هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
چهارشنبه، 29 اسفند 1397
ساعت 08:00
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‎های اجتماعی دنبال کنید

 

سه شنبه 23 مهر 1392 ساعت 13:44 2013-10-15 13:44:41
شناسه خبر : 153952
نخست آن كه، انسان كامل چون جلوه هاى مختلف دارد، گاهى در اوج از خدا چيزى مى طلبد و گاهى در حضيض و فرودستى مطلبى را مى خواهد، اين فراز و نشيب در دعاى عرفه نيز مشهود است. امام گاهى خواستار مقام احسان از خداست «اَللَّهُمَّ اجْعَلْنِي أَخْشَاكَ كَأَنِّي أَرَاكَ» و گاهى مسائل جزئى دنيايى مى طلبد و مى گويد: «وَ انْصُرْنِي عَلَى مَنْ ظَلَمَنِي وَ أَرِنِي فِيهِ ثَارِي وَ مَآرِبِي وَ أَقِرَّ بِذَلِكَ عَيْنِي».

رجانيوز: امروز روز نيايش و دعاست. به همين مناسبت رجانيوز ضمن التماس دعا، ويژه‌نامه‌اي متنوع براي مخاطبان آماده كرده است كه در ادامه تقديم مي‌شود:

 

 

كليپ صوتي / روز عرفه در كلام رهبر معظم انقلاب

Get the Flash Player to see this player.

دانلود 

 

شرح فرازهايي از دعاي عرفه در كلام آيت الله جوادي آملي

مطالب اين نوشتار، برگرفته از اثرى است تحت عنوان: «شرح گزيده اى از دعاى عرفه» از عارف نامور، حضرت آيت الله جوادى آملى، كه اكنون مراحل تحقيق را، جهت تكميل و انتشار، طى مى كند تا به فضل الهى از سوى مؤسسه تحقيقاتى اِسراء منتشر شود و تشنگان معارف زلال اهل بيت عصمت و طهارت(عليهم السلام) را سيراب نمايد.

ادب دعا

در نخستين فراز شرح دعاى عرفه، ضمن اشاره به«استحباب ستودن خداوند به صفات جمال و جلال»، پيش از بيان حاجات خويش يادآور شده كه امام(عليه السلام) نيز اين ادب دعا را مراعات نموده و در اين بخش از دعا نكاتى را مطرح فرموده است: همه جهان هستى فعل خداست، حاكمِ مطلقِ نظامِ هستى، ذات اقدس الهى است، حكومت خدا گاهى به صورت قضا و گاهى به صورت عطا ظهور مى كند، قدرت الهى نامحدود است و هيچ موجودى توان جلوگيرى از قضا و عطاى او را ندارد.

شارح محترم با استناد به آيات قرآن كريم، هر يك از نكات چهارگانه فوق در كلام امام را تفسير نموده است.

در تبيين و تحليل «مانع نداشتن عطاى الهى» آمده است:

«مانع عطاى خداوندى يا بيرون از ذات اقدس پروردگار است يا درون او؛ يعنى از ناحيه خود خداست، يا از سوى غير او. مانع بيرونى با توجه به بيان صحيح قضاى الهى فرض صحيحى ندارد؛ يعنى نمى توان تصور كرد در نظام هستى كه سراسر آن قضا و قدر خداست، چيزى باشد كه در برابر عطاى او مانع تراشى كند. مانع درونى نيز ندارد؛

زيرا آن، چيزى جز جهل و عجز و بخل نيست. يعنى اگر مشكل ديگران را حل نكردن از آن جهت است كه فرد راه حلّ مشكل را نمى داند يا توانايى آن را ندارد يا بخل مىورزد، هيچ يك از اين سه، در باره خدا فرض ندارد؛
 
زيرا همگى جزو صفات سلبيّه آن جميل مطلق و كامل بى همتاست

امام حسين(عليه السلام) در يكى از فرازهاى دعاى عرفه مى فرمايند:

«لَمْ تُخْرِجْنِي لِرَأْفَتِكَ بِي وَ لُطْفِكَ لِي ]بِي [وَ إِحْسَانِكَ إِلَيَّ فِي دَوْلَةِ أَئِمَّةِ الْكُفْرِ الَّذِينَ نَقَضُوا عَهْدَكَ وَ كَذَّبُوا رُسُلَكَ لَكِنَّكَ أَخْرَجْتَنِي ]رَأْفَةً مِنْكَ وَ تَحَنُّنا عَلَيَّ [لِلَّذِي سَبَقَ لِي مِنَ الْهُدَى الَّذِي لَهُ يَسَّرْتَنِي وَ فِيهِ أَنْشَأْتَنِي...»

