاطبان خانم یایا را برانگیخته، ضعیف بودن بیش از اندازه فیلم و توقع مخاطبان از سلبریتی‌های است که حضورشان باعث فروخته شدن بلیت‌ها می‌شود. اگر مخاطب قرار است به خاطر این سلبریتی‌ها به سینما بیاید و در این وضعیت بد اقتصادی هزینه کند، باید اجازه نقد و دلخوری از سلبریتی‌هایی را هم داشته باشد که گویی خیلی این اواخر روی حرفه خود تمرکز نمی‌کنند.
 
از طرفی دیگر فرخ‌نژاد که چندی پیش در مصاحبه‌ای با یکی از برنامه‌های اینترنتی گفته بود: « من زیر 10 هزار دلاری که ماهانه برای همسر و فرزندم می فرستم، زاییده‌ام!» باید هم برای درآوردن هزینه‌های خانواده‌اش که در آمریکا زندگی می‌کنند، تن به بازی در هر فیلم مبتذلی بدهد.
 
خانم یایا و حاشیه‌های این روزهایش بیشتر از هرچیزی نوید افول ستاره بخت سلبریتی‌هایی را می‌دهد که بیشتر به فکر درآوردن هزاران دلار خود برای فرستادن به امریکا هستند تا هر چیز دیگری! کاهانی نیز با اکران این فیلم به همه اثبات کرد که اگر پشت واژه‌های توقیف و سانسور پنهان نشود، قطعا در سینما حرفی برای زدن نخواهد داشت.