هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید

 

 

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‎های اجتماعی دنبال کنید

 

يكشنبه 21 آبان 1396 ساعت 16:40 2017-11-12 16:40:01
شناسه خبر : 279609
 
 
پر رنگ شدن راهپیمایی اربعین خصوصا در چند سال اخیر موجب شده است،جنبه های مختلفی از آن مورد تحلیل قلم به دستان قرار گیرد تا برخی از آنها با ابتلاء به خلط مبحث و یا عدم اطلاع کافی دچار خطای در تحلیل بشوند. 
 
اولا اصل و ریشه ی زیارت و پیاده روی اربعین با عنایت به وجوه متعدد آن، از استحکام بالایی برخوردار است. شواهد حدیثی، تاریخی، اهمیت اقامه عزا، وجوب تعظیم شعائر الهی، ظرفیت های تبلیغی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی( چون نمایش قدرت اسلام در برابر دشمنان، نمایش اصل استکبار ستیزی و واجبات مهمی چون تولی و تبری و ...) همه و همه تنها چند دلیل بر مستدل و ریشه دار بودن این حرکت عظیم است. 
 
یکی از شبهات مطرح شده در تقویت راهپیمایی اربعین، دوقطبی سازی شیعه- سنی و طرح غفلت از تاکید بر مشترکات شیعه و سنی است. طرح این شبهه، علاوه براینکه دو قطبی سازی کاذب در فضای امت واحده ی اسلامی امروز است، ناشی از جهل و عدم اطلاعات کافی در زمینه معارف و اعتقادات سایر مذاهب اسلامی است.
 
 گر چه شیعه و سنی در پذیرش ولایت اهل بیت(ع) اختلاف نظر دارند اما با دقت در منابع اهل سنت و نظرات عالمان و ائمه فقهی اهل سنت به راحتی می توان فهمید که "حب و احترام به اهل بیت(ع)" اتفاقا یکی از مشترکات مذاهب اسلامی است. نمونه های فراوانی از اعتقاد به حب اهل بیت (ع) و حتی اعتقاد به عزاداری اباعبدالله (ع) در منابع حدیثی و اقوال ائمه و علمای اهل سنت یافت می شود تاجایی که عبدالجلیل رازی قزوینی در کتاب "النقض"به شرکت در عزای امام حسین(ع) توسط برخی از ائمه فقهی اهل سنت تصریح کرده است.
 
در شبهه ای دیگر، فرهنگ ملی به سه شاخصه ی اسلامی،ایرانی و مدرنیته تقسیم بندی شده و اهتمام به برگزاری هرچه شکوهمند راهپیمایی اربعین دلیلی برای عدم رعایت توازن بین سه شاخصه فوق مطرح شده بود.
 
 اولا باید گفت وارد کردن مدرنیته به عنوان یکی از شاخصه ها و ریشه های فرهنگ ایرانی-اسلامی ما خطاست و ثانیا توازن ِبه معنای تساوی در فرهنگ اسلامی-ایرانی برداشتی غلط از سبک زندگی ایرانی- اسلامی است اما هیچگاه تاکید بر فرهنگ متعالی و انسان ساز و جامعه ساز اسلامی بر فرهنگ مشروع و معقول ایرانی آسیبی وارد نکرده است که نوروز یک نمونه از آن است.
 
عده ای در تحلیلی اشتباه عنوان کرده اند که تقویت و تاکید بر اینگونه مناسک دینی قرائتی سطحی و مداحانه(!) از فرهنگ است اما باید گفت اولا اصل عزاداری و تعظیم شعائر و خصوصا راهپیمایی اربعین ریشه در منابع دینی دارد و ثانیا سطحی دانستن راهپیمایی اربعین ناشی از عدم درک صحیح از کار فرهنگی و ابزار های آن است، نه راهپیمایی اربعین و ظرفیت های آن.  چرا که ظرفیت های عظیم راهپیمایی اربعین چه ظرفیت های دینی- معنوی، چه فرهنگی-اجتماعی و چه ظرفیت های سیاسی-تمدنی و چه صد ها ظرفیت دیگری که هنوز بالفعل نشده اند توان رقم زدن انقلاب های کلان فرهنگی - سیاسی را دارند و جزء پر ظرفیت ترین بستر ها برای کار فرهنگی محسوب می شوند. 
 
مسئله ی دیگری که تحلیل های غلطی در پی داشت، راهپیمایی هایی معروف به جاماندگان کربلا خصوصا عزادارانی که از میدان امام حسین (ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) پیاده روی کرده بودند، بود. علت این تحلیل های نادرست را خلط مبحث می دانم. 
 
عزاداری مردم تهران گاهی با بدعت، مناسک سازی، همانندسازی پیاده روی تهران-ری با پیاده روی نجف-کربلا قیاس می شد اما مسئله اینجاست که هیچ کدام از این مسائل نباید علت راهپیمایی "جاماندگان"تلقی شود بلکه راهپیمایی های اینچنینی از ابوابی چون اقامه عزا، تعظیم شعائر، اجتماع عبادی-سیاسی مسلمین، ظرفیت های معنوی، سیاسی، فرهنگی، تبلیغی و ... موضوعیت دارد و نباید با مسائلی چون بدعت و مانند آن خلط شود.
 
 اتفاقا چقدر مناسب است تا عزاداری های تمام شهر ها بصورت اجتماع های بزرگ و علنی به سمت مراکز دینی و یا میادین بزرگ شهر صورت پذیرد تا ضمن اقامه عزا، جامعه از برکات متعدد این حرکت های لازم محروم نماند. حال در تهران، این اقامه ی عزا و این اجتماع با شکوه به خوبی و بنا به حدیث شریف امام هادی (ع) (= من زار قبر عبدالعظیم الحسنی بری کمن زار الحسین بکربلا) نه از باب عینیت بخشی و همانند سازی بلکه از باب "یالیتنا کنا معکم" و عمل به حدیث شریف به سمت مزار نورانی سیدالکریم انتخاب شده است. 
برخی هم ابراز نگرانی نموده اند که ممکن است در بستر زمان و در تلقی آیندگان اقامه عزا بدین روش خاص جزء لاینفک دین تلقی شود. 
 
همه می دانند بخش هایی از صورت و نوع اقامه عزا در چهارچوب شرع و تحت نظارت ولی فقیه  می تواند عرفی باشد لکن با توجه به ابزارهای ثبت وقایع و اهتمام ورزیدن در ثبت و انتقال آن به آیندگان می توان این مسئله را هم چاره نمود.


 

 

 

دروپال طراحی سایت آموزش مجازی lms

 

 

 

 

 

تبلیغات متنی در رجانیوز 09197136882
صرافی ستاره سهیل
۵۴۵۰۶ - ۰۲۱

 

 

x