استاد اين جمله را در حقيقت قدرشناسى از يك نظام الهى و اسلامى شمرده و با استناد به آيات قرآن كريم كه از نبوت و رسالت و ولايت و امامت و هدايت و ايمان به عظمت ياد شده، آن ها را منّت هاى الهى بر بندگانش دانسته اند. آنگاه با اشاره به فرازى از دعاى عرفه امام سجاد(عليه السلام) كه وجود امام عادل و حاكميت او را مايه احياى آثار دين دانسته «اللَّهُمَّ إِنَّكَ أَيَّدْتَ دِينَكَ فِي كُلِّ أَوَان بِإِمَام أَقَمْتَهُ عَلَماً لِعِبَادِكَ، ... وَ اجْعَلْنَا لَهُ سَامِعِينَ مُطِيعِينَ»، افزوده اند:

«آن حضرت نيز مانند امام حسين(عليه السلام) تولّد خود را در دوران حاكميت اسلام و رخت بربستن جاهليت را نعمت مشكور مى داند؛ زيرا حكومت اسلامى يكى از پاك ترين ميوه هاى شجره طيّبه دين الهى است كه مايه حفظ دين و تباه نشدن حق مى گردد و حاكم دينى مجرى احكام اوست. بنابراين، به دنيا آمدن و همچنين زندگى كردن در سايه نظام اسلامى نعمتى است كه شكر آن لازم است، چنان كه زوال جاهليت و ظلم كه ظهور قهر الهى است، شكر گزارى مى طلبد. { فَقُطِعَ دابِرُ الْقَوْمِ الَّذِينَ ظَلَمُوا وَ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ}(1)

امام حسين(عليه السلام) با اشاره به همين نعمت، شكر مى كند كه درحاكميت كفر و رواج بت پرستى به دنيا نيامد؛
 
زيرا گر چه با نورانيت غيبى حق را مى ديد، اما توان زنده كردن حق و احياى جامعه بر محور حق را نداشت. حتى اگر زمانى به دنيا مى آمد كه عمرش در عصر معاويه به پايان مى رسيد، باز هم آن توفيق بزرگ نصيبش نمى شد.

چون معاويه با مكر خويش از پيدايش حماسه جاويد عاشورا مى توانست جلوگيرى كند و حسين بن على(عليهما السلام) را مانند برادرش مسموم سازد و زمام قدرت را به دست گيرد، اما خامى و ناپختگىِ خمّارى همانند يزيد، زمينه ايثار و نثار را براى امام حسين(عليه السلام) فراهم ساخت تا احياگر نظام اسلامى باشد».

»ناتواني در ستايش خدا

استاد در شرح اين جمله امام حسين(عليه السلام): «لَوْ حَاوَلْتُ وَ اجْتَهَدْتُ مَدَى الاَْعْصَارِ وَ الاَْحْقَابِ لَوْ عُمِّرْتُهَا أَنْ أُؤَدِّيَ شُكْرَ وَاحِدَة مِنْ أَنْعُمِكَ مَا اسْتَطَعْتُ ذَلِكَ إِلا بِمَنِّكَ الْمُوجَبِ عَلَيَّ بِهِ شُكْرُكَ أَبَدا جَدِيدا وَ ثَنَاءً طَارِفا عَتِيداً»، با تبيين ناتوانى انسان از ستايش خدا و اين كه بهترين راه ستايش خدا اظهار ناتوانى است، چنان كه توجه به عجز از معرفت، معرفت خداست اظهار داشته اند:

