هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید

 

 

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‎های اجتماعی دنبال کنید

 

چهارشنبه 24 آبان 1396 ساعت 10:47 2017-11-15 10:47:58
شناسه خبر : 279802
سومین نشست از سلسله نشستهای پدیدارشناسی سینمای ایران با موضوع «پدیدارشناسی سینمای دینی در ایران» با حضور دکتر اسماعیل بنی اردلان، دکتر اصغر فهیمی فر و دکتر سید مهدی ناظمی در پژوهشکده فرهنگ و هنر حوزه هنری برگزار شد.
به گزارش رجانیوز؛ اسماعیل بنی اردلان، عضو هیات علمی دانشگاه هنر تهران که سخنران اول این نشست بود ضمن تأکید بر اهمیت ساختار و فکر در هنر، اذعان داشت که تاریخ ایران، تاریخ هنری است موفق که هم معرفت می دهد، هم اخلاقی می کند و هم با عموم ارتباط برقرار می کند. این هنر، در رشته های مختلفی متولد شد و رشد کرد و در مسیر خود کاملاً به جزئیات توجه نمود. هنر باید بتواند معانی متعالی را محسوس و ملموس کند و هنر ایرانی به خوبی از عهده این امر برآمده است. اما سینمای دینی در ایران، هنوز موفق نشده است به این مهم دست یابد و این بخاطر این است که سیر کلی هنر در ایران معاصر، از تاریخ جدا شده است و تبدیل به تقلید صرف از غرب و عکس العملی هیجانی و عاطفی در برابر این تمدن شده است. راه رسیدن به سینمای دینی این است که ما دوباره در تاریخ هنر خود قرار بگیریم و بتوانیم ابتدا فکر کنیم و سپس از دل فکر خود ساختاری متناسب با آن تولید کنیم. اما تا کنون نتوانسته ایم حتی یک فیلم دینی کامل تولید کنیم و تنها برخی از سکانسهای فیلمهایی مانند دیده بان را می توان دینی خواند.
اصغر فهیمی فر، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، سخنران دوم این برنامه بود که ضمن بیان شمه ای از تاریخ سینمای دینی در جهان، بیان داشت هم دین یک سازه غیر یکپارچه است و هم سینما. بنابراین سینمای دینی معانی مختلفی دارد که آن معانی لزوماً برای ما مطلوب نیست. ما به دنبال سینمای دینی متناسب با فرهنگ خود هستیم و این سینما باید بتواند دین را در هر سه بخش فقه، اخلاق و کلام لحاظ کند. و حداقل دارای کارکرد اخلاقی باشد. یک سینمای دینی باید بتواند به پرسشهای مختلفی پاسخ بگوید. مثلاً باید بتواند بگوید که چگونه می خواهد تجربه ای از ادراک شر به تماشاگر بدهد، بدون آن که شر را تبلیغ کرده باشد. یا این که چگونه می خواهد امری رضایت بخش و جذاب باشد بدون آن که دچار ابتذال گردد. فهیمی فر تأکید کرد تا کنون هیچ یک از فیلمهای ساخته شده در کشور دینی نیستند. سینمای دینی با صرف تروکاژ یا قاب بندی های ایتالیایی نمی تواند تولید شود.
سید مهدی ناظمی، کارشناس ثابت این نشستها هم بیان کرد اغلب آنچه سینمای دینی خوانده می شود در واقع سینمای مسیحی است که آمیخته است با موسیقی و سمبولهای عالم مسیحی. وی تأکید کرد حتی مفاهیمی مانند رنج و عشق، بیشتر مفاهیم مسیحی است تا مفاهیم عمومی دینی.
نشست چهارم پدیدارشناسی سینمای ایران، سه شنبه 30 آبان ماه با حضور بهروز افخمی و ابراهیم فیاض در حوزه هنری برگزار خواهد شد.


 

 

 

دروپال طراحی سایت آموزش مجازی lms

 

 

 

 

 

تبلیغات متنی در رجانیوز 09197136882
صرافی ستاره سهیل
۵۴۵۰۶ - ۰۲۱

 

 

x