هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
دوشنبه، 28 خرداد 1397
ساعت 14:26
به روز شده در :

 

 

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‎های اجتماعی دنبال کنید

 

پنجشنبه 24 خرداد 1397 ساعت 14:31 2018-6-14 14:31:35
شناسه خبر : 288363
 عبدالکریم سروش در پاسخ به یک پرسشگر که در باب ماه رمضان از او سوال کرده بود، به اجرای یک استندآپ کمدی در قالب یک نظریه علمی-فقهی پرداخته است. 
 
او ضمن بیان راهکارها و فتاوای جدید برخی علما در باب روزه داری در کشورهایی که زمان روزه داری شان گاها به بیست ویک ساعت می رسد؛ به بیان به اصطلاح تئوری خود در باب رفع مشقت بیش از حد از روزه داری پرداخته است. 
 
پیشنهاد او این است که چون ماه های قمری در گردش هستند و این مسئله که ماه رمضان گاها در تابستان می افتد و یا در فصلی می افتد که می تواند مردم مناطق خاصی را در روزه داری به مشقت بیندازد لذا بیائیم و ماه رمضان و ماه ذی حجة را که مشخص بودنشان برای امت های اسلامی مهم است در یک فصل و زمان خاصی ثابت کنیم و در مقابل یک روز به ماه های دیگر اضافه نماییم!!!
 
نکته جالب تر اینجاست که او خود به رسم جاهلی مشابه با تئوری خود(نسیء) و مخالفت خداوند با آن  در قرآن کریم  قبل از بیان تئوری خود می پردازد اما بازهم  ، این به اصطلاح تئوری بدعت آمیزِ خنده آور و سبک خود را با اندکی تغییرنسبت به آن رسم جاهلی بیان می کند. 
 
 اعراب در جاهلیت رسم داشتند که مطابق میل خودشان  چهارماه حرام را در طول سال تغییر داده و هر بار حرمت را به یک ماه اختصاص می دادند و آن ماهی را که حرمتش را برداشته بودند( نسی ء)می نامیدند، این عمل از آنجا که نوعی تصرف در احکام الهی است و مردم عرب هم مردمی کافربودند، لذا خداوند آن را زیادت در کفر نامیده است از آن نهی فرموده است. 
 
 ان عده الشهور عند الله اثنا عشر شهرا فى كتب الله يوم خلق السموت و الارض منها اربعه حرم ذلك الدين القيم فلا تظلموا فيهن انفسكم و قتلوا المشركين كافة کما يقتلونكم كافه و اعلموا ان الله مع المتقين * إِنَّمَا النَّسي‏ءُ زِيادَةٌ فِي الْکُفْرِ يُضَلُّ بِهِ الَّذينَ کَفَرُوا يُحِلُّونَهُ عاماً وَ يُحَرِّمُونَهُ عاماً لِيُواطِؤُا عِدَّةَ ما حَرَّمَ اللَّهُ فَيُحِلُّوا ما حَرَّمَ اللَّهُ زُيِّنَ لَهُمْ سُوءُ أَعْمالِهِمْ وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْکافِرينَ ؛ (آیه 36 و 37 سوره مبارکه توبه)
 
  تنها منظور آنها از این عمل این بود که دستشان در جنگ و قتال با یکدیگر باز باشد نه آنکه حج را تأخیربیاندازند و این عمل نوعی کفر عملی است که اضافه بر کفر اعتقادی که آنهاداشتند می باشد، اینها اصل چهار ماه حرام را قبول داشتند و بر آن مراقبت می نمودند، اما ماه حرمت را تغییر می دادند تا به میل خود بتوانند جنگ و غارت کنند و به سنت تحریم چهار ماه هم پایبند باشند.
 
 از این ها که بگذریم باید بگوییم این کلام آنقدر مضحک، بی اساس و فاقد ارزش علمی است که شانیت پاسخ علمی ندارد اما اینگونه اظهارات که از بزرگترین مدعیان و اساتید روشنفکری دینی صادر می شود بیش از پیش به قهقرا رفتن روشنفکری دینی را بر همگان اثبات می نماید. 
 
 این گونه اظهارات مضحک و بی اساس به خوبی نشان می دهد که روشنفکری دینی  از ابتدا  تنها یک بیراهه ی انحرافی بوده است که نه تنها به گزافه گویی، متناقض نمایی و اظهارات من درآوردی منتهی خواهد شد و حرفی جز اینها نخواهد داشت بلکه به مرور زمان و پس از عیان شدن سطح و عیار علمی روشنفکران دینی و نظریات آنان و روشن شدن انحرافات این فرقه و نسبتش با حقائق علمی و موجود، مضحکه عام و خاص قرار خواهد گرفت کما اینکه امروزه به خوبی دیده می شود، روشنفکری دینی توان لازم را برای نفوذ در اقشار مختلف جامعه نداشته است. 
 
 اثبات هر دو ادعای فوق یعنی نداشتن ارزش علمی نظریات روشنفکری دینی و عدم توانمندی روشنفکری دینی برای نفوذ در میان اقشار مختلف جامعه هیچ نیاز به استدلال ندارد چرا که به قول حکما «ادل دلیل علی امکان الشیء وقوعه او وجوده» مهم ترین دلیل برای امکان  و اثبات چیزی وقوع و وجودش می باشد. 
 
علاوه بر همه ی این ها، تاسف اصلی را باید برای کسانی خورد که در پی حقیقت اند اما به غلط دچار و فریب خورده ی زینت ظاهری فرقه ای شده اند که درونش جز انحراف و سبک کردن علم و حقیقت هیچ ندارد.
 
 


x