«امام حسين(عليه السلام) در اين قسمت از دعا با حقيقت ايمان، با عهد و پيمان قلبى، با توحيد خالص، با باطن ناديدنى خود و... شهادت مى دهد كه اگر عمر طولانى به او دهند و او در اين مدت با كوشش فراوان شكر يكى از نعمت هاى خدا را بخواهد به جا آورد، هرگز نمى تواند؛ زيرا توفيق شكر هر يك از نعمت هاى خدا، نعمت جديد است كه نياز به شكر تازه دارد و اين شكر جديد نيز نعمت تازه اى است.... و اين سلسله تا بى نهايت و در حقيقت اين نعمت هاى نو از لوازم آن نعمت اصلى است. بنابراين، شكر يك نعمت با تمام لوازم آن توان فرساست».

حكيم متأله، آيت الله جوادى آملى در تشريح فراز ديگرى از سخنان امام مبنى بر اين كه «وجود شريك در فرمانروايى خدا موجب مى شود در آفرينش به ناسازگارى با وى برخيزد» به تشريح بى همتايى خداوند پرداخته و به تفصيل آيه مباركه { لَوْ كانَ فِيهِما آلِهَةٌ إِلاَّ اللهُ لَفَسَدَتا} را تفسير كرده و پرسش هاى پيرامون آن را پاسخ گفته اند.

درخواست بي نيازي از ديگران

استاد در شرح اين جمله دعا «اَللَّهُمَّ اجْعَلْ غِنَايَ فِي نَفْسِي» ضمن بيان غنى مطلق بودن خدا و فقير مطلق بودن غيرخدا، با استناد به آيات قرآن، انسان ها را در برخوردارى از مواهب طبيعت سه گروه شمرده:

1 ـ فقيرى كه چيزى ندارد.

2 ـ گداخويى كه مال دارد ولى در اندرون خود گرفتار بخل است و به بيان ديگر مستغنى است؛ يعنى نيازمندى است كه با دارايى هايش نياز خود را مى تواند برآورده سازد.

3 ـ بى نيازى كه اساساً به چيزى احتياج ندارد.

در اين ميان تنها گروه سوم به اندازه غناى خود، آيت خداى سبحان هستند و مهم همين بى نيازى است نه استغنا؛
 
زيرا بى نيازى نه زحمتى به دنبال دارد و نه سبب گناه مى شود. ولى رسيدن به چيزى و استغنا به وسيله آن غالباً با رنج همراه است و چه بسا مايه عصيان و طغيان مى شود.

فراز و نشيب در دعاي عرفه

در پايان اين معرفى اجمالى، به دو مطلب مهم ديگر كه در شرح اين دعا تذكر داده شده، اشاره مى شود.

نخست آن كه، انسان كامل چون جلوه هاى مختلف دارد، گاهى در اوج از خدا چيزى مى طلبد و گاهى در حضيض و فرودستى مطلبى را مى خواهد، اين فراز و نشيب در دعاى عرفه نيز مشهود است. امام گاهى خواستار مقام احسان از خداست «اَللَّهُمَّ اجْعَلْنِي أَخْشَاكَ كَأَنِّي أَرَاكَ» و گاهى مسائل جزئى دنيايى مى طلبد و مى گويد: «وَ انْصُرْنِي عَلَى مَنْ ظَلَمَنِي وَ أَرِنِي فِيهِ ثَارِي وَ مَآرِبِي وَ أَقِرَّ بِذَلِكَ عَيْنِي».

استاد در تشريح علت اين فراز و فرود در دعا مى گويند:

«سرّ اين فراز و نشيب آن است كه خواسته هاى مادى، امور دنياى محض نيست، بلكه در باطن آن ها مسائل معنوى و اخروى نيز نهفته است. زيرا ظلم به آن حضرت، شخصى نيست بلكه كسى كه به دين مقدس اسلام و شخصيت حقوقى وى كه همان امامت است، ستم روا مى دارد، به آن حضرت جفا مى كند».

سپس با استناد به آياتى كه وعده حتمى و قطعى الهى را تبيين مى كند، خواسته امام را وعده ضمنى براى يارى دين خدا مى شمارند كه براى رسيدن به آن مقام و تحقق بخشيدن به اين وعده از خدا مى خواهد كه قله هاى كمال دنيا و آخرت يعنى شهامت و شجاعت و جهاد فى سبيل الله و شهادت را بهره او سازد «وَ اجْعَلْ لِي يَا إِلَهِي الدَّرَجَةَ الْعُلْيَا فِي الآْخِرَةِ وَ الاُْولَى».

 

صوت/ شرح دعاي عرفه توسط علامه محمدتقي جعفري

Get the Flash Player to see this player.

دانلود 

 

صوت/ دعای عرفه با نواي حاج منصور ارضی

 

Get the Flash Player to see this player.

دانلود

 

دانلود متن دعاي عرفه در قالب pdf براي رايانه و تلفن همراه

 دانلود

فرمت کتاب:pdf

حجم کتاب: 530 کیلوبایت

 

نرم افزار امام حسین برای اندروید

برنامه حضرت امام حسین (ع) حاوی: شناسنامه، زندگی نامه، مدایح، زیارت نامه، فضائل و کرامات حضرت حسین (ع) است که بسیاری از اعمال روز عرفه را در خود جای داده است.

 

دانلود نرم افزار

قابل اجرا در اندروید 2.1 و بالاتر

حجم نرم افزار: 3.4 مگابایت

 

شعري از علي‌اكبر لطيفيان درباره حضرت مسلم(عليه السلام)

 

بنویسید مرایاراباعبدالله

اولین بنده ي درباراباعبدالله

منتظرمانده دیداراباعبدالله

من کجاوسر بازاراباعبدالله

تا خداهست خریداراباعبدالله

 

عاشق آن است که دیدارکندیارش را

بارها جان بدهد دیداگردارش را

باز آماده کند جان دگربارش را

فاطمه پیش خدا،پیش بردکارش را

هرکه افتادپی کار اباعبدالله

 

من پرم رابه روي دست گرفتم،دیدم...

جگرم رابه روي دست گرفتم،دیدم...

سپرم رابه روي دست گرفتم،دیدم...

تا سرم را روي دست گرفتم،دیدم...

... راهم افتاده به بازاراباعبدالله

 

وقت هجران به گریبان چه نیازي دارم

به دل بی سروسامان چه نیازي دارم

با لب پاره به دندان چه نیازي دارم

به سرشانه اینان چه نیازي دارم

تاسرم هست به دیوار اباعبدالله

 

قبل ازآنیکه بیایدخبرم راببرید

زیرپایش مژه چشم ترم راببرید

محضرش دست به دست این جگرم راببرید

گرسرم را وسردوپسرم راببرید

...بازهستیم بدهکاراباعبدالله

 

سنگهاخوب نشستندبه پاي لب من

لب من ریخت وپیچیدصداي لب من

طیب الله به این لطف ووفاي لب من

بعدازین آب حرام است براي لب من

بسکه لبریزم وسرشاراباعبدالله

 

مانده ازجلوه والاي توحیران،مسلم

جان خودریخت به پاي توبه یک آن،مسلم

عیدقربان شهان،هست فراوان مسلم

من به قربان تونه...جان هزاران مسلم

....تازه قربان علمداراباعبدالله

 

به ولاي تونداده ست اذان،هیچکسی

وانکرده ست به شان تودهان،هیچکسی

مثل مسلم نبوددل نگران،هیچکسی

بخداوندکه درهردوجهان،هیچکسی...

....مثل من نیست گرفتاراباعبدالله

 

پیکرم وقف نوك پازدن طفلان شد

کوچه کوچه سرمن بودکه سرگردان شد

چه خیالی ست که بازیچه ي این وآن شد

یاکه برعکس به میخی تنم آویزان شد

 

دست حق باد نگهداراباعبدالله

 

صوت/ نوحه انبوه نامه ها جز ادعا نبود با صدای میثم مطیعی

 

Get the Flash Player to see this player.

دانلود

 

صوت/ مداحي شهادت حضرت مسلم(ع) با صداي مهدي سماواتي

Get the Flash Player to see this player.

دانلود

 

صوت/ روضه حضرت مسلم(عليه السلام) با صداي سعيد حداديان

 

Get the Flash Player to see this player.

دانلود